Sync issue Intellijel Metropolis

scarum

Ouwe rot
Lid sinds
12 juli 2005
Berichten
2.313
Locatie
Nijmegen
Vraagje voor de mensen die een Metropolis hebben.

Ik heb moeite met mijn Metropolis gesynct te houden. Clock gaat goed, zowel vanuit de Cirklon als in een standalone setup met de TR-8 die via de ProKadi clock aan de Metropolis geeft.

Echter het probleem wat ik heb is met de reset. De Metropolis heeft een aparte reset ingang, die ik vanuit de Cirklon voedt met een gate reset signaal (speciale modus voor de gate output) of vanuit de TR-8 met een puls (geluid, vanalles geprobeerd rimshot, noise clap).

In eerste instantie blijft de Metropolis wel sync lopen als je hem start, maar wanneer je bijv. de richting verandert, of de clock division, dan komt hij daarna vaak niet meer in sync. Hij loopt nog wel op de klok, maar de sequence start niet meer vanaf de juiste plek. Start en stop ik een paar keer, dan doet hij het weer.

Nu heeft de Metropolis drie reset modes (zie screenshot), maar ik heb ze alledrie al geprobeerd en geen succes. Mijn vermoeden is dat óf de Metropolis een heel specifiek reset signaal nodig heeft, maar daar lijkt het niet op:
RESET input​ - Patch a gate signal (0 - 5V) to reset the sequencer on either the next
clock pulse or immediately, depending on the RESET option in the CONFIG menu.

Óf het ligt aan de Metropolis zelf en het is inherent aan de module... Wat echt klote zou zijn, want dat maakt hem een heel stuk minder bruikbaar.

Enig idee? Ik deze vraag ook nog neerleggen bij Intellijel, maar ik dacht ik vraag het eerst hier eens na! = )
 

Attachments

  • Screen Shot 2018-04-14 at 10.56.41 PM.jpg
    Screen Shot 2018-04-14 at 10.56.41 PM.jpg
    48,1 KB · Bekeken: 206
Ik heb hetzelfde probleem.. Heb hem overigens eind Januari aangeschaft.
Weet helaas ook niet waar het aan ligt
 
Ik heb hetzelfde probleem.. Heb hem overigens eind Januari aangeschaft.
Weet helaas ook niet waar het aan ligt

Ik heb de mijne een paar weken geleden binnengekregen.
Ik heb op muffwiggler ook al wat mensen gezien met dit probleem... Ik heb er een hard hoofd in dat er iets aan te doen valt...

Overigens heb ik ook een probleem met de shortcut knoppen, als ik bijv een pattern wil wisselen, of ik wil de mode veranderen moet ik echt 4, 5 keer drukken voor het werkt. Heb jij dat ook?

Jij hebt niet toevallig ook een Atlantis he? Ik probeer erachter te komen of er een manier is om de LFO te temposyncen. Via clock en sync gaat het niet, wat ook overeenkomt met wat in de manual staat, maar ik vroeg me af of ik nog iets over het hoofd zie.
 
Zojuist ook een mail naar Intellijel (Kamil) gestuurd:

- I've got clock input going in the Metropolis (either from Cirklon or Roland TR-8 -> ProKadi -> clock out), I've got this working just fine.
Only thing is, the Metropolis does not seem to reset correctly a lot of the time. I've tested this in two scenario's:
1. I'm using a gate in reset mode on the Cirklon to give the Metropolis a reset pulse via the reset input
2. I'm sending a soundpulse, like a rimshot or clap from the TR-8 to the reset input (on the first step of a 16 step bar)
What happens is, when I change direction or clock division, the Metropolis doesn't reset to sync to the first step of the sequence. I've tried the different reset modes, but with none of them the reset is accurate 100%.
It's a bit hit and miss, sometimes it works, but I'd say 3 out of 4 times the reset is off. I'm locking tempo on the Metropolis, so that shouldn't be the issue. I also notice that when I stop / start the sequence a couple of times, the start of the sequence is off sometimes.
I've asked a friend who has a Metropolis too and he confirms the issue and hasn't been able to resolve it either.
Please advise. = )

- When I use a shortcut key, for instance to load or save a pattern, or change mode or pulse / stages, it seems like the buttons don't respond most of the time.
It's not a problem with the buttons, since the skip / slide functionality works as expected. It's only in the combination / shortcuts that the buttons don't seem to work correctly.
It takes me 4-8 clicks before the Metropolis responds. You can see this clearly at this time index in the video (11:56):


Is this an issue with my module, or is this a broader issue you aware of?

