Hoe klinkt dat nou.

Retonator

Ingeburgerd
Lid sinds
23 Maart 2008
Berichten
29
Al een aantal jaar vraag ik me ze nu en dan af of en vooral hoe ik met een modulair systeem moet starten.

Er zijn eigenlijk een aantal factoren die me toch steeds tegen houden.

1 - De prijs per module en de hoeveelheid modules. Even een aantal modules proberen is lastig en kostbaar en steeds als ik denk dit zijn wel leuke modules vind ik weer andere modules.

2 - De soort setup die ik zou willen. Volledig modulair of een combinatie van Live-m4l => Expert Sleepers

3 - Ik begin helemaal vanaf nul, dat betekent dat ik ook een goede geluidsinterface, monitoren etc.. moet zoeken.

Natuurlijk heb ik al het nodig onderzoek gedaan en heb ik wel ongeveer voor ogen wat ik zou willen, maar ik vraag me wel af of dit werkt.

Ik denk nu aan een combinatie van ableton een motu ultralite mk3 (silent way) en dan in de modulair (eurorack)vooral geluids producerende modules (VCO z3000 mk2 bv.) wat filters (Hier weet ik eigenlijk nog weinig over) noise generator(voor de drums), maar veel verder kom ik nog niet. Wel denk ik dat ik het sequences en dingen zoals lfo aan ableton wil overlaten.

Afgezien van deze modules vind ik de modules van make noise (maths, echophone etc..) ook heel erg gaaf.

Wel kom ik soms in de knoop met de vraag waarom ik niet alles in software zou doen

Geluid technisch zou ik graag alle geluiden dus beats, drums, pads leads etc... uit de synth halen en deze dan opbouwen in live (weet nog niet precies hoe maar dit is mijn idee). Qua genre hou ik wel van rythmische muziek met diepe beats en veel glitch ook beetje wobble kan ik wel waarderen, maar ik sta natuurlijk open voor andere stijlen (kijken waar de modulair mij kan brengen).

Het grote probleem is natuurlijk dat ik het hierboven geschetste plaatje vooral in mijn hoofd heb en heel moeilijk voor ogen (oren eigenlijk) heb wat ik hier qua sound mee kan doen. In een andere topic op synth forum las ik om eens een verzoekje te plaatsen om eens te gaan luisteren bij iemand met een modulaire setup vandaar ook de topic titel.

Ik kan alle tips gebruiken.
 
Het heeft niet echt een klank (of naja, dat heeft het wel). Maar het palet aan mogelijkheden is zo groot en de configuratie is zo vrij dat signature sounds niet echt aan te wijzen zijn. Ga er niet van verwachten dat je met een equivalente set modules hetzelfde krijgt als een hardwired vintage synth, want dan mag je behoorlijk wat modules aanschaffen en omdat de bediening anders is maak je ook andere soorten geluiden.

Wat is je absolute budget in cijfers?
Wat heb je allemaal aan apparatuur staan?

Audio interface en een goed setje monitors zijn sowieso nuttig, wat je ook uiteindelijk kiest. ES maakt ook http://www.expert-sleepers.co.uk/es3.html - als je die pakt hoef je alleen maar iets te hebben met ADAT en kun je je analoge I/O voor iets anders gebruiken, maar dat kost natuurlijk weer wel wat extra.

Je kunt inderdaad continu opnemen van je modular en de beste stukken eruithalen; in Ableton is het dan hardstikke makkelijk om dat spul in Simpler te laden. Je kunt dan ook gelijk Ableton zelf gebruiken om bijv. een continu stroom noise te maken wat je dan door je modular haalt (dan is iets als http://www.intellijel.com/eurorack-modules/audio-interface/ heel praktisch).

Verkijk je trouwens niet op het aantal "utility" modules dat je erbij moet halen. Mixers, attenuators, buffered multiples, etc.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn budget voor het absolute begin is zo rond de 1000-1500 (voor de modulair) ik weet dat ik hier maar een paar modules voor heb maar ik wil niet te hard van stapel lopen en dan met duizenden euro's aan modules zitten.

Als het aan slaat dan is er zeker meer budget

Qua apparatuur begin ik echt vanaf square one (wel heb ik een akai 88 mpk)
 
Volgens mij gaat het bij een modular voornamelijk om het bouwen, verzamelen, in elkaar zetten, opzoeken van en verheugen op nieuwe modules. Er zijn maar heel weinig mensen die een modular gebruiken om echt tracks mee te bouwen. Het blijft meer in de experimentele hoek als ik het zo om me heen zie. Het kost vrij veel inspanning om een geluidje te bouwen (wat dus ook deel van het plezier is), dus om een track te maken met modular geluidjes ben je veel langer bezig dan in bijvoorbeeld software, daarom zal het de productiviteit niet ten goede komen.



