Zang en gitaar test opnames

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Ok.. ik maak met van alles muziek. :D Maar sinds vorig jaar ben ik weer meer bezig met gitaar. Gewoon de eenvoud, het ding doet het altijd :okdan: geen gezeur met driver, bugs of OS updates ed. Enige onderhoud is een fris setje snaren afentoe.

Ik neem mezelf afentoe op en mijn vriendin luistert afentoe mee. Naast dat ik goeie tips van haar krijg vind ze sommige dingen ook echt niet kunnen.:D Zonder behulp van opname apparatuur is de gitaar soms te hard. Dit heb ik inmiddels opgelost door een kleine bluetooth speaker waar tevens een simpel galmpje in zit en klinkt de stem al iets duidelijker en is het wat beter in balans. Gitaar is ook ingeplugd maar geef ik voornamelijk wat laag wat de (kleine) klankkast van deze gitaar niet weergeeft.

Gisterenavond heb ik mezelf voor het eerst opgenomen met de Bluetooth speaker en wat een paar stukjes opgenomen. oa een poging op Circles van Post Malone. https://www.youtube.com/watch?v=ZA-2...l=MacGyverGear Mijn vriendin vindt de hoge noot (het woord 'do' in ' I dare you to do...') in het refrein niet zo mooi vond, en speel het nu een toontje lager. Daarnaast vind het ze het toch wat vlakkig.. geen onderscheid tussen chorus en verse. Ik vind het slagje en de sound zelf heel tof en speelt ook heerlijk weg :) maar voor ik verder experimenteer of binnenkort ergens speel laat ik het eerst ff hier horen. Sorry voor de slechte belichting. :)

Dit is ook nog in een experimentele fase: https://www.youtube.com/watch?v=mYIz...l=MacGyverGear hier en daar een foutje maar gaat om de sfeer die het met gitaar nu krijgt. Origineel is met alleen Piano gespeeld. https://www.youtube.com/watch?v=Rtyf...MichaelMaximus

ow.. de condesator mic hangt er toevallig.. die wordt niet gebruikt ;)
Dank voor het luisteren en commentaar alvast :)
 
Toffe stem :okdan:
 
Hola mac
nou verrassend hoor:okdan:
je hebt een lekkere stem en houden zo deze toonsoort.
en je speelt ook lekker gitaar
zoals je zei er moet nog wat aan gepoetst worden maar je zit op .
de goede weg.je kan het tempo
iets lager doen voor rust in je stem.en dat komt zeker mooier uit later.

groeten van andreos :)
 
Mooi joh. goed stem geluid, mooie nummers. Ik ben ook gitarist, vooral zo'n akoestische is heerlijk om naast de bank te hebben staan, per dag speel ik minimaal een uur zonder het in de gaten te hebben. Erg verslavend! Winter in America van Doug Ashdown is momenteel mijn favoriet om te spelen, denk dat jouw stem daar ook zeer goed voor leent. Doe je ook optredens of zit je in een band?
 
Leuk te horen dat het ok klinkt in jullie oren :okdan: Had ook een super leuk berichtje van een ander forumlid in de PB. Ik ga zeker door met dat ene liedje en dan speel ik het wel niet meer waar mijn vriendin bij is. :D

@ AdDM: thanx! :)

@ andreos: Ik ga proberen het tempo wat omlaag te gooien. En misschien nog wat meer dynamiek verschil tussen verse en chorus. Dank voor het analyseren, het is idd een pittig stuk. Het is qua zang niet echt heel hoog maar de geringe hoeveelheid rust maakt het best wel zwaar. Ik smokkel nu al door wat woordjes weg te laten ook. ;)

@ Jason: Hey leuk dat je ook gitaar speelt! Inderdaad een super leuk instrument. Ik speel hiernaast ook nog saxofoon maar kun je niet gebruiken om jezelf te begeleiden met zang. Ik vind het vooral leuk om te ontdekken hoe iets gespeeld is, het kan ook altijd maar op één manier gespeeld zijn. Maar thanx! ;) En ook voor Winter in America! Super interessante gitaar partij ook en mooi liedje. Ga er ook mee experimenteren.

