Mijn low budget diy modular .....

morganaforum.jpg

Even plaatje naar de volgende pagina transporteren.... :halleluja

Supertof ding, ook gaaf dat het allemaal wat "offbeat" is.

Mooie sequencer ook:
20120513_111432.jpg


:D
 
Wow Hiltree, super mooi project. daar kan ik als niet electronicus alleen maar van dromen.

super:okdan: zour the :kroon:
 
Ik zie dat je eerst € 0,50 in die rechterkast moet gooien? :{

Indrukwekkend project, ik had niet gedacht dat er nog iets leuks in m'n geboorteplaats gebeurde! :r
 
Even een youtube vid van de morgana ,waar ik geprobeert heb om een "mellotron flute" patch na te maken.
Beetje flute achtig de boel instellen ... 6 a 8 seconden en dan word deze afgebroken ... beetje reverb en modulatie.. en wat gruizig gemaakt.
En natuurlijk doet het melodietje ook erg veel voor de herkenbaarheid :D

[ ik bedoel maar , het hoeft niet altijd gebliep te wezen...]

 
Een eventueel volgende module is gebaseerd op de "atari punk console", maar dan in de "bass " versie.
Deze heeft een paar mods tegenover de originele versie dat deze dus erg leuk laag kan.
De atari punk console is een erg basic circuitje met de 556 timer i.c [dual 555]
Ik gebruik hier dus de cmos versie.
De prijs van zo'n circuit is maar een paar euro.
Ik hoorde net nog van een gewaardeerd forumlid dat de wasp ook de timers als oscillator gebruiken.
Deze modular module krijgt natuurlijk wel wat inputs om de boel leuk aan te sturen.
En is toch eigenlijk wel een leuk freak geval.

atari_punk_console_schem_556.JPG


En nog een youtube vid hoe deze klinkt.

 
ik vind de NAND-synth stukken interessanter klinken dan de atari-punk console.

de NAND-synth zijn vier puls-generatoren die elkaar in serie moduleren.
mijn versie klopte eerst niet door een fout in het schema van internet, maar dat bleek achteraf per ongeluk een soort 2de modus op te leveren. als je interesse hebt, dan kan ik voor schema's zorgen.

hier een voorbeeldje:

 
Altijd leuk :)
Maar , de 556 word natuurlijk nog wel gemaakt

natuuurlijk! leuk klein simpel projectje en toch doet het heel wat!

morgen zet ik hier wel mijn NAND synth schema als je wilt.

hier nog wat ATARI-PUNK mods voor mogelijke inspiriatie. als je dit nog niet kende:


http://experimentalistsanonymous.com/board/index.php?topic=1269.0

http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/marmora/blastfeddisaster.jpg.html

http://thesquarewaveparade.com/brdlayot.html

http://thesquarewaveparade.com/images/Blast-Fed-Disaster.jpg
 
Voor dit projectje had ik nog wat oudere componenten liggen.
Dus ik heb wat oudere maar goede potmeters gebruikt .
Wat me opviel was , dat de 556 aardig wat trok van mijn gestabiliseerde voeding.
De 556 word wat warm , maar de potmeters begonnen bij het laatste stukje in de buurt van de 9v aardig te roken en te vonken :).
Straks maar eens een kleine/dikke weerstand voor plaatsen om de boel wat af te zwakken.
 
De 556 word wat warm , maar de potmeters begonnen bij het laatste stukje in de buurt van de 9v aardig te roken en te vonken :).
Straks maar eens een kleine/dikke weerstand voor plaatsen om de boel wat af te zwakken.
Weerstand van 150 Ohm / 1/4 of 1/2 Watt in serie voor de 2 potmeters is dus voldoende om het geheel af te zwakken.
Het geluid gaat een halve toon dieper [ op te lossen om de potmeters wat omhoog te draaien] , maar het gevonk is mooi weg.
 
oi,
Ik ben sinds een tijd ook [weer] begonnen met een modular te bouwen.

Voor mijn doeleinden was een cabinet met een losse controller niet echt handig , dus viel mijn oog op de versie van analogue systems sorcerer.
Dus een 5 oktaafs keyboard synthesizer met daarboven plaats voor 22 losse modules
Ook moest er aanslaggevoeligheid en aftertouch opzitten.
Ik probeer het voor mezelf zo goedkoop mogelijk te maken , maar dan wel met behoud van mogelijkheden en kwaliteit.
Ik maak gebruik van bestaande projecten/pcb/componenten wat ik als electronicus nog heb liggen,dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Ik denk dat ik aan de totaal prijs ,aan het eind op zo'n 100 euro uitkom [ je leest het goed, honderd euro]
onderstaand model is aan mdf en rode en zwarte verf [spuitbus action] rond de 12 euro.
Hopelijk niet te veel "clavia" en de zijkanten zijn van keihard trespa
De aluminium frontjes heb ik op mijn werk laten knippen in eurorack formaat.[gratizz]
Daarvan heb ik er nu een stuk of 90 , 10 stuks van 3 eenheden , 35 van 2 eenheden, en de rest in 1 eenheid.
Er zit nu een blauwe beschermfolie overheen .
Maar op het eind maak ik pas een belettering/decal om het een beetje hetzelfde te laten lijken.
Ik ken mijzelf...heb ik een module klaar , dan wil ik er nog een extra potmeter in hebben.
Nu is het dus nog kaal aluminium , en eigenlijk ziet dat er ook wel leuk retro uit. :D

Het hele geheel word dus totaal diy en veel met eigen "verzonnen" modules.
Dus geen/weinig ontwerpen van uit het internet.
Er komen dan ook wat rare ,niet gangbare,en exotische modules in.
Alles midi of cv/gate/trig gestuurd , en alles is beveiligd tegen te hoge stromen.
Alles kun je dus met alles verbinden, je blaast niks op [trigger op audio autput, enzovoort, .. of het nuttig is mag iedereen voor zichzelf uitmaken]

Eerste idee en opzet aan modules......

12 voice polyfone programmeerbare wavetable module [eind jaren "80 sharp lh5160]
4 voice polyfone analoge vco module
8 voice poly Fm module [nog niet 100% zeker of die er komt]
3x een MS20 filter vcf
2x Hilltree filter vcf
2x Diode ladder filter [EMS /buchla]
step/mod sequencer
Clock divider/generator module
Multimode arpeggiator
Robotvoice module
Midi- cv/gate/trig module
Wogglebug
stereo delay module
summing mixer [vca]
Parkito module
ringmodulator
Audio to cv/gate
3x LFO
Poly VCA
3x "Hilltree vintage fuzz module" met cv/gate in
modweel module
dubbele neonoscillator

En nog veel meer, dat verzin ik de aankomende tijd er wel bij

Deze modular krijgt de naam "E.S.C Morgana "
E.S.C gebruik ik al 35 jaar voor mijn diy projectjes , en morgana komt van Morgana le fay.
En dat is weer een kennis van merlijn die een druide/sorcerer was .
Ach..daar moet je een jaartje mulo voor hebben om die gedachten kronkel te begrijpen.........

Ik hoop overigens dat het er allemaal inpast wat er komt.
Wat ik bovenstaand lees is al meer dan in de 24 eenheden van de morgana past.
Een extra cabinet voor 22 modules is overigens ook al bijna klaar..


attachment.php



Dank aan blom voor zijn gulle gave voor de module gaten bevestigingen strips

ff nvolgiedoen vetvett zekersprijswiseeenskijkuhwatrallemaal in/ omheen gebeurdt']
top
:doei:
 
Back
Top