Percussie Modular

trigg

Brass Intelligence
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
2.576
Locatie
Delft
Hallo synthvrienden,

Vraagje...
stel: ik wil misschien een leuke kleine modular bouwen puur gericht op het maken van leuke percussie-gerelateerde loopjes. Denk aan 808-tommetjes met een LFO op de decay, noisy hihats met een bandpassfilter liefst aangestuurd dmv een stepsequencer met wat leuke functies (probability triggers, swing, pattern length modulatie, velocity per step).

Owja, het moet ook SIMPEL zijn (kan dat met modular?), niet teveel gedoe met voltages enzo en technische ellende. Daar snap ik toch geen drol van. Gewoon de main focus op muziek maken en zoveel mogelijk one-knob-per-function :D

Ik heb natuurlijk wel al wat voorwerk gedaan, zoiets leek me wel grappig:
https://pittsburghmodular.com/lifeforms-percussion-sequencer/

en dan met iets erbij als:

http://www.dreadbox-fx.com/drips-module/

en/of
https://intellijel.com/eurorack-modules/plonk/

en/of iets van Tiptop drums ofzo.. die hebben ook wel leuke dingen. Of een Hexinverter Mutant Machine. Vrij duur trouwens ook. Of iets anders van de 5457235 opties die er zijn 8o)

En dan vergeet ik vast allerlei dingen als LFO's en CV/GATE spul en een CASE en iets om te syncen aan Ableton.. poeh :erm:



ALVAST EEN PAAR MOGELIJKE VRAGEN BEANTWOORDEN:

maar trigg, waarom koop je dan niet gewoon een Digitakt of een TR08 als je geen snars van die modular toestanden snapt?

Ja hmm ik vind een Digitakt een beetje gedoe met menu diving toestanden en teveel mogelijkheden en een TR08 is leuk maar is dan weer zo beperkt wat je dan kan doen, maar goed.. modular is misschien ook wel teveel gedoe. 8)

En waarom wil je dan alleen percussie doen, waarom geen dikke kicks trigg?

Joh, die kicks haal ik wel uit Kick2 VST (jawel, software) en snares uit Battery.

En als je toch aan de modular gaat, moet je natuurlijk ook bassen en arps en alles maken he met modular, je moet all the way trigg!

Nee nee nee, helemaal niet. Daar heb ik m'n sub37, ob6, karp en een hele DAW met allerlei soft voor en da's allemaal TOP. Ik wil gewoon leuke percussie achtige loopjes maken.



Ik wil iedereen alvast heel erg bedanken voor mogelijke suggesties :okdan:
 
Probeer anders een Make Noise 0 coast. Goeie introductie in het modulair denken en het bevat alle basis zaken om een percussie-gerichte drone te maken die enkel met modular kan. Het is echt een andere benadering, niet eens zozeer losse geluiden maar meer het beinvloeden van een klankbron door meerdere onafhankelijke modulatiebronnen zodat het een percussieloop wordt. Ben ook een beginner maar dit is wat me het meest opvalt. Niet een kit van losse drumsounds maar een oscilator vanm alle kanten mishandelen om er uiteindelijk een vernietigend ritme uit te kneden los van het grid van een daw. En de 0-coast doet dat prima, overzichtelijk, en in een mooie semi modular verpakking.
 
Je kan een intellijel Umidi gebruiken om een clock van uit ableton je euro rack in te krijgen.

Dan gebruik je een intellijel mult om je clock op te verdelen.

Vanaf daar kan je naar bijvoorbeeld naar een clock divider : Doepfer A160 & A160-2

vanaf de clock divider kan je naar bijvoorbeeld :Qu-bit pulsar & Mutable instruments Grids op deze modules zitten functie die je kan moduleren met LFO voor rondom madness.

Als LFO kan je kijken naar : Xaoc Batumi of Erica black octasource.

Als drum modules zou ik niet naar de tiptops kijken daar kan je niks van moduleren kijk dan naar de mutant hihat bijvoorbeeld.

Verder heb je nog heel veel ander soorten modules waar je percussie sound mee kan maken.
 


Voldoet niet echt aan je eis van 'moet simpel', maar dit geeft je misschien weer nieuwe inzichten.
 
Thanks guys!

Wat je al niet nodig hebt om een sync aan te leggen vanuit Ableton... poehee
ik ga me nog eens even beraden op dit plan
 
Hangt er een beetje vanaf waar je wilt beginnen. Als je primair geluiden wilt sequencen met de modulair, kun je allerlei (ingewikkelde) kunstjes uithalen met clock division en logische operatoren, etc.. Gegeven jouw requirement om het simpel te houden zou ik hier niet beginnen, en zou ik vooral starten met het genereren van sounds op de modulair.

Ook dan zijn er super veel opties. Het is natuurlijk enorm leuk om sounds helemaal zelf te maken (losse oscillators, filters, envelopes, etc..), dan heb je ook veelal de 'one knob per function' requirement vervuld, maar dan heb je veel modules nodig om aan de slag te gaan. Mogelijk is het een idee om met wat 'typische percussie modules' te beginnen.

