Modulaire Synth Samenstellen, waar begin ik?

MSK

Psychopatisch lid
Lid sinds
20 april 2010
Berichten
860
Hallo.
Ik ben al een tijdje bezig met synths, drumcomputers etc, etc.
Nu wil ik ook al een tijdje een modulaire synth, en sinds ik bij mijn oom langs ben geweest (die heeft er een staan) ben ik er nu wel echt zeker van, ik wil er eentje gaan samenstellen.
Zelfbouw gaat mij niet lukken. Dus na wat rond kijken naar betaalbare optie's kwam ik uit op
MFB modules.
Nou mijn vraag was.. wat heb ik precies nodig om te beginnen, ik neem aan een oscilatortje, een envelope generator en een filter ofzo. Maar wat mij dan niet duidelijk was, hoe stuur ik het aan? Zat er aan te denken elke maand een module er bij te kopen, maar wou graag weten wat essentieel is om een sound te kunnen genereren.
Als iemand me hier mee kan helpen, of een topic heeft die ik effe goed moet door lezen, hoor ik het graag.
Groeten, MSK.
 
Het simpelste om ze aan te sturen is een midi-to-cv convertor - bij mfb zit dat in de voeding (http://www.mfberlin.de/Produkte/Module/Power/POWERe/powere.html) bij doepfer koop je dat apart.

Het eerste wat je nodig heb is een kist + voeding (of je koopt dat van doepfer - low cost koffer - of je maakt een kist en koopt een DIY voeding - mfb of doepfer).

Dan heb je nodig zoals je zegt: osc+filter+envelope en je hebt ook een VCA nodig (anders heb je constant geluid tenzij je de filter helemaal toedraait).

Als je goedkoop wil starten is MFB + doepfer idd een goede keuze. Spijtig dat dat zwart en zilver niet zo mooi bijeen past ... Je kan anders ook zo'n halfmodulaire MFB of doepfer dark energy kopen. Heb je meteen een functionele synth, later kan je daar een modulair systeem bij bouwen.

Joris

(Kennelijk heeft MFB ook een case: Case, black, 3HE, incl. MIDI/CV Power Supply. The price 149 Euro. Vraag is een beetje als je met zo'n kleine kast begin of je echt niet beter bent een halfmodulair te kopen. Ik zou minimum voor 6HE gaan, kan je een tijdje mee voort dus: zie hier http://www.doepfer.de/home_e.htm; low cost case 6U of 9U http://www.thomann.de/be/doepfer_a_100_low_cost_koffer.htm of http://www.thomann.de/be/doepfer_a100lc9_low_cost_koffer.htm.)
 
Ik ben ooit ook zo begonnen, een module per maand. (via synthesizers.com)

Het duurde wel even voordat er geluid uit kwam. Ik kreeg eerst de voeding en kast, toen de midi interface, toen de oscillator. Na 3 maanden eindelijk geluid :) (edit: na 4 maanden, want de eerste maand was een aanbetaling)
Maar een analoge oscillator via midi aanhoren is op zich ook al leuk.
En je leer op deze manier wel alle hoeken en gaten kennen van elke module, want je moet wel, je hebt er in het begin pas een paar. En dan ontdek je leuke dingetjes. Ik zou er niet zo tegen opzien om er pas weinig te hebben.
Het is dan ook een feestje als er weer een nieuwe ingeschroefd wordt!! Elke keer vereenvoudigen de mogelijkheden zich. Dat is een heel leuk proces.
 
Het 1e wat je nodig hebt is een kast met voeding (zoals al gezegd is).
Ga voor een 6U kast ipv een kleine, want je wilt gegarandeerd meer modules later.
Met alleen de MFB OSC-2 kan je al een hele hoop lol hebben door de verschillende oscillators met elkaar te moduleren. Dit zal hele leuke drones kunnen produceren (ik heb nog nooit MFB gehoord dus...)
Daarna kan je de DUAL ADSR en VCA erbij kopen om oa volume veranderingen te maken. Uiteindelijk is de sky de limit.
 
