Maak je eigen Spiral (Vangelis)

wouw

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2005
Berichten
978
Jongens, als niemand een voorbeeldje van spiral post gemaakt op de system 100, dan ga ik beweren dat vangelis de a6 gebruikte !
 
Vangelis was naast een een begenadigd toetsenbord-bord speler een geweldige drummer. Niks samples, echte drums
 
System 100

System 100

even geduld,

Mijn system 100 staat momenteel in de studio van een medewerker, daar hebben we alle faciliteiten wat betreft recording en effecten. Ik zal daar samen met een een 'Spiral'-versie en een 'To The Unknown man' versie op dystem 100 maken en als MP3 op dit forum zetten. (ik heb momenteel enkel nog de 101-module maar die moet volstaan daarvoor!) We hebben beide originelen afgespeeld en met de system 100 de klanken vergeleken. Ik denk niet dat de 102 module er aan te pas kwam. (ik kan ze kopen voor €1400,- maar is toch wel veel.)

zal wel even duren, ik ben niet zo'n recording wizzard zie je. In mijn studio heb ik een HD-recorder en een DAT maar dat is toch omslachtiger.

Wordt vervolgd...
 
system100

system100

ja, 20 jaar oud, is dat ene probleem???

maak eens een deuntje en speel het 20 x maar telkens op een andere synth, met vintage synths en met digitale en soft synths: er zijn bepaalde melodiên die gewoon erg goed klinken op 'Vintage$analoog' andere meer op digitaal of soft.

Speel Spiral op een moderne bak en het klinkt gewoon banaal....
 
Een Virus is een mega-goede synth maar ik vind de sound te dun voor sequences en bassen. Hij is geoon suuper voor brede pads en polyfoon gebruik met softere attacks.

Ik heb de Virus gebruikt voor de dingen waar ik nu de OBXa inzet, de OBXa gebruik ik ook voor 'tussen-bassen' zoals Depeche mode destijds deed. (of Eurythmics bij Sweet dreams en The rain;)

Heb heel recent trouwens een schokkende ontdekking gedaan wat OBX a betreft:

Ik had de oude vinyl lp 'See You later' van vangelis opgezet en de intro-sequence klank klonk exact hetzelfde als de 'Crises'-intro van Mike Oldfield die met OBXa is gemaakt.

Volgens mij had Vangelis toen al een OBXa want die sound kan echt niet uit een een SEM-synth(2 of 4 of 8-voice) komen. Die klinken gewoon anders: discrete circuits geen CEM-ships zoals OBXa. De CEM's van de Prophet 5 rev 3 klinken wel vergelijkbaar maar zitten fijner en dunner in het hoog, de OBXa heeft een ruwer grid en meer 'korrelige' textuur...
 
In afwachting op een poging uit de system 100 hier een probeersel uit de Jupiter 8.
 

Attachments

  • spiral jp8.mp3
    1.015,1 KB · Bekeken: 116
Origineel geplaatst door Unic
ff een "spiral like" ding gemaakt. Ben er toch al mee bezig met een track van me. Dus hier een (slap?) aftreksel:D

Ik vind het eerlijkgezegd wel lekker wegluisteren.
 
SPIRAL

SPIRAL

wat fijn zeg, een Spiral-versie op Jupiter8!!!

Met welke synths is die intro gedaan op het Spiral-achtige nummer van Unic?

Ik ga straks naar de studio van die vriend van me waar m'n System100 momenteel staat. (ik mag m'n Kenton natuurlijk niet vergeten mee te nemen, want die heeft hij niet, enkel z'n P5 is midi.)

Ben zelf benieuwd naar het resultaat, zal wel effe zoeke worden naar de juiste effecten, denk ik.

Zullen zien,

Hopelijk zeer snel een fragmentje te beluisteren!!!
 
