Modular Drum Machine (hulp/tips)...of tóch een Analog Rytm

KatieMusic

"Why! ..."
Lid sinds
24 september 2016
Berichten
1.827
Locatie
Garden of Earthly Delights
Hi guyz en girlz,

Al een tijdje ben ik mij aan het oriënteren voor een analoge drum machine, maar ik kom er maar niet uit wat de beste keuze - voor mij - is. Dus wat hulp/tips van jullie zou ik zeer waarderen. :) Ik sta voor een moeilijke keuze die ik hierna nader zal toelichten.

Muziek/EDM: progressive - psychedelic - vocal - trance - (een zweem van) electro, house, minimal (techno), acid, ambient en world (oosters)

Drum grooves maak ik met Maschine 2, Kontakt sample libraries, Kick 2 en Akai samplers. En vanaf scratch bouw ik ook weleens drumsounds met Zebra 2. Met Maschine kan ik prima drumsounds (m.n. voor trance!) maken. Maschine vind ik wat digitaler/minder warm klinken dan een Akai MPC60/3000. En het heeft niet het karakter, de dynamiek en de levendigheid die analoge drum machines - zoals Roland TR-808/TR-909, Vermona DRM1 MKIII en MFB Tanzbär - wel hebben. Met de VST software van Maschine - inmiddels versie 2.6 - is er goed met mijn DAW's (Cubase 9 en - sinds kort - Bitwig Studio 2) te werken. Ik vraag mij af, Overbridge ken ik nl. (nog) niet zo goed, of Elektron het (grote) gat met Maschine inmiddels wat kleiner heeft kunnen maken? Een minpunt van Overbridge zou de latency van 30ms zijn waardoor vinger drummen met de pads van de AR niet lekker zou werken.

Veelzijdigheid en intuïtieve workflow zijn belangrijk, maar mijn voorkeur gaat vooral uit naar een drum machine die (erg) goed klinkt. De Analog Rytm (AR) lijkt de 'way to go' te zijn, maar ik vind de analog engine van de AR helaas niet zo super denderend. De drumsounds met samples zijn ok, maar daar kan ik ook Maschine e.a. voor gebruiken. Toch zijn veel muzikanten/producers enthousiast over de AR. Misschien dat die een andere smaak (of andere oren) hebben?

Nu heb ik laatst wat van Tiptop Audio (modulair) gehoord. Weliswaar hebben die geen cv, maar ik vind ze wel (erg) goed klinken. Dat bracht me op het idee om modulair te gaan (hoewel dit zeeën van tijd en klauwen met geld kan gaan kosten). Misschien kan ik het tot twee rijtjes (2 x 3U, elk 84 HP) beperken? Maar dan spreek je waarschijnlijk al over kosten waar je ook 3 AR's voor kunt kopen.

Volgens "ModularGrid" zijn er momenteel 4862 Eurorack modules om uit te kiezen (en ik heb er de ballen verstand van... :D). De modules van Mutable instruments, Tiptop Audio, Hexinverter Électronique en Noise Engineering lijken het populairst te zijn. Gevolgd door: Intellijel, Audio Damage, Jomox, Doepfer, Cwejman, MFB, Acidlab. Dreadbox, Vermona, Analogue Solutions e.a. Maar welke nu te kiezen???

Een Roland TR-8 klinkt denk ik beter dan iedere VST TR-808/909 plug-in cloon die er momenteel bestaat [>>> virtueel analoog/modeling kan dus heel goed zijn!]

Geist 2 (FXpansion) heb ik niet, maar die zou ik het eerste kiezen naast de plug-ins die ik al heb. Maar Punch (van Rob Papen) vind ik ook erg goed.

Een modulair freak zal een drumsound alleen willen creëren met losse modules: (waarschijnlijk) met 2 osc's per voice, een noise source, envelopes (cv controlled), filters circuits en een VCA. Dat kan uiteraard, maar met 6 (of meer) drum voices gaat dit veel geld en rackspace kosten. Maar misschien dat 1 drum voice nog wel binnen de mogelijkheden van mijn plan valt! De Tiptop modules zijn min of meer TR-808/909 preset boxes en er is geen cv. Maar bijv de hi-hats van Tiptop klinken "damn good", en die zijn relatief moeilijk om met meerdere modules vanaf scratch te maken. De Tiptop modules zijn het denk ik waard om ze te overwegen, maar dan wel aangevuld met drum modules die meer tweaking mogelijkheden hebben.

