[vocal pop] The Least I Can Do

Marando

Poesie!
Lid sinds
3 december 2004
Berichten
822
Locatie
Sneek
Hoi allemaal,

Een paar weken geleden heb ik samen met Ricardo (de zanger) dit liedje geschreven en geproduceerd. Een aantal van jullie hebben 'm al gehoord in een andere thread, maar nu post ik 'm "echt". De reden dat ik 'm jullie wil laten horen is omdat een publisher interesse heeft getoond in dit liedje. Aan mij de taak om natuurlijk alle schoonheidsfoutjes uit het liedje te halen. Hierbij zou ik jullie hulp zeker kunnen gebruiken! :)

Ik hoor heel graag wat jullie van het liedje vinden, van de vocalen en van de productie. Met jullie help kan ik het liedje zeker weten verbeteren, alvorens ik 'm op een demo cd ga zetten.

Wat op dit moment al op het "to do" lijstje staat: (op advies van forumleden)

* Sibilance verhelpen
* Stem ietsje zachter in de mix (en iets meer body geven)
* Echte drumsessie opnemen, inplaats van de beatloop die er nu in zit...
* Laten "masteren" door iemand anders

Beluister hier "The Least I Can Do"

Vriendelijke groet!

Menno
 
Laatst gewijzigd:
goed werk! mooie vocals, lekkere harmonien! lekkere pianosound ook.

Ik zie dat je 'drumloop vervangen' al op het lijstje hebt staan...die echt heel erg...erm...naja, je gaat m sowieso vervangen :D

De enige opmerking die ik heb is dat (ik heb maar 2 keer geluisterd, dus dat vooraf) niet altijd even goed het liedje kan 'volgen'. Er zijn erg veel strijkers in actie constant, misschien kun je die nog meer gebruiken om de verschillende secties uit te lichten. Of, overstuurde gitaar erin (dat komt vaak voor in ballads) bij het refrein, met liggende akkoorden. Misschien wordt het ook automatisch beter als je die drums toevoegt, omdat er dan meer fills inkomen, en bijv ride bekkens enzo

echt top! hoop dat je het gepubliceerd krijgt!
 
Wow man, dit klinkt echt goed. Alleen op de zang heb ik een paar aanmerkingen. Hoewel ik de zanger over het algemeen erg goed vind, heeft hij af en toe de neiging om in te zakken, en zit hij er af en toe net naast als hij in kopstem zingt. Het is niet heel ernstig, maar het is jammer omdat de rest gewoon erg goed klinkt. M'n laatste aanmerking en dan zal ik ophouden ;) Bij bijvoorbeeld 0:59 is er in de zang een overgang van kopstem naar borststem, deze vind ik nogal klinken alsof het heel erg knip en plakwerk is, ik weet niet of je dat ook zo geknipt en geplakt hebt? Misschien dat je dat nog wat kunt verfijnen.
Begrijp me goed, dit is alleen opbouwende kritiek, verder niets dan lof voor dit nummer, echt te gek.
 
Hoi Stage73 en D-man, hartelijk dank voor jullie feedback!

Ik zie dat je 'drumloop vervangen' al op het lijstje hebt staan...die echt heel erg...erm...naja, je gaat m sowieso vervangen..
Hehe.. ja, ik houd er helemaal niet van om standaard saaie loopjes te gebruiken, maar deze lag in eerste instantie wel lekker in het gehoor. We hebben met de drummer al het een en ander besproken en het gaat echt mooi worden! Ik kan niet wachten!

..Er zijn erg veel strijkers in actie constant, misschien kun je die nog meer gebruiken om de verschillende secties uit te lichten.
Goed idee, zal ik zeker naar kijken! Dat van die overstuurde gitaar is ook een goeie tip trouwens.

..Alleen op de zang heb ik een paar aanmerkingen. Hoewel ik de zanger over het algemeen erg goed vind, heeft hij af en toe de neiging om in te zakken..
Ik ben het met je eens. Hier hebben we (naja, Ricardo in dit geval) wel vaker last van. Maar Ricardo moet ook nog wel veel leren, ook al vind ik 'm nu al heel goed.. Binnenkort begint hij met zangles! Dus kan het alleen maar beter, toch? :)

.. Bij bijvoorbeeld 0:59 is er in de zang een overgang van kopstem naar borststem, deze vind ik nogal klinken alsof het heel erg knip en plakwerk is, ik weet niet of je dat ook zo geknipt en geplakt hebt?
Ja, dat is knip en plakwerk. Hier heb ik al van meerdere commentaar op gekregen. Zelf hadden we hier niet zoveel last van, maar ik zal er toch nog een keer naar kijken met Ricardo! Thanks.

