nieuw project

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.104
Locatie
Belgie
Hey iedereen,

ik ben blijkbaar gisteren nacht aan een soort van "nieuw project" begonnen. Heb er nu momenteel drie lopen.
Eerste project hebben jullie al gehoord, de soundtrack achtige liedjes.
Tweede project hebben sommigen ook kunnen horen, meer dance/edm achtige track (heb deze track terug verwijderd omdat het duidelijk was na comments dat deze nog helemaal niet goed was)

Nu, wat is dit derde project? Wel ik zou het niet weten om eerlijk te zijn, ik denk niet echt dat het dance achtig is, ik weet eigenlijk niet wat het is. Al dat ik weet is dat ik enkel arps of sequences (weet niet goed dewelke het is) gebruik in deze tracks. Ze klinken dus zo goed als heel de tijd hetzelfde met af en toe een kleine verandering. Toch denk ik dat ook voor deze sound er een publiek is.

Ik heb dus momenteel drie projecten lopen: soundtrack= Jimmy Eyckmans, Dance/EDM= Mozex en dan nu ook dat arp/seq gedoe= The Mad Scientist.

Als jullie zin hebben kunnen jullie naar een track die ik gisteren nacht geproduceerd heb luisteren en laat maar weten wat je ervan vind:

https://soundcloud.com/user-398982519/the-mad-scientist
 
Lieflijke geluiden en melodieƫn...zeer mooi allemaal, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de kick en de snare te prominent aanwezig is... je zou een stuttereffect kunnen gebruiken op je percussies. Maar doe zo maar verder man, want ik vond het mooi. :)
 
Ik vond het ook wel iets hebben, vooral hoe de verschillende arps met elkaar samen spelen. Leek me wel een soort van experiment, daarmee de titel.
Wel ik denk dat ik begin door te krijgen hoe kick en snare werkt dan. Ik moet eerlijk zijn, ik heb al naar andere muziek geluisterd en daar zijn de kick en snare inderdaad veel stiller.
Ding is dat ik in begin ook zulke volumes handhaafde tot ik op een forum te horen kreeg dat je men kick bijna niet hoorde...
Ben toen de kick en snare beginnen luider zetten...

Ik ga nu de kick eens wat stiller zetten en de snare en percussie. Bij een nieuw liedje dat ik gisteren aan het maken was heb ik eens een delay op de percussie gezet, dat gaf ook een mooi effect. Spijtig genoeg is bij dat nummer men ableton gecrashed en de save file gecorupteerd waardoor sommige vst instrumenten op hun default waarde kwamen te staan (inclusief het type instrument) en alles dus 1 piep gaf als sound... Spijtig, want in dat nummer was ik ook bezig met geluiden te laten infaden en uitfaden en dat klonk ook wel goed.

Sinds ik nooit weet wat ik doe is het onmogelijk voor mij om de song te herstellen. De noten staan er nog wel, maar ik weet niet meer welke presets ik heb gebruikt. Spijtig, maar op naar de volgende song dan maar.

Ik zal zeker de drums in deze song in de loop van de dagen dan ook is aanpassen. Toch iemand die het liedje leuk vond :)
 
Erg leuk. Beetje EBM als Covenant of Project Pitchfork etc. Daar zou dit zo tussen kunnen.
Kick en snare zijn inderdaad wat prominent aanwezig. Misschien zou je ducking compressie kunnen gebruiken om ze wat meer ruimte in de mix te geven en dan kunnen ze zachter zonder dat je impact verliest. De kick en snare mogen voor mij ook nog wel wat rauwer. Een beetje saturation ofzo mag best. Maar dat is een smaak-kwestie.
De arpeggios werken inderdaad leuk samen. Ik hou wel van die door elkaar wevende melodieen. Alles klinkt wel erg op-de-tel. Een truukje wat daar kan helpen is om een beetje met delay te spelen die net niet helemaal in-sync loopt. Dus net een paar ms te snel of te langzaam. Of een zachte triolen delay.
Maar dat zijn allemaal details. Dit nummer staat er gewoon!
 
ik heb graag dat er orde in chaos is. Daarom dat ik graag op de tel werk denk ik. Of misschien is het gewoon omdat ik een noob ben HAHAHA :dubbel:
Ik gebruik de delay, bij deze song voor de eerste keer, op zo goed als alle instrumenten behalve de drums en percussie (deze song, song dat ik nu bezig ben heeft ook delay op 1 percussie)
Het ding is dat wanneer je zoveel arps tegelijk delayed, ieder weliswaar apart, je dit in detail moet doen of het klinkt gewoon niet meer goed.
Het is dus niet zomaar lukraak wat delay op ieder instrument (apart) zetten, dan klinkt het als sheisse (kan geen duits maar ge get de point)
Het is dus wat puzzelwerk en ik denk dat als ik off beat zou gaan om wat minder in het gelid te lopen (op de tel) het niet goed zou komen.
Misschien als ik binne enige tijd wat meer ervaring in dit alles heb dat dat wel lukt.
Wat is ducking compression? Dat is inderdaad de reden waarom ik de kick en snare zo luid zet, dus dat zou veel kunnen oplossen.
 
