DIY Modular formaat keuze / pluggen

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.506
Ik vroeg me af, als je nog niets hebt op het gebied van modular's, en met DIY aan de gang gaat.

Welke format kan je dan het best kiezen voor de panelen en welke pluggen kan je het best kiezen?

Zijn er DIY-ers die zich puur op 5U richten of juist op eurorack? Waarom ?
Idem voor pluggen, minijack, jack of banaan, of mixed alles met alles?
 
Wil je het systeem kunnen uitbreiden met bestaande modules? Dat is ook een overweging die je moet maken bij de keuze voor het formaat. Banaan is makkelijker door te lussen als minijack maar bij banaan moet je weer een andere opbouw gebruiken ook hiervoor geld wat is gangbaar binnen dat specifieke formaat. Ikzelf heb voor eurorack gekozen en bouw mijn modules dan ook op dit formaat.
 
Ik ben voor 5U en dan MOTM standaard gegaan omdat heel veel DIY projecten verkrijgbaar zijn met die connector en +/- 15V. Daarnaast is de bredere plaatsing makkelijker te solderen, minder priegelwerk, en houd ik van een consistent uiterlijk. 1/4" patchkabels zijn overal makkelijk te krijgen omdat die ook door gitaar-pedaal mensen gebruikt worden.
 
Geen enkel systeem is natuurlijk "het beste". Veel hangt af van je persoonlijke voorkeur. Sommige hebben graag grote panelen omdat ze meer ruimte willen hebben op het panel, terwijl anderen juist kleine panelen willen omdat die minder ruimte innemen in de kast.

Pluggen zou ik ook laten afhangen van panel-formaat (geen 6,3mm in een 3U panel) en -dikte (geen 3,5mm socket in een 3mm panel) en inderdaad van of je wat prefab erbij wilt nemen. Banaan is inderdaad het makkelijkst voor doorpatchen, maar wordt weinig door commerciële module-bouwers gebruikt. Dat kan een afweging zijn.

En als je geen bestaande modules gaat gebruiken: dan maakt het eigenlijk niet uit. Als je 4U of 6U, of 5,28U leuk vind is dat natuurlijk ook prima...

Ik gebruik zelf FracRack met minijack trouwens in een DIY kast (geen standaard synth breedte, wel standaard Gamma breedte ;) )
 
Standaard Gamma breedte.. :D

Ik ben er nog niet uit voor welk formaat ik definitief zou gaan, maar de afwegingen zijn duidelijk.

thnx. :)
 
Ik begrijp je niet helemaal geloof ik, ik wil een formaat kiezen waarbij ik het minst tegen beperkingen aan loop tijdens het bouwen, het patchen en compatibiliteit met andere modules.

Maar ik geloof dat het een concessie zal worden tussen deze factoren.
 
Banaan bouwt het makkelijkst en patcht het fijnst. Als mijn minijack sockets op zijn begin ik aan een 4u banaan-systeem. Om weer eens wat anders te hebben...


Maar daarmee wil ik niet zeggen dat het een goed idee is om verschillende systemen te gebruiken. Ik doe het half noodgedwongen. Daarbij vind ik dat mijn euro systeem wel zo goed als compleet is, ik heb er niks meer in te wensen. Als mn triple wavefolder klaar is ga ik kijken wat ik met de overgebleven ruimte doe en dat was dat dan...
 
Sja vind dit ook wel lastig, ik heb voor mijn drum project voor euro gekozen, anders wordt het allemaal zo groot maar dan wel weer voor 6.3mm jacks, heb wel getwijfeld over 3.5 maar dan moet ik overal verloop kabels voor gaan gebruiken en vind die 3.5 ook een beetje kwetsbaar, als je er een beetje hard tegen aan stoot is het al krom of breekt af.
 
