Alice went shopping for groceries

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam


Waarde luisteraar,

Na 15 maanden heb ik eindelijk weer eens een track afgerond. Hij stond al een tijdje klaar om afgemaakt te worden en vandaag was het dan zover. Het is te warm om te klussen, dus dan maar m'n hok in.

De track is een beetje een feel-good dingetje geworden, en ik zag Alice voor me. Daarmee zou de titel verklaard moeten zijn. Zoals gebruikelijk ITB gewerkt, met gebruik van de Nexus en en de Lush-101. De sax is ingespeeld door Slap Johnson. Wat een muzikant is dat toch.

Mocht u ideeën of tips hebben voor verbetering, dan sta ik daar zoals gebruikelijk voor open.

Weesch gegroet.
 
Heel fijne vibe, moet een beetje denken aan de tijd waarin ik veel Café del Mar's en (LTJ Bukem's) Earth luisterde. Prachtige sfeervolle sounds ook. Wel heb ik ergens het idee dat er (met name kwa 'verhaallijn') veel meer potentieel in zit dan je er nu uithaalt. Maar dat kan ook komen omdat ik hem op de laptop luister. Lijkt me overigens best leuk eens een edit te maken; is er op dit forum sowieso niet een thread waar we elkaars 'stems' kunnen downloaden om elkaars werk goed te verzieken eh remixen?
 
Klinkt goed, ik dacht even "dit was het", en dan komt die Sax erin, vanaf dat moment wordt de track ontzettend interessant, om vervolgens de laatste minuut nog even het begin te herhalen. Erg goed gearrangeerd. :okdan:
 
Ideale muziek voor een warme zomernacht als deze! De sax klinkt ook lekker.

:W
 
Hi,

lekker lounge/chillout track.
Nu produce ik al een tijdje oa. ook in dit genre en heb er dus een slinger aangegeven qua mix/master naar mijn smaak als ik het zelf zou releasen.
De track mocht wel wat meer warmte en body hebben.Beetje ballen zeg maar:dubbel:
Je stereo image was wat tebreed ....wat smaller gemaakt.:beard:

De sax zou ik in je mix misschien nog wat frequency shaping/smoothing(EQ)doen want er zitten nog wat harsh klinkende frequencies in.
Wat volume automation zou misschien ook handig zijn aangezien het stuk met de sax erin aan eind wel erg veel harder is als de rest van de song.
Maar goed allemaal details.
Gewoon lekker track...lekker sfeer...das belangrijskte!:okdan:
 

Attachments

  • Alice went shopping for groceries-Remaster.mp3
    12,5 MB · Bekeken: 171
Na 15 maanden heb ik eindelijk weer eens een track afgerond. Hij stond al een tijdje klaar om afgemaakt te worden en vandaag was het dan zover. Het is te warm om te klussen, dus dan maar m'n hok in.



Ja man, waarom duurt het toch zo lang?
Je maakt altijd zulke goeie tracks, van deze had ik wel een hele cd kunnen luisteren, toen die sax erin kwam kreeg ik herinneringen aan Solution qua muziekstijl, lekker hoor.
Lekkere baslijn trouwens onder die sax. :okdan:
Ik hou juist wel van zo'n brede stereo image.

Zoals gebruikelijk ITB gewerkt,

Laat me raden; gewoon weer op je pc keyboard ingespeeld? ;)
 
Dank voor de reacties allen :okdan:

Heel fijne vibe, moet een beetje denken aan de tijd waarin ik veel Café del Mar's en (LTJ Bukem's) Earth luisterde. Prachtige sfeervolle sounds ook. Wel heb ik ergens het idee dat er (met name kwa 'verhaallijn') veel meer potentieel in zit dan je er nu uithaalt. Maar dat kan ook komen omdat ik hem op de laptop luister. Lijkt me overigens best leuk eens een edit te maken; is er op dit forum sowieso niet een thread waar we elkaars 'stems' kunnen downloaden om elkaars werk goed te verzieken eh remixen?

Café del Mar was ook wel een dingetje voor mij hoor :). Wat betreft de verhaallijn, ik vind het zo knap dat sommige leden een idee in hun hoofd hebben voordat ze aan de slag gaan. Bij mij werkt dat heel anders. Ik begin met wat toffe geluiden en maak een loop/thema. En dan nog eentje met dezelfde sounds. Daarna ga ik de boel uitwerken en arrangeren. En dat proces heb ik eigenlijk niet bewust in de hand. Ik ben dan maar een volger. Dus soms is de verhaallijn duidelijk aanweig door puur toeval en soms niet.