Modular Drum Machine (plan):
- Eurorack: twee rijtjes (2 x 3U, elk 84 HP) - en indien wenselijk/noodzakelijk een derde rijtje
- Een zo breed mogelijk scala aan elektronische drumsounds
- Geen akoestische drumsounds (dat kun je beter met samples doen!)
- De klassiekers uit de 80's (zover dit mogelijk is), met als aanvulling/alternatief eventueel de TT-606 Drum Drone (van Cyclone) - die vind ik erg goed!
- Ook eigentijdse drumsounds (á la Vermona, MFB, Jomox, Dreadbox en Acidlab - mits de klankkwaliteit daarvan goed/zeer goed is)
- (Als er nog rackspace over is) 1 drum voice (vanaf scratch) met meerdere modules
- (Drum) modules (uitgebreid) tweakable (zover dit mogelijk is)
- Drum instrumenten (min.): Kick, snare, rimshot, open/closed hi-hat, low/mid/high toms, ride/crash cymbal(s)
- Handclap - mits daar niet een extra module voor nodig is
- Studio gebruik (geen live performance)
- FX's (VST plugins + externe hardware) door drumsounds naar de audiointerface/mixer te routen via eigen channels
- De Arturia BeatStep Pro - die ik al heb - voor pad control, sequencing en cv/gate aansturing van de (drum) modules
- De BeatStep Pro in sync met mijn DAW's (Cubase 9 en/of Bitwig Studio 2)
- Geen "total recall" (van projecten, etc.)
- DIY PCB's Eurorack: Eventueel, maar solderen van SMD-componenten ben ik geen ster in

Zou dit een goed plan - eventueel met wat aanpassingen - zijn?

Best een lang verhaal geworden zo... ;)

Wat heb ik sowieso nodig om dit allemaal aan de praat te krijgen? Welke (drum) modules mogen er volgens jullie in ieder geval niet ontbreken? Of kan ik toch beter kiezen voor de Analog Rytm, een "all-in-one" unit met alle toeters en bellen? Of voor (ongeveer) de prijs van een AR: Een Vermona DRM1 MKIII én een MFB Tanzbär? Of voor (ruim) 400 euro meer de nieuwe Jomox Alpha Base? Of een combi van de DRM1 MKIII met modulair modules? Of iets anders?

Bedankt alvast voor jullie tips en adviezen!

Thx

Doei :doei:, Katie
 
Volgens "ModularGrid" zijn er momenteel 4862 Eurorack modules om uit te kiezen (en ik heb er de ballen verstand van... :D). De modules van Mutable instruments, Tiptop Audio, Hexinverter Électronique en Noise Engineering lijken het populairst te zijn. Gevolgd door: Intellijel, Audio Damage, Jomox, Doepfer, Cwejman, MFB, Acidlab. Dreadbox, Vermona, Analogue Solutions e.a. Maar welke nu te kiezen???
Ik ben al een paar jaartjes bezig met modular. Ik gebruik het niet echt voor drums (klanken/programming), maar, ik zag laatst wel een paar interessante filmpjes voorbij komen:

Leuke uitleg over een drum rack:


Alle drumklanken komen uit slechts 1 module:


Als je met modular wilt beginnen moet je heel heel veel research doen. En, ik zou 'klein' beginnen. Een paar modules, die dingen onder de knie krijgen, dan krijg je vanzelf (met weer veel research) het idee wat je daarna wilt aanschaffen.
 
Ik heb mijn euro verkocht omdat het ten koste ging van mijn productiviteit. Kon er wel uren mee freaken en zorgde voor veel happy accidents maar vond het uiteindelijk toch te veel gedoe en te veel kosten.

Ieder zijn ding natuurlijk maar ik kijk ontzettend uit naar de Alpha Base. Leuke analoge synth er naast om te samplen en knallen maar.
 
Same to me, echt muziek maken kwam ik niet aan toe met eurorack... veel dure modules en voordat je echt wat heb ben je vele euro's verder aan het experimenteren... Heb de hele TipTop lijn gehad incl de Circadian, goed geluid maar geef mij maar de DRM van Vermona met een BSP of de BigTanzbar, dan hou je veel geld over.
Ben zelf ook een Jomoxfan, dus de Alphabase komt hier wel te staan (i.c.m. de Moonwind) misschien dat dan de DRM en de "oude" 888 eruit gaat.
 