Ik heb het afgelopen jaar een paar keer met gitaar opgetreden, gewoon alleen en dan zelf zingen.. zit niet in een band maar vroeger wel in bands gezeten. Het leuke van gitaar vind ik dat soort slagjes waar je zo'n pseudo snare accent (op de 2 en 4e tel) met de hand kan doen.. dan klinkt het toch wat completer begeleiding. Maar ook dat finger picking style is te gek soms :) Tijd geleden heb ik het liedje hieronder eens uitgezocht, het hield alleen snel op toen bleek dat sommige stukken praktisch onmogelijk zijn om samen met zanglijn te doen. :D Maar zeker lekker dit soort gitaarwerk. :)

 
Dank je Jan! Het zijn wel bestaande nummers die ik uitvoer he ;) Wel heb ik er een beetje mijn eigen draai aan gegeven maar echt heel blij te horen dat het goed valt.. ik vond het al erg leuk om te doen maar weet niet zo goed wat ik er nu mee moet soms. Of ik er misschien ook simpele drums of iets bij zou kunnen moeten doen.. maar ik ga zeker door met liedjes coveren op deze manier.. heb ook een beetje een soort writers block en die gitaar is zo lekker om te pakken na een lange werkdag en ff je ogen te kunnen sluiten voor alles met knoppen en beeldschermen. :)
 
Hey ja idd indrukwekkend. En dat binnen een jaar. Vind de tweede beter kwa volume gitaar zang verhouding.

Voor mij is de gitaar ook wel homebase. Ff van de muur plukken en lekker spelen.
Speel ook veel op straat en ben ook electrisch clean gaan waarderen.
Wel jammer door Corona heb ik geen optredens meer omdat er geen open mics zijn.
en op straat is het aardig koud aan het worden en zingen in de kou is niet zo makkelijk.

ga je nu ook eigen liedjes schrijven?
 
flyweight Hey thanx! (en ook voor de comment op YT ;)) Ik speel eigenlijk al vanaf mijn jeugd gitaar. Mijn broer speelde en je weet hoe dingen gaan.. maar heb er een hele tijd niets mee gedaan en ook geen gehad. Na mijn scheiding ergens 2007 heb ik eigenlijk als eerste een synthesizer en een echt goede acoustic gekocht (Takemine). Dit is een Jumbo en net iets te groot om mee te nemen, dat is waarom ik die Yamaha op de video nu heb. Zit ook een goede klank in als je em versterkt. De Takemine heeft zo'n Piezo element en klinkt minder. Heb er toen ik mijn U87 en Pre-amp net had ooit eens wat mee opgenomen en hier ook laten horen, verder wel in tracks gebruikt als achtergrond natuurlijk :) https://www.synthforum.nl/forum/synt...15#post2525115

Maar idd. Corona is echt klote. Ik werd voor deze crisis best vaak ingehuurd en speelde dan ook sax.. Het plan was die kleinere acoustic ook dan mee te nemen en een slagje meespelen maar ik merk dat ik het nu als instrument heel vaak pak om ff zonder enig apparaat aan te hebben gewoon muziek te kunnen maken.
Maar wel te gek op straat muziek maken!! lijkt me ook heel leuk om eens te doen. Zingen in de openlucht (kou) heb ik eigenlijk geen probleem mee. Liever frisse lucht eigenlijk.. Ik stond een paar dagen terug bij mijn ouders (in afwachting van een Coronatest) voor het raam te spelen. Heb 2 liedjes gezongen die ze heel mooi vinden.. ik had eigenlijk meer problemen met kouwe vingers. :D Maar ik was wel ontzettend blij dat ik dat boxje had. Ik zocht eigenlijk al een tijdje naar iets kleins en simpels met een galmpje, anders klinkt een stem ook maar kaal :D. Dit ding is echt perfect en gaat best hard nog. Heb er nog 1 van en zoek nog iets om ze gelijktijdig te kunnen gebruiken, paren via Bluetooth werkte toch niet zoals gehoopt. Ze passen ook op een standaard microfoonstatief met van die adaptertjes. Wat gebruik jij als versterking. Elektrische gitaar zal je wel een box voor gebruiken denk ik? En gebruik je ook een microfoon voor je optredens op straat? Ik heb er vooral voor lage stukken echt heel veel profijt van een mic. Als je hoger zingt, en meer volume hebt, kun je eenvoudig wat afstand houden. :)

oh.. hoe doe jij het trouwens met stroom? Ik had hier ook al de vraag gesteld en zag dat jij dit pad ook al bewandeld hebt. :)
Wat betreft eigen werk. Ik ben er eigenlijk niet meer zo bezig met schrijven. Ik vind het geloof ik wel leuk om met dit instrument uit te vissen hoe iets gespeeld is (je hebt niet zoveel keuze vaak). En de uitdaging om een bestaand nummer te vertolken met gitaar alleen als begeleiding. Zoiets als hieronder bv.. echt zo super nog steeds :halleluja

