Eerste VCO... Shapeshifter of Hertz Donut of..?

The Unholy

Hard lid
Lid sinds
24 januari 2004
Berichten
2.302
Locatie
Rotterdam
Ik sta op het punt mijn eerste echte VCO aan te gaan schaffen. Ik heb tot nu toe de Make Noise 0-Coast (idd die heeft ook een VCO) en wat envelopes en VCA’s in mijn rack. Ik wil vooral experimenteren met unieke geluiden, maar uiteindelijk moet het resultaat wel bruikbaar zijn voor mijn hardcore tracks.

Na vele demo’s beluisterd te hebben, denk ik dat ik op zoek ben naar een complexe digitale VCO en momenteel twijfel ik tussen de Intellijel Shapeshifter en The Harvestman Hertz Donut MKII. Ik neig meer naar de Shapeshifter, omdat dit mij een module lijkt waar je eindeloos mee kunt experimenteren, maar ik heb me ook weer laten vertellen dat de Shapeshifter wellicht iets te lief klinkt en de HD een stukje smeriger, wat ook in de demo’s zo lijkt te zijn. Waar ik ook voor wil waken is dat ik straks niet een soort modulaire Virus TI heb nagebouwd, want die heb ik al.

Wie kan mij helpen beslissen? Of weet iemand nog een ander alternatief waar ik zeker naar moet gaan luisteren? Ik ben niet heel gecharmeerd van Braids tot nu toe.
 
check ook de noise engineering modules

loquelic iteritas bv, ruig ding hoor :)

of de cursus iteritas, vinkookweltof
 
Ik heb de Harvestman HD mk2 ook gehad, cool maar wel erg digitaal naar mijn zin.
De Shapeshifter lijkt mij niks. ik hou niet van teveel menu diving. maar ik weet dat sommige mensen dit niet stoort. hij heeft wel veel mogelijkheden :)

De Orgone Accumulator is ook cool (wavetable osc), waar genoeg ruige geluiden uit te halen zijn.
ik heb deze zelf ook. ik haal er veel drones, noise en weirdness uit

Ken je het merk Noise Engineering? die doet ook aan rauwe geluiden. (heeft ook goeie demo's, in de industrial hardcore hoek)

En ik ben zelf nogal fan van WMD modules. ik heb de PDO, Geiger Counter . mooie en gruizige sounds, je moet wel veel patchen maar dat is hun modulaire filosofie.
ze combineren analoog met digitaal.
De Synchrodyne + expander is misschien ook wel wat voor je

je kan (als je poen zat hebt) ook kijken naar de CS-8 Omega-Phi VCO van Schippmann.

De Cyclebox is ook interessant.

En Metasonics. analoog met buizen. rauwer wordt het niet :)
 
Laatst gewijzigd:
Er is ontzettend veel in dit gebied.
De shapeshifter kan heel veel, maar je moet wel bereid zijn de menu's in te duiken. Komt erg vaak voorbij als 2de hands

Hertz heeft veel aliasing, wat hem wel ruwer maakt maar voor velen niet echt een pluspunt is. Ik zie deze ook weinig voorbij komen, dus 2de hands kopen of verkopen wordt misschien lastiger

Loquelic heeft dat een heel stuk minder (de aliasing hebben ze verplaatst naar de frequentie van de noot die je speelt, en daardoor haast niet hoorbaar) en is van subtiel naar heel ruig te krijgen, maar leent zich met name voor de harde (harsh) geluiden. Loquelic is lekker toegankelijk. Elke knop doet altijd wel wat leuks, ookal heb je geen idee wat je aan het doen bent.

Orgone accumulator: Ook erg uitgebreid, hands-on, wel vrij complex en ook meer richting die harsh kant

Als je analoog wil kan je nog kiezen uit:
- DPO, furthrrr, verbos dual, sputnik dual (dit zijn allemaal zogenaamde "complex" oscs die een soortgelijke werking hebben
- Benjolin (handson, veelzijdig)
- WMD Sychrodyne+expand (Heel apart ding, erg complex maar enorm veelzijdig)
 
Ja, zo kunnen we elke oscillator wel noemen... :D
Vooruit, ik doe mee... houd ik het even op de wat meer onconventionele digital oscs... (die ik zelf zou kiezen als eerste)

Clavis Twin Waves
Mannequins Mangrove
Mutable Tides (met Parasites erop) (evt. met Warps ernaast)
 
Laatst gewijzigd:
@ SB-SIX
dat doe je goed! :)

maar meerdere meningen zijn alleen maar handig voor mr Unholy lijkt me.

@ The Unholy:
ik bedenk me net dat Mungo ook een interessant merk kan zijn voor je.

waarom wil je een digitale Osc trouwens?
 
Kijk niet alleen naar de vco zou ik zeggen, maar denk misschien ook aan de combi vco-waveshaper. Ik had de doepfer 137-1 in mijn modular, die als je hem een simpele sinus voerde hele interessante dingen kon produceren. (en nog vc ook...)
 
