See the light

https://soundcloud.com/sk3letvm/see-the-light-ft-pascale-salkin-minty-style-remake

Dag skelet,

Mooie track maar.
ik ben een voice freak:D
En de tijd is niet veranderd ik hoor dit overal ook op TV.
Ik zou de voice meer op de voorgrond hebben,en sommige passages de stem wat langer aanhouden, dus vooooor de tekst een beetje meer adem erop!(Zangeres)
Ik weet dat muziekanten de stem als instrument zien,dan moet men geen voice gebruiken,dus op de voorgrond of niet:D

Verder een mooie track:okdan:

Groeten van andréos.
 
Vind zang ook echt prachtig
(me too)

Allen dank voor de waardering. Nu even de uitleg : dit nummer heb ik dan wel in elkaar gezet, maar zoals de titel het zegt is het een remake van een bestaand (Belgisch) nummer.
Een track die helaas helemaal niets heeft gedaan hoewel ik 'm ontigelijk goed vond. En bovendien werd geproduced door Youth. (Martin Glover)
Als ik gebrek aan inspiratie heb, durf ik wel eens iets te coveren. Dat is steeds een uitdaging en leerriijk.

De uitdaging was om de 'vibe' te bewaren, maar met een andere toets. En een andere intro. Een beetje meer 'rock' gehalte.
Ik kan je verzekeren dat ik er m'n werk aan gehad heb.
Zeker wat het gitaarwerk betrof. (7 verschillende gitaar tracks, waarvan een aantal gelayerd. Dan moet je die partijen trachten exact hetzelfde te spelen, maar het resultaat is dan dat je iets krijgt dat niet met effecten na te bouwen is.
Ook de feedback was niet gelachen. Daarvoor moet de versterker snoerhard staan. (de buren waren blij) En je return in de hoofdtelefoon wordt steeds door die feedback overruled...
In deze track zitten ook bv ook 4 snares gelayerd. (attack, bottom en 2 verschillende REV effecten die er als sample mee onder zitten.
De bass is ook ingespeeld, dus geen sample of zo. In tegenstelling tot het origineel koos ik voor 16den bass, maar ik ga het nog proberen in 8sten.

Gelukkig kreeg ik de originele voicetrack te pakken na veel gemail en veel geduld.
Helaas was de voicetrack niet droog en moest ik het doen met de FX die erop zat, maar zo veel als mogelijk weggeknipt. Ik krijg de stem dus niet meer naar voren helaas.

Leerrijk, nu ja ik wist het al. Als je 52 tracks hebt draaien, slibt je DAC gewoon dicht. De summing is zeker niet die van een Neve tafel...:D En met slechts 1 Lexicon MPC galm en een Focusrite pre amp outboard haal je het niet.

Hier is het origineel :

https://www.youtube.com/watch?v=HDuPzzydO5E

De productie van Youth :

https://www.youtube.com/watch?v=bqqGZn1J9Us
 
Het is eerste wat ik denk is: Hooverphonic. Dat moet haast wel met die stem. Die sfeer heeft het ook. Mooie details met die rollende hihatds en tom-fills. De mix vind ik op een of andere manier wat vlakjes. Alsof de begeleiding af en toe wat zacht staat, of de stem te hard. Ik heb er even een Hooverphonic-track naast gelegd en die 'blend' wat beter. De gitaren ook, die bijten nou niet echt. En dat zou juist een mooi bitterzoet contrast opleveren met de vocalen. Het nummer zelf steekt perfect in elkaar en muzikaal klopt ook alles.

