Zijn deze geluiden beter?

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.127
Locatie
Belgie
Dit heb ik vandaag in elkaar gestoken met andere geluiden, zijn deze beter?
Ik moet morgen nog wel eens luisteren met frisse oren, heb nu een 4-5 tal uur aan een stuk bezig geweest.

https://soundcloud.com/mo7ex/resurrecting-music
 
Dag Jimmy,

Ik denk -nee, ben er zeker van- dat je op de goede weg bent :okdan:. Compositorisch is het hetzelfde als met je andere songs: super! De klanken beginnen inderdaad al een minder "keyboard" gehalte te krijgen ... je ziet: de aanhouder wint ;). Vooral de strings klinken heel mooi (val altijd voor strings als ze mooi ingespeeld zijn :)). Ook de dwarsfluit naar het einde toe klinkt erg overtuigend.

Enige wat ik ook hier weer merk, is de vervorming. Dit hoor ik over het ganse stuk door, zowel in het begin, midden als op het einde. Op 1:19 hoor ik het heel erg en vanaf 3:53 komt het ook regelmatig echt naar voren.
Omdat dit blijft wanneer ik mijn volume lager zet, vermoed ik toch dat het in de opname zit maar dan zou jij het toch ook moeten merken.
Als er geen andere leden deze vervorming horen, dan zal het wel ergens bij mij liggen maar ik deel het toch maar even mee.

Maar in ieder geval heb je weer een knap staaltje van compositie neergezet :halleluja.

Doe zo verder!

:doei:

Danny
 
Ja ik hoor het niet echt... normaal zit ik ook overal onder de -0.6db... zal later het arrangement nog eens bekijken. Kan ook proberen de loudness iets minder hard omhoog te doen met ozone elements en zien of je dan nog steeds een probleem ondervind
 
Ik zou zeggen, maak meer gebruik van dynamiek en laat de strijkers niets zo dominant naar voren komen, en probeer een mooier gebalanceerd stereobeeld te creëren. Less is more enzo.:okdan:
 
Ik doe men best op gebied van dynamiek. Met de plugins dat ik nu heb is het makkelijker om bv met de piano luider en zachter te spelen doormiddel van de toetsen harder of zachter in te drukken. Ik ben dat zo gewend van toen ik nog keyboard speelde...
Ik denk dat ik in dit liedje al veel meer dynamiek heb dan de vorige liedjes...

Ik kan inderdaad misschien nog wat aan de strijkers sleutelen maar ik ga daar nog wat tijd over laten gaan. Hoe ik een gebalanceerd stereobeeld moet creeëren zou ik niet weten want ik weet nog geen eens wat het is.

Als less more is dan is misschien techno ofzo iets voor jou.

Dat is meestal gewoon een drum met een bass en een lead. Ik vind dat nu niet echt more maarja, ieder zijn smaak!
 
Mooi arrangement inderdaad. En ik vind ook de geluiden erg mooi. Ik zit er met plezier een tweede keer naar te luisteren.
Vervorming hoor ik niet echt maar ik hoor in het mid-hoog wel een randje waardoor pieken wat aggresief klinken. Misschien helpt het om de limiter van ozone wat minder hard aan te sturen? Dat komt de dynamiek ook ten goede denk ik. Ik vermoed dat dat ook is wat AdDM bedoelde met less is more.
Dat is helaas het nadeel van alles zelf doen. Professionele producers kunnen dat soort dingen aan een mastering engineer overlaten.
 
