Modular Drum Machine (hulp/tips)...of tóch een Analog Rytm

Al een tijdje ben ik mij aan het oriënteren voor een analoge drum machine, maar ik kom er maar niet uit wat de beste keuze - voor mij - is. Dus wat hulp/tips van jullie zou ik zeer waarderen. :) Ik sta voor een moeilijke keuze die ik hierna nader zal toelichten.

Muziek/EDM: progressive - psychedelic - vocal - trance - (een zweem van) electro, house, minimal (techno), acid, ambient en world (oosters)
Dat klinkt als een herkenbaar traject dat ik ook doorlopen heb :D

Ik heb zelf ook die analog rytm overwogen, ik vind hem nog steeds erg gaaf, maar hij past gewoon niet in mijn sound palet.

Dus heb ik zelf de TR-8 aangeschaft. Die vind ik erg bruikbaar om snel zelf samples mee te maken die ik vervolgens weer gebruik in ableton.

Maar goed, nu de praktijk, zeker voor EDM en ambient, ik gebruik daar nooit hardware drum synths. Altijd gebruik ik daar drum samplers met drumsamples die passen bij die stijl. Editten gaat veel sneller, geen gedoe met aparte sporen limieten, perfecte integratie met de daw en ga zo maar door. Je moet wel eenmalig je sample libraries netjes opdelen maar dan is het maken van de perfecte drumkit ook echt heel eenvoudig.

@the unholy, Dat revolution ziet er erg goed uit, thanks voor de tip, die ga ik zeker even checken, zeker als die naadloos met de push 2 geintegreerd is!

Vlak klinken van de analog rytm of die van samples lijkt me een non issue tegenwoordig, volgens mij heb jij vrij veel ervaring met mixing en mastering als ik je reacties zo kan herinneren in andere threads, dus dat los je zo op. Met wat Mid/Side processing en multiband compressie doe je al wonderen voor vlakke drums. Daar zou ik het niet van af laten hangen.

Zelf heb ik het eurorack traject ook overwogen, maar er toch vanaf gezien, dat is toch meer iets van een hobby traject wat heel veel geld en tijd gaat kosten, die tijd spendeer ik toch liever in mijn sounds en songs dus die keuze was uiteindelijk toch wel makkelijk. Voor het modular gevoel kan ik altijd terugvallen op reaktor (blocks) mocht ik dat af en toe willen.
 
Laatst gewijzigd:
Als je voor mij een paar linkjes hebt van welke sound je ongeveer zou willen bereiken, dan vind ik het wel een leuke uitdaging iets dergelijks te maken in de Rytm. Ik ga geen hele track bouwen gewoon een loopje obv de inspiratie van de linkjes voor de fun.


Succes! En veel fun! :okdan:

Nou, ik ben erg benieuwd wat je uit de Analog Rytm weet te krijgen. :)

De (techno) dance beat uit de 90's (Seal, Snap, Haddaway, U96, enz.) vind ik ook nog steeds gaaf.

en nog een 2e voorbeeld (uit 2014):


En 'natuurlijk' het bekende uplifting female vocal trance genre...waarvan ik hier geen voorbeeld geef. ;)
 
Ok daar gaatie dan: https://soundcloud.com/steeboo/psytrance/s-5RsCM
Vandaag ff in mekaar geflanst. De basslines komen ook uit de rytm, ik heb alleen de analoge engines gebruikt, geen samples. Komt het een beetje in de buurt?

leuke demo sb-six de psy trance stijl hoor je er duidelijk in terug!

ik moet eerlijk zeggen dat de kick en vooral de open high hat ik niet echt mooi vindt overkomen voor deze stijl. Ook had ik wel iets meer punch verwacht in de sounds, nu moet je wel heel erg veel naprocessen om de voorbeelden die gepost zijn te benaderen, maar ik snap wel dat je dit expres hebt gedaan om te laten horen hoe de sounds droog uit de analog rytm komen, dus het geeft een goede indruk.

ik zal vanavond ook wel even een poging wagen om te kijken wat er gebeurd als je de psy trance stijl met drum samples maakt, ik zal wel even een drumkit maken hiervoor en even een paar patterns inspelen. Ik moet wel zeggen dat die psy trance echt geen enkele evolutie heeft doorgemaakt als je die 2014 met 2017 demo vergelijkt. Het zijn nog steeds KBBB patroontjes met een hoop effectjes er doorheen en wat goa reso filter melodietjes als ik die demos zo beluister. Niet echt mijn stijl maar zal het vanavond eens even proberen.
 
