ribbon cables

jwhagenbeek

Ouwe rot
Lid sinds
26 februari 2007
Berichten
2.007
Locatie
delft
op muffwiggler staan een aantal draadjes over de ribboncables en ik moet eerlijk zeggen dat ik alles helderder vond voordat ik t gelezen had :P maar aangezien ik ook modules bouw (en mn ttlfo op dit punt ook onderdeel van discussie vormt) moet ik me er toch goed in verdiepen.
http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=15109&postdays=0&postorder=desc&start=100
Ik ben bezig met een verbeterde versie van de ttlfo en een aantal andere modules zijn in ontwikkeling. Hierop wil ik boxed headers toepassen maar als andere bouwers andere standaarden neemt ben ik denk ik beter af zonder die boxed headers en gewoon headers zoals doepfer die gebruikt???
 
Als jij boxed headers levert en kabels DIE IN ORDE ZIJN dan kan jou niks verwijt worden.
Laatst had ik een synthesizer open die modules met verkeerdom zittende boxed headers en verkeerdom gemaakte ribboncables had. Zodra je modules gaat wisselen en hier geen rekening mee houdt en dus de kabeltjes niet bij betreffende modules houdt, heb je een probleem en een mysterie.
Om die reden ben ik net zo goed voor uboxed headers. Het enige wat je eigenlijk zou moeten doen is fatsoenlijk aangeven waar het rode lijntje hoort te komen. Als iedereen dan goed nadenkt bij het aansluiten in plaats van de blind de boxed header vertrouwen, dan is er niks aan de hand.

Videootje maken van unboxing the header?
 
handig is ook als je een kleine handleiding toevoegd met daarin een plaatje van de juiste aansluiting.

of extra duidelijk op de pcb een markering zet.

Ik ben voor de boxed header trouwens, vooral op de busboards .. in het donker achterin je kast voelen waar de pinnen zitten is zeer onhandig.
 
Ik ben fan van boxed headers. EĆ©nmaal de ribbon cable goed aan de module zit met de header juist, kan je hem achteraf naar hartelust ompluggen.

Maar dat houdt ook in dat ik, wanneer ik een nieuwe module aankrijg, toch even goed nakijk of de rode kabel wel juist aan de module en aan de boxed header zit. Ik heb eenmaal een module gehad waarbij de kabel omgekeerd in de header zat. Gelukkig tijdig gezien, want het blijft natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van de gebruiker om even na te kijken.

Mijn - bescheiden - voorkeur gaat dus zeker naar boxed headers, maar dan wel met een duidelijk markering van de polariteit op de pcb ook.
 
Op de modules die je zelf maakt: boxed headers met duidelijke indicaties en de gepaste kabel erbij.
Wat de gebruiker heeft daar kan je niks aan doen, moet de gebruiker zelf maar uitvinden.
Boxed headers op de busboards lijkt me niet leuk, als de kabel niet goed is moet je de connector veranderen.
Je kan natuurlijk ook de connector voor het busboard nog niet monteren, moet de gebruiker dat maar naar eigen vermogen oplossen :duivels:
 
...want het blijft natuurlijk wel de verantwoordelijkheid van de gebruiker om even na te kijken.

Mee eens, maar het vrijwaardt je niet van gezijk als er iets fout gaat. De gebruiker die het fout doet kijkt er wellicht anders tegen aan. Daarbij zijn niet alle gebruikers op de hoogte van wat er fout kan gaan. Als je zoiets voor het eerst hoort als het te laat is voel je je wel in je zak geknepen. Is dat een uitspraak?
 
... Is dat een uitspraak?

Ik denk dat ik bijna voel wat je wil zeggen, dus duidelijk is het wel.

Ik deel je mening wel, de producent kan best een soort kwaliteitscontrole in plaats hebben (in deze denk ik aan gewoon iemand die achteraf de batch nog eens visueel inspecteert). Dat zou de meeste problemen toch moeten voorkomen.

En een waarschuwing in de manual kan ook nooit kwaad.
 
Voorbeeldje van correcte boxed headers, foute kabels en onoplettende gebruikers...

klik

Toevallig is er nog eens eentje uit jou stal gestorven ook JW.
 
Zelf ben ik geen fan van boxed headers, ze geven een vals gevoel van veiligheid. Daarnaast zijn ze inflexibel in gebruik, een keyed 10 pins kabel past er bijv. niet in waardoor je als modullebouwer bijna gedwongen wordt om een 16 pins header te gebruiken of adapterkabels mee te leveren.
Maar ik had net een eureka momentje, red striped headers! Volgens mij houdt iedereen de universele red stripe is -12v aan dus het zou logisch zijn om dat ook met de headers te doen. Na een korte zoektocht ben ik deze tegengekomen: http://www.elecfreaks.com/store/254mm-40pin-male-header-5-psc-red-p-349.html
Ik gebruik single row 40 pins headers die ik op maat knip, dus een kleine moeite om ze een pinnetje korter te maken en aan het eind twee rode pinnetje te doen. Net ff met paint een voorbeeldje gemaakt en het ziet er goed uit:

HEADD16_zps092edf3c.png

zelf in de inimini thumbnail is meteen duidelijk waar de -12v zit

miniheader_zps23fd431a.png


Dus vanaf nu ga ik deze configuratie voor alle nieuwe projecten gebruiken en stiekem hoop ik dat iedereen dat gaat doen.
 
Back
Top