Maak een stukje hiphop

Het is en blijft altijd een subjectieve waarneming, een ander kan je flow juist weer te gek vinden. Met alles waar je aan begint en beter in wilt worden is het een kwestie van geduld hebben en veel oefenen. Zo kan ik nu eindelijk wat licks spelen waar ik vorige maand nog mijn hoofd en vingers over brak.

Om achter de mic te staan is andere koek dan achter de knoppen! Weet waar je aan begint! ;)

Dat laatste, absoluut. Achter de mic krijg je een heel ander gevoel-spanning, je bent volledig fysiek bezig en het kan leuk zijn als je uit je dak gaat maar ook een nachtmerrie als je terughoort wanneer je eindelijk achter de knoppen zit voor de mixing en arrangement. Ik vind het erg knap als je allemaal kan doen.
 
de reden waarom ik het doe is omdat ik me naast het feit dat ik thuis een studio heb, beats maak, techno maak en produceer voor anderen en dingen samen met mijn pa doe, me op zoveel mogelijk zaken wil ontwikkelen. je wil je als muzikant altijd ontwikkelen maar ik ben altijd al breed geweest in de dingen die ik doe. ik zit nu een jaar thuis, heb veel meegemaakt en door te werken met anderen komt dan de drang om dat zelf ook zo te doen, ook omdat ik vaak zelf als ik rappers hoor invulling ga geven net als een gitarist een andere gitarist hoort en daardoor beter wordt, ermee bezig bent. als ik straks een jaar verder ben en hier weer om kan lachen ben ik een zeer tevreden mens omdat dat een teken zou zijn dat ik beter ben geworden, ik kies voor ontwikkeling op dit gebied en voor mij voelt het goed en als een investering... en ja daar moet je lef voor hebben.
 
Dat laatste, absoluut. Achter de mic krijg je een heel ander gevoel-spanning, je bent volledig fysiek bezig en het kan leuk zijn als je uit je dak gaat maar ook een nachtmerrie als je terughoort wanneer je eindelijk achter de knoppen zit voor de mixing en arrangement. Ik vind het erg knap als je allemaal kan doen.
Ja het kan zeker een nachtmerrie zijn, vooral ook je teksten onthouden. Zo had ik om dat probleem te omzeilen bij mijn laatste gig een tape meelopen waarop mijn stem ook stond, ik dacht als de amerikanen dat doen waarom zou ik dan met minder genoegen nemen nietwaar? Helaas hoorde je dat zo duidelijk dat ik afging als een gieter. :D
 
Grappig. Maar ik bedoelde als nachtmerrie, meer niet eens "de tekst vergeten" maar als producer, de mixing na de tijd... zangers-rappers bemoeien over het algemeen zich niet mee tijdens het proces.

Goed rappen is ook een kunst en het kan gebeuren dat je de tekst vergeet. Ik zou eerder ter plekke iets verzinnen of een extra loop-maat laten lopen dan "playbacken" (voor het fabriek "DeMode" is playback niet toegestaan hahaa)

(leuke discussie trouwens...)
 
Het is geen playbacken want de mic staat gewoon aan, je zingt als het ware met jezelf mee en als je de tekst vergeet heb je een back up!
 
goed dat je dit post want dan weet ik op welk niveau we kunnen praten anders dan kritiek te krijgen die wat hiphop luistert en verder geen constructieve muzikanten kritiek kan geven.

strakke productie ten eerste, klapt heel direct en lekker, snare ook heel lekker, vibe, top!
qua flow noem ik dik zeer solide en strak, ik wil graag wat meer werk van je horen. ik hou ook wat meer van mc's die soms even off of hectisch gaan, de buiten de lijntjes mc's ofzo. kool keith heeft daar een handje van om soms gewoon ineens spoken word te gaan. maar echt strakke meuk dit, respect!
 
Grappig. Maar ik bedoelde als nachtmerrie, meer niet eens "de tekst vergeten" maar als producer, de mixing na de tijd... zangers-rappers bemoeien over het algemeen zich niet mee tijdens het proces.

Goed rappen is ook een kunst en het kan gebeuren dat je de tekst vergeet. Ik zou eerder ter plekke iets verzinnen of een extra loop-maat laten lopen dan "playbacken" (voor het fabriek "DeMode" is playback niet toegestaan hahaa)

(leuke discussie trouwens...)


zingen is anders pablo, ondanks dat je voor een mic staat gebruik je bij rap meer ritmiek en vaak meer stacato in je stem, zingen is veel langer qua uithalen en bij onzuiverheid hoor je dat meteen.
 
goed dat je dit post want dan weet ik op welk niveau we kunnen praten anders dan kritiek te krijgen die wat hiphop luistert en verder geen constructieve muzikanten kritiek kan geven.

strakke productie ten eerste, klapt heel direct en lekker, snare ook heel lekker, vibe, top!
qua flow noem ik dik zeer solide en strak, ik wil graag wat meer werk van je horen. ik hou ook wat meer van mc's die soms even off of hectisch gaan, de buiten de lijntjes mc's ofzo. kool keith heeft daar een handje van om soms gewoon ineens spoken word te gaan. maar echt strakke meuk dit, respect!
Dank je wel! Ik zal eens kijken of ik nog wat kan vinden.
 
lekkere productie weer! ook vet dat je dat in het frisk doet man, du bist een friske pier :)
en dan qua flow weer netjes en solide maar ik ben wat meer van de boembastiek of emotievat, ik praat nu meer in smaaktermen.
al met al gewoon weer een goede track!
 
