Gloomy - The Drifter (alweer te hoge frequenties, dus ik vraag hulp)

e-Gloomy-nations

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 april 2006
Berichten
12.091
Locatie
België
Privée link



Hey luitjes,

Jullie weten dat ik te kampen heb met te hoge frequenties in mijn tracks...
Nu heb ik een nieuwe proberen maken, rekening houdende met mixelementen allerlei.
Als ik dan het hoogtepunt van de track selecteer, en er dan SPAN opzet, dan zie je dat er inderdaad nog/alweer serieuze pieken zijn, zie bijlage:

SPAN, The Drifters.png


Mijn vraag is: ik weet dus niet van welke instrumenten deze pieken komen. Kunnen jullie me helpen?

Ik zou het ten zeerste appreciëren.

En wat vinden jullie van de track zelf? Te druk weeral? Te eentonig? Vertel het me maar :)

Dank bij voorbaat,

Gloomy.
 
e-Gloomy-nations je gebruikt span nu op de master. overigens zie ik ook heel soms in mijn tracks, niet zo sterk als bij jou, er zijn voorbeelden te vinden op internet, dat een frequentie spektrum met een denkbeeldige lijn van laag naar hoog afloopt, dan moet het goed zijn.
ik heb het nog niet geluisterd zal ik doen.

klinkt het goed?
is het hoog dus te hoog, voor je oren?

welke instrumenten, solo per kanaal.. of het is een optelsom...
of span op elk kanaal. heeft FL studio geen spectrum funktie voor ieder kanaal?

MMultiAnalyzer van meldaproduction kan meerdere frequentie spectrums in éen plugin laten zien (geen optelsom, maar per kanaal, net als de ozone neutron weet niet hoe die heet...).

ik zie dat je met exciters eksperimenteert, bij mij werken ze nooit of amper, en b.v. op 808 kick wel. een exciter is niet meer dan saturator, i.e. "vervorming", beter harmonische vervorming, versterkt harmonischen (? is dat een woord), voor meer rijkdom. nu even opgezocht, saturator is meer voor laag, blijkbaar, lijkt me voor het hele spektrum. exciter gebruikt wat trucjes, maar gebruikt saturatie.

saturatie leidt tot die pieken (ik kan het weten, mijn bronmateriaal is veelal een en al saturatie..).

snel geschreven. werk eens zonder exciter... of niet op de master. op de instrumenten zelf.

(al geluisterd, nog niet op een goede luidsprekers, maar klinkt goed, als nummer.)
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb je track nog niet geluisterd (zit nu op laptop, heeft geen zin). Maar ik heb wel alvast een paar tips voor je.

Je kunt toch gewoon SPAN op je master track zetten (staat 'ie al zo te zien) en alle sporen 1 voor 1 solo-en? Dan zie je vanzelf welke sporen deze frequenties hebben.

En de oplossing is EQ. Waarschijnlijk is die eerste piek een resonantie ergens. De EQ hiervoor kun je op het betreffende spoor doen of als je een quick fix wil toepassen op je master spoor. Het teveel aan hoog in je track kun je op je master EQen door met een shelf filter je hoog wat te dempen, of je laag wat te boosten. Maar beter nog zoek je naar meer tonale balans door de sporen die het hoog en laag bevatten juist te mixen qua volume. Eureka; het verschil tussen mixen en masteren :)

Aangezien je aangeeft (en ik ook heb gehoord in je andere producties) dat je steeds tegen dezelfde problemen aanloopt, lijkt het ook met je afluistering te maken te hebben. Daarvoor zij een aantal oplossingen:
1 Gebruik referentietracks
2 Akoestiek in je afluisterruimte
3 Room EQ (bijvoorbeeld Sonarworks)
4 Goede monitoren
5 Een goede koptelefoon

In die volgorde van belangrijkheid. Met name het gebruiken van referentietracks heeft mij dit jaar naar een hoger niveau qua mixen gebracht. Heb je sub optiale afluistering? Pak een track van een goede producer die je vet vindt, en luister die om en om met jouw track (vaak alleen de climax, anders is vergelijken lastig). Staat de kick/bas in je referentie track idioot hard voor je gevoel? Dan moet die in jouw track ook zo hard.Maak je mix op basis van je referentietrack en ga 'm vervolgens ergens anders luisteren, woonkamer, auto, maakt niet uit. Rinse & repeat. Het helpt wel enorm als je afluisterruimte goed behandeld is en je monitoren ook alle frequenties goed en vlak kunnen weergeven; dat is punt 2 t/m 5.
 