Heliosphere (Psytrance Progressive Mix 2017) - YouTube

Succes! En veel fun! :okdan:

Nou, ik ben erg benieuwd wat je uit de Analog Rytm weet te krijgen. :)

De (techno) dance beat uit de 90's (Seal, Snap, Haddaway, U96, enz.) vind ik ook nog steeds gaaf.

en nog een 2e voorbeeld (uit 2014):
PSYCHEDELİC PROGRESSİVE ACİD TRİP TRANCE MİX 2014 - YouTube

En 'natuurlijk' het bekende uplifting female vocal trance genre...waarvan ik hier geen voorbeeld geef. ;)

Filmpje 1 hoor ik gewoon een computer daw met dikke mastering.
 
leuke demo sb-six de psy trance stijl hoor je er duidelijk in terug!

ik moet eerlijk zeggen dat de kick en vooral de open high hat ik niet echt mooi vindt overkomen voor deze stijl. Ook had ik wel iets meer punch verwacht in de sounds, nu moet je wel heel erg veel naprocessen om de voorbeelden die gepost zijn te benaderen, maar ik snap wel dat je dit expres hebt gedaan om te laten horen hoe de sounds droog uit de analog rytm komen, dus het geeft een goede indruk.

Thanks, Ja ik denk dat je met goeie samples veel sneller resultaat hebt voor deze stijl. Een drumcomputer biedt denk ik alleen meerwaarde als je veel dynamische dingen wil doen, geluidjes die continue kunnen veranderen, handmatig getweakt danwel via lfo's/param locks/etc. Of als je niet aan een computer vast wil zitten iets als een digitakt, mpc of electribe sampler. Maar wie weet is er nog iemand met een (andere) drumcomputer die er dichter bij kan komen :)
 
Thanks, Ja ik denk dat je met goeie samples veel sneller resultaat hebt voor deze stijl. Een drumcomputer biedt denk ik alleen meerwaarde als je veel dynamische dingen wil doen, geluidjes die continue kunnen veranderen, handmatig getweakt danwel via lfo's/param locks/etc.
ja, daar heb je denk ik helemaal gelijk in, die variatie in dynamiek is veel handiger in een hardware drumcomputer, maar ja in psy trance heb je nauwelijks variaties in de drum, daar is praktisch alles kwa variatie op synth niveau met veel bandpass filters en reso delay effectjes. Dus zal het gebruik maken van one shot drum samples veel sneller gaan. Neemt niet weg dat je die drum sounds uit jouw demo natuurlijk ook op dat psy trance niveau kan krijgen, maar dat heeft wel de nodige bewerking nodig dan. En dan heeft een specifieke keuze voor een hardware drumcomputer ook niet zoveel zin meer na die bewerking.
Het is een beetje vreemd om voor modulair of hardware drumcomputers te gaan als je die youtube demos als uitgangspunt neemt.

Maar heeft het nog wel zin dan als ik ook even een poging waag, want het resultaat zal ongeveer zoals in die video zijn met one shot drum samples in een DAW. Ik ga er even over nadenken.
 
anoniempje (citaat #18 ):
"Ja d16 punchbox inderdaad, erg fijne kick plug-in."

Ik had Kick 2 gekocht en vlak daarna kwam d16 met Punchbox.

Punchbox lijkt me vooral een fijne plug-in als je kicks vanaf scratch wilt maken. En Kick 2 als je meer controle over je samples wilt hebbben. Ik heb geen idee welke van de twee beter klinkt. Ik was 'm even vergeten, maar het is denk ik wel een goed idee om 'm naast Kick 2 te gaan gebruiken. d16 heeft regelmatig kortingsacties, maar als ik mij goed herinner was Punchbox daar steeds van uitgesloten.

