Mijn low budget diy modular .....

Hilltree

SoundDesign and MusicArts
Lid sinds
28 december 2004
Berichten
6.488
Locatie
Winethereswick
oi,
Ik ben sinds een tijd ook [weer] begonnen met een modular te bouwen.

Voor mijn doeleinden was een cabinet met een losse controller niet echt handig , dus viel mijn oog op de versie van analogue systems sorcerer.
Dus een 5 oktaafs keyboard synthesizer met daarboven plaats voor 22 losse modules
Ook moest er aanslaggevoeligheid en aftertouch opzitten.
Ik probeer het voor mezelf zo goedkoop mogelijk te maken , maar dan wel met behoud van mogelijkheden en kwaliteit.
Ik maak gebruik van bestaande projecten/pcb/componenten wat ik als electronicus nog heb liggen,dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Ik denk dat ik aan de totaal prijs ,aan het eind op zo'n 100 euro uitkom [ je leest het goed, honderd euro]
onderstaand model is aan mdf en rode en zwarte verf [spuitbus action] rond de 12 euro.
Hopelijk niet te veel "clavia" en de zijkanten zijn van keihard trespa
De aluminium frontjes heb ik op mijn werk laten knippen in eurorack formaat.[gratizz]
Daarvan heb ik er nu een stuk of 90 , 10 stuks van 3 eenheden , 35 van 2 eenheden, en de rest in 1 eenheid.
Er zit nu een blauwe beschermfolie overheen .
Maar op het eind maak ik pas een belettering/decal om het een beetje hetzelfde te laten lijken.
Ik ken mijzelf...heb ik een module klaar , dan wil ik er nog een extra potmeter in hebben.
Nu is het dus nog kaal aluminium , en eigenlijk ziet dat er ook wel leuk retro uit. :D

Het hele geheel word dus totaal diy en veel met eigen "verzonnen" modules.
Dus geen/weinig ontwerpen van uit het internet.
Er komen dan ook wat rare ,niet gangbare,en exotische modules in.
Alles midi of cv/gate/trig gestuurd , en alles is beveiligd tegen te hoge stromen.
Alles kun je dus met alles verbinden, je blaast niks op [trigger op audio autput, enzovoort, .. of het nuttig is mag iedereen voor zichzelf uitmaken]

Eerste idee en opzet aan modules......

12 voice polyfone programmeerbare wavetable module [eind jaren "80 sharp lh5160]
4 voice polyfone analoge vco module
8 voice poly Fm module [nog niet 100% zeker of die er komt]
3x een MS20 filter vcf
2x Hilltree filter vcf
2x Diode ladder filter [EMS /buchla]
step/mod sequencer
Clock divider/generator module
Multimode arpeggiator
Robotvoice module
Midi- cv/gate/trig module
Wogglebug
stereo delay module
summing mixer [vca]
Parkito module
ringmodulator
Audio to cv/gate
3x LFO
Poly VCA
3x "Hilltree vintage fuzz module" met cv/gate in
modweel module
dubbele neonoscillator

En nog veel meer, dat verzin ik de aankomende tijd er wel bij

Deze modular krijgt de naam "E.S.C Morgana "
E.S.C gebruik ik al 35 jaar voor mijn diy projectjes , en morgana komt van Morgana le fay.
En dat is weer een kennis van merlijn die een druide/sorcerer was .
Ach..daar moet je een jaartje mulo voor hebben om die gedachten kronkel te begrijpen.........

Ik hoop overigens dat het er allemaal inpast wat er komt.
Wat ik bovenstaand lees is al meer dan in de 24 eenheden van de morgana past.
Een extra cabinet voor 22 modules is overigens ook al bijna klaar..


attachment.php



Dank aan blom voor zijn gulle gave voor de module gaten bevestigingen strips
 

Attachments

  • morgana.jpg
    morgana.jpg
    63 KB · Bekeken: 394
Ziet er goed hobby uit...
Al patch audio voorbeelden in de planning?
 
Ziet er goed hobby uit...
Al patch audio voorbeelden in de planning?

Die komen binnenkort ..
Eerst maar eens de eerste post met een lap text en de eerste foto ;)
Ik denk dat ik hem ook meeneem naar de synth meeting september in Nijmegen

Dat "hobby" uiterlijk is overigens bewust gedaan .
In verband met eventuele extra potmeters of in/uitgangen wie er later nog opkomen.
Zo iets is niet echt leuk om er later in te bouwen als er mooie frontjes opzitten ;)
 
voor zo weinig geld ben ik wel erg benieuwd naar geluiden uit de modular.
 