– Mutant Machine is erg veelzijdig, maar zoals je zelf aangeeft best prijzig. Heb er één te koop staan, mocht je interesse hebben.
– Moffenzeef Modular GMØ, Deviant en Muskrat zijn niet erg duur. Leuk voor de piepjes en kraakjes. Ook goed te moduleren, maar sound moet je wel liggen. Veel happy accidents.
– TipTop modules klinken heel goed (als je 808 of 909 sounds zoekt) maar zijn nauwelijks te moduleren. Ik had ze bijna allemaal en heb ze verkocht om een echte 808 en 909 in huis te halen; ik merkte dat mijn modules altijd op dezelfde manier gepatched waren.
– MakeNoise Optomix, icm een andere source (ruis of oscillator) werkt ook goed. Door de 'pingable vactrols' heb je niet noodzakelijkerwijs een envelope nodig. Past mijns inziens wel goed binnen het idee van een modulaire synthesizer, waarbij je zelf bepaalt hoe het signal path loopt.
– Audio Damage ADM12 Neuron FM-Drumsynthesizer is leuk. Maar ik zou hem niet als eerste module nemen, want hij is niet bijzonder veelzijdig.
– Intellijel Shapeshifter en Cyclebox hebben ook percussie-modes (voor de laatste heb je de expander nodig). Erg geavanceerde modules, maar zou er niet direct mee starten.

Verder zou ik een midi to trigger module kopen. Bijvoorbeeld de.. MT-9 van Analogue Solutions (alhoewel het IC'tje al 2 keer in de brand gevlogen is bij mij) of http://ericasynths.lv/en/shop/eurorack-modules/by-series/basic-series/midi-to-trigger-module/ (gebruik ik nu, werkt prima en ziet er IMHO ook beter uit).

Let wel op sync issues als je hem netjes wilt laten meelopen met je computer. Ik heb de Innerclock Systems IILS (http://www.innerclocksystems.com/new ics lab series.html) om dit probleem op te lossen, maar zou ik zeker niet aanraden in je eerste batch modules.

Als je het leuk vindt mag je wel een keer komen rotzooien met mijn Eurorack spulletjes. Heb alle bovengenoemde modules (plus nog zo'n 100 andere) in mijn systeem zitten, dus kun je er achter komen of het echt iets voor je is. Ik ben wel mijn studio aan het organiseren, dus heb nog wat tijd nodig voor hij weer 'accessible' is.
 
Wat betreft tommetjes, hier worden vaak lowpass gates gebruikt. Dit zijn een soort filter en vca in 1, en hebben vaak een vactrol waar je trigs heen kan sturen zonder dat je envs nodig hebt. Super simpel dus: Osc naar de LPG in, trigger naar de LPG cv en dan het resultaat opnemen. Zie dat nonklist al een goeie suggestie heeft in de vorm van de optomix

Als bron van triggers kan je een midi2cv module gebruiken zoals nonklist al aangeeft, of een dedicated trigger sequencer. Ben zelf erg tevreden met de varigate 8+, want super simpel: 8 trigger kanalen met per step probability, trigger lengte, repeats en ook nog 2 cv kanalen voor toonhoogte of aansturen van filters etc. Kleinere broertje varigate 4 is stuk goedkoper maar kan stuk minder.

Ook leuk zijn de wat minder conventionele drum modules zoals basimilus iteras, akemie's taiko en plonk. Die hebben vaak ook alleen maar een trigger nodig, en kan je verder begraven in lfo's/envs/etc. Het hoeft dus niet ingewikkeld te zijn, met een paar modules kan je al heel veel.
 
Laatst gewijzigd:
in ableton suite, zitten allemaal drumsynths, maar misschien wist je dat al?
niet hands-on, toch leuk, kost geen ruimte.
 
Voor sync, gate, triggers etc etc via Ableton gewoon Silentway scoren met modules.
 
Ik zag niet lang geleden een leuke clip van een beetje eurorack een korg volca beats en een Korg SQ1, hij deed er geinige percussie variaties mee.
Die unit van tiptop audio is zowiezo wel leuk want je stopt er een micro sd kaartje in met de samples die jij te gek vindt.
Zowiezo is hij misschien leuk voor je om te volgen want hij zit sinds een aantal maanden in het eurorack spul en uploadt allerlei clipjes op youtube.
Hij legt het ook lekker helder uit vind ik.



Hier uitleg en gebruik van de tiptop sample module



 
Kijk ook hier eens naar, de Basimilus Iteritas Alter:
https://www.youtube.com/results?search_query=Basimilus+Iteritas+Alter&search_type=

Het lijkt er op dat je met deze module en de juiste triggers e.d. 1 hele drumtrack eruit kunt halen. Ik ben ook benieuwd hoe zoiets aansluit op Grids :D

Hey, deze klinkt eigenlijk best wel dik.

Eens kijken wat je nu nodig hebt voor een minimale setup voor toffe sounds (die hele sync met ableton laat ik in eerste instantie wel zitten dan)
 
Ik ben een beginner in het Eurorack gebeuren, dus ik weet niet of dit een optimale manier van werken is, maar ik heb mijn modules nu wel behoorlijk geintegreerd in Ableton via de Beatstep Pro. Je kunt de Beatstep als sequencer gebruiken om (oa) 8 drummodules te triggeren, maar je kunt ook via usb/midi deze drums via Ableton/Push aansturen, dit werkt uitstekend en je hebt ook geen sync problemen meer.
 
Back
Top