NorthernLightX referentietracks heb ik nooit goed begrepen, want welke zou ik moeten gebruiken.... goed ik snap wat het kan, heb ook de mogelikheden er voor, kan werken.

maar inderdaad de mix, is belangrijker dan de mastering... oe wat zeg ik nu? ik zelf master in de mix, of master in the mix... is een manier.

koptelefoon is ook een goede, voor het opsporen van problemen, zo zat ik al weken met een problemen van clicks/onprettige mid's (die soms er even zijn), die vooral via soundcloud en laptops te horen vallen..
in mijn studio ff eens mijn koptelefoon opgezet, met de originele mix, en ja hoor, ik hoorde het probleem gelijk.... nu nog oplossen, is simpeler dan ik dacht (een sennheiser hd430 overigens, erg oud..).

maar ik denk over ruimte, monitors, vooral je monitors leren kennen. ik heb een ruimte, die akoestische vrij goed is, uit zichzelf. zal een ekspert waarschijnlik anders over denken, maar heeft wel de eigenschappen (asymetrisch, tapijtjes, 700 boeken). mijn monitors zijn goed, maar in gaan niet ver in het laag, maar de balans kan ik wel zeer goed inschatten, door ervaring.

goed. eerst gloomy's reaktie..
 
NorthernLightX referentietracks heb ik nooit goed begrepen, want welke zou ik moeten gebruiken....

Tracks die klinken zoals jij zou willen klinken. Ik gebruik voor trance bijvoorbeeld tracks van Giuseppe Ottaviani. Die mixt zijn tracks echt heel netjes en schoon af, en mastert rond -7dB LUFS, dat vind ik zelf een mooi streven. Met techno heb ik nog niet zo heel veel ervaring, maar volgens mij zijn de mixen van Umek wel vrij schoon. Het gaat erom dat de MIX van de referentietrack goed is, niet dat de track zelf per sé heel goed of dansbaar is (dikke drop etc. voegt niks toe als je mix technisch bekijkt).

maar ik denk over ruimte, monitors, vooral je monitors leren kennen. ik heb een ruimte, die akoestische vrij goed is, uit zichzelf. zal een ekspert waarschijnlik anders over denken, maar heeft wel de eigenschappen (asymetrisch, tapijtjes, 700 boeken). mijn monitors zijn goed, maar in gaan niet ver in het laag, maar de balans kan ik wel zeer goed inschatten, door ervaring.

Lees je in over wat wel en niet helpt. Assymetrische ruimte en tapijtjes zijn misschien leuk tijdens het opnemen van zang of akoestische instrumenten, tijdens het afmixen doen ze niet voldoende (zeg maar gerust: niks). Assymetrisch is juist niet handig itijdens het afluisteren vanwege het stereo beeld. Met Room EQ Wizard kun je je ruimte meten. Nagalmtijd is belangrijk, die wil je kort hebben en liever zo vlak mogelijk over alle frequenties. Je monitors en ruimte leren kennen is zeker een factor, maar je kunt alleen beslissingen nemen over wat je hoort. Als je monitoren niet genoeg laag weergeven, of je ruimte versterkt het laag enorm, dan kun je proberen te leren wat je wil maar het gaat nooit zo goed klinken als in een behandelde ruimte met goede monitoren. Daarbij wil ik gelijk opmerken dat dure monitoren in een onbehandelde ruimte weggegooid geld is.
 