 
Laatst gewijzigd:
Ah ok je speelt al veel langer, nou het klinkt erg tof.
Mooie cover van John legend.
kwa gitaar doe ik niets met stroom behalve dat ik wel eens optreed met een pre-amp op een usb batterypack. Die heeft een headphone uit die ik dan als monitor
Als ik op straat speel is het alleen ik en gitaar. Ik ben ook geswitched naar spelen met de duim.
dan is de gitaar zang volume verhouding beter.
Het idee is wel om een batterij powered setup te maken en met op1 en gitaar te spelen.
Dat oefen ik nu thuis.

Heb nu een periode minder gespeelt en gezongen en het word tijd om weer dagelijks te gaan spelen.
voor mij is de gitaar homebase,zonder gezeur liedjes spelen en schrijven. Alle dimensies van muziek in 1 doos.
Het idee is wat ik schrijf op de gitaar (of piano) als dat goed genoeg is kan dat ook makkelijk naar een electronische productie worden verwerkt.
Hoe meer ik schrijf, zing en speel hoe meer ik muziekaal denk te horen. En de openmics zijn de reden om nieuwe liedjes te maken.
Als je live speelt voor een publiek lijkt het ook dat je sneller ontwikkelt.

overigens zou ik wel af en toe een cover moeten spelen om van te leren.
 
flyweight ok.. onversterkt? Maar met een akoestische neem ik aan dan. Ik vind die jumbo gitaren wel veel mooier klinken dan.. Als je met plektrum speelt heb je idd nog meer volume. Heb ook een flinke tijd zonder gespeeld maar ik kreeg dan last van mijn nagel en had niet voldoende eelt op mijn duim en wijsvinger. Met finger picking heb ik er minder last van.

Ik heb de gitaar een tijdje terug 'ns opgenomen in de Akai Force.. was ook wel leuk maar bij het naspelen van een song ontstaat er een soort discipline.. een nummer van het begin tot het einde willen uitvoeren.. (een beetje met idee dat het een optreden is ofzo..) met behulp van apparaten wordt het meer produceren ofzo.. ook leuk maar ik voel momenteel niet echt die urge om eigen muziek te maken. Het schrijven van muziek doe (of deed) ik eigenlijk liever met een klavier.. mede omdat ik wel hou van gebroken akkoorden hou met hulp van basnoten, op een gitaar lukt dat toch iets minder.. maar ben het wel eens dat je een eenvoudige basis moet hebben om iets te schrijven. Een overvolle studio met synths die je tussendoor nog moet patchen (en alle sores die daarbij komt) werkt niet heel goed voor de focus bij het schrijven.
Maar alles op z'n tijd. Ik ben de laatste weken in de avond wel bezig geweest met de Akai ONE te ontdekken die net binnen is.. die heb ik dan gewoon in de huiskamer staan met een koptelefoontje. Dan komen de katten eromheen liggen.. echt lachuh.. :D



Jason31 Ik heb weleens naar die app gekeken maar moet je een betaal abonnement voor afsluiten geloof ik. Maar ik zie nu dat ook een forum is. Dat ene liedje (Sunkissed) staat er helemaal uitgeschreven zag ik.. wow!!
Het meeste wat ik speel zoek ik zelf uit met met een opname.. en heel afentoe kijk ik een tutorial als die er is voor een liedje. Het fingerpicking heb ik trouwens ook gewoon op Youtube van een tutorial geleerd. En een maatje van me geeft les, en wat praktische vragen die er daarna over had heeft hij me beantwoord. Ik vind het ook gewoon leuk dat je tegenwoordig op een soort van autodidacte manier jezelf kunt ontwikkelen als je iets wilt leren. Ga es ff kijken of dat guitar tabs iets voor me is om op in te schrijven. :)
 
Laatst gewijzigd:
Zitten jullie als gitaristen op ultimate guitar tabs? Is een ontzettend toffe app waarbij je shots van 1 minuut kan opnemen en ook een mega hoeveelheid tabs en chords kan vinden. Mijn username is Jason31

Ja ik ken het maar ik speel geen covers. Wellicht dat ik dat juist maar moet gaan doen.
Maar als ik het probeer dan ga ik er al snel zelf iets van maken.
 