- Is there a way to tempo sync the Atlantis LFO? I can't seem to clock the LFO from either the clock or sync output which is in line with what I read in the manual.
But I was hoping there's some way to do it that I have overlooked.

Looking forward to your answers! Thanks in advance!
 
Welke versie van de firmware? De versie v1.36 is nog maar van vorige maand en schijnt de nodige clocking / reset issues te fixen.
Met een goedkope programmer en het Intellijel tooltje is ‘n update zo gedaan...

Zie ook https://forum.intellijel.com/t/metropolis-1-36/344
 
Ik kreeg hem met versie 1.30 erop. Ja, is wel een goed idee om die programmer aan te schaffen. Ik zag hem bij modularsynthesizers.nl voor 25 EUR, is hij nog ergens anders goedkoper te krijgen?

Zo te zien op het Intellijel forum heb jij er ook een? Heb jij ook last van dat je shortcut knoppen herhaaldelijk moet indrukken voordat de Metropolis reageert?

Je zegt schijnt de reset issues issues te fixen, zelf ook ervaring mee? :)

Welke versie van de firmware? De versie v1.36 is nog maar van vorige maand en schijnt de nodige clocking / reset issues te fixen.
Met een goedkope programmer en het Intellijel tooltje is ‘n update zo gedaan...

Zie ook https://forum.intellijel.com/t/metropolis-1-36/344
 
Zie ook https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=188671
Voor een tientje kan je niet aanmodderen, vind ik.

Verder heb ik de Metropolis eerder deze week krek uit de kast gerukt wegens aanhoudend Mutable geweld... dus kan 't zo snel niet meer testen.
Het reset verhaal heb ik eerder (kort) getest maar niet zo'n intensieve sync gebruiker dus wie zal het zeggen. Er zijn nogal wat updates geweest om dit te (proberen) fixen. Dat van die shortcut (en algemene respons op knopdrukken) is een bekend verhaal en schijnt al iets verbeterd te wezen ... maar ik ben blijkbaar te lui om shortcuts te onthouden want gebruik gewoon de menu opties.

Overigens vind ik die Kamil van Intellijel nogal 'n vervelend type met support (al gebeurt er uiteindelijk nog wel 'ns wat - alles gaat eerst op de lange baan...).
Dat is er dan ook meteen de reden dat ik nog maar een paar (heul simpele) Intellijel modules in gebruik heb.
Objectief is Metropolis echt een toffe seq, maar 't is altijd wat met Intellijel, daar heb ik effe geen zin meer in.
 
Laatst gewijzigd:
Zie ook https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=188671
Voor een tientje kan je niet aanmodderen, vind ik.
Nice, thanks! = )

Verder heb ik de Metropolis eerder deze week krek uit de kast gerukt wegens aanhoudend Mutable geweld... dus kan 't zo snel niet meer testen.
Het reset verhaal heb ik eerder (kort) getest maar niet zo'n intensieve sync gebruiker dus wie zal het zeggen. Er zijn nogal wat updates geweest om dit te (proberen) fixen. Dat van die shortcut (en algemene respons op knopdrukken) is een bekend verhaal en schijnt al iets verbeterd te wezen ... maar ik ben blijkbaar te lui om shortcuts te onthouden want gebruik gewoon de menu opties.
Ja, las het al op meerdere plekken. Ik zal de komende week eens de programmer aanschaffen en de update uitvoeren, eens zien of dat wat verbetert. Ik ben van plan om de Metropolis live te gebruiken, dus dan zijn sync en shortcuts wel erg handig.