Om een beetje fatsoenlijk sounds te kunnen creeren heb je minimaal dit nodig:

1) Kast
2) Voeding
3) midi/cv convertor of een klavier wat rechtstreeks CV uit stuurt
4) 1 VCO, echter met twee of meer nemen je klankmogelijkheden enorm toe (FM, sync etc)
5) Een filter (anders is het erg saai)
6) Minimaal een envelope generator voor de VCA, maar beter is ook een tweede envelope generator voor het filter erbij te nemen.
7) Een VCA

Verder zou ik toch ook LFO's overwegen, omdat je anders alleen je envelope hebt om te kunnen moduleren.

Al met al dus toch al aardig wat basis modules.
 
Och ja kerst & nieuwjaar komen eraan. Een moduletje in ieder pakje en je komt er wel ... Start is wat het moeilijkste en hangt van je handigheid af: kist+voeding+midi to CV indien je niet zelf bouwt kost minimum 340 euro (doepfer). Een VCO is dan nog 140 (doepfer) of 200 (mfb, zijn er wel 3); da's dus rond de 500 euro, daar heb je al een leuke synth voor (dark energy/een van die mfb zwergen).
 
Hey, heel erg bedankt voor de snelle reacties.
Leuk om te zien dat er hier een berg modulaire synth liefhebbers zijn.
Ik zal binnekort een grote kast gaan bouwen, dit lukt me denk ik zelf wel.
Ik heb immers mijn complete studio ruimte ook zelf gebouwt.
Op internet is vast wel ergens een schematic te vinden.
Tegen de tijd dat die klaar is ga ik even kijken wat ik al kan kopen kwa modules en zo dus langzaam uitbreiden volgens jullie advies.
Groet, MSK.
 
Overigens zou ik nog wel eens kritisch kijken naar MFB. Ik heb er zelf niks van, dus kan er niet over oordelen, maar MFB staat niet echt bekend om z'n uitstekende klank en kwaliteit. Het wordt veelal ook opgebouwd uit smd componenten. Of dat met de modulaire dingen ook zo is weet ik niet, maar het is wel een stuk lastiger te servicen als er iets stuk gaat.
Ik zou denk dan nog eerder voor Doepfer kiezen of zo, hoewel daar ook de meningen over verdeeld zijn.

Je zou ook een systeem gebaseerd op de Formant kunnen kiezen. Ik was toevallig een aantal weken geleden bij forumlid Nicolas 2000 en heb daar een door J.Baars gebouwde formant gezien die erg fraai klonk.
Ik weet niet natuurlijk niks van J.Baars zijn agenda, prijzen en of hij er uberhaupt aan wil beginnen, maar je zou eens kunnen informeren wat een formant systeempje kost als je het door Jeroen laat bouwen. Nee heb je....
 
Als je een motu geluidskaart hebt en daarvan de uitgangen niet gebruikt kan je deze in je daw via Silent Way gebruiken voor CV's, gates, envelopes, LFO's etc etc, hoef je die modules niet gelijk te kopen.
Wat voor geluiden wil je met je modular maken?
 
Ik ga zeer binnenkort 2 Doepfer racks van ieder 6HE verkopen,het zijn de oudere met de 650mA voeding,maar
heb deze 2 helemaal vol gehad met modules en de 650mA limiet nooit overschreden.
Ik doe deze weg omdat ik een deel van mijn modular draagbaar heb gemaakt,nu steekt een deel dus in een portable case van Doepfer :-)
Ik zou er 200 euro per stuk voor vragen,ik denk dat dit redelijk is.
 
Kon niet editen, dus hier nog maar een post.
Nog een vraagje, zo'n midi to cv converter, is dit ook van doepfer of MFB te koop, kan wel allerlei modules vinden met midi maar weet niet welke er precies bedoelt word is dit bijvoorbeeld een Doepfer MTC 64 of zit ik dan verkeerd? Kan de andere genoemde modules etc. wel vinden tussen de lijst.
En ja.. als zwart niet mooi bij zilver past verf ik ze allemaal wel rood ofzo.
 
4) 1 VCO, echter met twee of meer nemen je klankmogelijkheden enorm toe (FM, sync etc)
5) Een filter (anders is het erg saai)
6) Minimaal een envelope generator voor de VCA, maar beter is ook een tweede envelope generator voor het filter erbij te nemen.
7) Een VCA
Ja en nee.
Deze geluids file is gemaakt met 2 vco's verder niets.
 