Wat is ducking compression?

20 amerikanen in een 2CV :D

Een compressor "kijkt" of het volume niet onder of boven een bepaalde waarde komt en zorgt dat wanneer het eronder of boven komt het naar die waarde wordt bijgesteld.

Je kan als waarde (exacter geformuleerd, "trigger") ook een ander signaal gebruiken (sidechain).

Stel je hebt een partij strings en een kick, met sidechain compressie op de strings zorg je dan dat iedere keer wanneer de kick klinkt, de strings even iets zachter gaan (ducking). Het geluid "bukt"/"duikt" dan even (om het nog even in het Nederlands uit te drukken).
 
Last edited by a moderator:
Ja van sidechaining heb ik al gehoord. Heb dat ook al eens geprobeerd maar klonk niet zo goed. Zal eens wat youtube videos opzoeken en proberen het in de track te krijgen.
 
Nope, sidechaining is niks voor mij. Zal wel andere manieren zoeken. Ik hoor het gewoon niet. Of ik moet in het extreme gaan met de compression maar dan verandert het hele rhytme van de arp. Dan hoor ik wel harder het ducking effect maar dan is mijn compositie niet meer wat het was. Omdat er teveel word weggehaald waarschijnlijk van de bassline.

Waarschijnlijk dat met vele oefening je zo subtiel kan horen dat je de kleinste veranderingen hoort, dat geef ik toe, maar wat nut heeft het dan dat te doen als je eigenlijk in begin niets hoorde.

Is dat dan gewoon iets dat producers onder elkaar doen om te laten zien hoe geweldig ze zijn? Ik weet het niet. Ik hoor het althans niet.

En ik denk dan dat 90% van de mensen die NIET met muziek bezig zijn (makers) het ook niet echt gaan horen...

Wat ik wel toegeef is dat de kick iets voller mag zijn, maar ik ken van effecten allemaal niet zo veel, ik ga wel proberen hem iets luider te maken en voller.
 
Je stelde een vraag en het leek mij goed die te beantwoorden met een uitleg over het fenomeen.

Ik geloof daar zelf meer in dan zeggen dat Google je vriend is, of dat er een zoekfunctie op dit forum bestaat.

Ik geloof in kennis delen. Ik geloof ook dat ik niet het type mens ben dat met kennis pocht. Daarnaast weet ik dat ik de wijsheid niet in pacht heb. Het beantwoorden van je vraag Ć©n jouw reactie daarop bevestigen dat.

Robert Babicz is een producer die compressie voornamelijk als effect gebruikt. Ik heb niet de indruk dat hij het type mens is die dat doet om te laten zien hoe geweldig hij is. Hij vindt het wel geweldig leuk wat hij doet en kan daar erg enthousiast over spreken. Oud filmpje, boordevol mooie tips:
https://youtu.be/_48y9dQxN3c
 
Sidechaining kan ik gewoonweg niet. Zelfs in de youtube videos die ik gezien heb, als de compressor on and off word gezet hoor ik niet echt een verschil. Ze spreken erover dat het is om de boom in de kick te krijgen, maar ik hoor dat toch niet dan. Klinkt gewoon hetzelfde.

Dan word het wel moeilijk om dat in je song te importeren.

In de comments las ik dat sommige pas na 10 jaar doorhebben wat compressie is. Dus er zal wel iets zijn. Maar dan komen we bij men gehele punt: als het tien jaar kan duren aleer ge echt hoort wat ge moet horen, dan denk ik niet dat veel van de mensen die thuis zitten muziek luisteren (geen makers van muziek, de fans bij wijze van spreken) dat zullen horen.

Ik kan daar volledig in verkeerd zijn, dat geef ik toe maar als ik het zelf niet hoor dan kan ik het gewoonweg niet toepassen...

Dus zal ik ofwel op een andere manier tot een oplossing moeten komen, ofwel moet ik ervoor zorgen dat wat nu een minder punt is een pluspunt word.

Het zou leuk zijn als je naar de huidige status van het liedje zou luisteren en me zou willen vertellen of er distortion is. Ik lijk precies iets te horen maar ik ben nu bezig met de kick aan te passen en ik begin te twijfelen of dat eigenlijk wel nodig is. Het zou dus tof zijn als je even zou willen luisteren.

Ik heb dus de drums aangepast, ze een andere sound gegeven. Ook heb ik alle instrumenten ge-EQ-ed.

