Ook een Budget Modular bouwen?

kupfer_m

Stamgast
Lid sinds
26 januari 2005
Berichten
267
Locatie
't Kamp (oftewel Leopoldsburg, België)
Hey,

Na lange tijd twijfelen ga ik eindelijk ook eens beginnen aan een modulaire synth.
Zoals de titel al zegt een 'budget-type' zoals forumlid 'etaoin' er eentje gebouwd heeft.
Hiermee zou ik graag drone en soundscape-achtige klanken maken.

Hoe ver sta ik :
-Formaat wordt eurorack omdat ik vier 19" 3U behuizingen gekregen heb en omdat ik geen plaats heb voor de grotere formaten.

-Ik wil graag zoveel mogelijk printen zelf etsen, hoewel de professionele printen van MFOS en Ken Stone me ook wel aanspreken.

-Beginnen met de basismodules : 2 VCO, 2 (VC)LFO, Noise/S&H, 2 VCA, Mixermodule, 2 verschillende VCF. 2 ADSR en later de meer 'speciale' modules.

-Frontplaten maak ik zelf van 3mm alu met een laklaagje en tonertransfer voor de belettering.

-Componenten vooral bij Futurlec bestellen. (lange levertijd maar wel goedkoop)

Maar nu....

-Ik twijfel tussen 3,5mm jack of banaanpluggen.

-Welke VCO en VCF? Yusynth, MFOS...

-Welke modules/ontwerpen zeker NIET bouwen?

-Waar best knoppen en pluggen kopen?

Kortom alle bijkomende info is welkom zodat ik binnenkort foto's kan posten van m'n allereerste module!

Groeten,
Jim
 
Dag Jim,
-Ik twijfel tussen 3,5mm jack of banaanpluggen.

Als je nog geen andere apparatuur hebt die jacks gebruikt en je ook niet van onmiddelijk van plan bent Eurorack modules aan te schaffen, zou ik voor banaanstekkers gaan. Zeker als je graag soundscapes en drones wilt maken is het een voordeel dat je de patchkabels kunt stacken en niet telkens op zoek moet gaan naar een multiple.

Een ander voordeel is dat banaan-patchkabels in veel kleuren beschikbaar zijn en dat ze (als je kwaliteitskabels van bv Pomona koopt) veel minder snel stuk gaan dan mini-jacks.

Je kunt hier eens vragen als er nog sets Pomona patchkabels te koop zijn. Ik heb er onlangs meer dan 100 patchkabels gekocht aan een zacht prijsje.

-Welke VCO en VCF? Yusynth, MFOS...

Zelf heb ik twee MFOS VCO's in mijn modular die me goed bevallen. Ze tracken niet altijd even goed en het duurt meestal een tijdje totdat ze "opgewarmd" zijn, maar dat kan gewoon liggen aan het feit dat ik (nog) geen tempco's erin heb gesoldeerd en niet de nieuwste revisie heb gebouwd waarin bepaalde componenten zijn aangepast. Voor de rest doen ze alles wat ze moeten doen (sin, tri, saw en square golfvormen, PWM en sync.)

Verder heb ik nog twee VCO boards van CGS die klaar liggen totdat ik tijd heb om verder te werken aan mijn nieuwe "portable" CGS/Serge modular. Deze bieden wat meer opties, maar je moet ook nog wat aanpassingen doen voor je de VCO gewoon kunt gebruiken.

Wat de VCFs betreft, ik heb nu zowel een MFOS 24dB/oct LPFen 12dB/oct SVF en beiden zijn aangenaam om mee te werken. Ook hier weer standaard VCF's, maar aangezien je modulair werkt kun je met die standaard opties al zeer veel doen: feedback, CVs filteren, triggers de filter laten "ringen" ...

-Welke modules/ontwerpen zeker NIET bouwen?

Ik heb tot nu toe nog geen slechte ervaringen gehad met eender welke zelfbouwmodule, als er iets niet werkt ligt dat meestal altijd aan een fout die je zelf gemaakt hebt. Wat misschien wel handig is om in het achterhoofd te houden is dat je bij bepaalde ontwerpen wat meer zelf moet prutsen om alles naar wens te laten werken (zoals bijv. de eerdergenoemde CGS VCO). Dit betekent uiteraard niet dat dit slechte ontwerpen zijn.

-Waar best knoppen en pluggen kopen?

Zelf koop ik onderdelen vooral bij Mouser, Dick Best en soms op eBay (bv weerstandjes in bulk), en als iets wat moeilijker te vinden is kun je altijd eens kijken bij SmallBear (de potentiometers zijn daar niet zeer duur en je hebt een ruime keuze uit knoppen), TheBrideChamber (hoewel die blijkbaar gestopt zijn met het verkopen van kits) en andere gespecialeerdere zaken. Je moet zeker ook eens kijken op electro-music.com en Muffwiggler.com waar je vaak mee kunt doen aan groupbuys van bepaalden onderdelen.