Attachments

  • 2 vco's.mp3
    3 MB · Bekeken: 172
Kon niet editen, dus hier nog maar een post.
Nog een vraagje, zo'n midi to cv converter, is dit ook van doepfer of MFB te koop, kan wel allerlei modules vinden met midi maar weet niet welke er precies bedoelt word is dit bijvoorbeeld een Doepfer MTC 64 of zit ik dan verkeerd? Kan de andere genoemde modules etc. wel vinden tussen de lijst.
En ja.. als zwart niet mooi bij zilver past verf ik ze allemaal wel rood ofzo.

Bij doepfer gaat het om de A-190, dat is gewoon ook een module (er is een goedkope en een dure)
http://www.thomann.de/be/search_dir.html?xsid=db62cf33467ef4319115aa38d87426fc&sw=A-190
bij mfb is dat direct bij de voeding geincludeerd (zie de mfb link in mijn eerste post).

Je hebt dus geen aparte MCV4 nodig, hoewel je die ook kan gebruiken. Die MTC64 is denk ik meer voor inbouw in analoge synths.
 
Laatst gewijzigd:
Als je een motu geluidskaart hebt en daarvan de uitgangen niet gebruikt kan je deze in je daw via Silent Way gebruiken voor CV's, gates, envelopes, LFO's etc etc, hoef je die modules niet gelijk te kopen.
Wat voor geluiden wil je met je modular maken?
Heb geen motu kaart, en ben van plan er onderandere vreemde leads/pads, en allerlei bliep blop achtige geluidjes mee te maken.
Ik maak veel acid met allerlei beats er om heen, probeer een beetje te experimenteren met de sounds en ja, mijn oom heeft er zelf een gebouwt tijden terug, hij liet mij dat ding horen, hij had op dat moment een vreemde pulserende toon geconstructueerd.
Het was erkenbaar als lead, maar ik had zo'n geluid nog nooit eerder gehoord.
Ik ben over het algemeen tevreden met mijn gear, maar ik mis een beetje die warme analoge simpele tonen, ik kan opzich best leads maken met mijn alpha juno, maar dat rijkt meestal meer tegen de rave/gabber sound aan. En ja .. ik wil er ook sounds door heen sturen zodat ik daar ok weer glitchy drumhits enzo van kan maken.
Denk dat ik met zo'n 3x osc bakje een filter envelope generator en lfotje wel genoeg heb.
Op die VCA na dan, die moet er ook bij. En ja dan is het meer als ik een keer iets tegen kom wat echt vet en uniek is en ik kan het betalen, dat ik dat er gelijk in kan integreren.
Beetje lange post, maar dan weet je wat ik er mee ga doen zo ongeveer.
 
Ik vind het leuke aan modulair het feit dat je er geluiden uit kan halen die je niet uit een standaard synth haalt. Mits je natuurlijk je modulair niet exact zo opbouwt. Variaties in het harmonisch gehalte van een golfvorm bereik je niet alleen door een rijke golfvorm door een gemoduleerd filter te sturen maar bijvoorbeeld ook door een sinus door een gemoduleerde wavefolder te sturen. Je zou het bijna additieve synthese kunnen noemen. Veel oscillatoren hebben reeds de mogelijkheid in zich voor verregaande golfvorm animatie. Ik zou zeker even de tijd nemen om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voordat je een standaard synth setup recreëert in modulevorm.
 
Bof, je hebt toch minimum VCO/filter/VCA/envelope nodig (dus standaard synth architectuur), je kan daarna wel verder zien hoe je evolueert met extra modules. Gewoon zorgen dat je voldoende plaats/power hebt om verder te groeien. Die triple VCO van MFB mag niet de allerbeste kwaliteit zijn, om te beginnen lijkt me dat toch leuk. Qua filter zou ik iets leuks van doepfer kiezen ipv de mfb filter.
 
