Distant Memories

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Had zin om een wat meer dance-gerichte track te maken (in een soort van 'songtructuur');

Deze is best leuk geworden (al zeg ik het zelf 8~ ).
Er kan echter toch, voor mijn gevoel dan, wellicht nog wel iets aan verbeterd gaan worden oid
Feedback is dan ook welkom.
 
** mooie intro
** vette basskick
** lekker arpje, wel iets teveel gepand..
** 1'00 rare transitie
** die stabs mogen gevarieerder, met een effect ofzo..
** 2'00 weer een rare overgang
** 2'55 layeren, die handel
** ik mis een goeie lead, al los je dat goed op door die bass (die vroeger mag inkomen.)
** gedaan

Niet slecht, zal vast wel een vette plaat worden als ie af is.

Groetjes, Jeroen

Gloomy :)
 
e-Gloomy-nations
Heel erg bedankt voor je feedback,
Wil vanavond soweiso ook met deze punten aan de gang gaan.
Nog even wat vraagjes.
Wat zou ik kunnen gaan veranderen bij die overgangen bij 1.00 en 2.00?
Bijv het aanbrengen van leads?
Heb bij de gedeeltes (eigenlijk refrein-achtige gedeeltes) vanaf 1.00 en 2.00 deels al wat leads geplaatst.
Vind deze zelf trouwens nog niet helemaal vloeiend.
En zal het vanaf 2.55 proberen te gaan layeren.
En de stabs ook wat meer gaan varieren.
 
Heb er weer aan gewerkt en heb gelukkig het één en ander kunnen verbeteren.
Ben voorheen toch wat te slordig en experimenteel bezig geweest wat betreft deze track.
Voor mijn gevoel is alles nu beter op elkaar afgestemd, alhoewel de leads nog wel iets vloeiender kunnen (voor mijn gevoel dan).
https://soundcloud.com/gardensofhega/distant-memories-wip
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt veel beter idd, maar de lead..tja, daar is idd nog wat werk aan, misschien wat layeren?

Dat zou inderdaad nog kunnen.
Moet mijn computer echter vanmiddag helaas even gaan wegbrengen voor reparatie (ivm veel lawaai ventilator, harde schijf oid).
Gaat wel even een tijdje duren voortdat het weer klaar is.
Daardoor kan ik (voorlopig) even niet verder gaan werken aan deze track (en dan vooral ook de leads).
Wel jammer; het is echter even niet anders.

Heb er 'voor de fun' nog wel even een videoclipje bij gemaakt;
 
Wil toch nog even terugkomen op het feit dat ik soms wat te slordig en te experimenteel bezig ben.
En dan vooral qua gebruik van verschillende toonladders (C, G, etc) in een songtrack.
Dit zou theoretisch wel moeten kunnen (wat ik zoal hier en daar lees), maar bij mij werkt het vaak in de praktijk niet.
Ook dmv rare overgangen (zoals Gloomy vaak ook al terecht hier op SF opmerkt).
Wellicht beetje een bijzondere vraag;
Wie gebruikt ook weleens meerdere verschillende soorten toonladders in een songtrack?
Dit komt wellicht wat naief over; vind het zelf echter soms wat saai om continu in dezelfde toonladder te zitten (in bepaalde eigen tracks).
Heb net Boutique Scaler trouwens ontdekt en vind dit een geweldige plugin.
 
Ìk vind het een chille track, en stoor me eerlijk gezegd niet heel erg aan de overgang naar een andere toonsoort. Ik gebruik het zelf eigenlijk bijna nooit bewust. Of zoiets lekker loopt of niet hangt volgens mij best wel af van hoe je de overgang naar een andere toonsoort maakt, bijv met een eerste akkoord hetzelfde of dezelfde maar dan minor ipv major oid. Ik vond het iig niet slecht uitpakken in deze track
 
Sjoelie
Heel erg bedankt voor je toffe reactie :okdan:
Twee dagen geleden heb ik deze track (in plugin Arcade, van Output) helemaal gewijzigd in de toonlader C-min.
Deze heb ik dan ook geplaatst in mijn SC.
Daarvoor had ik nog een versie met wat stukken met de toonladders E-min en G-min.
Dat werkte helaas niet helemaal, qua overgangen etc.
Bij nader inzien is de huidige versie dan toch ook wel het meest geschikt.
 
Bij 0:58 - 0:59 (en op nog een aantal plekken) klinkt het dissonant.
Je zegt dat je toonladders gebruikt, maar dat is eigenlijk al een rare opmerking. ;) Je gebuikt normaal 1 toonsoort, dus 1 toonladder (tenzij je gaat moduleren van toonsoort) en daar kies je bepaalde trappen uit die je als basis voor je akkoord schema gebruikt. Om makkelijk te beginnen meestal de 1e, 4e en 5e trap. Dus bijvoorbeeld Cmaj, Fmaj en Gmaj. Maar ik kies meestal mineur. Ik vind majeur te blij ;)
Cubase heeft de Chord assistant en dan kan je vanuit je gekozen grondtoon (C in onderstaand voorbeeld) alle kanten op. Het klinkt eigenlijk altijd wel. En je ziet meteen welke trappen er in de gekozen toonsoort thuis horen. Heel handig. Maar er is ook wel theorie op internet te vinden hoe je de trappen bij een bepaalde toonsoort zelf kunt bepalen. Geef Die Aap Een Brom-Fiets Cadeau en Friese Boeren Eten Alle Dagen Gort ;) om te weten welke zwarte toetsen je dan moet gebruiken. Of gewoon alles in Cmaj of Amin (dus lekker makkelijk zonder zwarte toetsen) en dan de transpose functie gebruiken. Dat deed ik vroeger op mijn keyboard.;)

2020-05-14_21-03-35.jpg - Chord Assistant
 
wiener303
Wederom dank

Heb trouwens vandaag nog aan een andere track gewerkt (geimproviseerd op mijn laptop, ivm reparatie van mijn pc).
Wellicht ga ik deze nog wel even plaatsen (onder deze rubriek Tracks).
Ben er best tevreden over, maar heb nog wel wat lichte twijfels bij de leads en dan vooral bepaalde delen hiervan.
 
Lekker ritme, Robi. :okdan: Experimentele muziek spreekt me bij voorkeur aan. Heb je al een geprobeerd om de accordion padsound 12 semitonen hoger af te spelen en weg te pannen afwisselend links/rechts op het ritme van de track. Hij is nu nogal dominant in hetzelfde tonale frequnetie van de rest aan het acteren. Nog leuker wordt mogelijk als een laag toevoegt op dezelfde sequence als het accordionpad met een korte wegstervende staccato achtige sound die de padsound ritmisch inleidt. Het sweep in het pad mag dan zelfs nog wat trager opkomen met een plotselinge korte filterrelease aan het eind die dan ook weer ritmisch klinkt.

Ik fantaseer er ook maar op los, maar dat vind ik dan ook het leukste van muziek maken.
 
Back
Top