Dank je.
Ik heb het ook wel in het Engels en Nederlands geprobeerd maar vond het altijd iets missen als ik mezelf terug hoorde. Het is gewoon zo dat je in je eigen taal sowieso iets eigens hebt en dat is bij hiphop van groot belang. :)
 
ja heb ook begin dit jaar wat in het engels gedaan, heb 5 jaar voor een amerikaans bedrijf gewerkt dus vrijwel accentloos, geen kaas accent in elk geval maar wat je zegt in je eigen taal kun je beter de emotie overbrengen. ik ben een vrij emotioneel mens en houd dan ook niet zo van rationeel rappen ofso zo van ta tadada ta ta da da .. ik besef me dat hoe ik ben als mens uitdagend is op een mic, ook voor mezelf. ik ga graag los en hoor bij veel rappers vaak wel flow maar weinig emotie, alsof het fabriekswerk is. ik ken veel goede technische rappers maar ze denken dan teveel na.., ga eens los denk ik dan, uit je ziel, huil voor de mic ofso, dan raak je me
 
ja heb ook begin dit jaar wat in het engels gedaan, heb 5 jaar voor een amerikaans bedrijf gewerkt dus vrijwel accentloos, geen kaas accent in elk geval maar wat je zegt in je eigen taal kun je beter de emotie overbrengen. ik ben een vrij emotioneel mens en houd dan ook niet zo van rationeel rappen ofso zo van ta tadada ta ta da da .. ik besef me dat hoe ik ben als mens uitdagend is op een mic, ook voor mezelf. ik ga graag los en hoor bij veel rappers vaak wel flow maar weinig emotie, alsof het fabriekswerk is. ik ken veel goede technische rappers maar ze denken dan teveel na.., ga eens los denk ik dan, uit je ziel, huil voor de mic ofso, dan raak je me
Ik snap wat je bedoelt maar zo ben ik als persoon niet dus huil ik ook niet voor de mic. Een mc is een karikatuur van de persoon achter de mic. De stijl die ik breng is een mix van ratio en gevoel. De ratio deed me besluiten dat ik beter fries kon gaan rappen en in het fries druk ik mijn gevoel het beste uit. Echter kleven er ook grote nadelen aan, want het fries zoals dat onder jongeren en oudere jongeren wordt gesproken kent maar een kleine woordenschat. Dit is ook hoe ik spreek en hoe ik wil rappen, maar het maakt teksten schrijven een lastige en tijdrovende klus vaak met niets tot gevolg. Rap is een directe kunstvorm dus wil je het zo echt en natuurlijk mogelijk houden wat voor mij betekent dat ik me met veel minder woorden moet zien te redden. In feite ben ik terug bij het begin met de bagage van de reis bij me.
 
mooi gesproken en snap wat je bedoelt ook. ik heb nog weinig compromissen gemaakt met hoe ik ben als mens en hoe ik me vertaal achter de mic, dat is relatief nieuw voor mij m.b.t ervaring en inpassen in de muziek. ik besef me wel als ik mezelf hoor gaan dat dat mijzelf zo puur mogelijk is, ook vooral in mijn uithalen want ik ben echt een ontzettende prater. maar ik moet dat geleiden, dat is de les die ik persoonlijk kan trekken nu wij zo een gesprek hebben.
 
Ik ben benieuwd naar meer werk van je, blijf schrijven zolang je inspiratie hebt want goede teksten bedenken is veruit het lastigste, althans voor mij.
 
Ik denk en schrijf heel snel iets, ben heel atmosfeer gevoelig ook dus krijg bij een beat vaak al snel een beeld of concept en daaruit meteen woorden. Schrijven zou nooit mijn probleem zijn. Ik ga zeker door om beter te worden, er valt genoeg te leren en baas boven baas heb je altijd, dat houdt je scherp. Ben ook nog maar kort bezig he en neem het serieus genoeg om veel op te nemen en ermee bezig te zijn. Iedereen blijft altijd zo in zijn hokje zitten, vooral bij rappers.. I mean ik ken ze, allemaal persoonlijkheden, moeilijk soms,.. Echte bazen omarmen elkaar positief en kiezen maar 1 weg, voorwaarts..
 
Beste wensen iedereen voor 2013. Kom maar op met al die dope beats! 8)

http://soundcloud.com/lotuz/lotuz-2012-outro
 
Back
Top