Eurorack Sequencers verschillende tunings

TheMaun

Ingeburgerd
Lid sinds
23 Maart 2017
Berichten
32
Hoi!
Zou het kunnen dat verschillende sequencers niet exact de juiste pitches doorgeven? Zou dit kunnen komen door de voeding? Gaat in dit geval om Metropolis vs Eloquencer.. Het gaat echt om meerdere cents per octaaf op verschillende oscillators. Ik ben laatst verhuist, volgens mij was dit in mijn vorige woning niet..

Ik moet het nog allemaal wat beter uitzoeken, maar wou alvast kijken wat de reacties hier zouden zijn. Ik heb voorheen nooit problemen gehad met voeding *klopt af*.

Alvast bedankt!
 
Het gaat om een DPO en TTSH 2600 clone, die hebben beide voorheen prima getrackt over +- 5 octaven. Hoe vaak zou je oscillators moeten kalibreren?
 
Dit is een herkenbaar probleem (beetje afhankelijk van je eigen verwachtingen bij modular...) maar helaas ook een behoorlijk complex onderwerp.
In m'n eigen setup is het na veel pielen en ontdekken nu goed voor elkaar, maar dat was best een lang proces. Gevaar: op 'n gegeven moment lijkt de hobby meer op elektrotechniek dan op muziekmaken... dat moet je ook maar willen! :D

Om heel kort te zijn op je vragen - ja, het is heel herkenbaar dat sequencers onjuiste voltages uitspugen. Maar het kan net zo goed liggen aan onjuiste afstelling van je oscillators. Of allebei! :D
Als er helemaal niets veranderd is aan je setup, kan het inderdaad eventueel komen door power problemen (bijv. aarding) maar ook door andere externe dingen zoals temperatuur schommelingen. Het is nu winter! In extremere gevallen: calibratie trimmers die verschoven zijn tijdens transport (bekend van vele vintage synths...). En over langere termijn: veroudering van componenten, waardoor je eens in de zoveel tijd (jaarlijks) een tikje moet bijstellen. Maar om heel eerlijk te zijn (zo ging het bij mij tenminste) het is misschien ook iets dat pas opvalt als je wat langer bezig bent met modular, en ook 'tonale' muziek wilt gaan maken. Simpelweg: regelmatig kom ik modules tegen die nieuw uit doos gewoon slecht zijn afgesteld. Daarbij opgemerkt, dat optimale afstelling vaak pas echt goed kan in het uiteindelijke systeem, in de uiteindelijke studio.

Om te beginnen, het belangrijke verschil tussen tuning (stemmen) en calibratie (intonatie / tracking).
Als de toonhoogte niet precies klopt (dus elke toon is bijv. 10 cent te laag) kan je dat nog simpel bijstellen met de tuning knoppen op de oscillator... maar gaat het over de afstanden tussen de tonen (bijv. de afstand van 1 octaaf) die verschillen dan heb je het over tracking en dat vereist calibratie. Daarbij ben je dan afhankelijk van de mogelijkheden die de module biedt. In sommige gevallen is daar maar weinig aan te doen, soms heb je software calibratie mogelijkheden (met een referentie voltage), soms kan je calibreren met wat stelschroefjes (vaak 2 - voltage offset en voltage width, maar 3 zie je ook regelmatig).
Maar dan moet je dus wel een beetje weten waar je mee bezig bent... anders wordt het alleen maar slechter!

De knuppel in het hoenderhok: in Eurorack historie werden veel ontwerpen ooit bedacht vanuit hobbyisme, tegen lage kosten, vanuit beste bedoelingen en minder muzikale eisen (d.w.z. - vooral leuk voor bliepen en insecten geluiden). Vandaar ook het constante debat over voedingen (want garbage in = garbage out), maar ook ontwerp kwaliteit en afstelmogelijkheden.
Houd in gedachten: niet iedere module is simpelweg in staat om nauwkeurig te tracken over meer dan 1 of 2 octaven... maar veel moderne, goed ontworpen (en vaak zelfs volledig digitale) modules kunnen keurig tracken over 5-7 octaven met slechts enkele cents nauwkeurigheid.