Verder kan ik ook aanraden niet te willen besparen op hardware, want meestal is goedkoop in dat geval duurkoop. Pots die beginnen te kraken, jackpluggen die breken ... zijn nooit leuk.

-Beginnen met de basismodules : 2 VCO, 2 (VC)LFO, Noise/S&H, 2 VCA, Mixermodule, 2 verschillende VCF. 2 ADSR en later de meer 'speciale' modules.
Wat ik hieraan nog zou toevoegen is een CV processor/mixer zoals Fonik's Attenueverting Mixer en multiples voor het geval je toch jacks wilt gebruiken.

Verder zou ik de ADSR's vervangen door 1 of 2 MFOS dual AR's, een Serge/CGS VCS of een Buchla 281 clone omdat attack en release meestal volstaan en het kunnen loopen van je enveloppe altijd handig is.

-Ik wil graag zoveel mogelijk printen zelf etsen, hoewel de professionele printen van MFOS en Ken Stone me ook wel aanspreken.

Ik heb de printen van mijn eerste DIY modules zelf geëtst. Maar ik ben hiervan afgestapt omdat het een vuil/vervelend werkje is, dubbelzijdige printjes etsen niet altijd goed lukt en ook gewoon omdat je door printjes te kopen de ontwerper steunt. Meestal kosten printjes toch niet zo veel, zeker in vergelijking met het kopen van kant-en-klare modules.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen, veel succes.
 
Weinig respons tot nu toe....waar zitten de DIY'ers???

Ik ga waarschijnlijk banaanstekkers gebruiken, zowel kabels als chassisdelen zijn verkrijgbaar in meerdere kleuren.
Tenzij iemand met goede argumenten komt voor 3,5mm jack.

Volgende printen denk ik te bestellen bij MFOS : 2x VCO, 12dB SVF, 24dB LP en dual AR
Welke zijn eventueel nog aan te raden?

Knoppen heb ik in 't verleden besteld bij Banzai in Duitsland, ruime keuze en niet te duur.

Gisteren toch even een printje geëtst: een ADSR van Yusynth.

Wordt vervolgd!
 
Ik heb hetzelfde plan. Ik ga denk ik voor MOTM (5U) en banaanstekkers in een 19" rack (heb nog 5U over). Ik denk zelf vooral eerder aan een modulaire effectbak dan een modular synth, ik heb geen zin in het aanschaffen/bouwen van een midi-cv converter, koelpasta op transistors smeren etc. Plaats voor een echt cv-keyboard is er al zeker niet, en geluidsbronnen heb ik genoeg denk ik zo. Ook neemt een VCO al wat meer plaats in dan de meeste andere modules.

Dus bij mij vooral veel filters, een ringmod, delay etc. maar ook LFO('s ?), VCA en ADSR.

Mocht ik toch een VCO willen bouwen, ik heb het boek Making Music With The 566 van Thomas Henry en een bak vol met die kleine NE566 VCO's. In dat geval zou ik dus voor een eigen printontwerp gaan, gebaseerd op de schema's in dat boek.

Het enige argument voor minijack dat ik kan verzinnen is als je al Doepfer-spul hebt, of andere eurorack. Hier heb ik zelf ook lang over getwijfeld, maar banaanstekkers zijn wat steviger naar mijn gevoel. De mogelijkheid om kleurencodes te gebruiken is ook een pluspunt.
 
Een bak vol 566's? Da's bijna letterlijk goud waard...

Een ander argument voor jacks kan zijn als je veel buiten je modular gaat patchen (dus van en naar andere apparaten). Omdat je met banaan weer een aparte ground moet leggen.

Ik gebruik zelf metalen 3,5mm jacks met gekleurde kabels. Ik heb niet het idee dat dat niet stevig zou zijn. Maar het blijft toch vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur.
 
Ik kan die 566'en hier in de buurt zeer goedkoop krijgen, dus ik ga er waarschijnlijk nog wat extra inslaan voor ze helemaal verdwenen zijn. Online zie ik ze voor 3 tot 10x zoveel per stuk gaan als wat ik betaal.

Met banaanstekkers heb je geen nood aan multiples, maar ik ga wel wat banaan naar (mini)jack converters maken om externe spulletjes aan te sluiten.
 
En dat zijn ook goed functionerende exemplaren en niet de fakes uit Hong Kong? Want dan heb ik ook nog wel interesse in een aantal...
 
Met banaanstekkers heb je geen nood aan multiples, maar ik ga wel wat banaan naar (mini)jack converters maken om externe spulletjes aan te sluiten.