Wat niet mag ontbreken is een poging uit een ARP. Dus hierbij een demo vanuit de ARP2600 (zwart/oranje). Geen idee of de Odyssey van Vangelis van hetzelfde filter voorzien was.
Helaas kon ik de springreverb niet inschakelen want mijn Doepfer MAQ16/3 stoort ontzettend op de veer (iemand ervaring mee) ?
Voor de rest wat tape-echo en digitale galm.
Ik beloof jullie niet verder lastig te vallen met dit deuntje !
 

Attachments

  • spiral 2600.mp3
    972,7 KB · Bekeken: 120
Jongens, als niemand een voorbeeldje van spiral post gemaakt op de system 100, dan ga ik beweren dat vangelis de a6 gebruikte !

Ik kom een beetje laat in de thread gevallen zo, maar ik wil wel een poging doen...Heeft iemand de sequence in noten?
 
Origineel geplaatst door mansher
Ik kom een beetje laat in de thread gevallen zo, maar ik wil wel een poging doen...Heeft iemand de sequence in noten?

Ja, kan iemand mij de midi file sturen, danwel de sequence op schrift? Probeer ik het op een SH-7 :)
 
Re: Re: System100

Re: Re: System100

Origineel geplaatst door wouw
de noten van de sequence:
F0 F1 C2 F2 C3 F3 C4 F4 G4
en vervolgens een halve noot naar boven.
 
Re: Re: Re: System100

Re: Re: Re: System100

Origineel geplaatst door wouw

Pfoe wat ingewikkeld... heb je geen MIDI file? :duivels:
 
Re: Re: Re: Re: System100

Re: Re: Re: Re: System100

Origineel geplaatst door Hanz
Pfoe wat ingewikkeld... heb je geen MIDI file? :duivels:

:D

Thanks Erik. s kijken of ik er morgen iets mee kan. Zo aan het origineel te horen wordt er keytracking op het filter gebruikt.

Maar die tweede sequence eindigt hoger dan een halve noot hoger toch. Volgens mij nog een kwint erbij? Nou ja, nu te laat... eerst maar s pitten... :z
 
nee, juist geen keytracking ! Dan klinkt de resonantie bij iedere opvolgende noot hoger terwijl hij alleen maar afhankelijk mag zijn van de sweep (heb ik met een voetpedaal gedaan in dit geval)
En wat je soms hoort is dat ik net iets te vroeg transponeer, daardoor kan de laatste noot van de sequence een halve toon verkeerd zijn. Ik had de Maq 16/3 met een extern toetsenbord getriggerd, vandaar...
 
SPIRAL

SPIRAL

wij zijn bezig geweest in de studio met de Spiral-versie op System100.

Het lukt aardig maar de noten kloppen niet helemaal als je de original opzet.

Ik vrees dat de analoge secencer die Vangelis ervoor gebruikte gewoon met de hand getuned werd en de noten eigenlijk zelfs van de 'normale' toonladders afwijken...

Ik begin te begrijpen waarop sommigen zweren bij sequencers terwijl ik zelf lang beweerde dat dat alles wel mogelijk was met software sequencing (cubase, logic...)

Wij zijn bezig in logic nu maar zelf gebruik ik cubase. (op een oude dinosaurus van een Atari...)

Ivm de keyboardtracking: ik heb zelf gebrobeerd zonder en met en ik denk dat er wél keyboardtracking is gebruikt. (zal straks nog eens goed op letten;)

Het grootste probleem bij ons is zeker de klank niet: de System 100 klinkt gewoon fenomenaal, wel wat zoeken vr de envelopes en de pulse-breedte ( manal of ADSR), keytracking is ook nog onduidelijk. De waveform is zeker een pulse met variabele breedte. De filter wordt niet gedaan met de cut-off maar met de envelope response parameter op de VCF.

Ons probleem is vooral de delay en de reverb. We gebruiken nu software-plug inns en die klinken ronduit marginaal op de ronde volle sound van de System100... parels voor de zwijnen op die manier...

Een analoge delay hebben we niet dus gaan we even een digitale module gebruiken (een tc-electronic of een lexicon.)


Wordt vervolgd...
 
Back
Top