De drie belangrijkste zaken bij calibratie:
1) hoe/waarmee meet je, 2) gebruik consistente standaarden, gebruik daarvoor een betrouwbare referentie en 3) werk je weg 'omhoog' door de keten, dus begin eerst met voeding, dan met CV bronnen, dan met CV 'afnemers'. Om het echt goed te doen, is al gauw wat extra apparatuur voor nodig - een goede tuner, een (zeer) nauwkeurige voltmeter en een betrouwbare voltage referentie. Goedkoper (maar beperkter) alternatief is apparatuur die je volledig 'vertrouwt' qua calibratie. Ik heb bijv. lang beholpen met een gitaar tuner app en 'n DX7 als 'referentie oscillator', dat ging nog wel... :D
Het gevaar van 'de simpele aanpak' is werken zonder standaarden / referenties, dus dat je simpelweg calibreert op de hele keten, en niet op de componenten. Gevolg: een afwijking van de ene module wordt vervolgens gecompenseerd met een 'foute' afstelling op een volgende module. Dat werkt wel bij kleine setups, maar in een groter systeem met veel verschillende modules wordt dan het al snel alleen maar slechter.

Maar goed, een heel verhaal en hoe nu verder? Voor je genoemde modules
-Make Noise DPO is van zichzelf minder nauwkeurig. Acceptabele tracking is mogelijk over een octaaf of 3, daarbuiten blijft het wat temperamentvol. Goed af te stellen vanaf de front panel.
-Metropolis is redelijk nauwkeurig af te stellen, met tracking en offset op de module zelf (achterop)
 
Laatst gewijzigd:
Hoe ik het uiteindelijk goed heb gekregen met beperkte middelen:
- Begin met een goed gecalibreerde tool welke hele voltages kan uitspugen (voor mij was dat O&C of disting). Check desnoods met een goede voltmeter of hier geen afwijking in zit.
- Pak een strakke VCO (dixie of spectrum bijv, of misschien liever nog een strakke digitale VCO)
- Pak een tuner (pano tuner app op je telefoon werkt verassend nauwkeurig alleen niet in het laag), of een gitaar tuner of een tuner vst etc)
- 0v op de osc -> draai de VCO naar een perfecte C op de tuner
- Ieder andere hele volt op de osc -> VCO moet nog steeds een perfecte C geven op de tuner.
- Is dit niet het geval, dan moet de osc gecalibreerd
- Is dit wel het geval, dan kan je naar de sequencer, en daar hele octaven afspelen. De tuner moet weer hele noten weergeven. Is dit niet zo, dan is de calibratie van de sequencer niet goed.
 
... én eerst goed opwarmen... ook altijd leuk om rekening mee te houden! :D

Nog even wat tips qua nauwkeurige Eurorack modules die goed zijn voor calibratie doeleinden:
-De Orthogonal Devices ER-101 / ER-102 sequencer combi. Is zelf niet te calibreren maar komt enorm nauwkeurig uit de doos. De ER-101 kan precieze voltages leveren, de ER-102 erbij kan ook meten met zeer hoge nauwkeurigheid (beter zelfs dan voltmeters uit de duurdere prijsklasse).
-De Mutable Yarns MIDI/CV converter. Is via het software calibratie menu zeer precies af te stellen, maar nog beter - komt zeer nauwkeurig uit de doos. Ideaal voor referentie voltages.
-De Jones O'Tool is goed voor (frequentie) tuning doeleinden, al is de versie 1 minder geschikt voor voltmeting, en zelfs de versie 2 laat nog wat afwijking zien. Met de scope functionaliteit ook goed voor dingen als golfvorm symmetrie afstellen etc.
-De Synthesis Technology E350 is misschien wel de nauwkeurigst trackende oscillator die in m'n case zit. Ook nog zelf af te stellen, maar meer dan 7 octaven gaat verbazingwekkend goed en relatief ongevoelig voor externe factoren zoals voeding en temperatuur. Daardoor ook prima als referentie oscillator.

