System-1m uitbreiden met modular

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.318
Locatie
Achterhoek
Ik heb een Roland System-1m en zou die graag willen uitbreiden met in ieder geval een LFO, want er zit slechts 1 LFO op, waardoor bijv. filter en amp modulatie altijd aan elkaar 'vast' zit qua LFO rate.

Nu ben ik eigenlijk totaal nieuw in de modulaire wereld, dus zou graag jullie advies willen.

Ik wil in ieder geval een LFO die een sinus golfvorm kan produceren en daarnaast tot in audio range kan. Verder zijn alle extra features mooi meegenomen, maar niet noodzakelijk.
Ik vond op internet de Doepfer A-145 LFO, is die aan te raden? Of hebben jullie betere opties?

Zijn er gezien de patch mogelijkheden (zie afbeelding hieronder) van de System-1m andere dingen die jullie mij zouden aanraden, waarmee ik er echt nieuwe terreinen mee kan verkennen? :)

Verder heb ik ook nog geen rack.. De S-1m kan als desktop synth fungeren, dus daar heb ik geen rack voor nodig, maar heb natuurlijk wel een rack nodig voor die LFO en eventuele andere uitbreidingen. Een rack die net zo breed is als de S-1m zou perfect zijn, liefst ook 1 die als desktop net boven mijn S-1m uit komt of zelfs omhoog staat. Waar moet ik op letten, wat past er allemaal op elkaar en wat niet? Welke zouden jullie mij aanbevelen?

B_ROLAND_system1m.jpg
 
Sorry, die was flauw, maar er zit wel een kern van waarheid in. Ik spreek uit ervaring, want ik heb onlangs mijn 7500 euro kostende eurorack weggedaan. Ik bleef maar kopen, want er is zo ontiegelijk veel leuks te krijgen. ik kwam niet meer aan muziekmaken toe. Ik heb trouwens ook een System 1m, maar die gebruikte ik bijna nooit in combinatie met mijn eurorack.

Wat je wellicht beter kan doen is een tussenoplossing. Bijvoorbeeld een Dreadbox Hades (ik zet er toevallig vandaag 1 te koop). Dan heb je een hele vette bassline synth, met wat eurorack in- en uitgangen en dus ook een lfo. Wellicht geen super geavanceerde lfo, maar je hebt wel gelijk een behuizing en een voeding en al dat ander lekkers voor de prijs van 1 gemiddelde eurorack module.

Nog even ter illustratie: als jij een rack wil voor bij je System-1m dan heb je een 84HP versie nodig (is net zo breed en wel zo netjes). Dan heb je daar straks 1 lfo in en zit je naar een grotendeels leeg rack te kijken. Dat houdt in de praktijk niemand vol, dus dat rack moet gevuld. Reken gemiddeld maar op 1500 euro per rij, dus dan weet je nu al wat dit avontuur jou al snel gaat kosten. Als geld geen issue is, dan zou ik zeggen: ga maar lekker los, het is een heerlijke verslaving :beard:
 
ik ben bang dat het een hele grote kern van waarheid is, met misschien een heel dun flauw laagje.
 
De System-1m was voor mij ook de eerste echte module van mijn Eurorack systeem.
Nu was het voor mij een vooropgezet plan om met modulair spul te beginnen en leek de System-1m een mooi begin omdat je zonder verdere modules al leuke dingen kunt doen. Een aanzet vond ik en dat vind ik nog steeds.

Ik heb mijn systeem inmiddels uitgebreid met de System-500, de Waldorf KB37 gevuld met de Waldorf modules, twee Aira effect modules, een Doepfer noise en een Vermona LFO module.

