Oakley Power supply vraagje

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met de bouw van een Oakley modular systeem.
Inmiddels heb ik dusdanig veel modules gebouwd, dat de Oakley Power supply het niet meer trekt wat betreft stroom.
Op de Oakley site staat over de power supply echter geschreven dat met wat kleine wijzigingen de hoeveelheid stroom die de power supply aan kan verhoogd kan worden. De handleiding zou daar duidelijkheid over geven.

Alle info staat hier: http://www.oakleysound.com/psu.htm
inclusief die handleiding.
Ik vind echter nergens duidelijkheid over wat ik moet doen om er voor te zorgen dat de powersupply meer stroom aan kan. Ik wil als het even kan de powersupply rond de 1,5A kunnen laten leveren, liefst meer uiteraard.
Wie kan mij helpen en me vertellen wat ik moet doen om dat voor elkaar te krijgen?
De Oakley modular zegt dat ik iets moet doen met weerstand R2 (zie handleiding), maar ik snap niet helemaal of dat alles is, of dat ik ook nog elders op het bordje iets moet aanpassen. Ik kan me voorstellen dat er hogere condensator waarden gebruikt moeten worden. Ik ben niet zo'n techneut. Hopelijk kan een van jullie me helpen.

Mijn trafo kan overigens tot 3A aan of zoiets, dus daar zit het probleem niet.
 
Het staat wel in die handleiding, alleen een beetje verspreid.

Zwaardere diodes staan genoemd op pagina 5, wijziging van R2 op pagina 6. Mogelijk staat er nog wat meer in. Maar geen op zichzelf staand verhaal inderdaad.
 
Ik geloof dat ik het stukje over R2 wel snap. Dat is puur om de limiet waarop de module de stroom gaat " knijpen" te verhogen. Een halvering van R2 betekent volgens mij een verdubbeling van die limiet. Een weerstand van 0.5R zou dus een limiet van 1.3A opleveren, waar ik voorlopig wel mee vooruit kan. Ik vraag me overigens af of het veilig is een nog lagere waarde te gebruiken van bijvoorbeel 0.25R. Dan kan ik tot 2.6A gaan. Klinkt erg veel en gevoelsmatig lijkt het me ook niet veilig meer.

Wat ik met die diodes moet doen die op pagina 5 genoemd worden snap ik echter niet.
Bedoel je dit stukje : "Since this PSU will be supplying 650mA, the capacitors will need to have twice
that to be on the safe side"
Ik moet dus die condensatoren een hogere waarde geven? Over welke condensatoren hebben we het hier en welke waarde zou dat dan moeten zijn?
Misschien een domme vraag, maar ik ben helaas niet zo'n techneut (hoewel ik er langzaam door het bouwen wel wat meer van ga snappen gelukkig).

Als ik die handleiding zo lees is de limiet van 650mA er alleen maar omdat er in de handleiding vanuit gegaan wordt dat er een Yamaha trafo gebruikt wordt die niet meer aan kan. Zoals gezegd gebruik ik die trafo niet, maar heb ik een trafo die 3A aan kan. Volgens mij moet het dus wel veilig zijn om die limieten te verhogen.
 
Klinkt erg veel en gevoelsmatig lijkt het me ook niet veilig meer.

Ja, ik denk dat dan ook wat andere dingen zwaarder moeten worden. Je vraagt je dan bijvoorbeeld af of er wel 2,6A over de printsporen kan...

Wat ik met die diodes moet doen die op pagina 5 genoemd worden snap ik echter niet.

Deze gaan maar tot 1A. Dus zelfs om 1A te leveren moeten daar al zwaardere in.
 
Jammer dat er niet ergens een componenten lijstje in die handleiding staat om de stroom naar 1.3A te krijgen.
Ik wil simpelweg weten welke componenten ik moet vervangen en door welke waarde.
R2 halveren is me duidelijk. Nu de rest nog.
Ik ga maar niet proberen nog hoger te gaan. Da's vragen om problemen en veel warmteontwikkeling.

Overigens praat de handleiding over 1N4001 diodes, terwijl in het componenten lijstje 1N4004 diodes worden genoemd. Ik geloof dat ik de 4004's gebruikt heb.
Geen idee wat die aankunnen en hoe je dat kunt meten.
 
Het helpt ook niet dat je steeds je posts herschrijft, ik moet elke keer je vragen opnieuw lezen :D
 
Overigens praat de handleiding over 1N4001 diodes, terwijl in het componenten lijstje 1N4004 diodes worden genoemd. Ik geloof dat ik de 4004's gebruikt heb.
Geen idee wat die aankunnen en hoe je dat kunt meten.

1N4004 is ook 1A, alleen tot een hoger voltage. Dat hoef je niet te meten, dat staat gewoon in de datasheet.
 
Ik zal m'n post niet meer editten etaoin. deed het juist ter verduidelijking.
Wat zou een goede vervangende diode zijn die minimaal 1.3A aan kan?

Zover ik nu snap moet ik R2 halveren en die 8 diodes vervangen door een exmplaar met een hogere waarde. Zit ik alleen nog met de condensatoren in m'n maag.Dit zinnetje: "Since this PSU will be supplying 650mA, the capacitors will need to have twice
that to be on the safe side"
 
Is een 1N5060 een goede keus ter vervanging van die diodes?
 
Back
Top