Modular beginners vraag...

Lid sinds
24 januari 2002
Berichten
2.928
Van modulars heb ik nog niet zoveel kaas gegeten maar ik vraag me het volgende af:

Is het ook mogelijk een systeem te bouwen met modules van allemaal verschillende fabrikanten?
Je ziet namelijk meestal systemen die bestaan uit allemaal modules van dezelfde fabrikant.
 
Je ziet namelijk meestal systemen die bestaan uit allemaal modules van dezelfde fabrikant.

Kijk eens op muffwiggler.com dat is wel de site voor modular-users

Maar om even op je vraag terug te komen, je kan bijna alle fabrikanten met elkaar mengen.
CV is CV daar verandert niet veel aan. Zelfde geldt voor Gate en Triggers.

Modular_7-7-08.jpg
 
Er zijn verschillende standaarden wat betreft CV-spanningen, voeding, en hoogte van de module. Daar moet je op letten.
 
En er zijn verchillende kabels: mini jack, grote jack en bananenstekker.
 
Om met modulair te beginnen adviseer ik je om een 2e hands basissystem te kopen en deze naar eigen smaak uit te breiden. Van Electrodancer kocht ik in 2007 een Doepfer A-100 basis systeem met 2 normale vco's, 1 high end vco (= met CEM VCO chippie) en veel basis modules (2x ADSR, 2x VCA, 1x mixer, 1x LFO etc). Met een enkele module kan je vrijwel niets en het is zonde als je de module een poos ongebruikt laat.

Sowieso vind ik 2e hands raadzamer om mee te beginnen. Bevalt het niet dan kan je het zonder verlies doorverkopen. De 2e hands prijzen varieren van 65 tot 85% van de nieuwprijs en sommige modules die niet meer worden gemaakt gaan voor nieuwprijs of er boven (tis maar wat de gek ervoor geeft). Tenzij je het over vintage modules hebt zoals de Moog 900 series...

Kijk eens voor de lol op http://www.modularplanner.co.uk hier kan je virtueel een eurosysteem naar eigen inzicht samenstellen.

Mocht je zelfbouw overwegen dan adviseer ik je om bananenstekkers te nemen. Je kan deze doorstacken en zo heb je vrijwel geen multiples meer nodig, wat weer geld en ruimte bespaart. Bananensystemen werken (vaak) met gebufferde outputs. Dit houdt in dat het signaal niet afzwakt bij het doorstacken. In het best of cgs/serge project kan nog ingestapt worden, is een mooi zelfbouw project wat geheel in eigen tempo afgerond kan ronden, komt een groupbuy voor de panels en je bepaalt zelf welk voedingsspanning ect. Wie weet hebben we dadelijk een (grote) gezellige soldeerclub in Rotjeknor.

Deze idioot (ja ik dus) heeft over een paar maanden 3 formats in huis; minijack (euro), jack (Dotcom/5U) en bananenstekkers (best of cgs/serge, Fenix XL).... Gaandeweg heb ik een leuke verzameling patchkabels bijelkaar gesprokkeld, maar 1 format is overzichterlijker en mogelijk kostenbesparend.

Als je vragen hebt over modules/systemen en andere bijbehorende curiosa, gewoon posten ...
De modular/DIY community hier op SF is aan het groeien en een aantal leden zijn wandelende wikipedia's (ik niet ben nog in opleiding :P ) die je graag verder helpen :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Mocht je zelfbouw overwegen dan adviseer ik je om bananenstekkers te nemen. Je kan deze doorstacken en zo heb je vrijwel geen multiples meer nodig, wat weer geld en ruimte bespaart. Bananensystemen werken (vaak) met gebufferde outputs. Dit houdt in dat het signaal niet afzwakt bij het doorstacken.
Bijna alle modulen van alle fabrikanten hebben gebufferde outputs. Daarnaast zijn banaan patchkabels duurder dan minijack en jack kabels. Of het een besparing is, is nog maar de vraag. Met zelfbouw is een multiple zo gemaakt, en kost echt niet zoveel. Het gaat om wat je smaak is. Banaan heeft zn voordelen, maar ook zn nadelen.

Daarnaast, kies vooral het formaat wat je het meeste aanspreekt. In mijn geval is dat groot, dus kwam ik al snel uit bij 5U formaten als DotCom/MU en MOTM. Euro en frac rack is een stuk transporteerbaarder, en heeft een hele range aan fabrikanten met allerlei leuke modulen.
 
Back
Top