Eurorack voor drones

koediman

--<{(OoO)}>--
Lid sinds
11 augustus 2003
Berichten
3.481
Locatie
Rotterdam
Ik heb een syntech setje morphing terrarium en deflector shield. Alleen met die terrarium is het al geweldig dronen maar toch zou ik ook drones met een wat ander smaakje willen maken.

Wat raden jullie aan qua modules om drones te fabriceren?

Oja, moduiatiemogelijkheden heb ik volgens mij voldoende (doepfer LFO en Batumi)

edit: ik ben ook voorzien van analoge VCO's en wavefolder module in m'n 5U rack dus die kant op zoek ik het niet echt.
 
Nou, eigenlijk het standaard advies: Mutable Rings en Clouds. Sorry voor het cliche!
Misschien ook nog met de Ears contact mic erbij, heerlijk.
Voel je je nog avontuurlijker dan is Mutable Frames erg handig, bijv. lekker morphen tussen verschillende layers.

Intellijel Planar joystick lijkt een beetje op Frames qua concept, iets meer hands-on vector achtig. Frames (met Parasites) vind ik zelf leuker.
Eventueel nog de 4ms Spectral Multiband Resonator, klinkt toch weer anders dan Rings. Ook als interessante CV source.
En anders minimaal een fijne dual filter die wat uitgebreidere opties biedt, zoals bijv. Xaoc Belgrad
De grote concurrent qua resonator en filter schijnt de Verbos Bark Filter te wezen. Heb ‘m zelf nog niet geprobeerd...
TipTop Z-DSP met de Valhalla cards hoort er natuurlijk nog bij voor de creatieve space effects.

Helemaal feest wordt het met de Orthogonal Devices ER-301 ‘sound computer’. Maar da’s wel hard werken en fikse prijs...
Misschien anders eerst een eenvoudiger sample player zoals Radio Music of TipTop One, perfect om sample bronmateriaal overal doorheen te trekken.

Nou, als het nu hiermee nog niet lukt... kom ik de spullen gratis afhalen... :D
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt Hanz! Fijne tips waar ik eens rustig in ga duiken. Van wat je noemt heb ik al een simpele sample player en een Rings maar beiden vind ik niet direkt geschikt voor drones zoals ik ze me voorstel. Wellicht heb ik niet alle mogelijkheden uitgediept hoor...

Nog een kleine aanvulling: waar ik geen zin in heb zijn modules met diepere menustruktuur etc. Het moet wel een beetje plug en play zijn bij mij. Liever one trick pony's dan multifunctioneel.

Maar ik kan alvast weer een paar modules op youtube gaan checken nou. Nogmaals dank!
 
Meerdere lagen laten lopen maakt een drone vaak interessanter. Neem bij voorbeeld een loquelic iteras of benjolin, oscs die heel anders klinken dan normale oscs en heel goed kunnen morphen. Laat deze meelopen met je wavefolded terrarium en je hebt weer veel nieuwe mogelijkheden. Daarnaast kan je de terrarium expanden met 2 switches die je op de jumpers zet. Phase mode kan je leuke dingen mee doen vooral audiorate modulatie van de phase.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, meerdere lagen is ook fijn. hoewel ik moet zeggen dat het wel snel "druk" wordt in het geluidsbeeld als je niet oppast. Zal die tips van jou ook zeker meenemen, ik zoek inderdaad VCO's die een wat ander geluid brengen dan standaard en die goed kunnen morphen. Voor anderen die meelezen; die morphing terrarium die ik heb is echt fantastisch hiervoor.
 
Paar filmpjes bekeken. Zitten zeer interessante dingen bij en dan ga je weer doorklikken op youtube en voor je het weet heb je een verlanglijstje van 20 modules hahaha.

Voorlopig heb ik eerst wat spulletjes gekocht om zelf een expander voor de e350 in elkaar te zetten. Toch fijn om in ieder geval het uiterste uit die module te kunnen halen. Verder zijn vooral de Belgrad filter en Loquelic Iteras me opgevallen als hebbedingetjes.

De Clouds lijkt me ook zeer interessant en leuke aanvulling op wat ik heb. Wel weer die typische zeer cleane sound + typische menudelving van Mutable maar in dit geval wel overkomelijk. Rings vind ik ook echt geweldig en het is fijn ook zo'n smaak qua geluid in je palet te hebben. Toch hou ik meer van een wat vettere sound.
 
de 8 bit setting is niet heel clean van de clouds vind ik en t ligt er ook aan wat je er in stopt he :)
 
Makenoise heeft een paar leuke modules die misschien wel interessant voor je zijn. DPO. De Morphagene werkt een beetje hetzelfde als de Mutable Clounds, maar dan met meer hands on control.
 
de 8 bit setting is niet heel clean van de clouds vind ik en t ligt er ook aan wat je er in stopt he :)

Dat. En het ligt ook aan je patch natuurlijk.
Eigenlijk zie je vaak de ‘modular cliche’ Rings into Clouds patch, waarbij Clouds dan vaak ook nog vrij statisch / ongemoduleerd werkt als granular soort-van-reverb fxje. Maar eigenlijk is andersom misschien nog wel interessanter, met Clouds als impulse generator in Rings als resonator. Geeft totaal andere resultaten en verre van clean, dacht ik zo.

