Formaat voor

Anthon

Nieuwkomer
Lid sinds
13 november 2013
Berichten
4
Hey,

Ben nieuw hier :doei:

Ik wou al enkele jaren een doe-het-zelf modular synth bouwen. Nu heb ik eindelijk een budget, apparatuur, onderdelen en tijd bij elkaar gekregen - alles valt mooi op zijn plaats, en ben ik dus momenteel eerste PCBs aan het maken (Yusynth) alsook 8 kanaal MIDI-CV. :peukie:

Mijn vraag voor modular eigenaars - welke formaat verkiest u? Oorspronkelijk dacht ik aan Moog-Synthesizers.com-style formaat (grote paneeltjes, 1/4 jacks) maar laatste tijd ben ik meer geneigd om richting Euro Rack te gaan (zoals Doepfer, 3.5mm jacks, kleinere panelen) - gewoon omdat het veel goedkoper zal uitkomen, en compacter is.

Wat is u ervaring? Heeft u misschien een Euro Rack modular en dat u zegt "tja, eigenlijk had ik lievere een grotere formaat gekocht/gemaakt ". Of omgekeerd.

P.s.: dju, heb maar een deel van de titel ingevuld...
Ik ben van plan om een heel groot systeem te bouwen (circa 30 modules om te beginnen, en dan zie ik wel), dat zal dus een rol spelen.
 
Ik heb gekozen voor Eurorack, ivm ruimte (m'n werkplek is niet zo groot) en omdat er erg veel leuke eurorack modules uitkomen de laatste tijd.
Ik heb een mix tussen zelfbouw en gekochte modules.

Ik zit nu te denken aan een ander formaat, 'Serge' met banaan stekkers.
Ik ben erg fan van de CGS ontwerpen, en die PCB's zijn te lang voor eurorack om er practisch een frontpaneel bij te maken.
Banaan stekkers zijn goed te stapelen en zijn erg stevig.
 
Ik verkies Buchla format,kleiner als moog style en groter als eurorack,juist goed in gebruik,
voorbeelden van diy buchla vind je hier: emcloned.com
 
tinijacks,maar dat is niet verplicht natuurlijk,je kan ook alles in bananas maken zelfs eigenlijk,je moet dan wel opletten met stuurspanningen niet in audio inputs te pluggen omdat deze nogal verschillen in niveau in het buchla formaat
 
Het ligt er ook wat aan wat je zelf belangrijk vind voor je systeem. Als het systeem relatief mobiel moet zijn en als je het handig vind dat er een grote 2e hands markt voor is kan je het beste eurorack gaan. Ik denk dat overige systemen (frac/buchla/serge) alleen echt meerwaarde hebben als je er veel tijd en energie (DIY) in wilt steken. Ik heb zelf ook naar Dotcom gekeken voor ik begon maar de enorme kasten en de amerikaanse markt schrokken me toch wat af.
 
Bedankt iedereen,

@Marcuuu.
Ik heb dit thread wat gelezen, maar ze spreken daar over alles behalve afmetingen :frons:
Een interessant punt vond ik het betrouwbaarheid van mini-jacks. Blijkbaar kan je met modules van Doepfer ook moeilijk aan de potentiometers, omdat de kabels in de weg staan - maar dan moet toch geen probleem zijn, als je de jacks beneden/boven plaats?

Ik ben eigenlijk niet geintresseerd in 2dehands markt. Doe-het-zelf aanpakt maakt het voor mij veel leuker. Voorlopig ben ik van plan om 100% DIY te gaan.

Het moet niet per se Euro Rack zijn. Wat mij betreft, zou ik in principe mijn eigen formaat kunnen uitvinden. (de vrijheid om uw systeem uit te breiden met andere modules vind ik natuurlijk een pluspunt, ook al ben ik nu niet van plan om daarvan gebruik te maken).

Ik vind het gewoon handing dat je Euro Rack blanco paneeltjes kunt kopen bij Conrad voor 2.5 euro stuk. Natuurlijk kan je op maat gemaakte paneeltjes bestellen, maar dat is altijd een gans gedoe - ik wil zo veel mogelijk off-the-shelf onderdelen gebruiken, maakt alles veel eenvoudiger.

Mobiliteit vind ik ook wel een pluspunt, ik verhuis nogal vaak. Binnen 2 jaar ga ik waarschijnlijk zelfs naar buitenland, ik zou mijn modular willen meepakken :stupid
 
Probeer je modules dan zo te bouwen dat de patchpunten bij de ene module alleen onder zitten en bij de andere module alleen boven.
Dan heb je de minste kabel troep als je het goed uitdenkt.
 
Geen pin matrix maar een jack matrix. Als je helemaal zelf bouwt hoeven de jack ingangen natuurlijk niet persé naast of onder de bijhorende functie te zitten, toch? Maar je hebt gelijk het is dan geen matrix maar meer een cluster. Als je dat met bananen uitvoert... Lijkt me best wel tof!
 
Geen pin matrix maar een jack matrix. Als je helemaal zelf bouwt hoeven de jack ingangen natuurlijk niet persé naast of onder de bijhorende functie te zitten, toch? Maar je hebt gelijk het is dan geen matrix maar meer een cluster. Als je dat met bananen uitvoert... Lijkt me best wel tof!

Je bedoelt zoals bij bijvoorbeeld een Fenix 2?
Bij een niet uit losse modules bestaande synth werkt dat ja, maar aangezien Anthon twijfelt tussen Moog achtig MOTM en euro, gaat die vlag wellicht niet op.
Echt een matrix is het dan ook niet he?

Maar misschien begrijp ik het nog steeds niet....
 
Back
Top