Nu wordt ik natuurlijk volledig afgebrand door alle modular bezitters :)
 
Volgens mij gaat het bij een modular voornamelijk om het bouwen, verzamelen, in elkaar zetten, opzoeken van en verheugen op nieuwe modules. Er zijn maar heel weinig mensen die een modular gebruiken om echt tracks mee te bouwen. Het blijft meer in de experimentele hoek als ik het zo om me heen zie. Het kost vrij veel inspanning om een geluidje te bouwen (wat dus ook deel van het plezier is), dus om een track te maken met modular geluidjes ben je veel langer bezig dan in bijvoorbeeld software, daarom zal het de productiviteit niet ten goede komen.



Nu wordt ik natuurlijk volledig afgebrand door alle modular bezitters :)
SB-SIX nu raak je ook wel een belangrijk punt. In mijn overweging kom ik ook vaak uit bij electron gear. Veel mogelijkheden en hardware die je kan aanraken. Op dit moment luister ik naar je liveset op facebook en dat klinkt erg leuk. Een analog four met machine drum en eventueel octatrack is ook erg gaaf, eventueel kan ik dan wat modulair experimenten in reaktor of max msp.
 
Om nu alle CVs vanuit de computer te sturen, lijkt me alle lol van een modular te hebben eruit te halen. Sequencing snap ik nog wel, maar ik zou toch ook wat CV bronnen kopen: envelopes, LFOs etc. Anders ga je toch het grootste deel van de tijd met je computer bezig zijn en kan je even goed met een virtuele modular synth of reaktor of zo werken.

Overigens is het idd zo dat als je gewone dance/pop-tracks wil maken een modular nu niet meteen de productiefste weg is. Je doet het om met geluid te experimenteren en voor de lol van van de computer weg te zijn en toch electronische muziek te maken.

Overigens als je niet zo doet en tweedehands "vanilla" modules koopt geraak je toch aan een redelijk systeem met 1500 euro. Zoals gezegd, een deel van de lol is tussendoor nieuwe moduletjes kopen enzo, dus is er een zeer levendige tweedehands-handel.
 
Laatst gewijzigd:
Mmmm, juist als je tracks wilt bouwen en kwa sounddesign lekker modulair wilt werken is Silent way super dik.
Ik werk zelf ook zo en ik maak er ook nog tracks mee.

Silent way maakt gewoon LFO's/ENV, ik zie echt geen reden dat je dit perse in module wilt en het anders niet meer leuk zal zijn. Of ik nu een kabel uit mijn SW module naar een CV input van een filter prik, of het uit een LFO module haalt, zelfde verhaal. Zeker ENV zijn veelzijdiger uit SW en aanstuurbaarder, wat voor tracks bouwen gewoon fijn is en structuur kan brengen.

Je doet het om met geluid te experimenteren en voor de lol van van de computer weg te zijn en toch electronische muziek te maken.

Misschien doe jij het daarom zo, maar voor mij gaat dat helemaal niet op, gewoon alles lekker tegelijk aan.....en tracks bouwen.
 
Mmm, OK. Iets te veel vanuit mijn eigen werkwijze gedacht inderdaad. Ik kies voor modulair in eerste plaats voor de user-interface, maar er zijn natuurlijk andere werk methodes !

Als ik mijn LFOs en envelopes op de computer zou moeten bewerken zou er voor mij alle lol af zijn en zou ik even goed de oscillator en filter in de computer willen alleszins.
 
Laatst gewijzigd:
Snap wel wat je bedoelt.....voor mij ligt de grens op maakt het geluid of niet.
Alles wat geluid maakt wil ik in hardware, VCO's, filters, fx's....gewoon omdat het dik klinkt.
Stuurspanningen maken geen geluid en als je dans muziek maakt is het leuk om te jammen, maar het is ook fijn om een jam die je in je hoofd hebt zitten kan uitwerken met je DAW.
Met SW kan je stuurspanningen gewoon veel strakker manipuleren in een ritmisch geheel.....voor drones en noise stukken zal ik er ook niet aan beginnen, dan zit je meestal ook niet in een BPM, maar in een flow.
 
als je langs wilt komen om het eens uit te proberen, dat patchen, ben je welkom. PM me maar.

ik woon in omgeving nijmegen, heb 12U eurorack (gekochte modules en DIY)

Ik gebruik geen SW, alleen live opnames die ik dan weer bewerk in Ableton.
 
als je langs wilt komen om het eens uit te proberen, dat patchen, ben je welkom. PM me maar.

ik woon in omgeving nijmegen, heb 12U eurorack (gekochte modules en DIY)

Ik gebruik geen SW, alleen live opnames die ik dan weer bewerk in Ableton.

Hey LAB ik ben erg blij met je voorstel ik zal je een PM sturen om een afspraak te maken.

In je modulair zitten een aantal gave modules waar ik zelf ook naar heb gekeken.
 
Back
Top