Ja leuk als je met de stems aan de slag wilt. Stuur me een PB met je mailadres, dan zorg ik dat je ze krijgt. ben heel erg benieuwd wat jij ervan zou maken.

Klinkt goed, ik dacht even "dit was het", en dan komt die Sax erin, vanaf dat moment wordt de track ontzettend interessant, om vervolgens de laatste minuut nog even het begin te herhalen. Erg goed gearrangeerd. :okdan:

Dank voor het luisteren en het compliment Jason.

Ideale muziek voor een warme zomernacht als deze! De sax klinkt ook lekker.
Dat vond ik nou ook :). Daar heb ik trouwnes wel vaker last van, dat mijn muziek beter klinkt bij mooi weer.

Heerlijk chill, prachtig stereobeeld en mooie sounds, erg goed gedaan! Ik ben iets minder van de sax maar das persoonlijke smaak

Hoe kun je nou niet van sax houden :D. Dank voor je complimenten Stefan.

Heel erg mooi Bob! Prachtig gedaan man. Goed stereoveld, prima mixing, mastering. Ben echt blij dat je nog eens een track aanlevert :luv:

Leuk dat je nog steeds zo trouw luistert en feedback geeft op elke track die voorbij komt Jan. En ook dank voor het luisteren uiteraard.

Dit klinkt heel sfeervol en wat een fraaie sounds.
De percussie vind ik ook erg mooi.
Net als de sax.
Het klinkt allemaal erg goed gestructureerd.

Thanks Robi!

lekker lounge/chillout track.
Nu produce ik al een tijdje oa. ook in dit genre en heb er dus een slinger aangegeven qua mix/master naar mijn smaak als ik het zelf zou releasen.
De track mocht wel wat meer warmte en body hebben.Beetje ballen zeg maar:dubbel:
Je stereo image was wat tebreed ....wat smaller gemaakt.:beard:

De sax zou ik in je mix misschien nog wat frequency shaping/smoothing(EQ)doen want er zitten nog wat harsh klinkende frequencies in.
Wat volume automation zou misschien ook handig zijn aangezien het stuk met de sax erin aan eind wel erg veel harder is als de rest van de song.
Maar goed allemaal details.
Gewoon lekker track...lekker sfeer...das belangrijskte!:okdan:

Leuk dat je er een eigen draai aan hebt gegeven. Altijd grappig om te zien hoe iemand anders een en ander interpreteert. Zelf houd ik wel van een brede open mix eerlijk gezegd. De meeste van mijn tracks klinken op deze manier. Dus werk aan de winkel voor jou zou ik zeggen :D. Voor wat betreft de sax ben ik het met je eens, maar tegelijk was het wel een bewuste keuze om hem op deze manier in te mixen. Er mag van mij wel wat contract in zitten. Het volume heb ik eerlijk gezegd niet over nagedacht. Ik ga woensdag nog eens even goed ervoor zitten en wellicht een edit maken.

Ja man, waarom duurt het toch zo lang?
Je maakt altijd zulke goeie tracks, van deze had ik wel een hele cd kunnen luisteren, toen die sax erin kwam kreeg ik herinneringen aan Solution qua muziekstijl, lekker hoor.
Lekkere baslijn trouwens onder die sax. :okdan:
Ik hou juist wel van zo'n brede stereo image.

Nou, dat heeft met een grote verbouwing te maken. Die doe ik alleen en daar besteed ik op het moment mijn tijd en energie aan. Zonde eigenlijk ;). Gisteren was het echt te warm om iets te doen, dus vandaar de afronding en upload.

Solution, jeetje, die heb ik echt lang niet gehoord. Heerlijk die muziek destijds. En ik heb dat ook hoor, met het stereobeeld (en de bak galm).

Laat me raden; gewoon weer op je pc keyboard ingespeeld? ;)

Deze keer niet nee. Normaal, ja. Het meeste heb ik toch met het master keyboard ingespeeld. Da's een unicum inderdaad.

Leuk dat je weer hebt geluisterd Willem.
 