Daarnaast gebruik(te) ik vaak de IOS app 'Peterson iStrobosoft', maar er is vrij ruime keuze uit goeie strobe tuner appjes.
Ik heb als (externe) voltage referentie ook nog de 'KKMOON High Precision Voltage Reference' met een vintage AD584KH erop. Die werkt erg nauwkeurig, en kost een schijntje vergeleken met professioneel spul. Wel wat beperkt in de mogelijke instellingen (+2.5V, +5V, +7.5V, +10V).
 
Laatst gewijzigd:
Hoi!
Zou het kunnen dat verschillende sequencers niet exact de juiste pitches doorgeven? Zou dit kunnen komen door de voeding? Gaat in dit geval om Metropolis vs Eloquencer.. Het gaat echt om meerdere cents per octaaf op verschillende oscillators. Ik ben laatst verhuist, volgens mij was dit in mijn vorige woning niet..

Ik moet het nog allemaal wat beter uitzoeken, maar wou alvast kijken wat de reacties hier zouden zijn. Ik heb voorheen nooit problemen gehad met voeding *klopt af*.

Alvast bedankt!
Mocht ik ooit terug beginnen met analoog modulair, zou ik toch zeker de sequencer modules wel digitaal houden. In die jaren (+-40 jaar terug), na veel geklungel eindelijk een CSQ600 aangeschaft te hebben voor tonale dingen, gewoonweg omdat het geen doen was dit uit te voeren met de RSS 182. Nu kan je ook gewoon midi omzetten naar de benodigde CV's, nog eenvoudiger. Hopelijk blijven de oscillators dan wel stabiel, hé.
Tja, als je bedenkt om 60 stapjes nauwkeurig te kunnen verdelen/zetten voor elk van de 2x8 potmeters...
Ik wil er niet meer aan beginnen ... op die manier.
 
Heu... je hebt vast wel gezien dat de door TS genoemde (Eloquencer en Metropolis) sequencers helegaar digitaal zijn?
Even goed kunnen daarbij de CV outputs gewoon scheef afgesteld staan en daardoor katje vals klinken - dat staat volledig los van analoog of digitaal. Net zoals met MIDI / CV conversie trouwens, da’s ook niet automatisch zaligmakend. Maar goed.

Grappig genoeg, zelfs de CSQ600 handleiding beveelt aan om ‘m bij ieder gebruik opnieuw te calibreren. Heeft-ie een mooi knopje voor!
En daarmee is de cirkel weer rond. “Who watches the watchmen?”
 
En zo’n quantizer, heb je die wel es gecalibreerd? Dat benne krek de lastigste... :W
 
Ooops niet gecontroleerd of die vernoemde sequencers digitaal waren. Soit, betreft analoge sequencers blijft m'n uitleg idem...
...Grappig genoeg, zelfs de CSQ600 handleiding beveelt aan om ‘m bij ieder gebruik opnieuw te calibreren. Heeft-ie een mooi knopje voor!
Uit ervaring weet ik echter dat die CSQ600 zeer stabiel was en dus heel weinig calibratie nodig had. Ja, toen maakte Roland soms nog degelijk materiaal.
 
En zo’n quantizer, heb je die wel es gecalibreerd? Dat benne krek de lastigste... :W
Verrek zie het nu in de Penrose assembly manual. Dat word nog wat eerst een diy vco callibreren en daarna de penrose8~
 
Oh, en die gitaar stel je ook helemaal zelf af dus? Hals richten, topkam invijlen, intoneren brugzadels en al?
Da’s evengoed een pokkenklus. Of hebbie daar een roadie voor... :D
 
Nee, daar begin ik niet aan hoor. Staat altijd wel goed genoeg. Gewoon een beetje draaien aan die 4 of 6 grote knoppen aan het eind en de toetsenist trekt met z'n master tune de boel veel sneller gelijk.
 
Back
Top