Lost Elve: symfonisch

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.768
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi forumleden,

Gisteren was de oorspronkelijke intentie om aan "Solar System - Pluto VIII" te beginnen toen ik op een eerder ideetje voor de manga- en phantasy kunstenaressen botste. Toen ik dat idee nog een keertje opnieuw beluisterde kon ik eigenlijk niet wachten om het gewoon af te werken. Het resultaat is "Lost Elve" geworden. Met 2:50 minuten véél korter dan de Solar System tracks maar daarom niet met minder liefde gemaakt. Na 5 uurtjes was het af :).
Muzikaal is het misschien minder complex, een beetje gebaseerd op Pachelbel's canon maar opnieuw een gevoelige en lieflijke melodie in combinatie met de habituele orkestrale begeleiding.

Het verhaal gaat dat de verloren elf in het bos rondwaart, op zoek naar mensen die in het woud verloren lopen. Wanneer ze een verdwaalde jager tegenkomt, neemt ze hem bij de arm en begeleidt hem naar de rand van het bos en brengt hem thuis. Tja ... hoe vertaal je dit dan muzikaal binnen een grens van 3 minuten?

Mijn poging: Bekijk bijlage Lost Elve.mp3

Gebruikt materiaal:

Korg Kronos:
  • Glass Bell
  • Rhodes e-Piano
  • Multistrings
  • Guitar Pad
  • Steel Acoustic Guitar
  • Marktree
  • Flute
EMU XT Ultra:
  • Solo viool (wat een inspirerende lead sound :{)
  • Vibrato Choir
  • Cymbal swell
  • Belltree
Sequencing met de Kronos en één MC500 MkII

Wat bevalt me persoonlijk aan deze song: de warmte van de bassen en midtonen van de multistrings van de Kronos aangevuld met de solovioolpatch uit de EMU. Ook de akoestische gitaren uit de Korg klinken echt wel mooi.

Nog even mijn privé "fanbase" taggen 8):
3ddie
Akikaze
skrie
hermax
kobuz


Luister en geniet :koffie:.


:doei:
Danny
 
Mooi, sprookjesachtig:engel: stukje, dat me deed denken aan Kitaro en de helaas onlangs overleden John Kerr. Daarmee krijg je een baby na het voorlezen van het sprookje wel in slaap. Je brengt me op een idee want de soloviool uit de E-mu-collectie is waarschijnlijk beter bruikbaar dan die uit de Kronos. Drie opmerkingen: 1) Het Engelse woord is in het enkelvoud hetzelfde als het Nederlandse, dus 'elf'; 2) De jager is toch verdwaald, niet de elf? 3) De klank die de soloviool afwisselt, is te zacht. Die zou ik op gelijk volume brengen.
 
Akikaze : bedankt voor de feedback. Ik zal het taalkundige aan de dames doorgeven :okdan:. Ik d NK dat ik het zelf eerder "Elves lullaby" ga noemen :eureka:.

Die fluit is doelbewust op de achtergrond gehouden zodat de guitar pad de bovenhand houdt.

De solo viool uit één van de EMU Production Library is echt super bruikbaar. Daar kunnen de solo samples van de Kronos echt niet tegen op :okdan:​​​.

:doei:
Danny
 
e-Gloomy-nations : bedankt voor het mooie compliment maar een goede muzikant beschikt ook over een heel goede speeltechniek :). Ik beschouw mezelf meer als een geïnspireerd knutselaar 8).

Ik ben wel blij dat dit speelse kleinigheidje ook gesmaakt wordt :koffie:.

:doei:
Danny
 
Mooi stukje hoor. Heel lieflijk inderdaad. Past bij de "opdracht". Dus wat dat betreft geslaagd.

Toch zou ik bij wijze van "fan request" de volgende keer heel graag eens volop drama, actie en spanning in je muziek willen horen. Bewandel eens het duistere pad en ga lekker helemaal los. :okdan:
 
Bahamut : wacht maar af totdat Solar System afgewerkt is. Wie weet maak ik dan wel meer ritmische muziek. Maar eerst dat mega project afwerken want daar zitten al wel wat mensen op te wachten (waaronder ik zelf :D).