Zoiets had ik ook al in mijn gedacht.
 
Werken doen ze. Het zijn 'echte' van Signetics. Heb ze ook al op de scoop gezet en de waveforms zien er heel mooi uit. De truucjes uit Thomas henry's boek heb ik nog niet geprobeerd, ik mis de bipolaire voeding nog. In principe kan ik er wel wat versturen, maar dan ga ik er liefst eerst wat extra halen.

Het is niet de bedoeling deze thread te gaan 'hijacken' natuurlijk. :)
 
Je kan met DEZE mini jacks ook stapelen en ze veroorzaken geen onderlinge storingen, wat bij bananen wel kan gebeuren.
 
Je kan met DEZE mini jacks ook stapelen en ze veroorzaken geen onderlinge storingen, wat bij bananen wel kan gebeuren.

Eén van hun verdelers blijkt in België te zitten: Midician, maar de link werkt niet. Nu bestaat Midician nog wel, maar is die eigenlijk een soort symbiont van KeyMusic Gent. De baas en toffe peer daar, Alain Wymeels, is eigenlijk ook de man achter Midician en 'doet' ook modulaire stuff, dus zeker mogelijk om hem prijs te vragen. Alain apestaartje midician.com
 
Achzo. Midician kende ik al als de verdeler van Doepfer in België, nu dus ook van Tiptop.

www.midician.com werkt trouwens wel, maar daar stopt het dan ook.
 
Je kan met DEZE mini jacks ook stapelen en ze veroorzaken geen onderlinge storingen, wat bij bananen wel kan gebeuren.

6,9 euro voor 1 kabeltje vind ik best wel veel... (bij schneidersburo).
En een quote op deze website : We advice not to stack more than 3 cables due to the sloppy nature of 3,5mm sockets.

Toch maar banaantjes dan?
 
Banaantjes zijn je beste keuze voor een DIY project. Goedkoop en stackbaar, maar jack of minijack converters voorzien is wel een must.

7 euro per kabel past niet direct in de gedachte van een budget modular denk ik. :)
Banaanstekkers koop ik lokaal voor 1 euro per stuk, wat eigenlijk nog te veel is.
 
als je plugjes en kabel in bulk op internet bestelt en ze zelf in elkaar soldeert ben je erg goedkoop uit.
 
Nieuw hier, en ook ik ben van plan iets modulairs in elkaar te klussen. Ben eigenlijk een bassist, dus in eerste instantie zal dat ook de voornaamste signaalbron zijn. Later wil ik toch eigenlijk ook wel aan de slag met een pitch to voltage converter, of wellicht toch een midi keyboard.
Heb zelf al een berg pedalen gebouwd, en al enorm veel printen geetst, dus dat moet wel lukken.
Had een tijdje terug al de printen geetst voor een MFOS LFO, een MFOS S&H en een printje voor SSM2044's van Fonik. Paar dagen terug heb ik bij MFOS/ Ray Wilson nog wat printjes besteld (VCF, ADSR, LFO, VCA), en ik wil bij Oakley het printje gaan bestellen voor de envelope generator (en waarschijnlijk nog wel wat meer). Nog wel eerst wat projecten op de werkbank liggen die eerst af moeten, en weinig tijd om te klussen (drukke baan, gezin), but we'll see.
Modules bouwen zijn wel mooie kleine projectjes, waar je per stuk niet al teveel geld in hoeft te stoppen, zo'n effectpedaal is wat dat betreft duurder (bakje en footswitch).

Had trouwens eigenlijk al zo'n beetje besloten dat het 3,5mm plugjes gingen worden, omdat ik ook wel eens wat van die Doepfer modules zou kunnen gaan kopen, maar misschien toch bananen. Ook veel makkelijker zelf aan te zetten, hmmmmm.
Voeding maak ik ook zelf, waarschijnlijk met wat meer voedingsrails (zowel +/-12v als +/15v en +5v, misschien ook nog +/-18v mocht ik Paia kits gaan bouwen).
 
Printjes!

Printjes!

Een update:

Printjes bij Ken Stone besteld: Steiner VCF, Dual Wasp filter en een SuperPsychoLFO.

Ik denk bij MFOS een dual AR en een dual VCA te bestellen maar ik twijfel nog.

Gisteren zelf een paar printjes gemaakt (moet no wel 250000 gaatjes boren...)
Allemaal Yusynth printjes : 2xVCO, 2xLFO, Minimoog filter, ARP filter, Noise + S&H en een VCA.

yusynthprint.jpg


Ik ga banaanstekker gebruiken en misschien 2 verschillende kleuren (wit en zwart), eentje voor audiosignalen en een andere kleur voor CV's.

En nu op zoek naar goedkope knoppen :
deze of deze
 
Back
Top