Sequencer vraagje

Theofiel

Ingeburgerd
Lid sinds
2 januari 2006
Berichten
89
Hallo allemaal,

Ik ben sinds een tijdje de blije eigenaar van een Arp Odyssey met enkele modificaties waardoor deze gedeeltelijk semi-modulair gemaakt is. (Is vaker langs gekomen op het forum hier). Erg leuk apparaat, en ik vroeg me af hoe ik deze eventueel zou kunnen syncen met een sequence in bijv. cubase.

Ik heb er weinig ervaring mee maar naar mijn weten zou dat op 2 manieren kunnen, namelijk met een Midi->Cv kastje, of met een analoge sequencer. Ijk weet van beide weinig af.
Zijn er analoge sequencers met midi die bijvoorbeeld via midi-in het tempo van cubase ontvangen, en aan de hand hiervan sequence signaal te sturen naar de Arp in mijn geval? Zodat deze in sync lopen?
Daarnaast zou het ideaal zijn als ik op de sequencer zelf meerdere sequences naast elkaar zou kunnen aanmaken, zodat ik met seq. 1 bijvoorbeeld de pitch kan controllen, en met seq. 2 bijv. filter oid.

Iemand met tips / advies ?

Groeten!
 
Dat gaat allemaal met een Doepfer MAQ 16/3 . Je kunt ook een MIDI/CV kastje nemen dat meerdere outputs heeft zodat je vanuit cubase pitch en filter cutoff (via MIDI CC) etc kunt sequencen. Dan heb je geen hardware sequencer nodig.
 
Met een midi-cv kastje kan je een analoge synth gewoon met de DAW aansturen. En dat lijkt heeel erg veel op hoe je een vst synth aanstuurt, je hebt alleen geen total recall en geheugens.
Met een analoge sequencer heb je een klok signaal nodig om de sequencer gelijk te laten lopen. Forum lid Rvooh heeft daar een perfect programmatie voor geschreven. Hier te downloadenhttp://www.rv0.be/sudc.html Het kost je wel een uitgang van je geluidskaart.

Met een midi hardware sequencer moet je vaak ook een midi-cv kastje gebruiken. Maar de hier boven genoemde Doepfer sequencer heeft wel cv-gate uitgangen. De Sequentix Cirklon heeft een optie voor cv gate uitgangen, maar die is wat overkill voor 1 synth.
Nog meer sequencers waar je je4 geld aan kwijt kan.
 
Hoi !

Bedankt voor de reacties..t wordt duidelijker :)
Is het niet mogelijk om dan bijv. met een midi->CV kastje met een sequencer plugin (software) eigenlijk hetzelfde te doen vanuit een DAW ?

Een hardware seq. lijkt me sneller te programmeren (intuitiever) , maar de meeste zijn iets boven m'n eventuele budget van ongeveer 300/400 euro.
 
Hoi !

Bedankt voor de reacties..t wordt duidelijker :)
Is het niet mogelijk om dan bijv. met een midi->CV kastje met een sequencer plugin (software) eigenlijk hetzelfde te doen vanuit een DAW ?
Dat is exact wat je met een DAW doet. In de key/score/drum/list/in place editor voer je de noten in. Die worden via de midi uit naar de midi-cv converter gestuurd. En dat stuurt de synth aan.
Je kan natuurlijk ook een vst gebruiken die de midi noten genereert, dat maakt niet uit.



Een hardware seq. lijkt me sneller te programmeren (intuitiever) , maar de meeste zijn iets boven m'n eventuele budget van ongeveer 300/400 euro.
Als je iets specifieks in je hoofd hebt dan is dat makkelijker in een daw te doen. Je weet al welke noten je wil dus hoef je ze alleen maar in te voeren. Analoge sequencers hebben ook veel grotere beperkingen dan een DAW, daar zijn de mogelijkheden van Googol formaat. Analoge sequencers hebben veel beperkingen, maar zijn erg direct. Dwz je hoeft maar 1 handeling te doen voor 1 verandering, net zoals bij een akoestisch instrument. En dat kan met een DAW niet.
Analoge sequencers zijn gewoon heel erg leuk om mee te spelen, ik wil niets anders meer.
Een Doepfer Dark Time 2e hands is binnen je budget maar er zijn er nog meer hoor, gewoon goed zoeken of door sparen.
 