Tracks die klinken zoals jij zou willen klinken. Ik gebruik voor trance bijvoorbeeld tracks van Giuseppe Ottaviani. Die mixt zijn tracks echt heel netjes en schoon af, en mastert rond -7dB LUFS, dat vind ik zelf een mooi streven. Met techno heb ik nog niet zo heel veel ervaring, maar volgens mij zijn de mixen van Umek wel vrij schoon. Het gaat erom dat de MIX van de referentietrack goed is, niet dat de track zelf per sé heel goed of dansbaar is (dikke drop etc. voegt niks toe als je mix technisch bekijkt).



Lees je in over wat wel en niet helpt. Assymetrische ruimte en tapijtjes zijn misschien leuk tijdens het opnemen van zang of akoestische instrumenten, tijdens het afmixen doen ze niet voldoende (zeg maar gerust: niks). Assymetrisch is juist niet handig itijdens het afluisteren vanwege het stereo beeld. Met Room EQ Wizard kun je je ruimte meten. Nagalmtijd is belangrijk, die wil je kort hebben en liever zo vlak mogelijk over alle frequenties. Je monitors en ruimte leren kennen is zeker een factor, maar je kunt alleen beslissingen nemen over wat je hoort. Als je monitoren niet genoeg laag weergeven, of je ruimte versterkt het laag enorm, dan kun je proberen te leren wat je wil maar het gaat nooit zo goed klinken als in een behandelde ruimte met goede monitoren. Daarbij wil ik gelijk opmerken dat dure monitoren in een onbehandelde ruimte weggegooid geld is.

referentietracks zal ik denk ik nooit gebruiken, wellicht een verkeerde instelling, maar ik zie zelf de meerwaarde (nog) niet.

ja, verdorie, ik had het over opnemen, voor vocals perfekte ruimte. en ik weet dat dat niet voor monitoren geldt. toch klinken ze goed, kan ik het goed inschatten. en heb er veel over gelezen, maar ik merk dat mijn produkties klinken zoals ze moeten klinken (ik heb ook 2 bns luidsprekers staan in de ruimte, die ik nog moet leren kennen, heb 2 sets, dit is een nieuwe set, andere set, moet worden gerepareerd). dus ik ken alle basisprincipes. een ARC zit wel eens in mijn hoofd, maar het werkt toch goed.
en ik heb referenties, mijn huiskamer installatie (harman/kardon hk680 - KEF reference series 104/2 - en goede DAC's..) en mijn buurman.... met zijn monitors... wanneer het op beide goed klinkt, daar, zit het goed, en meestal, zit ik goed. binnen alle beperkingen. ik werk hier al een paar jaar mee, en ik gebruik ook de oren van anderen, en andere installaties.. het werkt... -7dB LUFS... sjoeps, ik ga nu tegenwoordig lekker voor -15dB LUFS met -1dB true peak... persoonlikke keuze.

goed we gaan nu erg uit de bocht.

e-Gloomy-nations ik heb de track nu op mijn huiskamer installatie geluisterd, ik vind het hoog hier niet te hoog, weinig laag, maar dat is een keuze lijkt het (er zijn genoeg produkties die dat ook zo doen) en is in balans. mis het laag niet. hoog niet te doordringend zoals bij de andere track, waar ik opmerkingen over het doordringend hoog maakte.

zal nog eens luisteren.
 
Ik zal hem vanavond eens luisteren, span is leuk voor op de master maar mmultianalyzer is een stuk interessanter om op bijv alle kanalen of op je highs en lows te gebruiken, een vu meter is ook handig voor de volumes. Veel eq gebruiken is dan de uitkomst.
 
Bedankt lieve mensjes voor de super reacties... Het is me allemaal wat vrij technisch wat hierboven staat, maar ik ben aan de slag gegaan.. Later volgt een update ;) Ik neem al jullie tips ter harte.
 
Ik heb alleen de nieuwe versie gehoord, ik vind het een erg goed nummer. ik hoor het op de koptelefoon, is niet de beste referentie bij mij, ik moet mijn eigen tracks altijd in de auto luisteren om zeker te weten of het goed klinkt. Maar volgens mij klinkt alles prima, er gebeurd nou eenmaal heel veel in deze track waardoor het spectrum snel vol raakt. hoe ver wil je gaan met het af mixen en vind je het leuk? het kan altijd beter hoor, hoe lang je er ook mee bezig bent, ik vind het altijd wel leuk om er heel diep in te gaan maar het kost wel enorm veel tijd, meer tijd dan het arrangeren van de track. Verder toffe track met veel afwisseling, mooie geluiden en veel details.
 
als ik je track hoor kunnen die pieken komen van de een hi-hat die samen loopt met een clickende kick ?
 