Als je zelf gaat bouwen en je hebt de ruimte dan zou ik voor 5U en 6.3 mm jacks gaan. Minder gepriegel en volgens mij de grootste keuze uit frontjes (zie http://www.bridechamber.com/Modules.html ) . Ik heb 3.5 mm (Euro, Frac, Roland, 5U), banaan (5U Modcan, Serge, zelfbouw), en 6.3 mm voor Moog (Voyager + Moogerfoogers). En wat conversie panels, moet geen probleem zijn als je toch gaat solderen. Het enige dat je in de gaten moet houden bij zo'n rommel systeem is dat gates en voltages (-/+ 5V, 8V, 10V, 15V) verschillen tussen systemen, maar dat is ook op te lossen.
 
Ik heb alleen 1/4" jackpluggen gebruikt. (kocht een behringer patchbay voor 39 euro en heb er alle chassisdelen uit gesloopt :-)
Voordeel van jack tov. banaan is dat je afgeschermde bekabeling kunt gebruiken.
 
Mijn eerste DIY modular heb ik gebouwd in een formaat dat mij handig uitkwam (breedte van stukken metaal die ik nog liggen had en als frontpaneel gebruikt heb) met 1/4" jacks.

Voordeel hiervan is dat het zeer ruim is en je dus overal goed aankunt. 1/4" Jacks zijn natuurlijk ook gemakkelijk om met de `buitenwereld` te communiceren (al heb je meestal nog een preamp nodig voor inkomende signalen.)

Een belangrijk nadeel is de grootte, maar als je er de plaats voor hebt en niet wil gaan optreden is dit geen probleem. Een ander nadeel is dat je jack pluggen (zelfs 1/4") kapot kunnen gaan, het patchen is redelijk zwaar voor de pluggen. De eerste pluggen die ik kocht waren van een te slechte kwaliteit en zijn al allemaal kapot, nu heb ik er betere gekocht (de goedkoopste Neutrik pluggen) en tot nu toe heb ik nog geen problemen.

Mijn tweede systeem heb ik in Serge formaat gebouwd met banaanstekkers, en dat om verschillende redenen. Het Serge formaat heb ik gekozen wegens de compactheid (uitgebreid maar toch draagbaar systeem in een flightcase) en omdat de CGS printplaten de juiste grootte hebben om achter het frontpaneel in een scharnierend frame gemonteerd te worden. Het grootste voordeel van bananepluggen is natuurlijk dat ze `stackable` zijn, geen multiples meer nodig, maar een ander voordeel is dat je ze eenvoudig in verscheidene kleurtjes kunt kopen. Dat banaan niet afgeschermd is, heb ik nog niet opgemerkt in de praktijk en zou ik dus geen nadeel noemen.

Iets waar je nog rekening mee moet houden in het banaan vs (mini)jack verhaal is dat er niet zoiets bestaat als een switching banaan stekker, je zult dus in sommige ontwerpen extra schakelaars naar het frontpaneel moeten brengen.
 
Iets waar je nog rekening mee moet houden in het banaan vs (mini)jack verhaal is dat er niet zoiets bestaat als een switching banaan stekker, je zult dus in sommige ontwerpen extra schakelaars naar het frontpaneel moeten brengen.

Hoe bedoel je dat? Dat een banaan aansluiting anders is dan minijack dat begrijp ik, banaan heeft geen aarde en kan niet switchen, maar waarom heb ik dan schakelaars nodig bij die bepaalde ontwerpen?
 
Bij de attenueverting mixer van Fonik wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van switching jacks om een vaste spanning op een 'open' ingang te zetten en 'open' uitgangen naar de mixer te sturen. Als je dit ontwerp met banaanstekkers bouwt zul je dus anders te werk moeten gaan, door bijvoorbeeld schakelaars te gebruiken om kanalen te switchen tussen attenuater of mixer input.
 
ik wil eigenlijk met moog jacks, dan kan ik de ringmodulator, phaser en cp-251 ook als extra modulaire rugsteuntjes gebruiken
 
Back
Top