Brumaire (trippy techno)

Ondineke

Stamgast
Lid sinds
3 Maart 2020
Berichten
130
Locatie
Ernem
Een nogal herhalend nummer waarvoor de mosterd gehaald is bij producers als Mathew Jonson en Johannes Heil. Denk knarsende tanden in een betonnen hal om 5 uur 's ochtends.

Er moet nog wat monnikenwerk in worden gestoken, maar daar heb ik vooralsnog geen zin in. Daarnaast twijfel ik nog over het laag, ik heb hem beluisterd om mn monitors, koptelefoon en luidsprekers in de woonkamer en de verschillen zijn behoorlijk.

 
Gave track zeg! Het schreeuwt om sidechain compressies en dan heb je het laag denk ik ook gelijk beter onder controle, daarnaast zouden er wat miniscule geluidjes bij kunnen om de 2 of 4 bars, al zijn het wat kleine percussie geluidjes met delays, puur voor de aankleding. Verder toffe sfeer, lekkere geluidjes, ik zou er zeker nog wat aan knutselen, denk dat je het in misschien een uurtje op een nog veel beter nivo kan brengen. :okdan:
 
Jason31 bedankt voor je reactie en feedback. Hier ga ik mee aan de slag, ik moet me sowieso nog eens verdiepen in sidechain compressie dus dan is dit een goeie mogelijkheid. Ik zal weldra een update plaatsen.
 
Hierbij het resultaat met de aanpassingen zoals getipt door Jason31, waarvoor nogmaals dank. Robi ook bedankt voor je (positieve) reactie!

https://soundcloud.com/ondineke-bosmans/brumaire-duodi
 
Heeft zeker potentie deze track, heerlijk synthlijntjes. In de tweede versie is de mix een stuk beter, die eerste had veeeeeel laag en daar zat het een en ander elkaar wel in de weg inderdaad. Ik vind persoonlijk de percussie niet helemaal lekker, het is (voor mij) de hele tijd net of er twee tracks uit fase door elkaar lopen, dat komt doordat de snare en clap elkaar (mijn inziens) tegen werken.
 
Bedankt allen voor het luisteren. kobuz je hebt een punt inderdaad, de snare zit vooral niet lekker in de mix qua type geluid. SB-SIX als je bedoelt wat ik denk is dat de bedoeling, ik heb ook met een helderdere basslijn geprobeerd, maar toen vond ik het te druk worden met alle arp lijnen.
 
Eerste minuut met kick & bass vind ik erg vet. In het midden wordt het een beetje te druk en vol voor mijn techno smaak. Wel leuke arpeggiotjes. Wat commentaar:
  • In je eerste versie zat te weinig ducking / sidechain, maar in je 2e versie vind ik het wat te veel. Misschien nog een beetje met de threshold van de compressor spelen of een volumeshaper gebruiken dat de bass niet helemaal wordt weggedrukt door de kick.
  • Je kick moet harder vind ik. Rond 2:20 valt hij helemaal weg. Kan ook dat i.p.v. de kick harder, je andere partijen wat zachter moeten. Dat maakt het wellicht ook wat minder hectisch.
 
Eerste minuut met kick & bass vind ik erg vet. In het midden wordt het een beetje te druk en vol voor mijn techno smaak. Wel leuke arpeggiotjes. Wat commentaar:
  • In je eerste versie zat te weinig ducking / sidechain, maar in je 2e versie vind ik het wat te veel. Misschien nog een beetje met de threshold van de compressor spelen of een volumeshaper gebruiken dat de bass niet helemaal wordt weggedrukt door de kick.
  • Je kick moet harder vind ik. Rond 2:20 valt hij helemaal weg. Kan ook dat i.p.v. de kick harder, je andere partijen wat zachter moeten. Dat maakt het wellicht ook wat minder hectisch.

Bedankt voor het luisteren en voor je tips, ik kan me in beide kritieken vinden. Het sidechainen vind ik nog lastig, daar moet ik wat meer tijd in gaan stoppen om een beetje fatsoenlijk te kunnen.
 
Wat voor DAW gebruik je? Ik werk met Ableton live. Als je het leuk vindt wil ik je project wel remixen.
 
Wat voor DAW gebruik je? Ik werk met Ableton live. Als je het leuk vindt wil ik je project wel remixen.

Dat lijkt me leuk, echter werk ik met fl studio. Ik weet niet precies hoe de uitwisseling tussen de diverse programma's is, maar 90% is opname van hardware en 10% is samples. Je zit natuurlijk wel met wat plugins op kanalen, maar dat monnikenwerk vind ik het minst leuke en dat zal dus ook niet gek veel zijn (ik herinner met het niet precies).
 
Een optie is dan om je kanalen per stuk te exporteren naar audio (WAV bij voorkeur). Die kan ik in Live importeren als audio sporen. Als je dan per kanaal ook nog een dry (zonder plugins) en een wet (met plugins) export maakt dan kan ik er al heel veel mee. Master kanaal wel graag alle plugins uit, ook geen limiter o.i.d. als je als 32 bit floating point WAV kunt exporteren dan is clipping eigenlijk geen issue. Als kers op de taart kun je de gebruikte samples er nog los bij doen, en korte (4 / 8 / 16 bar) sequence opnames van je hardware sporen. Oh en de MIDI tracks van je bas en melodie zijn eventuel handig, zodat ik eventueel nog wat layers kan maken, maar Live kan ook redelijk goed audio naar MIDI omzetten dus als het geen al te complexe partijen zijn kom ik daar wel uit. :)

Voor versturen is WeTransfer denk ik de beste optie, zo'n pakket stems kan best groot worden.
 
Tof. Ik denk dat ik er wel uitkom, hier-en-daar met wat hulp van google wellicht. Zo denk ik bij floating point aan die knakker met al die modulaire gear en gaat er geen ander belletje rinkelen. Maar dat moet wel goed komen. Stuur je mij hier een privé bericht met je e-mail adres dan probeer ik je dit weekend het spul te mailen. Leuk dat je dit wil doen, ben zeer benieuwd.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

Zie hier uitleg over de verschillende PCM standaarden. Kijk maar wat voor opties je krijgt als je gaat exporteren. Als je goed oplet dat er niks clipt dan is 16 bit ook goed. Ditheren hoeft niet. Ik stuur je een PB met mijn email :okdan:
 
Heel gaaf wat je ermee gedaan hebt, echt een totaal andere sfeer!

Thanks! Ik heb geprobeerd om toch zo veel mogelijk van de stukken die jouw origineel zo leuk maken prominent terug te laten komen; met name de arpeggio's en de baslijn. Jouw originele baslijn springt steeds tussen C en F, ik heb hem zo geknipt dat hij volledig in F staat met een enkele C noot aan het begin, dat zorgt voor de wat dreigendere sfeer. Die heb ik vervolgens gelayers met een Sub bass om de kick wat meer power te geven en een wat meet ritmische "mid" bass. Verder veel crashes en sweeps om een gevoel van progressie te geven, en wat ik zelf erg goed gelukt vind is de lekker dramatische break :).

Over de mix ben ik nog niet helemaal tevreden (met name het laag), daar ga ik nog wel een keertje voor zitten.
 
Back
Top