Overigens vind ik die Kamil van Intellijel nogal 'n vervelend type met support (al gebeurt er uiteindelijk nog wel 'ns wat - alles gaat eerst op de lange baan...).
Dat is er dan ook meteen de reden dat ik nog maar een paar (heul simpele) Intellijel modules in gebruik heb.
Objectief is Metropolis echt een toffe seq, maar 't is altijd wat met Intellijel, daar heb ik effe geen zin meer in.
Grappig dat je dat zegt. Dat gevoel had ik namelijk ook al een beetje... Ook over Kamil. Daarnaast krijg ik het gevoel dat QC bij Intellijel te wensen overlaat. Ik had de Metropolis en Atlantis tegelijk gekocht, maar de Atlantis heb ik al moeten omruilen vanwege een issue met de ADSR en de Metropolis lijkt ook nog niet 100%. Wat wel fucked up is voor een product dat al een paar jaar op de markt is. Verder overigens echt tevreden over de sound van de Atlantis en de functionaliteit van de Metropolis, maar het voelt niet echt 100% nog.
 
In de omschrijving van de mijne stond “USBTiny USBtinyISP AVR ISP Programmer for Arduino Bootloader Meag2560 UNO TE514” maar de verkopers (en prijzen?) zijn sterk wisselend blijkbaar.
Het is i.i.g. deze van dit plaatje - https://www.ebay.nl/itm/USBtinyISP-...uino-Bootloader-Meag2560-Uno-R3-/321732557927 en ik zie ook modules die er sterk op lijken met iets andere foto’s alleen ik durf nooit niet te garanderen dat wat “je koopt is wat je ziet”... het blijft goedkope China meuk ;)
 
Voor toekomstige gebruikers van de Metropolis op zoek naar dezelfde antwoorden:

Het probleem met de shortcut keys is op te lossen door maar heel kort op de knop te drukken. Het heeft er mee te maken dat de software onderscheid moet maken dus een long press en een short press... Alleen is de short press erg short... = )

Verder hoop ik deze week mijn programmer te ontvangen en dan ga ik de FW updaten om te kijken of dat het reset issue oplost.

Overigens sinds 11 april niets meer gehoord van Intellijel, wat wel behoorlijk tegenvalt... Oplossing voor shortcut keys dan ook zelf gevonden na lang zoeken.
 
Goede info!

Laat ajb nog even weten hoe het na de update gaat met je sync issue. Ik heb hier nog een programmer te leen van een medeforumlid, als je sync probleem opgelost is door de update doe ik nog snel een update voordat ik'm teruggeef (sorry voor de ultralange uitleentijd Dennis!)

Ik heb'm eigenlijk altijd met de hand gereset als ik een nieuwe start doe van een track maar dat is wel wat vervelend.
 
Nou, vandaag toch maar even die update naar 1.36 gedaan. Reset werkt perfekt met de Cirklon hier. Kan niet zeggen of het beter als voorheen is want gebruikte deze methode dus nooit eerder. Het werkt nu in ieder geval superfijn.

Bedankt voor deze thread en succes met jouw update straks Scarum!
 
Reset nu bij mij ook geen enkel issue meer na update. Heel happy! = )
Ook ontdekt hoe je kunt transposen via de aux ingang, wat ontzettend leuk is om te doen!

Gesequenced met de Sequentix Cirklon die klok geeft aan de Intellijel Metropolis, de track begint met de juno-60, dan komt de Streichfett erin. De eerste baslijn is de Atlantis gesequenced door de Metropolis, en de Cirklon die CV waarden doorgeeft aan de Metropolis en de noten transponeert op de 4e maat. De kick is 2-lagig, het laag komt uit de 808, het hoog is een tikje van een 707 kick uit de TR-8, verder een mix van percussie van de 808, TR-8 en Machinedrum. De leadlijn is de OB-6. Verdere leads zijn er van de K1m en de Pro-One. De 2e baslijn is de Model D. De 2e pad komt uit de Volca FM. Acid lijntje is de tt-303.

 
Back
Top