nieuw project

Sidechaining kan ik gewoonweg niet. Zelfs in de youtube videos die ik gezien heb, als de compressor on and off word gezet hoor ik niet echt een verschil. Ze spreken erover dat het is om de boom in de kick te krijgen, maar ik hoor dat toch niet dan. Klinkt gewoon hetzelfde.

Dan word het wel moeilijk om dat in je song te importeren.

In de comments las ik dat sommige pas na 10 jaar doorhebben wat compressie is. Dus er zal wel iets zijn. Maar dan komen we bij men gehele punt: als het tien jaar kan duren aleer ge echt hoort wat ge moet horen, dan denk ik niet dat veel van de mensen die thuis zitten muziek luisteren (geen makers van muziek, de fans bij wijze van spreken) dat zullen horen.

Ik kan daar volledig in verkeerd zijn, dat geef ik toe maar als ik het zelf niet hoor dan kan ik het gewoonweg niet toepassen...

Dus zal ik ofwel op een andere manier tot een oplossing moeten komen, ofwel moet ik ervoor zorgen dat wat nu een minder punt is een pluspunt word.

Het zou leuk zijn als je naar de huidige status van het liedje zou luisteren en me zou willen vertellen of er distortion is. Ik lijk precies iets te horen maar ik ben nu bezig met de kick aan te passen en ik begin te twijfelen of dat eigenlijk wel nodig is. Het zou dus tof zijn als je even zou willen luisteren.

Ik heb dus de drums aangepast, ze een andere sound gegeven. Ook heb ik alle instrumenten ge-EQ-ed.

Maar toch lijkt het alsof de kick distortion geeft, maar ik ben niet zeker of dat zo is, en als dat zo is, dat dat echt slecht is in dit geval. Ik weet het niet. Misschien dat jullie me daar kunnen mee helpen?


https://soundcloud.com/user-398982519/the-mad-scientist/s-noh1D9V12be

hola jimmy,

met EQ op de kick bewerken,en dat hoor je wel op de track.
en vaak doen dan word je gehoor beter!
Masteren is ook je oren gebruiken.

Groeten van andré,:)
 
andreos ja ik probeer met EQ de kick frequentie te versterken. Maar nu ben ik weer te bang om de kick te luid te zetten, dus het kan goed zijn dat hij nu te stil staat.

Ik heb geprobeerd iets of wat kleine automations (of automatations?) toe te voegen over de track. Vooral als er een climax komt is dat beter te horen. Ik heb me wel enkel bezig gehouden daarmee op het volume van de verschillende instrumenten

Je kan het nummer beluisteren (en gratis downloaden als je het wilt) op

https://soundcloud.com/themadscientistbelgium/the-mad-scientist
 
klinkt lekker! zoals ik het nu kan beoordelen, vind ik de mix goed. (en ja compressors zijn een enigma... al begin ik ze onder de knie te krijgen, of zelfs te begrijpen, tenzij je weer een nieuw type hebt, maar het lukt sinds een tijd vrij goed... sidechaining gebruik ik zelf overigens ook nooit. nooit? sja, MMorph. en 1 keer een MautodymanicEQ, al werkt dat anders.)

maar lekker nummer!
 
Sidechaining in compressie wordt gebruikt om te bepalen wanneer het volume van de track omlaag moet. Het wordt veel gebruikt om de bas niet in de weg van de kick te laten zitten. Dat is ook waar de zogenaamde "wobble bass" vandaan komt... Neem het volgende:

Track met kick (of hele drum partij)
Track met baslijn

Nu hoor je dat de kick wegvalt omdat de baslijn ook in de lage tonen zit. Zet een compressor op de baslijn. Laat nu de kick / drum track binnen via de sidechain van de compressor op de baslijn. Stel de compressor sidechain zo in dat het reageert op de lage frequenties uit de sidechain (de kick). Nu zal de bas vanzelf omlaag geschroefd worden als de kick inkomt en weer losgelaten als de kick onder een bepaalde ondergrens komt. Als je de release op een lange tijd zet dan krijg je het zogenaamde ' wobble bass' effect. Bass duikt weg voor de kick en komt heel langzaam weer terug in volume en gaat vervolgens weer weg als de kick komt... wobble-effect.
 
Wobble bass?
LFO over VCF toch? Mr. Oizo - Flat Beat of Azzido da Bass - Dooms Night. Volgens mij zijn dat "bekende" voorbeelden van een Wobble Bass.

Een standaard compressor met sidechain reageert, volgens mij, op de envelope (amplitude) van het (sidechain) inputsignaal. En ja, een multiband compressor werkt net ff anders.

Het fenomeen dat jij beschrijft is, volgens mij, ducking.

Kwek!
 
Wobble bass?

Het fenomeen dat jij beschrijft is, volgens mij, ducking.

Kwek!

Hahaha.. ja zeker: ducking. Dan is mijn veronderstelling dat dit een wobble-bass oplevert incorrect. Sorry. Heb het nooit uitgeprobeerd want ik ben... Uhm... "geen groot liefhebber" van wobbles :-D

Bedankt voor de correctie :okdan:
 
Hahaha.. ja zeker: ducking. Dan is mijn veronderstelling dat dit een wobble-bass oplevert incorrect. Sorry. Heb het nooit uitgeprobeerd want ik ben... Uhm... "geen groot liefhebber" van wobbles :-D

Bedankt voor de correctie :okdan:

Graag gedaan. Zelf een liefhebber van correcte informatie ;)

Ducking, in het Nederlandsch zou het fenomeen (dacht ik) "pompen en zuigen" genoemd worden. Leg dat maar eens uit op "muffwiggler" :D

Edit: Fokke&Sukke, zouden dat sidechainexperts zijn?
 
Drumtracks op een cassettebandje opnemen en daarna weer importeren in je DAW. Ook best mooie compressie. Een cassettedeck vind je voor bijna niets in de kringloopwinkel. Alesis 3630 compressor ook leuk voor weinig (2ehands/MP). Én compatible met ieder OS. Zelf vind ik de MC6 van DBX een leuk apparaatje. Overeasy, ja tochgchgch?
 
andreos ja ik probeer met EQ de kick frequentie te versterken. Maar nu ben ik weer te bang om de kick te luid te zetten, dus het kan goed zijn dat hij nu te stil staat.

Ik heb geprobeerd iets of wat kleine automations (of automatations?) toe te voegen over de track. Vooral als er een climax komt is dat beter te horen. Ik heb me wel enkel bezig gehouden daarmee op het volume van de verschillende instrumenten

Je kan het nummer beluisteren (en gratis downloaden als je het wilt) op

https://soundcloud.com/themadscientistbelgium/the-mad-scientist

Hola Jimmy,

Ja prachtig hoor:halleluja

Gewoon doorgaan,je word een prof:okdan:


Groeten van andreos:)
 
Back
Top