Hoe gebruiken jullie je modular?

wouter

\B-)
Lid sinds
8 februari 2002
Berichten
409
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de mensen met een analoge hardware modular te werk gaan. Gebruiken jullie hem bijvoorbeeld als stand-alone noodling machine. Of maak je patches die je dan sampled en in je DAW gebruikt. Stuur je de modular aan via je DAW en een Midi CV converter (of Motu Volta of Expert Sleepers Silentway). Hoe is je workflow als je een track maakt en daar de modular bij wilt gebruiken.

Ik heb zelf alleen virtual modulars (Nord Micro Modular en G2, Scope Pro met Modular III) en dat werkt natuurlijk heel anders omdat je patches kan opslaan. Ik wil misschien wel een keer een hardware modular aanschaffen vandaar deze vragen.
 
ik werkte idd met een midi/cv...

patches kun je fotograveren of opschrijven of onthouden :D
je kan ook met audio gaan werken. Beetje een combinatie deed ik.

Helemaal analoog lijkt me erg vet, of idd die motu volta, dan kan je meer automatiseren bv.
Maar dat ligt natuurlijk ook aan wat voor sounds je gaat gebruiken...
 
Sequencen met midi-cv converter en als het resultaat bevalt de audio opnemen. Patches kan je op zich wel fotograferen of opschrijven maar dat is mij teveel werk. Meestal doe ik het een beetje uit m'n hoofd. Klinkt niet altijd helemaal hetzelfde maar dat is nou juist een deel van de charme van een modular. Zo'n ding leeft en heeft een eigen mening :-)
 
Eigen karakter inderdaad. Ik heb niet genoeg ruimte in mijn huidige case om al mn modules in te zetten (1/3 is slechts aangesloten o_O) Ik wissel dus veel af tussen modules, zodat ik van de beperkte ruimte in de kast optimaal gebruik kan maken. Ik moet dus nodig een echte kast gaan bouwen.
Ik gebruik het vooral om lekker te freaken, dus weinig midi, en veel meer drone achtige dingen. Komt wat meer verandering in wanneer ik de grote kast eindelijk heb, denk ik,
 
staan altijd in verbinding met m'n mengpaneel en computer via 8 kanalen van de patchbay.
gebruik ze als mn. analoge schakel/moduleer en filtercentrale
( system100m)
 
geclockte noodlemachine. Soms als iets erg leuk klinkt wordt het opgenomen en sos wordt het zelfs een soort van liedje.
 
Standalone clocked random noodle machine hierzo .

Ook geen mietig gedoe met stemmen enzo, daar heb ik een piano voor.

Heb pas Silent way geprobeerd........maar dat is niets voor my, wil gwoon lekker prikken, draaien en opnemen.
Het is de bedoeling om alle opgenomen noodles ooit tot composities te verwerken.........maar ja.
 
momenteel freaken, geluiden maken, het enig qua ritme, trigger goe dat ik heb is momenteel een 4ms rcd, binnenkort ustep, ...
neem het meeste op, soms 1 stem, soms in 2, (of wat extra outputs met variaties van de zelfde voice, of beter gezegd zelfde osc)
voor de rest wa editen op de computer of multitracken
later nog wel een kenton of iets anders als midi
groeit langzaam aan.
maar wel het leukste qua synths vind ik dan
 
Vooral ook hier als soms midi-timed (soms ook midi-sequenced) noodle/experiment machine. (Want heb ook een analoge seq in m'n modular, dus ook vaak stand-alone experimentjes met vreemde timings enzo)

Soms als bron van samples; met name dan percussie: kicks, snares, hihats.
Soms ook als analoge drumbak voor een analoge snare en hihat, die dan wel meteen hele freaky mogelijkheden met zich meebrengen :)

Soms ook gewoon even als midi-monosynth, ik heb niet zo veel keuze in m'n mini setupje, die eigenlijk om m'n modular heen is ontstaan. (nu 4 fx bakken, P3, Alpha Juno, mengpaneel)
Moet nog wel een ply erbij hebben.

Het is een erg veelzijdige tool, zo'n modular!
Ah man, ik wil naar huis :D
 
Bedankt voor de inzichten :) Ik volg het modulaire spul al een tijdje en er komen mooie modules uit. Dingen als Cwejman, Tip Top, Doepfer, Buchla, MFB, Livewire, MacBeth, enz, enz. Een bos waar je ook weer volledig kan verdwalen maar daar heb je dan weer het Synthforum voor :) Voorlopig heb ik besloten dat ik geen nieuwe gear meer mag kopen totdat er weer fatsoenlijke tracks worden gemaakt die gereleased kunnen worden (dr Evil stem: "Right"). Voor noodlen kan me uitleven op mijn koffer studio (zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=129024)
 
oh dat was ik ook nog vergeten:

ik denk er vaak aan en overna !
 
Ik neem sowieso alles rechtstreeks als audiotrack op. Oldskool tape workflow. :)

Ik speel de modular in met één van zijn klavieren, of laat zijn step sequencer syncen aan de 707. Bij mij dus vooral ritmisch en melodieus gedoe. Soms ook wel eens voor een whoosh of bubble voor op de achtergrond. Af en toe voor een pad ofzo.

Maar meestal "bespeel" ik hem momenteel gewoon nog met dremel en soldeerbout...zie onderschrift.
 
Bij mij is het een Fostex harddisk multitracker, maar het principe is identiek.

Ik heb ook nog een tweespoor tapedeck dat ik voor snelle probeerseltjes gebruik, en misschien in de toekomst om naar tape te masteren.
 
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de mensen met een analoge hardware modular te werk gaan. Gebruiken jullie hem bijvoorbeeld als stand-alone noodling machine. Of maak je patches die je dan sampled en in je DAW gebruikt. Stuur je de modular aan via je DAW en een Midi CV converter (of Motu Volta of Expert Sleepers Silentway).
In principe zijn alle manieren prima te doen die je noemt en bij mij varieert het dan ook.
Stand-alone droning kan heel tof zijn als je lekker wilt prutsen maar ik laat m'n modular eigenlijk altijd meelopen met het tempo van de DAW, mocht er onverhoopt iets moois tussen zitten dat de basis kan vormen voor een nummer.
Losse sounds samplen doe ik voornamelijk bij drums en sfx.
Ik stuur de modular ook veel aan via CV/Gate of trigger hem met drummachines.
De filters van de modular gebruiken om synths een andersoortig karakter te geven (bijvoorbeeld een Juno-60 door een WASP-filter heen halen) .
Verder gebruik ik de modular heel veel als modulaire effectprocessor om audiosporen uit de DAW er doorheen te sturen.
Hoe is je workflow als je een track maakt en daar de modular bij wilt gebruiken.
Wat ik meestal doe, is gewoon layer voor layer opnemen in m'n DAW. Gewoon beginnen met een toffe sound, drone, drum of melodie en daar dan een minuut of wat mee freaken en dat opnemen.
Dan steeds laag op laag aanbrengen en fades en cuts aanbrengen om het geheel te arrangeren.
In principe schilderen met geluid. :)
 
Back
Top