The Unholy (citaat #20):
"Ik heb de 1.1 versie en ondanks dat het een Kontakt instrument is, voelt het gewoon als een plugin, echt een goede interface. Ik weet niet of je Ableton / Push gebruikt, maar je krijgt er een template bij zodat alle sounds meteen vanaf de Push te triggeren zijn, scheelt veel werk. In combinatie met Push heb je ongeveer net zoveel hands-on gevoel als met een hardware drummachine. Wat ook fijn is, is dat je o.a. 2 bassdrums, 2 snares en 3 hihats tot je beschikking hebt. Bij de TR8 bijvoorbeeld kun je ook verschillende snares kiezen, maar nooit 2 snares tegelijk."

Nee, hier geen Ableton/Push, ik ben nl. vrij recent - naast Cubase dat ik al jaren heb - het Bitwig pad ingeslagen. Maar Bitwig heeft een template voor Maschine Jam geschreven, die ik als aanvullende controller op Maschine 2 gebruik. Met de TR-8 kun je idd niet 2 bass drums of 2 snares, enz. tegelijk gebruiken, één van de minpunten van de TR-8.

quifster (citaat #21):
"Dus heb ik zelf de TR-8 aangeschaft. Die vind ik erg bruikbaar om snel zelf samples mee te maken die ik vervolgens weer gebruik in ableton. Maar goed, nu de praktijk, zeker voor EDM en ambient, ik gebruik daar nooit hardware drum synths. Altijd gebruik ik daar drum samplers met drumsamples die passen bij die stijl. Voor het modular gevoel kan ik altijd terugvallen op reaktor (blocks) mocht ik dat af en toe willen."

Van een forumlid heb ik gisteren een Drum Station V2 gekocht. Die is niet analoog, maar VA zoals een TR-8 dat ook is. De TR-808/909 emulaties van de DS2 zijn denk ik niet minder authentiek dan die van een TR-8. De DS2 heeft meer individuele outs dan de TR-8, neemt slechts 1U rackspace in en is minder dan de helft goedkoper. De DS2 heeft geen sequencer, maar die heb ik in een DAW omgeving ook niet nodig.
Zover ik weet wordt er normaal bij EDM nooit een hardware drum machine gebruikt. Wel een Maschine 2 waarmee samples intensief worden bewerkt met een heel lijstje FX plug-ins. Reaktor Blocks is idd een leuk alternatief voor modulair.

MadR (citaat #25):
"Filmpje 1 hoor ik gewoon een computer daw met dikke mastering."

Dat is denk ik een juiste conclusie!

quifster (citaat #27)
"Het is een beetje vreemd om voor modulair of hardware drumcomputers te gaan als je die youtube demos als uitgangspunt neemt."

Die conclusie deel ik met je!
 
Laatst gewijzigd:
Ok daar gaatie dan: https://soundcloud.com/steeboo/psytrance/s-5RsCM
Vandaag ff in mekaar geflanst. De basslines komen ook uit de rytm, ik heb alleen de analoge engines gebruikt, geen samples. Komt het een beetje in de buurt?
Super dat je dit gemaakt hebt! En de psytrance groove heb je er goed in zitten!
Ik weet natuurlijk dat je dit met de Analog Rytm gemaakt hebt, en ik moet ook heel goed luisteren, maar ik hoor hier toch onmiskenbaar een AR in. Maar het is heel goed mogelijk dat je dit met meer processing niet meer gaat horen. Maar dit gaat denk ik wel 10x makkelijker c.q. sneller in een DAW. Maar tot die conclusie was jij dus ook al gekomen. Dat een hardware drum machine bij meer variatie in dynamiek tóch van meerwaarde kan zijn, daar had ik nog niet eerder aan gedacht.
 
