Drum modules en trigger sequencers voor je modulair

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.472
Locatie
Zak met Friet
Ik ben op zoek naar goed klinkende drum modules voor modulaire synths. Eigenlijk ben ik allergies voor de menu´s en dubbele functies in zelfs de simpelste drum machienes en wil dus nu helemaal modulair.
Ook de trigger sequencers worden dan belangrijk. De layout en interface hiervan zijn erg belangrijk voor mij. Het moet allemaal life te gebruiken zijn en intuitief werken. Maar anderen zullen hier heel anders over denken.

-De MFB en AS drum modules, daar hoor je niet van die goede dingen over. Maar ik ben over te halen, de AS HH88 lijkt bv. een goede kandidaat te zijn.
-De Dynsync DRM-110 drumdokta, die nog niet uit is maar wel de hihats heeft die ik zoek. De kick en snare vind ik minder. En de clap is de beste ooit, maar weer een extra uitbreiding. En ik sta op de wachtlijst.
-De A-112 sample module. Lijkt mij zeer geschikt voor snares en kicks.
-De nieuwe TipTop modules die nog uit moeten komen. Gewoon de standaard 808/909 geluiden maar verder niets. Hopelijk wel meer beef als MFB en AS maar ik heb het nog niet gehoord.
-Jomox MBase 11 en MBrane 11. Geen euro modules maar horen er wel bij. Ik ben heel benieuwd naar gebruikers ervaringen.
-Cwejman BLD. Ik ben er niet van overtuigd dat deze module beter klinkt dan de Jomox Mbase 11. En deze module is niet zo gooi en smijt als de Jomox.
-Degene die ik nog niet ken of ben vergeten.
Dus nu denk ik een Jomox MBase 11 voor de kick, een A-112 voor de snare en een HH88 of DRM-110 voor hihats.

Ok trigger sequencers. Welke zijn er?
-De AS GT8. Ik heb er 1 onderweg maar nog niet binnen. Hopelijk zijn de 2 verticale trigger rijen lekker om mee te werken. Meer nieuws volgt.
-De Moon modular 568. Menu´s dus niet voor mij, maar wel een beest.
-De Moon modular 563. Uitgebreid met alle functies die ik nodig heb.
-De Doepfer A-155. Als bonus zitten er ook nog CV rijen op om decay´s en filters of pitch mee aan te sturen.
-De Intelligel uStep. Te klein en menu´s dus niets voor mij, maar misschien wel wat voor jou.
-Degene die ik niet ken of ben vergeten.
Nu staat de A-155 op 1, maar de 563 lijkt mij ook erg lekker om te hebben. Ik heb een combi van Euro en 5U modules.

Wat is jullie mening?
 
Ik zou de A-112 afraden, tenzij je expres voor de laffe 8-bit sound gaat... is ook niet een prettig ding om mee te werken, en behoorlijk omslachtig voor iets simpels als een snare. MFB en AS spul kan een beetje hit and miss zijn, maar de nieuwere MFB modules hebben veel CV mogelijkheden. AS heeft een pittige trigger nodig om een beetje lekker te klinken. Een DC voltage in 1 vd 2 trigger ingangen doet wonderen.

Oh en vergeet de MFB SEQ-01 niet als trigger sequencer. Compact, goedkoop, en 12 trigger uitgangen! top ding vind ik zelf...
 
Voor mij zijn clock generators en clock processors even belangrijk als sequencers. Een mooie set gate to trigger converters, clock dividers, logic modules, pulse delays helpt je al aardig op weg.

Edit: laat ik dan ook maar even mijn lijstje van drum modulen geven, allemaal diy.
Thomas Henry Mega Percussive Synthesizer http://birthofasynth.com/Thomas_Henry/Pages/MPS.html
Thomas Henry Bass++ http://birthofasynth.com/Thomas_Henry/Pages/Bass_Plus.html
Thomas Henry UD-1 http://birthofasynth.com/Thomas_Henry/Pages/UD-1.html
CGS Cynare http://cgs.synth.net/modules/cgs47_cynare.html
CGS Drum Simulator http://cgs.synth.net/modules/cgs18_drum.html
 
Ik heb een jomox m-base 11 en daar ben ik erg blij mee. Clean is die stevig, geprocessed altijd lekker:)
Voor andere percussie ben ik zelf ook op zoek naar een geluid wat ik maar niet kan vinden, ik heb een stukje hoop op de tempest gezet (ook als sequencer).....
 
ik weet dat een vermona DRM1MK2/3 niet modulair is maar klinkt wel erg goed + geen dubbele functies en met triggers aan te sturen(moet je wel met triggermodule hebben) maja knoppen zijn dan natuurlijk niet met cv aan te sturen als je dat zou willen.
 
Ik heb een jomox m-base 11 en daar ben ik erg blij mee. Clean is die stevig, geprocessed altijd lekker:)
Voor andere percussie ben ik zelf ook op zoek naar een geluid wat ik maar niet kan vinden, ik heb een stukje hoop op de tempest gezet (ook als sequencer).....

Ik denk dat ik toch voor de MBase 11 ga. Iemand nog een 2e hansie liggen?