Het enige wat me nu tegenhoudt om lekker met een nieuwe versie bezig te gaan, is dat de zomervakantie voorbij is en ik 't weer druk heb met mijn studie... maarja, ik ben vast niet de enige ;)

Thanks again!

Menno
 
Denk dat als je het echt goed wil doen je alle instrumenten akoustisch moet houden incluis strijkers (wel wat extraatjes synthesizeren) en de stem echt goed opnemen en dat allemaal deftig afmixen.
Daar gaat gruwlijk veel tijd en moeite inzitten maar het zal je nummer zeker ten goede komen. En als je studiotijd gaat kopen zal het nog paar centen kosten ook.
En aub geen autotune op die stem want dat klinkt niet. :)
 
Origineel geplaatst door fuse
...En aub geen autotune op die stem want dat klinkt niet. :)
Ik maak geen gebruik van Autotune, ik gebruik Melodyne uno. Waar precies heb je moeite met deze plugin? Want om eerlijk te zijn is ie slechts in lichte mate gebruikt en ben ik tevreden met het resultaat. Zowieso heeft Ricardo niet zoveel pitchtune nodig, hij zingt verdomd goed toonvast. Tuurlijk zit 't er wel eens net wat naast, maar daarom nemen we ook altijd meerde takes op. Als we dan uiteindelijk het beste hebben geselecteerd, ga ik met de hand kleine schoonheidsfoutjes wegwerken. Maar ik zal er nog eens op letten.

Bedankt voor je feedback! :)
 
kerel...'t is 'n hit...deze versie kun je sowieso opsturen naar een of ander platenlabel....als 't even meezit ga je met een zak geld de studio in om er een echte goeie versie van te maken....die kopstem is trouwens erg goed gevonden maar die mag je van mij wat meer doseren(anders wordt 't teveel een gimmick)....
anyway..je zit op de juiste weg:okdan:
 
Hoi cirkelzaag!

Super bedankt voor je lovende woorden! Geeft de burger moed! :)
Wat betreft die kopstem, dat het eventueel teveel een gimmick wordt, daar kan je opzich gelijk in hebben, toevallig zei mijn broer hetzelfde.. maar ik weet nog niet zeker of ik dit nog ga aanpassen.. maar we zullen er naar kijken!

Thanks.:)

Menno
 
Hey man coole song! En de track Klinkt erg lekker.

Wat kritiek waar je misschien wel iets mee kan.

- De bridge klinkt een beetje onduidelijk. En in plaats van terugvallen verwachte ik juist een soort uitbouw met violen o.i.d.
- Piano partij verveel klinkt een beetje te statisch, niet te perfect maken want da's uiteindelijk toch niet mooi.
- Zang vond ik erg lekker, zakken van de stem niet storend. Klooien met een plugin om dit recht te trekken wordt toch niks. Hier geld ook niet te perfect willen maken.
- zou geen live drummer nemen maar het zo laten.
- Bass pas in laten komen met de beat.

alles IMHO natuurlijk.

Cheers,
Edwin
 
Lekkere track heren!

Mijn idee:

Misschien iets meer afwisseling qua instrumenten, of iets meer heftigheid in de benadrukking van sommige passages zodat het geheel iets minder statisch wordt.

Stem vind ik mooi zo!

Drums mogen voor mij ook wat heftiger.

Melodie is erg mooi, piano ook.

Overall erg leuke track met veel potentie :okdan:

Alan
 
Wederom iedereen bedankt voor het luisteren naar ons liedje!

We hebben weer een paar punten op onze "to do" list gezet, mede dankzij jullie input!

Groetjes!! :)

Menno
 
Een nieuwe versie van The Least I Can Do zit er voor dit moment even niet in, maar ik heb wel even een "oud" liedje online gezet. Een tijdje geleden heb ik de piano versie al eens laten horen, maar dit keer zit ie in een nieuw jasje.

't is slechts een probeerseltje. Ben benieuwd of jullie het al een beetje potentie vinden hebben. :)

Fall Again in een nieuw jasje... demo

Groetjes! :biertje:
 
Hallo Menno,


Een heel mooi liedje voornamelijk de melodie (piano) en de stem.