P.S. Nu ga ik kijken naar het origineel. Niet Hooverphonic! :dubbel:
 
Mooie track! Aparte stem ook. Ben het wel eens met bombario dat de mix wat vlak is, niets knalt er echt uit en de basgitaar is ook wat te wollig voor mijn smaak. Denk dat als je de gitaren wat meer naar voren haalt, de snare wat feller maakt en de bas wat strakker mixt, de track veel meer gaat knallen (als jij dat tenminste ook wilt). Bij het origineel vind ik dan de strijkers weer veel te hard in de mix aanwezig. Er blijft altijd wat te zeuren 8) Maar verder, echt een heel mooie en sfeervolle cover! :okdan:
 
Dank Bombario. Dank Sankt Pauli.
En o ja... begrijp ik nu goed dat je zelf de gitaren en de bas hebt ingespeeld? Puik werk!

Klopt. Ik ben aanvankelijk in m'n jeugd (jaren 70) gitaar beginnen spelen. Toen ik 16 was kocht ik met de hulp van m'n vader mijn eerste synth. Dat was een Roland SH1000. Fwiep fwiep. Meer deed dat ding niet imo.
Ik heb 3 electrische gitaren. Fender Strat, Lag Green Laser en een goedkope Stagg die slecht bespeelbaar is maar toch aanvaardbaar klinkt.

Wat de mix betreft heb ik me wat gebaseerd op de typische UK indie sound. Niet dat ik daar echt fan van ben, maar die mixen klinken idd vaak wat vlakker, en krijg je meer dat 'Wall' gevoel. Maar ik durf ook stellen
dat het moeilijk is om in deze de perfecte mix te halen zonder HQ outboard comp/FX/EQ's en een degelijke tafel.
Ik ga de bass in elk geval opnieuw doen want de huidige track was eigenlijk maar een basis leadtrack en als je goed luisterd loopt hij hier en daar net iets te 'laid back'. In 1 stuk doorgespeeld waardoor je de focus soms wat verliest
omdat je vooral de juiste noten moet spelen...LOL Je kan in deze immers moeilijker foute corrigeren tenzij je de boel zodanig opknipt maar dan gaat de feel wat verloren.

Tegen eind volgende week hoop ik een nieuwere versie klaar te hebben.
Nogmaals dank voor de waardering.
 
Heeeeel erg mooi gedaan!!! Het is echt een prachtige track. Wat mij betreft kan jouw versie opnieuw uitgebracht worden en ik denk dat het dan meer gaat doen... klinkt echt super goed!!
 
Als je zou zeggen dat dit Hooverphonic was ... ik zou het geloven. Mooi nummer en uitstekende vocals. Met een beetje verbeelding hoor (en zie) ik Geike Arnaert dit nummer zingen.

:okdan:
 
Als je zou zeggen dat dit Hooverphonic was ... ik zou het geloven. Mooi nummer en uitstekende vocals. Met een beetje verbeelding hoor (en zie) ik Geike Arnaert dit nummer zingen.

:okdan:

Zou Hooverphonic niet misstaan maar ik dacht ook aan een James Bond theme song.
 
Als dit niet aan Hooverphonic doet denken, wat dat wel.
Mooi is zeker mooi. Maar ik zou het ook niet opnieuw luisteren. Ik heb voldoende Hooverphonic gehoord, beetje zoals Bryan Adams en C dion. Ben verzadigd.
los er van: klinkt prima hoor.
 
Als dit niet aan Hooverphonic doet denken, wat dat wel.
Mooi is zeker mooi. Maar ik zou het ook niet opnieuw luisteren. Ik heb voldoende Hooverphonic gehoord, beetje zoals Bryan Adams en C dion. Ben verzadigd.
los er van: klinkt prima hoor.

Thanks. I catch your drift.

Heeeeel vet!!

Dank voor de waardering. Er is behoorlijk veel werk ingekropen. Maar vooral plezier gehad aan het bass, gitaar en drumwerk.

Heel knap gedaan!

Dank !
 
Dit is de reactie van de zangeres (via mail)

Thank you for your fantastic version of see the light.
Elle est plus dynamique ! C’est vraiment bien !
On perd un peu le côté « sombre » du morceau, c’est plus linéaire mais pourquoi pas ;)

Bonne Journée,
Pascale
 
Back
Top