Als je op 1-module-per-maand basis je modulair in elkaar gaat zetten, waarom dan alleen Doepfer / Mfb? (als je dat geduld hebt)

Op maandbasis -wat financieel wellicht beter te behappen is- kan je ook voor wat meer kwaliteit gaan.. dan juist, toch?
(de modules zijn niet persé moeilijker of complexer als ze duurder zijn)

Misschien vind je jacks fijner prikken dan mini-jacks, of de 'serge manier' met die banaan stekkertjes.. mss ook iets om rekening mee te houden, wat je prettig vind patchen; als je toch van scratch begint.
 
Bof, je hebt toch minimum VCO/filter/VCA/envelope nodig (dus standaard synth architectuur), je kan daarna wel verder zien hoe je evolueert met extra modules. Gewoon zorgen dat je voldoende plaats/power hebt om verder te groeien. Die triple VCO van MFB mag niet de allerbeste kwaliteit zijn, om te beginnen lijkt me dat toch leuk. Qua filter zou ik iets leuks van doepfer kiezen ipv de mfb filter.

Mag jij mij hier een standaard filter en VCA aanwijzen: http://www.buchla.com/series200e.html

Ipv zomaar een 12dB of 24dB multimode filter te kiezen kan je ook gaan voor een gecombineerd filter/VCA gebaseerd op vactrols. Ipv zomaar een standaard envelope te kiezen, kan je ook gaan voor een Maths waar je allerlei CV generatie- en modulatiemogelijkheden tot je beschikking hebt.

Ik heb hier geen slechter/beter oordeel, ik zeg alleen wees je bewust van de opties.
 
Ik ga eerst een kast maken.
Dat gaat me wel wat weken kosten.
In die tijd zal ik sowieso even wat dieper gaan graven in die modules en merken die er zijn.
Wil wel de basis graag uit doepfer/MFB dingen bouwen.
Ik zorg dat ik 12 modules in die kast kan bouwen zodat ik van alles en nog wat er in kan gooien van welk merk dan ook, het word een studio kast, dus het uiterlijk vind ik het minst belangrijke van de synth.
Maar goed dat mensen ook die punten aan snijden, zodat ik weet dat ik ook even wat verder kan kijken en zo uit verschillende oscilatoren, filters, en envelope generatoren kan kiezen.
Ik heb niet zo'n berg verstand van modulaire synths, dus elk klein stukje informatie is voor mij nuttig.
Heb ook een site gevonden waar ze mogelijk de moog modular onderdelen verkopen.
Die zijn waarschijnlijk kneiter duur, maar die zijn kwalitatief lijkt me wel erg goed, als in oscilatoren enzo?
Ik vind het niet erg om een keer een paar maanden te sparen als mijn basis geluid daar een stuk rijker van word.
Dat is het handige van een modulair systeem toch, je kan voor zo ver ik weet elk merk met elk merk combineren?
Kwa patchkabels, dat maak me eigenlijk niet zo veel uit, die kan ik op mijn werk voor niet te veel bestellen.
Nogmaals bedankt voor de extra info. :okdan:
 
OK OK, "nodig" is overdreven - maar ik blijf erbij als het met een VCO/VCA/VCF/ADSR als basis kan je niet misgaan. Natuurlijk kan een QMMG & Maths combo ook veel en is dat niet onbetaalbaar maar als begin en in veronderstelling dat de vraagsteller niet direct 1000 euro heeft klaarliggen blijf ik erbij als raad:
MFB triple OSC
Leuke doepfer filter (had patat met geen interessante doepfer filter te koop ...)
Doepfer of MFB ADSR & VCA
Maar een Makenoise QMMG is ook een optie ipv filter & VCA (hoewel ik blij ben ook een "normale" filter en vca naast mijn QMMG te hebben).

(Ahja, alles met alles combineren gaat - maar het is handig binnen één formaat bv eurorack te beginnen. Je hebt daar wel een reeks merken in van goedkoop - mfb - tot duur - macbeth, cynthia. Nu ja, ik heb ook dotcom en eurorack naast-een en als je wat kabeltjes soldeert is dat ook geen probleem. Er is afgelopen jaar in sound-on-sound een leuk artikel verschenen met de opties. Op de website www. soundonsound.com vind je het welllicht wel.)
 
Back
Top