:doei:
Danny
 
Doe je zelf niet te kort, Danny. Een goede speeltechniek helpt en scheelt tijd maar is ondergeschikt aan compositie en arrangement. En wat is goed? Snel? Men bewondert snel spel omdat men het zelf niet kan, maar snelle muziek is moeilijker te volgen en minder emotioneel dan langzame. Jij compenseert je zelfbenoemde gebrek aan techniek met dynamiek en die brengt de muziek tot leven. Het mooie van elektronische muziek is dat iedereen zonder speelvaardigheid in principe hetzelfde kan bereiken als iemand met. Waarom het dan toch zo weinig gebeurt, komt volgens mij door gemakzucht en gebrek aan inzicht in de elementen die muziek tot leven brengen.
 
Jason31 : Ik zal eens naar Kaatsheuvel afzakken :okdan:
Akikaze : Bedankt voor de lovende woorden :halleluja. Ik doe mezelf wel niet echt te kort want ik weet dat wat ik creëer flink wat mensen kan beroeren. Maar ik zal mezelf nooit als muzikant bestempelen. Zo goed als alle composities kan ik een maand na afwerken niet meer spelen wegens kennisgebrek. Geef me een partituur en ik kan er niets mee. Modulaties vallen voorlopig in hun plooi door trial and error. Naarmate de ervaring stijgt, wordt dat wel meer doelbewust maar het is dikwijls gewoon toeval en hard werk en daar vind ik niets mis mee. En ik weet dat mijn grootste kwaliteit het samenstellen van de mix is :engel: en dat blijkt niet zo evident te zijn.
Maar het zijn wel mooie en bemoedigende woorden die jaar neer hebt gezet. Nogmaals bedankt :okdan:.

:doei:
Danny
 
Doe je zelf niet te kort, Danny. Een goede speeltechniek helpt en scheelt tijd maar is ondergeschikt aan compositie en arrangement.
Ter aanvulling, ik denk dat je met een goede speeltechniek andere composities kunt krijgen,of dat die dan beter zijn is een ander verhaal.Maar je hebt uitgebreider mogelijkheden.
 
Ter aanvulling, ik denk dat je met een goede speeltechniek andere composities kunt krijgen,of dat die dan beter zijn is een ander verhaal.Maar je hebt uitgebreider mogelijkheden.

Dat klopt denk ik wel. Een snelle solo zal je nooit in mijn nummers tegen komen. Gelukkig hou ik zelf van eenvoud en emotionele muziek waar snelheid raar of zelden een noodzaak is. Maar een betere techniek opent wel meerdere poorten. Ach ... zo lang ik er plezier in heb en regelmatig mijn grenzen verleg (bv Jupiter - V) én ik ook nog andere mensen kan plezieren met m'n werk, ben ik content :engel:.


:doei:
Danny
 
In reactie op het voorgaande: er zijn meerdere wegen om tot een muzikaal resultaat te komen. Mijn muziek ontstaat grotendeels al spelenderwijs en op gehoor. Ik kan juist wel redelijk goed keyboard/piano spelen maar ik heb ook veel gebreken zoals heel traag zijn in noten lezen, zeer beperkte kennis van theorie e.d. Het is juist leuk en uitdagend om met de individuele maar vaak (relatief) beperkte muzikale capaciteiten die je hebt om tot een resultaat te komen waar je tevreden over kunt zijn.
 
Het is een beetje zoals lekker eten. Ook "simpel" kan goed zijn. Het hoeft niet altijd met kaviaar en champagne. Elke dag kaviaar gaat ook vervelen denk ik. (denk ik, heb geen geld om dat uit te proberen... :D)
 
Is dat de viool die op -1:55 binnenkomt? ik ben daar niet zo fan van, maar het stuk op zich is weer erg mooi en je ziet het verhaal erbij helemaal voor je. Zoals eerder gezegd, kan zo naar de Efteling dit :)
 
Wederom bedankt voor de reacties allemaal :okdan:. En ik kan best snappen dat niet alles evengoed gesmaakt wordt, hoor (zeker niet het soloviool geluid). Ik vind dat juist heel mooi omwille van de emotie die je ermee kan uitdrukken (de gesamplede vibrato en zeker en vast het continu moduleren van het volume via de slider van het masterkeyboard). Maar het geeft natuurlijk wel een soort meligheid dat de één mooi vindt en de andere niet ... en dat moet ook :). Smaken moeten verschillen 8).

:doei:

Danny
 
Back
Top