Als je een Motu geluidskaart hebt kan je ook denken aan de Silent Way software. Hiermee kan je van audio sporen CV/gate signalen maken.

Je hoeft in principe geen Motu te hebben als je van hetzelfde bedrijf de hardware koopt en een geluidskaart bezit waar bijv. adat uit op zit.
Kost je weinig en je kan er echt super veel mee icm je DAW.
Lees het even na op hun site, staan ook veel filmpjes bij en als je vragen hebt probeer ik ze wel te beantwoorden...
 
bedankt voor de extra info nog!

@ patat met : als je via een vst of in bijv score editor dan heb je toch wel total recall ? of iig gedeeltelijke recall lijkt me ?

Midi->CV kastje lijkt me voor mijn geval misschien handiger + waarschijnlijk ook goedkoper..
Zijn er dergelijke kastjes te koop waarbij je meerdere CV signalen tegelijk uit kunt sturen?

Die Silenty Way Software ziet er erg interessant uit, jammer dat ik momenteel geen Motu kaart / Adat Kaart heb.. wel iets om te onthouden iig!
 
Kijk ook eens naar de Syntecno Teebee. Deze heeft vier aparte CV/gate uitgangen die je kan gebruiken om met je DAW via midi vier aparte cv kanalen aan te sturen. Bijv. pitch, filter en resonantie.

Daarnaast is het een behoorlijk goede 303 kloon, zit er ook een ext in voor het filter op en een midi splitter en een sync24 uitgang. Ofwel, erg veel aansluitingen om oude apparatuur mee aan te sturen en een leuke synth.

En dat voor zo'n 300 a 350 euro!
 
is wel een idee idd die teebee, thanks.

nog tips voor andere midi->cv kastjes , die enkel midi->cv omzetten ? :)
(met meerdere uitgangen)
 
@ patat met : als je via een vst of in bijv score editor dan heb je toch wel total recall ? of iig gedeeltelijke recall lijkt me ?

Je hebt alleen de noten die opgeslagen worden en afgespeeld verder niets.
Maar na het te hebben opgenomen in audio kan je er je vst's op los laten net zoals bij alle andere dingen in de DAW.
Heeft je analoge synth ook volledig midi (zoals de SE1x of DSI Mopho) dan heb je wel "total recall".
 
Ik wilde laatst even testen of ik met de demo versie van de Silenty Way Software plugins het werkend kon krijgen om m'n odyssey aan te sturen vanuit cubase..maar ben even wat huiverig wat betreft het aansluiten van patchkabels op m'n geluidskaart om cv-signalen door te geven aan de odyssey..
Op de site van Silenty Way staat namelijk het volgende:

In general special cables are recommended when using a DC-coupled audio interface as a source of CVs. Most audio interfaces have balanced outputs (on TRS ('stereo') jacks or XLRs), while synth CV inputs are unbalanced (usually on TS ('mono') jacks or minijacks). If you use a regular stereo or mono jack lead, you'll be shorting out one of the balanced output signals (usually the R (ring) to the S (shield)). While this probably wouldn't be a problem for normal audio use, when outputting the sustained voltages that are useful as CVs you risk damaging the interface hardware.

The usual recommendation is to make up special cables with a TRS jack at one end and a TS at the other, connecting T->T (tip to tip) and S->S (shield to shield) while leaving the R (ring) floating i.e. unconnected.


Betekent dit nu dus dat ik zelf een kabel in elkaar moet knutselen, of kan ik gewoon een (ongebalanceerde ) patch kabel van 2,5 mm verbinden met een 2,5->3,5 verloopje en zo in een output van m'n geluidskaart prikken?
Ik wil liever niet het risico lopen wat te beschadigen namelijk. :)

groeten!
 
Back
Top