Erg mooie track, perfecte lounge muziek.:okdan: De sax vind ik ook super; deze zou qua sound nog iets beter kunnen naar mijn smaak (warmer, minder schel maar toch helder... ofzo).
 
Super hoor!! Mooie afwisselende track. Mooie rijm ook in de mono leadmelodietjes.. Eerste minuten viel me eigenlijk niet eens op dat ik de baslijn miste.. en dan, bam!! komt ie toch nog.. :) Lekkere sax ook.. ik denk een alt?? Sowieso gebruikt ie toptones, behoorlijk lastig om die hoge noten in bedwang te houden.. Goeie saxofonist! Ik vond em bij eerste keer beluisteren ook wel een beetje schel.. en lees dat Bahamut dat ook aanhaalt.
Voor de rest heerlijk en mooi verloop in alle thema's ;)

Succes met het verbouwen verder. Deze track afbouwen heb je iig top gedaan :) Ben zelf eindelijk net klaar met een oefen/muziek kamer isoleren (voor geluid) maar de warmte houdt ie daarbij ook vast :D
 
Nog ff geluisterd naar die lekkere loungetrack van je, die progressie van 4.35 tot 4.45 is ook erg fijn en de sax is top, wat speelt die Slap lekker!
Ik zat me nog af te vragen aangezien ik de drumsectie ook goed vind; hoe doe je die, speel je die zelf helemaal in en met welke plugin of gebruik je iets wat je tegenkomt en pas je dat hier en daar aan ofzo?
 
Gewoon goed. Niks stereo te breed. Sax idd wat EQ'en maar verder niks doen. Well done.
Perfecte cocktail aan het zwembad muziek. Ook deze gaat straks mee op vakantie. (ik neem 'm ff digitaal op Dokter - Sorry en bedankt)
 
Stoort me niet. Sax is mogelijk wat luid?
Klinkt enkel zo gedateerd. K kan er geen periode op kleven. Misschien er wat art of noise saus over gieten? Dan ben ik fan. Ja t spreekt tegen ik weet t. Hoe dan ook knap, ik zou het echt niet kunnen.
stukje na de sax vond ik t hoogtepunt
 
Solution
Die hele naam was ik totaal vergeten. Waarschijnlijk heb ik meerdere concerten bijgewoond in de pre-punktijd, misschien wel zittend op de vloer, wie kent dat nog... Eens even googlen.

On-topic: ja, deze muziek heeft het juiste tempo voor hete dagen. Voor mij iets te vol, ik ben benieuwd wat er overblijft met wat minder kwetterende synths en galmveren.
 
Laatst gewijzigd:
Erg mooie track, perfecte lounge muziek.:okdan: De sax vind ik ook super; deze zou qua sound nog iets beter kunnen naar mijn smaak (warmer, minder schel maar toch helder... ofzo).

Dank Bahamut. Er zijn nu toch wel wat mensen die iets vinden van die sax :). Ik zal een poging wagen om het te verbeteren.

Super hoor!! Mooie afwisselende track. Mooie rijm ook in de mono leadmelodietjes.. Eerste minuten viel me eigenlijk niet eens op dat ik de baslijn miste.. en dan, bam!! komt ie toch nog.. :) Lekkere sax ook.. ik denk een alt?? Sowieso gebruikt ie toptones, behoorlijk lastig om die hoge noten in bedwang te houden.. Goeie saxofonist! Ik vond em bij eerste keer beluisteren ook wel een beetje schel.. en lees dat Bahamut dat ook aanhaalt.
Voor de rest heerlijk en mooi verloop in alle thema's ;)

Succes met het verbouwen verder. Deze track afbouwen heb je iig top gedaan :) Ben zelf eindelijk net klaar met een oefen/muziek kamer isoleren (voor geluid) maar de warmte houdt ie daarbij ook vast :D

Die leadlijntjes was ik ook wel blij mee inderdaad :). Ja, de sax is een alt. Over twee jaar kom ik dit soort solo's bij jou ophalen, OK?

Heb je je ruimte nu in je eigen huis? En is het gelukt om het echt geluidsdicht te krijgen?

Hm ... deze heb ik op één of andere manier gemist :stupid.

Jammer want nu kan ik alleen maar herhalen wat er al allemaal gezegd is :engel:.

