Mijn low budget diy modular .....

Gaaf! Dat eerste geluid heeft wel war van een scheepstoeter weg :)
 
Erg cool. Ook gaaf dat 'ie er niet te gelikt uitziet - de DIY look staat hem goed. Klinkt ook verbazingwekkend lekker! Ik moet toch maar weer eens wat proberen te solderen, ik ben jaloers op je skills!
 
Erg mooi project Hilltree :okdan: Ziet er goed uit en klinkt ook erg lekker....neigt wel behoorlijk naar de Korg MS-sound, maar dat was ook wel de bedoeling denk ik met die VCF'jes....:)

Gaaf hoor, als je de tijd en de skills hebt om zo iets te bouwen. Dan heb je ook echt iets unieks staan!
 
Even wat anders hier delen.

Ik zocht nog een eenvoudig en makkelijk schema voor een "audio to gate/trigger" circuit, voor in een synthmodule.
Dus als er een audio signaal op de input staat komt er een spanning op de output.
Nu had ik zelf ooit zo iets jaren geleden al eens gevonden op het net , en stond dus nog in mijn archief.
Hieronder dus een makkelijk projectje om dit te doen.
Eenvoudig aan te sturen met elk audio signaal.
Voeding is niet kritisch.
Voeding 7.5 volt heeft een 5v gate.
Voeding naar boven geeft ook de gate in die voeding [dus 12 volt voeding geeft ook 12 volt gate, en 15 volt voeding = 15 volt gate]
de hogere voedingen zijn ook goed [bij mij dan] bruikbaar voor 5 volt gates.
De boel zakt al in bij een wat hogere belasting , en dus meestal niet schadelijk.
De transistoren zijn universele types gekozen , maar kunnen ook vervangen worden door andere gangbare npn/pnp types

attachment.php


nu nog wat zoeken/verzinnen voor een eenvoudige audio to c.v [ voor filters en zo]
 

Attachments

  • audio-to-trigger.jpg
    audio-to-trigger.jpg
    25,8 KB · Bekeken: 127
Heel mooi project Hill! Die audio to trigger is ook handig. De audio to trigger van Tama is de perfectie: simpel en lust alles. Volgens mij is die op hetzelfde circuit gebaseerd.

Even terzijde voor degenen die helemaal flippen op de minimale kostprijs van het project:

Ik probeer het voor mezelf zo goedkoop mogelijk te maken , maar dan wel met behoud van mogelijkheden en kwaliteit.
Ik maak gebruik van bestaande projecten/pcb/componenten wat ik als electronicus nog heb liggen,dit is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Ik denk dat ik aan de totaal prijs ,aan het eind op zo'n 100 euro uitkom [ je leest het goed, honderd euro]

Die tweede zin is essentieel. Als je geen voorraad in huis hebt, zit je al een eind over die 100€ voor enkel de componenten die je op het frontpaneel ziet. Dan is er nog geen PCB aan te pas gekomen. :) Zelfbouw zonder voorraad komt dus ook behoorlijk prijzig uit. Soms duurder dan wat je in de winkel koopt.

Erg leuk recycleerwerk zo Hill! Ik ben benieuwd wat voor klanken daar allemaal uit gaan komen als hij helemaal af is. Hij klinkt in ieder geval al mooi!

Wat die polyfone modules betreft: hebben die ingebouwde (digitale?) envelopes enzo? Want ik zie maar enkele filters staan, dus ofwel is hij niet volwaardig polyfoon (enkel de oscillators), ofwel mis ik een deel in de omschrijving waar de rest van de nodige bult envelopes, filters ed zit. Niet dat een synth met "enkel" polyfone oscillators niet leuk kan zijn hoor. :)
 
In post #20 vertel ik nog even vluchtig dat de envelopes nog in aanbouw zijn ;)
Ze zijn dus nog niet klaar , maar ze zijn analoog opgebouwd.
Misschien nog een extra envelope module , die gebaseerd zijn op wat timers [ voor rare lange tijden]

Het klopt wat je verteld,... ik heb de "luxe" dat ik nog erg veel [gebruikte en nieuwe] electronica hier rond heb slingeren.
 
Aaarg wat tof dit!! Ziet er echt goed uit en klinkt nu al vet!:kroon:
Wou dat ik de mogelijkheid/het talent had om zoiets te verwezenlijken:halleluja
 
Waar heb je dat klavier/behuizing vandaan Hilltree? Ik speel al een tijdje met het idee een draagbare modular met klavier (soort MS-20) te bouwen, maar juist dat klavier houdt me tegen. Ik ben nooit zo goed met het mechanische deel. Ik zag dat je zo'n klavier met ruimte voor modules erboven wel los kunt kopen, maar dat kost bijna 1000 euro. Is een beetje veel geld.
Hoe heb jij dat opgelost?
 
Bij Doepfer kun je van die Fatar keyboards kopen die niet zo duur zijn (circa 100 euro)?
Misschien is dat een optie?
 
Super vette sounds hoor Hilltree. Ik zou zeggen, maak er een sample library van. Ik wil hem wel hebben! (bij gebrek aan het origineel ;))
 
Bij Doepfer kun je van die Fatar keyboards kopen die niet zo duur zijn (circa 100 euro)?
Misschien is dat een optie?

Ik vind bij Doepfer wel wat keyboards, maar dat zijn allemaal losse klavieren. Ik zoek juist zoiets als in deze thread. Een MS20 achtige kast met klavier er al in.
Een goed voorbeeld is dit: http://bigcitymusic.com/index.php?main_page=product_info&cPath=1_18&products_id=102

Alleen is die dus zonder de modules al idioot duur. Ik zoek zoiets leeg, zodat ik zelf modules kan bouwen. Snap niet dat alleen zo'n klavier daar al bijna 2000 dollar moet kosten.

Vandaar dus mijn vraag aan Hilltree waar hij die behuizing met klavier vandaan heeft.

Overigens wel hele gave sounds. Niet helemaal mijn ding (ik ben meer van baslijntjes en melodieen en zo), maar wel heel cool!
 
Hehe... ik heb dus een oud midikeyboard gesloopt ;)
Die heb je al voor een paar [euro] tientjes.

Voordeel daarvan is dat deze midi keys vaak aanslaggevoelig zijn en dat je gelijk wat aansluitingen hebt voor de benders.
Nadeel is natuurlijk dat je een midi naar cv/gate/trig converter nodig hebt.
Een ms20 keyboard heeft maar 3 oktaven , en volgens mij zwerft er aardig wat van die kleine midikeys in de 2e hands markt.
Extra knoppen zijn niet echt nodig, maar natuurlijk wel makkelijk.
Ligt er natuurlijk aan wat je wilt.

De sounds uit mijn modular zijn naturlijk erg persoonlijk, basslijntjes kun je er ook wel uithalen.
Maar wat ik er mee wilde doen, zijn vage bliepjes ,en donkere weirde soundscapes. ;)
 
Back
Top