Is er iets specifieks wat je mist aan de analoge engine van de Rytm? Het zijn erg veel verschillende engines en met de filters samen moet je toch wel een eind kunnen komen. Ik ben benieuwd wat het specifiek is wat er niet aan dendert :)
 
Ik zou voornamelijk kijken naar spullen om de drums te processen. Eurorack voor alleen drums is een dure oplossing. Toffe modules of drums doorheen te halen is dan denk ik de way to go als je perse Eurorack wil hebben. Ik heb ook een kleine Eurorack gehad met alleen drums maar merk dat ik veel aan het freaken was en veel aan het nadenken over de volgende te gekke module. Hoe tof het ook is, het is echt een bodemloze put.

Ik zou het dus eerder zoeken in een TR-8 met een berg leuke stomp en effect dozen.
 
Lastige keuze idd. Ik denk dat het goed is je af te vragen hoe experimenteel je je sounds wil hebben. Euro is daar meest geschikt voor. Modules als basimilus of de taiko's zijn daar erg goed in. Bedenk wel dat je zo snel door je inputs heen bent op je soundcard/mixer.

Daarna de rytm. De meest veelzijdige drumdoos die ik ken. Heb m al vanaf het begin en verveelt nog steeds niet. Toen hij uit kwam was hij redelijk, maar sinds de update waarbij allerlei nieuwe sound engines toegevoegd zijn, en ook allerlei sequencer mogelijkheden, is het echt super. Fx ook erg goed.
Alleen toms vind ik een beetje matig, niet veel aan in te stellen ook. Daar gebruik ik vaak samples voor, en met de overdrive en filter kan je die samples heel veel karakter geven. De overbrigde latency is volgens mij 30ms voor een hele roundtrip. Met drummen voelt het iig niet als 30ms, dat is denk ik de helft. Daarnaast kan je natuurlijk monitoren via de normale outs, en ondertussen de losse sporen opnemen met overbrigde

Als je meer voor de bekende sounds gaat is er een legio aan 808/909 klonen, zoals de tr08, de miami, jomox, nava, etc.
 
@ FadingCanvas: Ik had nog niet heel veel research gedaan, maar de Basimilus Iteritas Alter had ik toch al een aantal keren langs zien komen. Ik begrijp inmiddels wel dat er veel tijd zal gaan zitten in modulair. Even snel het ultieme rack-je kopen met de beste modules zal er denk ik niet van komen (helaas ;)).

@ synthiaks: Dat uren freaken (ten koste van productiviteit) zie ik bij mijzelf ook gauw gebeuren. Dat is ook een van de redenen dat ik twijfel om er aan te beginnen. De Alpha Base komt deze zomer en die ga ik dan ook zeker proberen.

@ Freelander: De Circadian kende ik nog niet, en die heb ik dus even opgezocht. Een triggersequenzer en die tikt met 635 euro gelijk lekker aan. Ongeveer voor dat geld heb je ook een DRM van Vermona. Tanzbär, en misschien ook de Alpha Base, heeft ook mijn interesse. En niet aan muziek toekomen - door eurorack - moet denk ik niet de bedoeling zijn!

@ Designer: Alleen drums is ook het plan, maar zelfs dan wordt dit idd een dure grap.

@ John E Mitchell: TR8 met 7X7 heb ik - al 10x - overwogen. De TR-808/909 drumsounds zijn top, maar dealbreaker is voor mij de beperking van individuele outs.

@ 154: De analoge enigine van de Analog Rytm mist imo iets van levendigheid, het klinkt voor mij allemaal wat te vlak/te saai. Dit zijn misschien niet helemaal de juiste woorden, maar bij een A-B vergelijk met bijv. een Tanzbär hoor ik belangrijke verschillen. Maar misschien is dit simpelweg terug te brengen tot smaak hoor. En het valt mij op dat de Analog Rytm met enige regelmaat te koop aangeboden wordt, en dit al vrij vaak twee maanden na aankoop. Blijkbaar is men eerst enthousiast, maar valt het toch al gauw tegen. Dat maak ik er tenminste uit op.

@ Cornerman: Drums processen is idd belangrijk, en dat kan wat betreft ook extern met FX apparatuur. Dat freaken is idd iets waar ik mij ook zorgen over maak. De TR-8 heb ik nog niet definitief laten vallen, maar ik denk niet dat die het gaat worden. Voor elektrisch gitaar heb ik stompboxen en effect pedalen en een aantal daarvan kan ik idd ook gebruiken voor FX processing van andere instrumenten.

