Laatste nieuw: When Time Ends

JimmyEyckmans

Ouwe rot
Lid sinds
7 juli 2020
Berichten
1.127
Locatie
Belgie
Dit heb ik de afgelopen week gemaakt. Wanneer het clockenspiel of marimba of wat het ook mag zijn inspringt deed dat me aan een klok denken.
De klok kon wat aandringen ook blijkbaar, dus leek het mij alsof de tijd op zijn einde aangekomen is.

Bij de vorige liedjes die je misschien al van mij gehoord hebt, kon je horen dat elke noot van een instrument hetzelfde volume had.
Sommigen dachten blijkbaar dat ik niet zelf het inspeel op een midi keyboard, dat doe ik wel.
Het ding is dat ik de dynamiek niet goed vond, noten die niet luid mochten zijn waren luid en omgekeerd. Hoe neutraal mogelijk ik ook speelde, het baatte niet.
Normaal, vroeger althans, als je harder duwt is de noot harder, als je zachter duwt, zachter. Maar nu was dat niet het geval. Wat ik ook deed ik leek geen controle te hebben?
Dus na het inspelen, ging ik in men daw en delete elke nooit manueel om ze daarna in daw te tekenen met muis. Zo klonk elke noot uiteindelijk even hard.
Je kan je veronderstellen als je naar men liedjes luistert, dat elke nooit manueel deleten en dan opnieuw drawen in daw tijdrovend is en niet leuk.

Dit is het eerste liedje waar ik dit niet heb gedaan. Ik heb gewoon gespeeld en het zo gelaten, heb natuurlijk wel de noten juist geplaatst sinds ik een perfectionist ben HAHAHA (op dat vlak dan toch)

https://soundcloud.com/mo7ex/when-time-ends
 
Wederom mooie compositie. Je hebt nogal wat inspiratie in jouw brein zitten :halleluja. Zulke stukken schud ik niet uit mijn mouw.

Zoals ik het lees, heb je wel een heel moeizaam proces in je DAW. Ik zal je proberen een werkwijze aan de hand te doen om volume automatisaties veel vlotter in te spelen.
Ik neem aan dat jouw masterkeyboard wel een vrij toewijsbare slider of modulatiewieltje heeft. Je moet eens in je softwaresynths/sampler nagaan of je geen MIDI Control Change nummer 7 (= volume) kan toewijzen aan die slider of modulatiewiel. Control Change nummer 10 staat voor panorama of stereobeeld en dat zou je even goed moeten kunnen toewijzen. Als je dat lukt, kan je terwijl je de noten speelt de slider bewegen en dan kan je in real time geluiden laten aanzwellen of weg ebben. Dat is zó veel makkelijker dan deleten en met de muis tekenen en het voelt ook natuurlijker aan tijdens het spelen.

Kijk eens of je dat voor mekaar krijgt? Zelf ken ik niets van software synths/samplers en DAW's maar volgens mij moet dat perfect mogelijk zijn. Je zal er misschien wel de handleidingen voor moeten raadplegen.


Succes :okdan:

Danny
 
Hola Jimmy,

Mooi gedaan en compliment:okdan:

Normaal gesproken moet je sequencer hard zacht noten weergeven:D
mijn motif en cubase doet dit wel,maar wat danny zei is ook een optie.

Groeten van andreos.
 
Back
Top