Overigens, je hebt Batumi dus al behoorlijk voorzien met fijne LFO modulatie.
Ik lees echter niets over attenuverters of nog beter (bipolaire) VCA’s om de zaak binnen de perken te houden... (ja ik weet, Batumi heeft de mogelijkheid om LFO amplitude aan te passen... als je het juiste schuifje kan onthouden... :D)
Maar als je nou dus bijv. VCA’s gebruikt in je modulatiepad (dus niet je audio pad) met ‘n interessante (complexe, random of zelfs audio rate) modulatiebron, en dan de VCA dus modulatie *amount* moduleert met (complexe) LFO dan kan je heel lekkere evolving patches maken.
Zeker bij de E350 Morphing Terrarium is subtiele wavetable modulatie het grote geheim. Helaas hebben de Synthtech modules veelal geen attenuators aan boord, dus de ‘beginnersfout’ is dan volle pijp een LFO erin knallen en dat geeft geen fraai effect - zeker niet als je de grenzen van de wavetables raakt en er pitch artifacts ontstaan... check dus bijv. Mutable Blinds eens.
 
Laatst gewijzigd:
Die tip van vca's kan ik wel wat mee, thanks! Die gebruik ik eigenlijk nooit om te moduleren, leuk om eens mee aan de gang te gaan op die manier.

Attenuaters heb ik gelukkig redelijk veel van en worden ook druk gebruikt. :-)

Wat betreft de sound van mutable. Wellicht heb ik dat verkeerd omschreven maar ik vind al die modules een heel eigen, typisch digitale sound hebben en die komt bij mij nogal clean over, zelfs alstie gruizig is. Maar is dus een omschrijving waar niet iedereen het mee eens. ;-)
 
Zelf kom ik al maanden terug op ongeveer dezelfde drone patch die me hypnotiseert, Intellijel Rainmaker doet hierbij het meeste werk (naast 1 VCO+VCF). Het lijkt een delay, maar het kan veel meer, ook resonator functies, 'menu diving' valt me mee. Erbe-Verb maakt het geheel wat meer spacy.
 
Die Rainmaker lijkt me een heftig ding maar ik zal'm voorlopig niet snel kopen. Mede wegens prijs maar er is ook behoorlijk wat overlap met m'n echophon. Hij kan wel een stuk meer en die combfilter mogelijkheden lijken me wel erg interessant. Wellicht als ik wat meer te besteden heb...

Overigens waanzinnig vette track op je youtube :halleluja

 
Ik lees nog weinig in de topic over (stepped) random als een modulatie signaal. Ideaal om een beetje (middels een attenuator of attenuverter) onvoorspelbare dynamiek in je patches aan te brengen. Zeker een module als Clouds vaart daar wel bij. Voorbeeld uit de handleiding:
- Very dense clouds sound the best when at least one parameter (pitch or position) receives random modulations. Otherwise, the many identical “echoes” created by the repeating grains will sound like a very resonant feedback comb filter.

- Raw material like sawtooth or sine waves sound very good, especially with heavy random modulation. A fun exercise is to recreate the classic THX sound with a random source and a VCA.

In aanvulling Hanz z'n opmerking omtrent attenuverters en het mixen van modulatie signalen. 3xMia is hier een goeie module voor. Goedkoop, slechts 6hp voor en een fijne layout.
 
Bedankt voor de aanvulling.
Wat is nou een beetje goedkope goede random generator? Is een sample & hold al random genoeg met een beetje snelle klok? Die heb ik namelijk liggen.
Zou het gewoon even moeten proberen natuurlijk maar kan momenteel niet al m'n modules gebruiken want heb een nieuwe kast nodig en heb bijvoorbeeld m'n VCA's en ADSR's eruit liggen om een net gekochte sequencer kwijt te kunnen.
 
Noise naar je sample & hold sturen zou voldoende moeten zijn. Dus noise naar de input van je sample & hold en elke trigger die je dan naar je S&H stuurt resulteert in een random voltage op de output.
 
Als je deze vraag op Muffwiggler stelt, krijg je standaard het antwoord: switches!!!

Ik heb er zelf nog geen, maar komt er wel nog.
 
Back
Top