Hola Jimmy,

Een mooie Compositie dus TOP.
Maar ik moet men gelijk geven,misschien eerst opnemen zonder reverb,soms verzuipen de instrumenten in elkaar.
dat heeft met frequenties te maken(zo ver ben je nog niet).
en inderdaad kijk even in je mixer naar de output,waarschijnlijk had je daar geen erg in!
Maar mooi gedaan :okdan:

Groeten van andré:)
 
Mooi stukkie muziek, het klinkt stukken beter dan je vorige tracks. Ik hoor niet echt vervorming, wel zoals Andreos al zegt dat er frequenties door elkaar lopen, simpel gezegd moet je dan op elke track een eq plaatsen en dan ruimte maken zodat alle geluiden op een bepaalde frequentie zitten, soort anderhalve meter economie in je DAW, als je dan ook nog eens op elke track een Compressor toevoegd, wordt het helemaal mooi, hier zijn heel wat youtube filmpjes van te zien. Daarnaast vermoed ik dat je Reverbs op de tracks zelf hebt, het is beter in dit genre muziek om verbs en delays op de sent track te zetten, want dan heb je alleen het effect na het geluidje, hier zijn ook wel andere foefjes voor maar dit is de makkelijkste, als je namelijk een reverb op de track zelf hebt hoor je het al zodra je de noot start, en dat klinkt bijvoorbeeld op een piano vaak minder mooi. Maar genoeg technisch gelul want dat is niks voor jou had ik begrepen. Je kan gewoon erg goed composeren en misschien is je doel niet eens om er een technisch hoogstandje van te maken maar wil je gewoon muziek spelen.
 
Mooi stukkie muziek, het klinkt stukken beter dan je vorige tracks. Ik hoor niet echt vervorming, wel zoals Andreos al zegt dat er frequenties door elkaar lopen, simpel gezegd moet je dan op elke track een eq plaatsen en dan ruimte maken zodat alle geluiden op een bepaalde frequentie zitten, soort anderhalve meter economie in je DAW, als je dan ook nog eens op elke track een Compressor toevoegd, wordt het helemaal mooi, hier zijn heel wat youtube filmpjes van te zien. Daarnaast vermoed ik dat je Reverbs op de tracks zelf hebt, het is beter in dit genre muziek om verbs en delays op de sent track te zetten, want dan heb je alleen het effect na het geluidje, hier zijn ook wel andere foefjes voor maar dit is de makkelijkste, als je namelijk een reverb op de track zelf hebt hoor je het al zodra je de noot start, en dat klinkt bijvoorbeeld op een piano vaak minder mooi. Maar genoeg technisch gelul want dat is niks voor jou had ik begrepen. Je kan gewoon erg goed composeren en misschien is je doel niet eens om er een technisch hoogstandje van te maken maar wil je gewoon muziek spelen.

Ik gebruikte vroeger de onboard reverb van in ableton live maar kreeg veel de reactie dat de reverb niet zo goed is, te weinig reverb. Nochtans stond die helemaal open... Ik heb nu een abonnement genomen op Composercloud van East West en ik heb voor deze track de Hollywood plugins gebruikt (hollywood brass, hollywood strings etc) en voor de piano een plugin die een yahama piano zou moeten voorstellen. Ik heb de reverb van in de plugins gebruikt, daar hoorde ik duidelijk een verschil in. Maar als ik het goed begrijp dan gebruik ik nu teveel reverb op de instrumenten? Ik zet telkens eq op elke track en op de masterbus maar ben daar zeer eerlijk in, ik gebruik het gewoon om de sound van de geluiden een klein beetje aan te passen, beetje meer low, minder mid of net omgekeerd. Ik weet bijlange niet of je een eq zo gebruikt maar dat is wat ik ermee doe...
Mensen hebben mij nog al aangesproken over die frequentie toestand, zoals andreos zegt, daar ben ik bijlange nog niet. Maar ik zal als ik er de zin voor heb is op youtube er informatie over opzoeken..

Ja inderdaad... momenteel gaat het er mij meer om om muziek te maken... Ik doe dat gewoon graag... Ik maak niet echt muziek om beroemd te worden of om een hit te maken. Die dingen intresseren me geen zier. Ik componeer gewoon graag. Al dat opzoek werk dat doe ik minder graag lol... maar dat wilt niet zeggen dat jullie geen gelijk hebben, dat hebben jullie zeker en vast wel.