Ziet er geweldig uit, onvoorstelbaar dat je het voor die prijs kan maken!
Het blijft hobby he ;)
Gewoon goed zoeken , en kijken waar ze goede maar goedkope onderdelen hebben.


Zoals de cv sturing heb ik in sommige gevallen opgelost met een vactrol.
En die is voor weinig eenvoudig diy te maken.
Stukje krimpkous erom heen , en hij doet het als een speer.
Natuurlijk even hiervan een pict gemaakt en het schemaatje voor wie dit ook eens wil proberen.


 

Attachments

  • vactrol.jpg
    vactrol.jpg
    83,8 KB · Bekeken: 158
  • vactrol schematics.jpg
    vactrol schematics.jpg
    14,2 KB · Bekeken: 161
nope, stuur maar eens een analoog AC signaal door diene transistor. Gaat niet goedkomen. Wat Hilltree tekende is een LDR, daar kun je wel makkelijk analoge AC signalen mee regelen
 
nope, stuur maar eens een analoog AC signaal door diene transistor. Gaat niet goedkomen. Wat Hilltree tekende is een LDR, daar kun je wel makkelijk analoge AC signalen mee regelen

Inderdaad, zie het nu ook. Die heeft ook 5 pootjes dan, normaal hebben die er ook maar 4, heb er nog een hier liggen. wordt ook gebruikt in midi/cv converters
 
Zoals de cv sturing heb ik in sommige gevallen opgelost met een vactrol.
En die is voor weinig eenvoudig diy te maken.
Stukje krimpkous erom heen , en hij doet het als een speer.
Natuurlijk even hiervan een pict gemaakt en het schemaatje voor wie dit ook eens wil proberen.



heb wel eens gehoord/ gelezen dat dit het beste resultaat geeft met een oranje LED.. klopt dit ?
 
Die heeft ook 5 pootjes dan,

Een vactrol met 5 pootjes heeft 2 LDR's, zoals bijvoorbeeld de VTL5C3/2.

heb wel eens gehoord/ gelezen dat dit het beste resultaat geeft met een oranje LED.. klopt dit ?

Ik vermoed dat dat mede afhankelijk is van de gebruikte LDR...
 
Ik heb voor mijn stapeltje vactrols nu gele leds gebruikt.
Die gaven het meeste effect bij de ldr's [ nu is dat zoals @etaoin verteld bij elke fabrikant ldr verschillend]
Dus gewoon testen als je er eens mee gaat experimenteren.
Voordeel van de vactrol met ldr in rust , [dus de led geeft geen licht], dat de weerstand van de ldr erg groot /megaOhm is.
Dit is makkelijk om deze dan ergens gewoon over een potmeter te plaatsen , de vacrol in rust beïnvloed de schakeling niet.

Ik kreeg nog een opmerking dat er op deze synth nog maar weinig aansluitingen voor cv/gate/trig waren.
Dit komt natuurlijk dat verschillende modules nog niet klaar zijn, en enkele modules zijn ook geprepatched.
De mini jack chassis delen hebben een mooi schakelaartje .
Als je dus een stekker erin stopt schakelt deze de module los van de prepatch.

Voor mij is dit gewoon een leuk fun project ,en zit niet vast aan echte standaarden .
Nu wil dit niet zeggen dat ik geen standaarden gebruik. Het hele ding is in eurorack formaat en de cv en gate en voeding zijn ook standaard...15 volt - 5 volt
Dit gaat ook bij het uiterlijk op , de kast is natuurlijk mooi afgelakt en ziet er gewoon strak uit.
Met de modules ken ik mezelf , daar moet ik niet te pietluttig over gaan wezen.
Want na een tijdje denk ik bij mezelf, deze optie zal ook wel leuk wezen en dan moet er weer wat gaten in of moet de pcb helemaal omgegooid worden.
En dan is het jammer als er een mooie layout/decal/print voor zit :)
 
Weer een leuk project Hill.. Aan werklust geen gebrek in de winterbuurt daar...:D

Ben ook benieuwd naar audio als je zo ver bent!
 
Even een mp3 met wat snelle patches hieronder geplaatst.
Ik maak natuurlijk nog geen gebruik van de volle potentie van de bak , om dat sommige modules nog in aanbouw zijn.
Zoals de arpeggiator en wat enveloppes.
En bedenk dat deze synth aan mijn behoefte van weirde soundscapes moet voldoen. ;)
Dus cleane trance geluidjes en d&b hoef je van mij [nog] niet te verwachten.
 

Attachments

  • morgana1.mp3
    2,5 MB · Bekeken: 185
Back
Top