Bedankt voor de reacties. Het verbaast me eigenlijk dat jullie niet zo te spreken zijn over de Shapeshifter, op engelstalige forums zijn ze er vaak lyrisch over. Mij lijkt het niet zo’n groot probleem om een keer een menu in te hoeven, maar ik zal wat tutorials kijken nog.

Ik heb demo’s bekeken van de modules die jullie noemen en de Loquelic Iteritas en een paar modules van WMD lijken me wel serieuze opties. Hier was ik nog niet bekend mee.

De reden dat ik een digitale osc wil is dat ik in mijn modular echt iets anders wil dan wat ik al heb (gehad) qua hardware synths en ik wil af van de standaard analoge waveforms en meer naar het onbekende. Ook zijn de complexe analoge osc’s vaak een stuk duurder, terwijl ik ze niet perse beter vind klinken.
 
ACL heeft een prachtige oscillator.
De Mangrove is inderdaad een dijk.
En de loquellic is heel tof in een soort van complex oscillator manier. Subtiel cv'en werkt heel fijn.
Tides in sheep mode is een leuke wavetable oscillator
Braids is een soort van bread & butter oscillator

Verder gewoon een hoop proberen en kijken wat je sound is. kopen, luisteren, uitproberen en weer verkopen als je het niks vindt en dan weer iets nieuws proberen.
 
Ik vind de Shapeshifter echt niet slecht. Sommige dingen zoals de chord functie zijn echt hendig.
Alleen hij is misschien (door de menuutjes en zo) toch wat ingewikkelder dan echt nodig is... met veel opties die uiteindelijk vaak een beetje hetzelfde klinken. En het is 'n vrij grote en prijzige module natuurlijk.
Qua wavetables vond ik 'm ergens wat karakterloos en 'clean' - zeker als je 'm vergelijkt met de Waldorf wavetables of die uit de Synthtech E350, maar dat zijn ook klassiekers natuurlijk.
Wat betreft de Cyclebox, Shapeshifter is eigenlijk de opvolger natuurlijk (v3 om precies te wezen...)

Wat betreft zoektocht naar het 'onbekende' ben ik het eens met eerdere opmerking dat je dan ook naar de combi met waveshaper modules wil kijken.
Ik sta vierkant achter de suggestie van Mutable Tides met Warps erachter - dat is een vrij betaalbare oplossing en enorm goed doordacht. Vind ze leuker dan de Braids die dan toch wel wat rechttoe-rechtaan is.
 
Bedankt voor de reacties. Het verbaast me eigenlijk dat jullie niet zo te spreken zijn over de Shapeshifter, op engelstalige forums zijn ze er vaak lyrisch over. Mij lijkt het niet zo’n groot probleem om een keer een menu in te hoeven, maar ik zal wat tutorials kijken nog.

Ik heb demo’s bekeken van de modules die jullie noemen en de Loquelic Iteritas en een paar modules van WMD lijken me wel serieuze opties. Hier was ik nog niet bekend mee.

De reden dat ik een digitale osc wil is dat ik in mijn modular echt iets anders wil dan wat ik al heb (gehad) qua hardware synths en ik wil af van de standaard analoge waveforms en meer naar het onbekende. Ook zijn de complexe analoge osc’s vaak een stuk duurder, terwijl ik ze niet perse beter vind klinken.

De shapeshifter is ook volgens velen een van de beste "complex oscs". En de menu's zijn volgens mij heel goed te doen mits je niet veel andere complexe modules hebt. Ik denk zeker in een kleiner systeem dat het een hele wereld aan geluiden kan brengen. En je hebt er ook gelijk een wavefolder bij die je ook voor andere oscs kan gebruiken. In een groter systeem wordt het vaak lastiger. Als je hem een tijdje niet gebruikt gebeurt het vaak dat je niet meer weet hoe het nu ookalweer zat met de menu's en combo's. Als je het hands-on gedeelte en de complexiteit niet zo'n probleem vind is dit wel de optie met de meeste mogelijkheden denk ik.
 
Jullie hebben de keuze niet echt makkelijker gemaakt... Ik ga maar doen wat Bob303 zegt, kopen en proberen. Probleem is dat als ik iets wil hebben, dit vaak niet 2e hands aangeboden wordt. De Shapeshifter b.v. kijk ik al een tijdje naar, maar nog niet 2e hands tegengekomen.

Ik heb wel de E350 Morphing Terrarium gevonden op eBay, ik denk dat ik die maar ga kopen.
 
@Unholy: De e350 wordt nu redelijk veel verkocht omdat er een nieuwe versie van is. De oude e350 ga je denk ik niet gelukkig van worden, hij is vrij braaf, en niet veel mogelijkheden. Het zijn eigenlijk totaal 3 wavetables waarvan je er 1 tegelijk kan gebruiken, met wat opties om ze te morphen. De nieuwe e352 heeft veel meer opties, met FM, cloud, wavefolder etc.
 
ik heb de e350 heeeeel kort gehad
braaf inderdaad en dan ook niet helemaal bijzonder genoeg om voor de mooi te wezen
e440 filter vind ik overigens een van de dikste filters die ik ooit heb gehoord, gruwelijk
ben benieuwd naar die 352
 
Back
Top