Ja vandaar ook mijn eerste post hier dat het belangrijk is af te vragen hoe experimenteel je wil zijn :)
Er kan geeneen hardware bak op tegen flink geproceste sounds denk ik. Hihats wil je meestal wijd hebben qua stereobeeld, en kicks kan je processen met compressors/eqs om ze feller te maken en nog meer bass te geven. Een goed klinkende sample is vaak al geprocest.
Zelf gebruik ik de rytm iets experimenteler, met meer diepere kicks, random trigs en p-locks. Daar komt de variatie van de nieuwe engines veel meer tot uiting. De psytrance kicks uit de voorbeelden zijn meer hoge zapp kicks, daar zit voor mijn gevoel niet veel variatie in. Had je wel door dat er 3 verschillende loopjes in het voorbeeldje zaten? :)
 
Ik weet niet of je al een volca beats hebt maar ik zag van de week een clip van een combi van de Beats met de kleine SQ-1 van Korg en wat eurorack met zo'n TipTop audio Sampler met aan het einde een hele lekkere delay.
Ik vond zelf een hele toffe opzet zo bij elkaar, de delay is aan de prijs maar goed hier is ie;
 
Laatst gewijzigd:
Nee, ik heb geen Volca Beats. Ik ken 'm wel. De kick is top, maar de snare valt helaas erg tegen. Daar zou je bijv. wel de snare van TipTop audio voor kunnen nemen. Maar Volca Beats betekent sowieso heel veel fun en dat voor ca. 150 euro. De SQ-1 ken ik ook, dat is denk ik wel een aanrader. Maar ik heb al een BeatStep Pro, dus de SQ-1 zou ik dan niet nodig hebben. Toch wel leuk zo'n combi setje met eurorack modules! Bedankt dat je mee denkt willem 1958! :)

De Tanzbär (van MFB) kan ik nog steeds niet uit mijn hoofd zetten. Alleen zo jammer dat deze geen fijne bediening heeft. En ik kijk ook nog steeds uit naar de Jomox Alpha Base die deze zomer verwacht wordt.

Ik kwam een nieuwe video van de Alpha Base tegen... 8~


@ SB-SIX: Ik heb het hele voorbeeldje afgespeeld. :)
 
Misschien heb ik het gemist, maar is MFB qua eurorack geen optie? http://mfberlin.de/en/modules/ ?

Genoeg modules, en totaal misschien net tikje over prijs drummachine (mits je al in eurorack zit dan..). Vind deze modules er zelf ook ok uitzien. En veel cv opties.
 
Misschien heb ik het gemist, maar is MFB qua eurorack geen optie? http://mfberlin.de/en/modules/ ?

Genoeg modules, en totaal misschien net tikje over prijs drummachine (mits je al in eurorack zit dan..). Vind deze modules er zelf ook ok uitzien. En veel cv opties.
Bedankt voor je reactie, en daar - een drummachine met o.a. MFB eurorack modules - zit ik idd ook nog aan te denken. :)
 
Bedankt voor je reactie, en daar - een drummachine met o.a. MFB eurorack modules - zit ik idd ook nog aan te denken. :)

Ja of natuurlijk http://tiptopaudio.com/products/ (die al genoemd werd denk ik?).

Zit zelf ook een beetje met wat moet ik nemen. Heb de Drumbrute, wat een top apparaat is, maar wil eigenlijk iets modulairs erbij, althans aan te sturen via m'n werk (en niet midi of zo naar m'n drumbrute), ook als extra bovenop m'n drumbrute.

Maar veel drummaschines die uitkomen zijn het net niet qua bewerk-mogelijkheden. Of je kan er vervolgens weer niks mee qua connectie met modulair (of heel duur..). Ook die nieuwe digitakt is weer meer speelgoed dan handig hiervoor (vast een heel goed ding, maar ik vind die elektron dingen echt wat gebruiksgemak/logische flow missen). Los van het tweaken van het geluid ergens diep in 10 menu en knop combinaties..

die MFB en Tiptop zijn voor mij ook wel opties, maar dus weer prijzig als je alles wilt hebben (600-1000 euro verder), maar voor m'n gevoel wel de enige optie, zeker aangezien ik die per stuk aan m'n beatstep pro kan hangen (individuele drumtracks), dan heb ik de voordelen van een geavanceerde eenvoudige te bedienen sequencer (die ook andere synths en eurorack aanstuurt) en toch alles wat eurorack heeft..