Kortom: knap :okdan:

Dank Danny voor het luisteren en je feedback. Wordt gewaardeerd.

Gewoon goed. Niks stereo te breed. Sax idd wat EQ'en maar verder niks doen. Well done.
Perfecte cocktail aan het zwembad muziek. Ook deze gaat straks mee op vakantie. (ik neem 'm ff digitaal op Dokter - Sorry en bedankt)

Ja, eindelijk gaat er weer eens een Van Lansberg mee op vakantie :D. Leuk! OK, sax pak ik aan.

Stoort me niet. Sax is mogelijk wat luid?
Klinkt enkel zo gedateerd. K kan er geen periode op kleven. Misschien er wat art of noise saus over gieten? Dan ben ik fan. Ja t spreekt tegen ik weet t. Hoe dan ook knap, ik zou het echt niet kunnen.
stukje na de sax vond ik t hoogtepunt

Los van het eq-en zou ik nog eens naar de levels kunnen kijken. En gadateerd, ja, zeer waarschijlijk wel :). Ik ben van 72 en heb mijn muzikale bewustwording dus ergens medio jaren 80 gehad. Daar zal ongetwijfeld iets van zijn blijven hangen in mijn voorkeuren. Ik moet weer eens even goed naar The Art of Noise gaan luisteren. Dat was toch ook Trevor Horn? Net als Frankie? Bizar eigenlijk hoe veelzijdig die man is.

ja, deze muziek heeft het juiste tempo voor hete dagen. Voor mij iets te vol, ik ben benieuwd wat er overblijft met wat minder kwetterende synths en galmveren.

Haha, ik kan toch helemaal geen legere track maken joh. Het zit eigenlijk altijd wel bomvol. Wel een leuke uitdaging om eens te proberen. Accepté. Dank voor het luisteren.

Hele fijne track :okdan:

Thanks kobuz!
 
Nog ff geluisterd naar die lekkere loungetrack van je, die progressie van 4.35 tot 4.45 is ook erg fijn en de sax is top, wat speelt die Slap lekker!
Ik zat me nog af te vragen aangezien ik de drumsectie ook goed vind; hoe doe je die, speel je die zelf helemaal in en met welke plugin of gebruik je iets wat je tegenkomt en pas je dat hier en daar aan ofzo?

Oh, ja nou, die drums heb ik in deze track verrassend weinig aandacht gegeven. Een tipje van de sluier (volgens mij hebben we het wel eens eerder besproken, weet het niet 100% zeker):
Ik begin meestal met een loopje, zoals waarschijnlijk veel anderen op het forum. Basje, pads, synthje, misschien een piano. Als dat loopje goed is, maak er daar een drum pattern bij. Als ik op die manier aan een track begin, komen de drums dus eigenlijk als laatste aan bod. Ik gebruik voor dat pattern dan altijd de Beat Dedsigner, een inheemse plugin van Cubase waarin je een grid ziet dat gevuld kan worden met nootjes. Naarmate de track vordert, maak ik meer patterns, voor latere stukken, fills en de nodige variatie. Nog later trek ik al die patterns weer uit elkaar om ze per spoor te kunnen bewerken (eq, compressie, reverb, etc.). Als de structuur zo'n beetje rond is, maak ik vaak nog een drum spoor aan en speel dan wat losse noten in op de piano roll. Ook weer voor variatie. Af en toe komt er dan nog een sample aan te pas met een leuk percussieloopje of zo voor wat vulling.

in deze track heb ik 5 sporen gebruikt voor de Beat Designer (stick, snare, kick, percussie, shakers), een los spoor met wat extra kicks en snares en een loopje dat ergens meedoet.

Knippen en plakken van complete loops doe ik niet. Alleen voor vocals en akoestische solo's.

Click image for larger version  Name:	Project.png Views:	0 Size:	423,0 KB ID:	3775071

Spoor 3-7 is de beat designer.

Hieronder een afbeelding van een van de vier percussie patterns.

Click image for larger version  Name:	Percussie.png Views:	0 Size:	261,5 KB ID:	3775072


Maar zoals gezegd, de drums in deze track waren vrij eenvoudig (en dat hoor je ook). Vaak zijn ze wat complexer. Het komt er uiteindelijk op neer dat het grootste deel inderdaad ingetekend/ingespeeld is.
 
Back
Top