Ik zal zien wat ik kan doen.
 
Klinkt er goed. Veel natuurlijker.
ben het niet eens met compressie en eq. Met klassieke accoustisch als er te veel frequenties vrijven kun je beter wat parts omhoog of omlaag transporneren.
en reverb is iets wat je moet leren instellen om een goede sound te krijgen. Dus niet zomaar een reverb erop gooien maar mooi afstellen.
beetje eq kan wel ofzo.

Heb erg van de muziek genoten. Mooi hoor
 
Een echte compositie zou ik dit nu niet durven noemen, het is bijna heel de tijd hetzelfde riffje, in de bas een mineurtoonladder naar beneden zakkend, een beetje anders vanaf minuut 2 ongeveer. Maar een arrangement is het zeker! Het is niet eenvoudig om eenzelfde akkoordenreeks voor meer dan 4 minuten spannend te houden en daar slaag je heel goed in. De klanken zijn inderdaad veel beter, heel mooie strijkers, iets te luid wel. Het zijn verschillende strijkerlagen meen ik te horen, je zou die elk een beetje naar de andere kant kunnen pannen om dat voornoemde stereobeeld wat te verbeteren. De piano verzuipt veel te veel in de reverb naar mijn smaak (maar dat is dus smaak en dat is persoonlijk), net als de fluit op het einde. Het is een beetje een rare reverb, het lijkt wel of die instrumenten in een doos zitten opgesloten. Misschien is het dat wat ik hier mishoor.
Allemaal als opbouwende kritiek bedoeld hé! Want je maakt rasse schreden elke keer. :okdan:
 
Zal eens wat met de panning proberen te werken en zien wat daar uit komt. En zal de strijkers ook minder zetten. Ja ik gebruik twee strijkers op elkaar op sommige plaatsen.
Zal de reverb ook aanpassen op de piano
 
https://www.ensie.nl/betekenis/stereobeeld Stereobeeld

Luisterervaring die ontstaat door in de geluidsmix de instrumenten verschillende plekken te geven, bijvoorbeeld de gitaar links en het orgel rechts. Zo wordt de illusie gewekt dat de band in de huiskamer staat te spelen.



Hoe ik een gebalanceerd stereobeeld moet creeëren zou ik niet weten

Je mag uiteraard onderstaand als negatief, niet pedagogisch verantwoord etc. opvatten.

Als ik naar je muziek luister en je opmerking over techno ter harte neem, neem ik aan dat jij met techniek een symphonie orkest wilt simuleren.

Voor je mix betekent dat je dan het plaatje van de opstelling van zo'n orkest in je hoofd moet houden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Symfonieorkest

Zeer simplistisch overdreven uitleg ...
Dat zou kunnen betekenen dat je de "pan" op je mengpaneel (al dan niet virtueel) voor de 1e viool helemaal naar links draait en voor een cello helemaal naar rechts. Er vanuit gaande dat je het stuk wilt brengen vanuit het standpunt van de dirigent.
Het type zaal bepaal je met een reverb.

Wat ik persoonlijk leuk vind aan techno is dat je kan simuleren hoe een 1e violist al spelend door een gymzaal rent omdat hij (of zij) hard bezig is zijn of haar Stradivarius te beschermen omdat een gefrustreerde turnvader een stuiterbal diezelfde ruimte in heeft gegooid. In het pré-youtube tijdperk overigens. Jij bent getuige middels een ietwat brakke AM-radio.:D


Edit: Mooie compositie
 
Last edited by a moderator:
Maar ik moet men gelijk geven,misschien eerst opnemen zonder reverb,soms verzuipen de instrumenten in elkaar.
dat heeft met frequenties te maken(zo ver ben je nog niet).

Jimmy, zo ver ben je wel!