Wat betreft de verslavende werking van Eurorack. Die is er zeker, maar dat heb je zelf in de hand.
Ik vind vel spul mooi, maar kijk de kat uit de boom, kees handleidingen, kijk naar demo's en laat het een tijdje bezinken voor er iets bijkomt.
Momenteel ligt mijn modular qua aanschaf van modules al een tijdje stil.
Ik was toe aan een nieuwe mixer en had wat dure maanden op andere vlakken.
Het voordeel is dat ik mijn huidige systeem beter heb leren kennen en daar al veel leuks mee kan doen.
Bovendien heb ik mij in die tussentijd beter kunnen orienteren op toekomstige aanschaf van nieuw spul.

Je moet je afvragen wat je wilt.
Wil je echt vol voor modulair gaan of vind je een klein systeempje met de System-1m als kloppend hart mooi zat.
Ik merk zelf wel dat naarmate mijn systeem zich uitbreidde, de System-1m aan belang inboette.


Die LFO module (Vermona Fourmulator) vind ik een hele fijne module.
Hij geeft je vier LFO's die met elkaar te synchroniseren zijn en biedt bovendien S/H als golfvorm.
Hij is wel aan de prijzige kant en je kunt je afvragen of vier LFO's datgene is dat je nu nodig hebt.
Er zijn goedkopere oplossingen.

Om een en ander in te huisvesten heb ik twee Roland cases en uiteraard de KB37.
Voor de System-1m heb ik zelf iets gefabriceerd in de stijl van de Roland kast.
 
Ik ben me ervan bewust dat modulair voor veel mensen verslavend werkt en eigenlijk zeer weinig productief is. Ik ben dan ook niet van plan om me er helemaal in te storten, wil vooral gewoon mijn System-1m uitbreiden qua mogelijkheden. Ik vind workflow ook erg belangrijk en vind (te veel) modulair niet passen in mijn workflow.

Ik ben het er wel mee eens dat als ik een grote rack koop met maar 1 module dat dan de kans zeer aannemelijk is dat de rest ook gevuld gaat worden :p Geld is op zich geen issue, maar wil gewoon niet te ver in modulair gaan.

Misschien is die Waldorf KB37 wel een leuke optie, daar past volgens mij de System-1m in plus nog 1 of 2 modules, of heb ik dat mis? Dan kan het ook niet zo snel uit de hand lopen ;) Zie ik het geheel meer als 1 synth, maar dan met interne patchmogelijkheden :)

Ik zie dat die Fourmulator digitaal is, maakt dat nog iets uit?
 
Ik ben heel blij met de KB37.
Het heeft een prima toetsenbord en er valt een hoop te patchen.
Zo heb je bijvoorbeeld patchpoints voor velocity, pitch, adtertouch, pitchbender en modwheel, maar kun je ook inkomende midi CC's patchen. Er zit zelfs een sensor patchpoint op die prima werkt met een pedaal.

Aan de rechterkant kun je je uiteindelijke audiosignaal inprikken die vervolgens via jack uitgangen aan de achterkant naar je mixer (of wat dan ook) gaan.
De koptelefoonuitgang met eigen volumeregeling is een fijne toevoeging.

Je houdt met de System-1m erin 23 HP over.
Ik zelf zou dat een wat prijzige oplossing vinden voor het huisvesten van m'n System-1m, maar aan de andere kant, wil je in de toekomst toch nog iets uitbreiden, dan is hij er zo uitgesloopt en heb je ruimte voor wat modules zonder dat het compleet uit de hand loopt.

Tenminste....als het Eurorack virus dan inmiddels zijn destructieve werk niet heeft gedaan. ;)
 
Ok dat klinkt goed! Vond al dat ie wat aan de prijzige kant was voor een eurorack/midi keyboard combo wist niet dat ie zo veel mogelijkheden had!

Hoe zit dat eigenlijk precies met aansluiten? Passen alle eurorack modules in ieder eurorack? Is er een maximum aan modules per voeding?
 
Ok dat klinkt goed! Vond al dat ie wat aan de prijzige kant was voor een eurorack/midi keyboard combo wist niet dat ie zo veel mogelijkheden had!

Hoe zit dat eigenlijk precies met aansluiten? Passen alle eurorack modules in ieder eurorack? Is er een maximum aan modules per voeding?