Om maar even commentaar op de productie te geven; die moet op alle fronten veel vetter.
Als ik hoor hoe hij nu in elkaar zit ga je het alleen niet redden om hem goed te produceren. Duurt nogal wat jaartjes met de nodige know how (en spullen) om dit voor elkaar te krijgen.
Probeer dus iemand te vinden (misschien via je publisher ) die goed kan produceren.
Je kunt er dan bij zitten en je input geven en zo de track goed afproduceren.
Dat loopje met die breakbeat is overigens zeker wel muzikaal gevonden. Hij is weliswaar dunnetjes en kan veel beter geproduceerd worden maar hij past er zeker bij.

Dat knip en plakwerk bij 59 seconden overigens is niet erg, eigenlijk juist muzikaal (ik doe het ook weleens.) je moet echter het laatste woordje net voor die niewe vocaline, met een goede reverb (eventueel delay) in de verte weg laten sterven en eventueel net daarvoor al ietsje minderen in volume. Kwestie van proberen en luisteren totdat het goed klinkt.

Muzikaal is het goed voor elkaar bij je, nu als de sodemieter goed leren produceren of die hulp inroepen.


Als je zanger eventueel bereidt is om ook tracks van andere producers in te zingen; geef me maar een pbtje. Ik ben erg gecharmeerd van zijn stem.;)


gr. Tom


P.s. Je tweede track heeft ook wel iets. tikkie minder dan de eerste maar ik hoor er wel de sound van Gold Play in.
 
Origineel geplaatst door Marando
Een nieuwe versie van The Least I Can Do zit er voor dit moment even niet in, maar ik heb wel even een "oud" liedje online gezet. Een tijdje geleden heb ik de piano versie al eens laten horen, maar dit keer zit ie in een nieuw jasje.

't is slechts een probeerseltje. Ben benieuwd of jullie het al een beetje potentie vinden hebben. :)

Fall Again in een nieuw jasje... demo

Groetjes! :biertje:

Sow deze vind ik ook erg mooi!

Heeft zeker potentie, die Ricardo heeft een mooie stem :)

Muzikaal is t prima in orde allemaal, het is alleen ook hier de productie die wat 'heftiger' of 'vetter' of hoe je het ook wilt noemen zou mogen klinken.

Zoals Tom Thomas hierboven al zegt dus eigenlijk.

Keep it up! Jullie komen er wel :kroon:

Alan
 
Ricardo heeft een goede stem, dat is eigenlijk het belangrijkste als je vocal pop maakt. Voor de rest is het zoals fuse zei: investeren in echte instrumenten, alles goed en zo natuurlijk mogelijk opnemen. Als je een goede publishing deal hebt moet je hiervoor ruimte hebben. Instrumentalisten inhuren om de partijen in te laten spelen. Alles goed afmixen en extern laten masteren.

Ik hen ooit een keer een bowie boek gekocht over zijn early years. zaten ook lijstjes bij over hoe hij de studio plande en tijd inkocht.
een melotron voor een dag kostte volgens mij toen 600 pond. Super!
 
Wederom bedankt voor de reacties!

Op dit moment hebben we een drummer en een gitarist die met alle plezier met ons willen samenwerken. Helaas heeft iedereen het wel ergens druk mee, studeren/werken.. maar we hopen binnenkort wat concretere plannen te kunnen maken en uit te werken.

Trouwens, even voor de goede orde. Ik heb niet de ilusie dat mij productie goed genoeg is om eventueel gebruikt te worden. De enige reden waarom ik er veel tijd en energie (en passie) in stop is omdat ik gewoon graag een demo heb die goed klinkt en omdat ik er veel van leer. Mocht een van de publishers er echt iets mee willen doen, dan verwacht ik dat het compleet opnieuw geproduceerd gaat worden, door mensen die er 15.000x meer kaas van hebben gegeten dan ik. ;)

Thanks again!

Menno
 
Zeer mooi dit!

Luister met een Beyerdynamic DT770 en ik vind het wel goed klinken. Klinkt heel transparant. Waarom vetter? Past dit wel bij het nummer. Enige wat ik vind is dat de vocals misschien iets te hard klinkt in de mix. Hoewel het natuurlijk ook verstaanbaar moet blijven. De break is zeer mooi. Heeft iets weg van A-Ha (misschien inspiratiebron voor jullie). Zeker door de kopstem en de drumloop.
 
Back
Top