 
Als je er nog meer weet, plaats een linkie. :okdan:

Is DIY een optie of alleen kant-en-klare modules? Want er zijn nog wel de nodige projectjes te vinden. De Klee is ook heel goed bruikbaar als drum sequencer bijvoorbeeld. En Ken Stone heeft ook nog een trigger sequencer. Fonik is ook bezig met allerlei sequencers en trigger-spul.
 
Is DIY een optie of alleen kant-en-klare modules? Want er zijn nog wel de nodige projectjes te vinden. De Klee is ook heel goed bruikbaar als drum sequencer bijvoorbeeld. En Ken Stone heeft ook nog een trigger sequencer. Fonik is ook bezig met allerlei sequencers en trigger-spul.
Het is niet de bedoeling (klein beetje wel natuurlijk) om van deze draad een ego trip te maken.
Dus alle info voor iedereen die geintreseerd is in analoge drum sequencing is welkom.
 
Nog wat DIY utilities:
Yusynth dual pulse delay
Yusynth random gates
Yusynth triple clock divider
Yusynth boolean logic
Er staan er meer op Yusynth, maar die zijn meer voor melodisch spul dan voor drums geschikt (oa. Comparators)
Omdat de meeste van deze modulen gates in plaats van triggers uitspugen, is een Gate-to-Trigger converter erg handig.
CGS Gate to Trigger Converter

Ik zie dat je boven al de Ratchet sequencer van CotK hebt staan, de CGS Burst generator lijkt er een beetje op.

En ben het helemaal eens met Etaoin, de Klee is ook erg goed als drum sequencer.
 
Overigens is de fun in modulaire drum synthese natuurlijk oook dat je zelf de drums kan maken, in plaats van een speciale module er voor te gebruiken. Aantal tips voor drum geluiden: A/D envelope generators, Lopass Gate, Noise, VCA, Delay.
Ik kan niet vaak genoeg wijzen naar Synth Secrets artikelen op SoundonSound, waar hele mooie artikelen staan ook over drum synthese.
Iets simpeler uitgelegd zijn de artikelen van Frode op zijn website. Bekijk die hier, met geluidsvoorbeelden.

Edit: vergeet ik de belangrijkste: Bandpass filters!
 
Ff updaten over de SQ8 en GT8.
Bouwkwaliteit: Beter dan Buchla, maar dan heb je het wel gehad.
Ergonimie: 2 vertikale rijen is wennen, het heeft voordelen en nadelen. Kwestie van smaak. Wel meer dan genoeg ruimte om aan de knoppen te zitten, dus zeer geschikt voor life. Maar wil je ruimte besparen, zijn er andere alternatieven zoals Intellijell uStep.
Bang for buck ratio is hoog.
 
http://flame.fortschritt-musik.de/news_echometer.htm
Deze kwam ik ook nog tegen.


Heb inmiddels ook een Jomox MBase 11 en het is geen 909/808/606 maar er komen wel veel bruikbare kicks uit. Lekker gooien en smijten met de parameters en het blijft goed klinken. Vele malen beter dan de kick uit de AirBase99, die wel weer die hele vete hihats heeft.
 
Dit kwam voorbij op de A-100list:

>
> I would like to know if the trigger sequencer module is going to
> be released one day. I really hope so !
> In my opinion there still aren't enough sequencer modules in the
> Eurorack Modular world...
>
> Regards,
> Thomas

It will definitely come ! At present we are waiting for the new pcb
prototype with 16 x 8 buttons and LEDs. Our first plan to use two pc board
with 8x8 buttons and LEDs did not work because this would cause a gap
between the steps 8 and 9 because of the space required for the pcb
connectors. Our plan is to separate the 16x8 button/LED board from the
control unit as it seems that there are two groups of users: those who vote
for a simple, easy to use (and soon available) version and those for a
"sophisticated" version with additional features (probably with LC display
to handle all functions). The plan for the simple version is to have only
two clock/start/stop inputs available (clock #1 for the units 1-4, clock #2
for 5-8) and a simple memory management (similar to the TR808). For the
"sophisticated" version there are plans like independend first/last step for
each row, copy and paste functions between rows and memories, right/left
shift of complete rows, longer patterns (A, AB, ABCD), maybe intros, fill
in's, track programming, more than two clocks and some more. To handle these
additional functions probably an LC display and additional buttons will be
necessary. But these information is very preliminare. One could use the
standard control unit at first and then replace it by the high end version
as soon as it is available.

Best wishes
Dieter Doepfer
 
Deze module wil ik ook nog steeds hebben... http://www.modcan.com/bseries/clock.html
Het idee van die tables is geniaal.

Ik smacht ook naar de beats uit m'n modular halen, maar je hebt er zo gigantisch veel bread&butter modules voor nodig... per sound toch wel een osc/noise->filter->amp setje met 1 env. En dan houd ik het nog erg kaal.

Dus een beter idee lijkt me altijd om wat goeie drumsound samples te trekken uit m'n modular en die te sequencen in Ableton... maar dat is toch ook vaak niet bevredigend.
 
Back
Top