Maar alles op z'n tijd. Ik ben de laatste weken in de avond wel bezig geweest met de Akai ONE te ontdekken die net binnen is.. die heb ik dan gewoon in de huiskamer staan met een koptelefoontje. Dan komen de katten eromheen liggen.. echt lachuh.. :D



wow wat een mooi beesje. Het lijkt erop dat ze op 1.01 wat aan de muziek wilt veranden. :)
Reageren ze ook op muziek? Lijkt mij dat een snel lfo op een filter wel hun aandacht trekt.

Klopt het dat je een hoop spullen hebt weg gedaan? Is dat om beter te kunnen werken? Ik zit er ook asn te denken om uit te dunnen tot alles wat ik regelmatig gebruik. Junkyxl is ook aan het uitdunnen. Die doet 200 synths weg ,:)
 
wow wat een mooi beesje. Het lijkt erop dat ze op 1.01 wat aan de muziek wilt veranden. :)
Reageren ze ook op muziek? Lijkt mij dat een snel lfo op een filter wel hun aandacht trekt.

Klopt het dat je een hoop spullen hebt weg gedaan? Is dat om beter te kunnen werken? Ik zit er ook asn te denken om uit te dunnen tot alles wat ik regelmatig gebruik. Junkyxl is ook aan het uitdunnen. Die doet 200 synths weg ,:)

Hee.. nee. Ik kan echt heel slecht afscheid nemen van spullen.. ook het gedoe met verkopen vind ik een barriere vaak. Heb alleen in het verleden wat dingen weggedaan die ik dubbel had of echt totaal mijn ding niet waren. Ik verdring voor mezelf het schuldgevoel dat ik het niet gebruik en shop afentoe in mijn eigen magazijn (of zoiets). Werkt voor mij prima. :D Maar soms is het wel goed om spul weg te doen en/of je te beheersen. Zo zit ik nu te lonken naar een compact audiosetje bij Thomann.. https://www.thomann.de/nl/mcb_cr.htm totaal niet nodig nu maar volgens mij is het best ok en vooral heel interessant qua prijs. Het is ook pas sinds de Corona crisis beschikbaar en misschien daarom zo goedkoop. Maar misschien is het ook helemaal ruk en zit ik straks met een set die ik no-way ga kwijt raken. Moeilijk... Ik heb 'n paar jaar terug een paar boxen gekocht van het merk Alto. Die klinken eigenlijk ook niet echt heel aangenaam. Ik weet ook niet wat Thomann voor een return policy heeft..

Maar leuk beest ja Pluis. Die andere ligt er nu een beetje bij maar is een echte clown en altijd alles aan het onderzoeken. Ze reageren niet echt op geluid volgens mij, behalve van soortgenoten. Wel gaat ie nogal hard op bewegende beelden en vooral als er handen in zitten.:D Hij vind het ook altijd leuk om gear tutorials te bekijken. https://www.youtube.com/watch?v=DQ5JnBuX7tE&t=2s&ab_channel=MacGyverGear
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik best word afgeleid door ze en ze zijn ook heel graag bij je. Stond eerder vandaag te spelen met de gitaar en dan voel ik ineens Pluis z'n pootjes in mijn been (en zacht z'n nageltjes).. dan kan ik natuurlijk niet blijven staan en komt ie ff gezellig op schoot liggen.. :luv:
 
Als je met plektrum speelt heb je idd nog meer volume. Heb ook een flinke tijd zonder gespeeld maar ik kreeg dan last van mijn nagel en had niet voldoende eelt op mijn duim en wijsvinger. Met finger picking heb ik er minder last van.