Let op diepte van de modules, de totale voedings behoefte van alle modules en of er modules ook 5v nodig hebben (niet alle racks leveren 5v). Kijk eens op https://www.modulargrid.net/.
Daar kan je zelf je rack samenstellen en dan kan je ook zien hoeveel voeding je nodig hebt, hoeveel diepte je nodig hebt in je rack en ook nog andere gegevens. Bijna alle modules zijn er te vinden.
 
Ik wil erg graag de Batumi, ook een quad LFO.
http://xaocdevices.com/main/batumi/

Als er dan nog een module naast past zal ik voor een VCA gaan. Daar heb je er eigenlijk altijd 3 te weinig van.
Ik zal wel iets missen.. Maar wat moet je met zoveel VCA
Let op diepte van de modules, de totale voedings behoefte van alle modules en of er modules ook 5v nodig hebben (niet alle racks leveren 5v). Kijk eens op https://www.modulargrid.net/.
Daar kan je zelf je rack samenstellen en dan kan je ook zien hoeveel voeding je nodig hebt, hoeveel diepte je nodig hebt in je rack en ook nog andere gegevens. Bijna alle modules zijn er te vinden.
Goeie tip! Thnx
 
ik vond de verbos scan & pan een leuke 4 x vca en meer module (net verkocht, dus = geen reclame)
maar ja, module adviezen, daar komt geen end aan....
 
Ik zie dat die Fourmulator digitaal is, maakt dat nog iets uit?

Oke, maar dan gaat het toch eigenlijk om de envelope, niet om de VCA?

Heb ook zitten kijken naar de Roland System-500 540 module, zie: https://www.roland.com/global/products/system-500_540/ daar zitten naast de LFO toch ook 2 envelopes in, zonder VCA? Of moet je die perse eerst door een VCA laten gaan voor je er iets mee kan?

Voordat bovenstaande onbeantwoorde vragen worden ondergesneeuwd, stel ik ze hierbij nogmaals even :D

Ik zit even te kijken, maar zo'n Waldorf KB37 is ook nog wel redelijk goed (en goedkoper) na te maken met een Keystep icm een diy eurorack case denk ik, of heb ik dat mis? Vraag me alleen een beetje af wat voor powersupply enzo ik dan nodig heb. In principe heb ik het hele audio/midi interface verhaal niet nodig, aangezien dit al in de System-1m zit. Ook heeft die niet perse voeding nodig via eurorack, al kan dat wel. Het gaat me alleen om de uitbreiding met een LFO en misschien in de toekomst nog 1 of 2 andere modules, plus een keyboard die de velocity, aftertouch en pitch/mod wheel kan patchen (zoals de keystep).
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb besloten om eerst maar eens te beginnen met een TipTop Audio Happy Ending kit en de Doepfer A145 LFO Modulator. De System-1m past er dan niet meer bij in, maar dat maakt ook niet uit. Heb al wel een aantal andere leuke modules gevonden, dus plaats ze wel mooi boven elkaar. Misschien dat ik er ooit een mooie case omheen bouw met een keyboard erin gebouwd. Hou wel van het idee dat het uiteindelijk gewoon 1 speelbare synth is ipv een heel modulair laboratorium :p

Maar even voor de zekerheid: die tiptop kit is alles wat ik nodig heb om er modules op te kunnen aansluiten toch? Of moet ik nog aan bepaalde accessoires denken? Komen de boutjes met de modules mee over het algemeen, of moet ik die apart halen?

En nog even een vraag: ik zie wel eens patchkabels die 'op elkaar gestapeld' kunnen worden; maakt dit eigenlijk nog iets uit voor het uiteindelijke signaal? Wordt het signaal simpelweg gedupliceerd, of 'gehalveerd'? Kan dit onbeperkt of is er een limiet? Of kan dit alleen voor CV en niet voor Audio of juist andersom?

Alvast bedankt voor jullie hulp :)
 
Back
Top