Stap voor stap...
-Alle reverb eraf
-Pak het plaatje van het orkest erbij
-Bepaal met de "pan" de positie (L/R) van de "instrumentalisten".
-Bepaal met het volume de afstand (V/A)van de "instrumentalisten".
(Dichtbij ten opzichte van de dirigent is iets harder in je mix. Wat verder weg is wat zachter).
-Bedenk in wat voor zaal gespeeld wordt
-Kies de bijpassende reverb
Nu kan je over het geheel (dezelfde!) reverb gooien. Je kan er ook voor kiezen om net als bij L/R en V/A iets meer of iets minder van dezelfde reverb per "instrumentalist" te geven ten opzichte van het luisterperspectief.
-Render de boel (ZONDER!!! zogenaamde masterplugins)
-Maak een kopie van je file en "Normalize" die.

In theorie hoef je geen rekening te houden met frequenties. Dat is namelijk al gedaan toen men de plaatsing van de bezetting van een symphonieorkest bedacht. En dat is toch wat jij wilt simuleren?

Ok. Als bovenstaand gelukt is, kan je natuurlijk gaan experimenteren. Want hoe zou jouw compositie klinken met publiek? Geritsel van programmaboekjes, gekuch van een vrouw op het balkon. Iemand met slaapapneu die zijn ogen niet kan open houden op rij 13 stoel 4. Enz. Enz. En voor het lerend vermogen twee opnames. De simulaties zouden dan zijn van één voor en één na de anderhalve meter maatregel :D
 
Je kan er ook voor kiezen om net als bij L/R en V/A iets meer of iets minder van dezelfde reverb per "instrumentalist" te geven ten opzichte van het luisterperspectief.

Het kan, maar ik zou het niet doen. Best een slecht advies. Vervelende gast ook, die M01C.

Ow Jimmy ff wat anders. Mocht je ooit benieuwd zijn hoe één van je composities zou klinken als die zou worden uitgevoerd door een drachtige orka, een doofstomme musicalster, een vlooiencircus onder leiding van een stuiterballende turnvader, ieder allemaal in een andere ruimte wegens gevaar van coronabesmetting... Lijkt mij leuk om te doen. Ik heb alleen geen DAW. Dat zou dus middels partituur moeten :)
 
In elk geval is er al aanzienlijke verbetering hoorbaar, da's een feit.
Bij een vorige comment had ik het vooral over de beweging van de strijkers, intonatie van de piano zoals velocities, curve's die bepalde instrumenten spelen, de verdeling van strijkers in Contra's, Cello's nen violen.

Ik heb voor jou iets opgezocht. De betreffende componist doet alles met virtuele (samples) instrumenten. Uiteraard doet het gebruik van sommige libraries al heel veel en heb alle begrip voor het feit dat je geen duizenden euro's wil uitgeven aan welke library dan ook. Maar geloof me, zelfs met een JV1080 en Orchestral Expansion loop je al heel ver.
Als je dan al geen first grade libraries kan gebruiken, is het nog eens zo belangrijk om die velocity curves en mix, pan, reverbs e.a. in dubbel zo goed in acht te nemen !
Check this out :

https://soundcloud.com/adamhochstatter/the-last-time-i-saw-her-offical-demo-for-cinesamples-cinepiano
 
Eindelijk eens iets waar je kennis moet hebben van muziek.En niet dat je een synth koopt en wat aan de knoppen draait en opneemt en het voorstelt, het zoveelste soort ambient stukje waar de emmer al meer dan aan het overlopen is en gewoon dweilen is met de kraan open hier op internet....
 
Ik heb een klein beetje geprobeerd om sommige zaken te veranderen. Ik heb een foto opgezocht van de opstelling van een orkest en daar een beetje op verder gegaan. Heb dus meer met panning gewerkt. De reverb is ook een beetje aangepast en elk instrument heeft dezelfde reverb. Ik denk ook dat ik de strijkers een beetje minder luid gezet heb. Als je zin en tijd hebt luister je nog maar is naar het liedje en laat je me maar weten of het iets beter is.
 
Back
Top