Maar toch lijkt het alsof de kick distortion geeft, maar ik ben niet zeker of dat zo is, en als dat zo is, dat dat echt slecht is in dit geval. Ik weet het niet. Misschien dat jullie me daar kunnen mee helpen?


https://soundcloud.com/user-398982519/the-mad-scientist/s-noh1D9V12be
 
ik denk dat ik het gevonden heb. Ik ga nog even wachten met versie up te loaden want ik merk op dat ik veel dingen opeens pas hoor nu in de kick. En ik ben wat meer met de settings bezig ook. Zal later als ik het nog eens gehoord heb na een tijdje er niet meer mee bezig zijn geweest het uploaden.
 
Tsja, ik heb niet de conditie om de marathon te lopen. Maar om daarom marathonlopers impliciet (?) voor patsers uit te maken en daarnaast het bijbehorende publiek dat de snelste wilt zien beschuldigen van blindheid, is een niet zo handige manier om mijn eigen fitheid niet onder ogen te hoeven komen. Realistischer (en netter naar anderen m.i.) zou conditietraining zijn.

Dus Jimmy, 10 x opdrukken. Anders slaat de sorry ook nergens op ;)
 
als het tien jaar kan duren aleer ge echt hoort wat ge moet horen, dan denk ik niet dat veel van de mensen die thuis zitten muziek luisteren (geen makers van muziek, de fans bij wijze van spreken) dat zullen horen
Ik denk dat de meeste mensen die thuis zitten muziek luisteren niet eens het verschil tussen mineur en majeur kennen, Maar ze horen het wel in de 'feel' van het nummer. Dat werkt met compressie in al zijn vormen ook zo. Ik weet zeker dat je het verschil wel gaat horen wanneer een goede geluidstechnicus hier met compressie op los gaat.

Maar dat wil niet zeggen dat iedere muzikant dit tot in de puntjes moet beheersen. Het is goed om er een beetje mee te experimenteren en te weten hoe het werkt maar als dit aspect van productie niet is wat je pleziert zou ik me daar niet te veel zorgen over maken. Een professionele plaat wordt niet door 1 persoon gemaakt. Jouw talent ligt duidelijk meer aan de muzikale kant en dan weet je nog een hele nette mix neer te zetten. Ik zou me meer op je sterke punten richten.
 
Je speelt goed toetsen. Je bent geen concertpianist.

Als ik jouw 90/10 theorie volg, zou het merendeel van de luisteraars niet het verschil kunnen horen tussen jou en Wibi Soerjadi.

Uhm, vind je het heel erg dat ik dat niet wil geloven?

Los van dat. Ik denk dat jij zelf vergeten bent hoe lang jij erover gedaan hebt om toetsen te leren spelen. Misschien duurt het leren produceren net zo lang of langer. Zelf heb je verschillende keren gezegd dat je dat (produceren) ook niet leuk vindt. Ik vraag mij inmiddels oprecht af, waarom doe je het dan? Ga lekker toetsen spelen als daar je hart licht. Prima toch?!
 
Je moet niet zo kwaad worden. Ik ben al heel de tijd bezig met het liedje beter te maken. Dat doe ik normaal nooit. Want ik produceer normaal gewoon het ene achter het andere liedje.

Ik vind dus dat uw redenatie niet op veel slaagt. Ik zou graag hebben dat als u over respect spreekt, het dan ook zelf toepast. Ik heb me verontschuldigt.
 
Ik denk dat de meeste mensen die thuis zitten muziek luisteren niet eens het verschil tussen mineur en majeur kennen, Maar ze horen het wel in de 'feel' van het nummer. Dat werkt met compressie in al zijn vormen ook zo. Ik weet zeker dat je het verschil wel gaat horen wanneer een goede geluidstechnicus hier met compressie op los gaat.

Maar dat wil niet zeggen dat iedere muzikant dit tot in de puntjes moet beheersen. Het is goed om er een beetje mee te experimenteren en te weten hoe het werkt maar als dit aspect van productie niet is wat je pleziert zou ik me daar niet te veel zorgen over maken. Een professionele plaat wordt niet door 1 persoon gemaakt. Jouw talent ligt duidelijk meer aan de muzikale kant en dan weet je nog een hele nette mix neer te zetten. Ik zou me meer op je sterke punten richten.

Daar heb je gelijk in, ik zie ook artiesten die met twee werken. De ene speelt iets, de andere doet de meer technische kant. Maar op elk forum dat ik kom wilt iedereen altijd dat ik al die dingen alleen doe. Voor mij hoeft dat geheel niet.
 
Je moet niet zo kwaad worden. Ik ben al heel de tijd bezig met het liedje beter te maken. Dat doe ik normaal nooit. Want ik produceer normaal gewoon het ene achter het andere liedje.

Ik vind dus dat uw redenatie niet op veel slaagt. Ik zou graag hebben dat als u over respect spreekt, het dan ook zelf toepast. Ik heb me verontschuldigt.

Jimmy, ik wens (en gun) je veel geluk, plezier, succes wijsheid. Daarnaast succes met de nieuwe baan!
 
Back
Top