Vind deze nieuwe versie echt veel beter als de vorige.
Het klinkt allemaal veel uitgebalanceerder en helderder.

Super, Jeroen, daar doen we het voor hé gast :) Bedankt alweer!
 
Ik heb alleen de nieuwe versie gehoord, ik vind het een erg goed nummer. ik hoor het op de koptelefoon, is niet de beste referentie bij mij, ik moet mijn eigen tracks altijd in de auto luisteren om zeker te weten of het goed klinkt. Maar volgens mij klinkt alles prima, er gebeurd nou eenmaal heel veel in deze track waardoor het spectrum snel vol raakt. hoe ver wil je gaan met het af mixen en vind je het leuk? het kan altijd beter hoor, hoe lang je er ook mee bezig bent, ik vind het altijd wel leuk om er heel diep in te gaan maar het kost wel enorm veel tijd, meer tijd dan het arrangeren van de track. Verder toffe track met veel afwisseling, mooie geluiden en veel details.

Hey Jason, super van je man, dank je wel. Ja hoor, ik wil ver gaan met mixen en ik vind het leuk, maar mijn brein wil niet meer zo goed mee om al die technische termen te begrijpen. Maar ik zie geen grote pieken meer, dus hij zal wel in orde zijn zo. Thnx mate! :)
 
als ik je track hoor kunnen die pieken komen van de een hi-hat die samen loopt met een clickende kick ?

Dat kan zijn, daar ga ik me vandaag eens aanzetten. Bedankt voor de tip, egres :)
 
Op de 3e tel zit een soort glitch geluid. Daar zit het hoog niet goed. Dat ga je er niet uit filteren.
Gewoon de individual tracks aflopen.
kan ook een vst compressor zijn die over zijn nek gaat of iets dat clipt.
een plugin die in een andere plugin clipt is moeilijk te vinden.

verder vind ik dat de track niet een onaangenaam hoog heeft. Iig niet wat ik op soundcloud kan horen.

Naast eq De-essen kun je doen op parts met veel saturatie en hoog.

1. Alle levels naar beneden
2. alle pluggins uit
3. Pluggins 1 voor 1 aan tot dat geluid weer terug komt.
 
Ik heb eens zo iets irritants gehad. Uren zitten turen op de eq, opzoek naar de frequency om te cutten. Bleek het een pulse wave uit de synth te zijn die de irritante frequency veroorzaakte op c7 of zo. Pulse wat lager Op de synth, en het was weg. Ofwel... soms zit de oplossing heel ergens anders dan je denkt. :engel: Een optel som van frequencies kan trouwens heel goed. Eq per kanaal kan dat weer oplossen om ruimte te maken. Laag en hoog er uit als dat allemaal niet nodig is voor dat betreffende kanaal. Zo doe ik dat iig. :dj: :walker:
 
Hey Flyweight & Alterex, dank jullie wel voor de feed guys. Ik heb lopen pielen eraan, en ik denk dat dit de officiële versie wordt, ik heb er van alles en nog wat aan gedaan. De pieken zijn weg.
32 luisteraars :biertje: Toppie jongens en meisjes, dank jullie wel.

Zal dit 'm dan worden?

https://soundcloud.com/gloomer2000/gloomy-the-drifters/s-KUwC3H4zBsw
 
Jeps, dit is hem geworden, ik hoor en zie geen overdreven highs meer.. diegene die nog interesse hebben, hier is de officiële, nieuwe versie:

https://soundcloud.com/gloomer2000/gloomy-the-drifters

Ik heb wat dingetjes toegevoegd, zoals schreeuwende mensen :dj:

THANX voor al de hulp en aan al de luisteraars!

Gloomy :)
 
Back
Top