Mijn low budget diy modular .....

Even een soundsnippet van de passieve ringmodulator voor de mensen die niet weten hoe cool zo iets kan klinken.


[p.s - dat gebliep is de ringmodulator ;)]
 

Attachments

  • ringmod.mp3
    436,7 KB · Bekeken: 194
En een extra highgain preAmp module.
Ik heb gemerkt dat ik daar af en toe toch een behoefte aan had.
Deze kan dus erg hard uitsturen
Versterking zelfs tot 25x
Er zit alléén maar een in en uitgang op , extra cv ingangen lijken me ook niet echt zinvol.
Van boven tot onder ... gain ...volume...high..low.
 

Attachments

  • preamp.jpg
    preamp.jpg
    40,5 KB · Bekeken: 200
En een leuke compressor limiter module.
Gemaakt naar een oud diy project van mij hier op het SF

Met de dipswitches zijn verschillende varianten van compressie te maken .
Ook is er een hard/soft knee schakelbaar
Er zit zelfs een [ versimpelde] variabele mu variant op. ;)
Alweer een module zonder enige c.v of gate sturing , en misschien bedenk ik er nog wel wat op.
In ieder geval is het weer een leuke rackvulling :)
 

Attachments

  • comp-lim.JPG
    comp-lim.JPG
    36,2 KB · Bekeken: 217
De eerste opzet van mijn "neon oscillator module" is ook alweer zover dat ik hem kan bedraden.
Deze module is gebaseerd op mijn hexillator project van een paar jaar geleden.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=104430
De module versie heeft 2 oscillatoren en een suboscillator, [ één neon is schakelbaar als lfo]
Ook is er een cv regeling in de vorm van een vactrol , dit in verband met de hoge spanningen en de galvanische scheiding.
Zo hou ik het nog een beetje veilig , omdat er 300 volt gelijkstroom gelijkgericht , direct uit het net gebruikt word.
Daarom zit het geheel aan de achterkant ook in een kunstof kastje en is elke in en uitgang afgezekerd.
Erg gevaarlijk dus allemaal ... dus als iemand deze na wil maken ...OPPASSEN !!!!
Schema staat hieronder , en elke potmeter is parallel te overbruggen met een vactrol.

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=42043&d=1228239705
 

Attachments

  • neon osc.jpg
    neon osc.jpg
    44,3 KB · Bekeken: 205
Gaaf project!

Die neonlampjes, heb je daar een fotootje van?

Ik heb volgens mij van die hele kleine lampjes liggen, maar twijfel of dat de goede zijn.
 
Direct uit het net? Da's wel een beetje gevaarlijk he, misschien toch even ergens trafootje tussen hangen?
 
Direct uit het net? Da's wel een beetje gevaarlijk he, misschien toch even ergens trafootje tussen hangen?

Jeps ;) .. het magie van het dingetje moet toch ergens vandaan komen.
De versie die ik hier geef en in mijn oude thread is overigens met een 230 /110 volt trafo ertussen.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=104430
Gelijk na de trafo zit een weerstand in serie om alles tot een ongevaarlijke stroomsterkte te reduceren.

De 230 volt versie schema zet ik hier niet op het forum , maar om een idéé te krijgen.
Het voorgedeelte zit net als een spanningszoeker schroevendraaier in elkaar.
Dit is namelijk ook gewoon een neon lampje met een grote [ in waarde] weerstand ervoor.
Je gebruikt je lichaam na dit schakelingetje ook om een min/ground te maken.
 
Op een plaatselijke rommelmarkt ,heb ik een tijdje geleden een doos met verschillende vacuum buizen gekocht voor een paar eurocenten.
Tussen vele nixie buizen zat ook een oude cellbuis.
Dit is een jaren 40, RCA 923 vacuum tube.
Nu is een cellbuis een beetje te vergelijken als een prehistorische LDR.
Dus lichtgevoelig.
http://www.shinjo.info/frank/sheets/049/9/923.pdf

Nu kan ik hem wel bewaren in een doos , totdat ik ergens een apparaat tegenkom waar deze in moet, maar leuker voor mij is natuurlijk een functie geven in mijn diy modular.
En dan als optical controller/ theremin.

De eerste test zijn goed verlopen, en mooi regelbaar tussen de 0 en 15 volt output.
Met een oude knop uit dezelfde tijd, die de offset regelt.
 

Attachments

  • rca 923 tube.jpg
    rca 923 tube.jpg
    40,3 KB · Bekeken: 198
Is dat niet zo heel erg lichtgevoelige buis die kapot gaat als er teveel licht op valt? Geloof dat ze die in de astronomie wel gebruikten.
Trouwens wel mooi dat je wel echt bijzondere buizen had, heb zelf een tijdje geleden ook zo'n doos gekocht op een rommelmarkt, maar dat was allemaal van die oude tv buizen shit, het meeste kon zo de ton in.

Wel tof man, nixies ook, kun je ook wel wat leuks van maken voor in de modular (op ebay net een paar van die IN13 buizen gekocht om een VU meter te maken).

Edit:
LOL, leuke module man, als die buis het niet meer doet kun je er altijd nog een kandelaar van maken :-)
 
Ik denk dat het een gewoon standaard ding was toen die tijd.
Niet speciaal dus voor de astronomie.
Maar, je moet hem ook niet een hele zomer op de vensterbank leggen .

Er zat ook een zeldzame oude farnsworth night vision tube bij.
Ik weet echt nog niet wat ik daarmee aanmoet :)
$%28KGrHqQOKiwE13O+NJ9TBNl2%28SfUBg%7E%7E_35.JPG
 
High Grade Crazy Scientist/Evil Genius stuff! 8)

Dit ziet er 100 x cooler uit dan zelfs het beste kant en klaar Uber Moog stuff
 
Waar dient die ene knop voor?

Bedoel je die ene wie er links tussen al die anderen zit , of die ene grote rechts bovenaan ? :)
Als het toch rechtsboven is ... dat is een 20watt versterker met haaks erop een 10 inch luidspreker .
Het past allemaal net op die module.
Die "grote" knop is dus een roostertje waar het geluid uit komt.[ veelste klein eigenlijk]
10 inch is van het huis /tuin hifi formaat en kan dus knoeperts hard , helemaal omdat die het cabinet ook als klankkast gebruikt.
Makkelijk om te testen of standalone te gebruiken.
Waar ik niet goed over nagedacht hebt , is dat deze soms zo hard gaat dat de andere modules mee resoneren ,en er af en toe er ééntje uit de kast valt omdat ze nog niet vastgeschroefd zitten :D
 
Back
Top