@ SB-SIX: Op zich hou ik wel van experimenteren en sound design. Maar ik moet oppassen dat ik mijzelf daar niet in ga verliezen. Het is denk ik daarom beter als ik vlot tot een resultaat kan komen, want na een dag wil ik toch wel graag iets geproduceerd hebben. Dan wil ik er later vaak nog wel iets aan veranderen, maar dat vind ik ook leuk (en wenselijk). De Taiko's zeggen me nog niets, die ga ik nog op internet opzoeken.
Jij hoort duidelijk tot het kamp dat heel positief is over de Analog Rytm. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er mee gespeeld hebt en ik weet niet of die inclusief de nieuwe update met allerlei nieuwe sound engines was. Dus ik wil 'm in ieder geval nog graag een keer proberen! TR08 ben ik niet zo enthousiast over. Naast de Miami (808) komt Acidlab binnenkort met de Detroit (909). Even kijken of ik een winkel kan vinden waar ze te zien / te horen zijn. Een Nava kit krijg ik wel in elkaar gesoldeerd. Maar helaas blijken zelfs zeer ervaren bouwers regelmatig met een Nava zitten waar problemen mee zijn die ze niet weten op te lossen. Ik denk daarom dat ik daar niet aan moet beginnen. De Alpha Base komt waarschijnlijk in de zomer en ik ben erg benieuwd of het wat is.

------------------------------------------------------------------------------------------------

De Tempest (van Dave Smith) had ik nog niet genoemd, maar die zie ik niet als een serieuze optie. Klinkt erg goed, maar het is hard werken om tot goede resultaten te komen (vind ik).

Iedereen bedankt! :) En zo gauw ik een stapje verder ben in het nemen van een beslissing laat ik het jullie weten. :okdan:

Tenslotte nog een vraag: Heeft iemand de Tanzbär toevallig weleens aangestuurd met een BeatStep Pro? En zo ja, werkte dat goed?
 
Dat is heel aardig! Ik zal er over nadenken. Bedankt voor het aanbod! :)
 
Op de website van Malekko staat nog geen info over Dr D., maar ik ga het in de gaten houden. Bedankt voor de tip! :)

Heeft iemand een Tanzbär aan een BeatStep Pro hangen? Zo ja, dan zou ik graag willen weten of dit goed werkt?
 
Heb zelf alle oude akai samplers vervangen door dus wel de maschine sampler, de filters in de maschine heb ik zo afgesteld dat de filters hetzelfde reageren op velocity als op een akai s3000, ik hoor een miniem verschil wat er niet toe doet en heb de samplers (s3000, s2800 en eerder nog een s1000) verkocht. (heb nog een akai s5000 en een mpc5000 en die gebruik ik ook niet meer)

Ik heb nog steeds een test project in ableton met dezelfde kicks live uit maschine, akai mpc5000 en akai s5000 en een bounce uit de s3000 welke ik kan switchen tussen A>B>C>D om mij zelf ervan te blijven overtuigen dat maschine meer dan prima is.

Dan de analoge drums, ik heb een tr-909 staan en die gebruik ik op moment ook niet meer, d16 drumazon werkt prima in de mix en de snare is nog lekkerder en harder af te stellen ook. Al zou ik die niet kiezen voor jouw muziek stijl maarja ik doe pogingen hardcore industrial te maken dus de 909 drums zijn alles wat ik nodig heb. Daarnaast de sequenser van de 909 heb ik nooit gebruikt in een DAW, ik stuurde de drums met midi noten aan.

Kicks haal ik ook niet meer uit de 909 en samplers, die haal ik sinds eind vorig jaar uit rob papen punchbox. Dus eigenlijk heb ik maschine ook niet meer nodig, die had ik namelijk aangeschaft om bewerkte gesamplede kicks van de 909 af te spelen :D

Dan de analog rhythm, weet je dat zeker? Ik heb een analog keys aangeschaft als synth en dat viel even mooi tegen, dat spul van elektron is in mijn ogen dus echt geen hardware om te integreren in een DAW studio, ik heb met de analog keys dan ook maar een live studiootje gemaakt met mpc, 909, 101, 303, rozzbox, analoge mixer en wat fx en dynamics wat ik nog had liggen, dat spul met eigen sequencers is erg leuk om zonder een computer en daw mee te pielen, maar in een daw omgeving vind ik niet dat het tot z'n recht komt.

Ik zou zeggen voor een leuke workflow in je daw zou ik zo weinig mogelijk hardware pakken, er zijn zoveel software alternatieven die net zulk goed resultaat geven en je muziek laten maken ipv omslachtig muziek maken. Het is maar net wat je wilt denk ik, sinds ik ben overgestapt maak ik in 1 jaar meer muziek als de 5 jaar daarvoor.