Ik geloof dat ik mezelf zojuist overtuigd heb :engel: , nu nog even kiezen wel merk, haha
 
Heb de Drumbrute, wat een top apparaat is...
Ik geloof dat ik mezelf zojuist overtuigd heb :engel: , nu nog even kiezen wel merk, haha
Dus zal je ook nog EVEN het kaf van het koren moeten scheiden, want anders moet de helft van wat je gekocht hebt t.z.t weer in de verkoop. Hetgeen sowieso een ieder waarschijnlijk toch zal overkomen. :D Er zijn nl. veel merken, waarvan ook weer veel te kiezen valt. Je noemt - die klinken idd erg goed - MFB en TipTop, maar daar horen denk ik iig ook Noise Engineering en Hexinverter bij. En dan ontbreken er ongetwijfeld nog een aantal goede merken, maar welke dat zijn weet ik nog niet. De soundkwaliteit van MFB vind ik onbetwistbaar zeer goed, maar over de bouwkwaliteit/betrouwbaarheid van de MFB drummodules ben ik veel minder zeker. Daarom wil ik graag eerst de ervaringen van gebruikers horen/lezen alvorens ik daar een euro aan uitgeef.

De DrumBrute is een erg mooie drummachine wat betreft vormgeving/layout, functionaliteit, intuïtieve bediening, inspirerende workflow, coole sequencer en prijs, maar helaas ben ik (veel) minder enthousiast over de meeste drumsounds en de zeer beperkte tweakbaarheid daarvan. Kick 1 (een 909-er?) vind ik de grootste domper (niet punchy/low genoeg!), maar ook Hats (onbeduidend/gruizig bij langere decay tijden). Kick 2 - een 808-er - vind ik wel redelijk ok, maar is helaas (ook) zeer beperkt tweakbaar. Snare en Clap zijn - afhankelijk van smaak - wel goed, maar ik vind ze niet zo goed als bijv. bij een Roland of een Vermona. Maar als álle drumsounds je wél hebben kunnen overtuigen bij een hoortest, ja dan is de DrumBrute wel een erg gaaf instrument. En zeker voor die prijs.

En heb je deze al eens onderzocht ?
Je kan hem ook aansturen via midi.
Ja, de Nord Drum 2 heb ik ook overwogen. Die klinkt echt super goed! En heeft een zeer uitgebreid klankpalet met veel fantasierijke/alternatieve drumsounds. De TR-classics moeten er ook inzitten, maar een (erg) goede 909-achtige kick heb ik nog niet gehoord. Wel 808- en CR-achtige klanken. Van de Machinedrum (van Elektron) wordt vaak gezegd dat die makkelijk vervangbaar is door VST software, bij de ND 2 lijkt me dat een stuk moeilijker, zo niet onmogelijk. De ND 2 kan denk ik een zeer nuttige aanvulling zijn op een NI Maschine. Jammer is wel dat de ND 2 geen individuele outs heeft (alleen L/R outs).

Voor de akoestische drummer is de 6-pad Nord Pad denk ik een mooie en zinvolle uitbreiding. Maar ik zou de ND 2 alleen willen aansturen via MIDI.

De ND 2 is overigens uit productie genomen en vervangen door de Nord Drum 3/3P (met/zonder geïntegreerde pads). De ND 3 (zonder pads) zie ik echter (nog) nergens te koop staan. Ik zal er eens naar informeren hoe dit zit. Misschien dat een gebruikte ND 2 (of een nieuwe ND 3) toch ook iets voor mij is?! Ik ga er nog eens goed over nadenken!

Overigens bedankt voor de tip, ik was de ND 2 even vergeten. :)

Op SoundCloud staan veel demo tracks van de ND 2, waarvan Soundscapes er een van is...
https://soundcloud.com/nordkeyboards/soundscapes?in=nordkeyboards/sets/nord-drum-2-boska-bank
 
je zou ook nog en digitakt kunnen overwegen
om te sequencen en dikke beats uit te halen
 
je zou ook nog en digitakt kunnen overwegen
om te sequencen en dikke beats uit te halen
De (digitale) Digitakt heb ik nog niet overwogen. Waarom zou ik die moeten kiezen - afgezien van het forse prijsverschil - ipv een Analog Rytm?

Gisteren kreeg iemand (zie Digitakt thread) na een uurtje jammen overigens wel een vastloper met de Digitakt. Misschien dat er nog wat bugs in zitten?
 
Back
Top