Ik heb weleens naar die app gekeken maar moet je een betaal abonnement voor afsluiten geloof ik. Maar ik zie nu dat ook een forum is. Dat ene liedje (Sunkissed) staat er helemaal uitgeschreven zag ik.. wow!!
Het meeste wat ik speel zoek ik zelf uit met met een opname.. en heel afentoe kijk ik een tutorial als die er is voor een liedje. Het fingerpicking heb ik trouwens ook gewoon op Youtube van een tutorial geleerd. En een maatje van me geeft les, en wat praktische vragen die er daarna over had heeft hij me beantwoord. Ik vind het ook gewoon leuk dat je tegenwoordig op een soort van autodidacte manier jezelf kunt ontwikkelen als je iets wilt leren. Ga es ff kijken of dat guitar tabs iets voor me is om op in te schrijven. :)

Ik speel akoestisch altijd met de hand alleen, plectrum klinkt vaak te hard vind ik. Bij drukke stukken met de nagel van mijn duim, helaas wordt het slappen op de gitaar dan wel wat lastig bij open akkoorden, bij rustigere nummers (wat ik vrijwel alleen maar speel) vind ik het persoonlijk veel mooier om met de hand te spelen, soms meerdere technieken door elkaar heen, vooral veel met de duim of fingerpicking. Maar elektrisch speel ik altijd met plectrum.

Ik was alweer vergeten dat ik ooit betaald heb voor die app, ik had ooit een lifetime subscription voor maar 10 euro. dat is het driedubbel en dwars waard. Misschien hebben ze weer zo'n aanbieding met black friday volgende week? Ik gebruik de app ontzettend vaak en heb heel veel liedjes opgeslagen, vooral de chords versies, je kan dan ook gewoon een eigen draai geven aan bepaalde liedjes. En de APP verbeterd constant, de toevoeging van de shots was al leuk, nu is er ook nog een toevoeging van complete lessen voor songs met video beelden. Ik heb ook bijna alles op Youtube geleerd en van lick libraries en dat soort video's, ik heb ook het CAGED systeem geleerd via online video's. Maar je leert vooral het beste door zo veel mogelijk te spelen. Het mooie is ook dat de ontwikkeling nooit stopt, tenzij je Eric Clapton heet, waarbij het nog maar de vraag is of hij is uit geleerd.
 
Leuk gedaan hoor! Ik speel zelf ook gitaar en weet hoe lastig het is om jezelf te begeleiden zonder fouten te maken! Chapeau!
 
Een erg mooie song.
Vind het erg knap en ook erg creatief gedaan.

Dank je Robi :)

Leuk gedaan hoor! Ik speel zelf ook gitaar en weet hoe lastig het is om jezelf te begeleiden zonder fouten te maken! Chapeau!

Hey!! Leuk dat je ook gitaar speelt. We kunnen wel een apart gitaarhoekje inrichten voor gitaristen. :) Ik speel ook sax en heb me ooit eens ingeschreven op een saxforum en voelde me daar wel een beetje een leek eigenlijk. Waarschijnlijk is dat op een gitaarforum nog wel erger.. :D

Jason31 thanx voor je bericht en de info. Ik ga eens kijken/zoeken naar CAGED. Maar idd, het is vooral veel spelen. Ik zoek ook het meeste gewoon liever een beetje zelf uit qua akkoorden, da's ook het leuke van die grepen op een gitaar.. en al die speeltechnieken. De laatste week heb ik enorm veel gespeeld en geoefend en dan merk je dat het allemaal veel soepeler gaat. Ik had zojuist een heel kort optreden, heel klein bij mensen thuis. Een man die zijn vrouw wilde verassen voor haar verjaardag met een liedje van Danny Vera. :) Ontzettend leuk en spannend te gelijk. Maar die adrenalinerush van naar een optreden toeleven is echt een enorm sterke driveveer voor me merk ik.
Doe jij ook optredens? Je bent wel er wel serieus mee bezig ook.. Ik luister net op je soundcloud.. lekker tracks man!! :okdan: maar ik hoor weinig gitaarwerk volgens mij :D
 
Doe jij ook optredens? Je bent wel er wel serieus mee bezig ook.. Ik luister net op je soundcloud.. lekker tracks man!! :okdan: maar ik hoor weinig gitaarwerk volgens mij :D

Nee ik doe geen optredens, heb ook nooit in een band gezeten, ben een luie bankgitarist. Ik ben inderdaad erg actief momenteel in House Muziek de laatste tijd. Gitaarspelen en Producen zijn de 2 passies.
Ik gebruik mijn SC account alleen voor de Progressive House, de rest staat allemaal op Prive.
Op deze track heb ik de gitaar en de Roli Seaboard gebruikt:

Verder staan hier wat shots van mij en mijn gitaar en wat zangprobeerseltjes: Jason31 | Ultimate-Guitar.Com
 
Back
Top