Als het dan toch hardware moet zijn zou ik gaan voor een tr-08 (808,909 en 707 sounds). Maar persoonlijk zou ik dan de drumazon 909 en 808 pakken, de sequencer gebruik ik toch niet in een daw omgeving.
 
Ik heb de Drumazon, Nepheton, TR-8, Drumstation, TR-909 allemaal gehad.

Nu gebruik ik alleen nog maar de Wave Alchemy Revolution, deze klinkt beter dan op één na al het bovenstaande, dus misschien ook daar even naar kijken TS.

Ja een hardware drummachine is heel leuk, maar je beperkt je wel tot een bepaalde sound en als je die in 3 tracks gebruikt hebt wil je toch ook weer een keer wat anders...
 
Bedankt voor jullie reactie! :)

@ anoniempje: De Akai's die jij noemt - m.u.v. denk ik de S2800 - wijken klankmatig niet veel af van Maschine. Kan me dus goed voorstellen dat je die verkocht hebt. In het verleden heb ik Techno tracks gemaakt, en daar gebruikte ik toen wel TR-909 samples voor. En in een DAW omgeving gebruik je idd meestal niet de sequencer van een drum machine. Punchbox is van d16. Bedoel je die? Of bedoel je Punch van Rob Papen? Punch van RP ken ik en die is gewoon goed. Nee, de Analog Rytm twijfel ik zelfs heel erg aan. Over Overbridge lees ik wisselende verhalen (positief + negatief) en de analog engine van de AR vind ik niet echt geweldig. Dat vind ik overigens ook van ander gear van Elektron. Misschien gewoon niet mijn smaak... Forumlid SB-SIX heeft het over een update met nieuwe sound engines voor de AR, het is mogelijk dat die update er nog niet op zat toen ik met de AR gespeeld heb. Ik denk niet dat het veel zal uitmaken, maar ik wil de AR (met update) daarom tóch nog wel een keer gaan proberen. Al die losse hardware drum/FX doosjes zijn idd leuk om mee te pielen, maar in een DAW omgeving zijn deze idd niet bepaald efficiënt. Dan blijft het al gauw bij pielen, en wordt er dus geen track geproduceerd. Ik heb vrij veel hardware, en dit lijdt al gauw tot chaos in de studio. Dus ik kan het helemaal begrijpen wat je allemaal zegt.

@ The Unholy: Dat zegt wel wat dat je Revolution (van Wave Alchemy) beter vindt klinken dan de d16's, de TR-8 en de DS. Die klinken nl. best wel goed. Ik had al besloten om Revolution te kopen, zeker met de recente 1.1 update, maar ik lees nu ook steeds vaker dat Revolution zo goed klinkt. En voor een 14-in-1 drum machine valt de prijs ook erg mee. En je beschikt idd met Revolution gelijk over meer sounds dan een bepaalde sound van een enkele hardware drum machine. Mogelijk komt Wave Alchemy t.z.t. met een drum machine plug-in waarin samples van moderne drum machines zitten. Het zijn nog maar geruchten, maar ik zou wel interesse hebben.
 
Bedankt voor jullie reactie! :)

@ The Unholy: Dat zegt wel wat dat je Revolution (van Wave Alchemy) beter vindt klinken dan de d16's, de TR-8 en de DS. Die klinken nl. best wel goed. Ik had al besloten om Revolution te kopen, zeker met de recente 1.1 update, maar ik lees nu ook steeds vaker dat Revolution zo goed klinkt. En voor een 14-in-1 drum machine valt de prijs ook erg mee. En je beschikt idd met Revolution gelijk over meer sounds dan een bepaalde sound van een enkele hardware drum machine. Mogelijk komt Wave Alchemy t.z.t. met een drum machine plug-in waarin samples van moderne drum machines zitten. Het zijn nog maar geruchten, maar ik zou wel interesse hebben.

Ik heb de 1.1 versie en ondanks dat het een Kontakt instrument is, voelt het gewoon als een plugin, echt een goede interface. Ik weet niet of je Ableton / Push gebruikt, maar je krijgt er een template bij zodat alle sounds meteen vanaf de Push te triggeren zijn, scheelt veel werk. In combinatie met Push heb je ongeveer net zoveel hands-on gevoel als met een hardware drummachine. Wat ook fijn is, is dat je o.a. 2 bassdrums, 2 snares en 3 hihats tot je beschikking hebt. Bij de TR8 bijvoorbeeld kun je ook verschillende snares kiezen, maar nooit 2 snares tegelijk.
 
Back
Top