Keyboard spelen doe je zo

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.008
Locatie
-
Eigenlijk een quilty pleasure dit.. maar damn wat kan je met dat Karma van Korg toch lekker jammen. :luv:

Lead speel ik op een Alesis Fusion..begeleiding komt dus uit de Kronos.. heb deze net een paar weken geleden gekocht.. en al aardig wat uurtjes doorgebracht met de ingebakken Karmapresets.. Inmiddels ook de Karma software gekocht om zelf patterns te maken. Deze preset kwam ik gisteren zo ineens tegen (zit ook in mijn M3), zo mooi en inspirerend hoe er random melodietjes uit lijken te komen op basis van de akkoorden die je ingeeft.. :)

 
Mooi hoor. Hele band hoor ik voorbij komen. De poes ligt er lekker op te slapen :)
waarom heb je dat kleine klavier voor de bas nodig? Kun je de fusion niet op split zetten of kan dat ding iets specifieks?
 
Robi Dank je.. de Kronos is de bovenste en doet de begeleiding. Prijzig, maar heel blij mee. :)

flyweight Ja Pluis vind 't allemaal prima.. zolang ik maar niet met de sax speel, dan vlucht ie.. Maar thanx. :) Dat klaviertje had ik eerst boven die knoppen liggen op de Kronos, zodat ik dichter bij de Karma controls ben.. maar dat bleek niet erg relaxed. Zou idd es ff kunnen kijken of ik de laagste toetsen niet kan gebruiken om de chordpads te triggeren..
Maar dat Karma genereert echt mooie pingel arp- en baslijntjes.. en er zit zo ongelofelijk veel meer in de Kronos, ook sequences die je onder 'n toets kunt zetten of stepsequencers in een patch waar je geluid mee stuttert of iets ander moduleert.
 
Heel leuk om te zien en horen, mag je best 'ns vaker doen, zo'n 'guilty pleasure'. :D

Ook aardig om Pluis daar tevreden zien te liggen. :)
 
Lead speel ik op een Alesis Fusion..begeleiding komt dus uit de Kronos.. heb deze net een paar weken geleden gekocht.. en al aardig wat uurtjes doorgebracht met de ingebakken Karmapresets.. Inmiddels ook de Karma software gekocht om zelf patterns te maken. Deze preset kwam ik gisteren zo ineens tegen (zit ook in mijn M3), zo mooi en inspirerend hoe er random melodietjes uit lijken te komen op basis van de akkoorden die je ingeeft.. :)

Klinkt ook zeer interessant.
Ben hier wel erg benieuwd naar geworden.
Heb je even een pb gestuurd.
 
Inmiddels al even aan het chatten met Robi, leuk dat Karma anderen ook inspireert.. :)

Disharmonic hey.. dank je.:) Zal binnenkort nogeens wat proberen vast te leggen met dit apparaat, komt goed. :D
Pluis is overdag nogal rustig, maar in de avond begint ie te leven en wil ie naar buiten. ;) Gelukkig komt ie wel weer naar binnen als we gaan slapen, is ook het liefst ergens in onze buurt dan :luv:
 
zeer mooi en ingetogen, I liked it. Zie ik daar op de achtergrond een Roland V-syth XT ? Ik heb dat bakkie ook gehad, maar heb hem, na extreem weinig gebruik, verkocht voor 1000 euro.. Hij was te moeilijk voor mij. Good job!
 
Hey Gloomer, dank voor je reactie. :) Het klopt van de V-synth XT ja. Had em weer even aangesloten, al is hij hier niet in te horen. Ik twijfel ook soms om hem weg te doen, maar toch doet ie een paar dingen die uniek zijn, en ook de vocoder is leuk.
Ik vind persoonlijk een tweedehands Kronos V1 heel veel meer waar voor je geld, eigenlijk altijd al een Oasys (de voorloper) gewild maar die was 7000 euro toen ie net uitkwam. Beiden een beetje rond 2005 uitgekomen. Maar de Kronos is here to stay :okdan:
 
MacGyverGear : klinkt inderdaad goed :okdan:. Welke KARMA preset is dat eigenlijk? Dàt is nu juist het probleem dat ik met de KRONOS heb: die heeft zo ontzettend veel aan boord (KARMA programs, drumritmes, golfvormen ...) dat het eigenlijk té veel is om onmiddellijk door te hebben.
Maar het is en blijft hét beest bij uitstek om volledige arrangementen op uit te werken en dé synth die ik nu niet meer kan missen.

:doei:
Danny
 
Hey Danny, ja.. las dat jij ook een Kronos had. ;) tot nu gelukkig geen klachten met vastlopers.. hoop dat de jouwe ook weer goed draait.

De combi die ik gebruik heet: Summer Haze. Is op een v2 bankC-037. Ik begreep tenminste uit de Karma software dat je moet instellen welke versie je hebt.. de presets draaien dan op de PC mee via de midiclock maar zijn dus kopieën van wat er in je Kronos zit.

Heb dus eerst een M3 gekocht, daar zit dezelfde combi in.. dacht nog even aan een Radias voor erbij, omdat ik toch wel wat virtueel analoog geluid mis in de M3, maar dat plan heb ik maar vergeten en ben gelijk voor een Kronos gegaan, de Oasys stond al vanaf het uitkomen op mijn verlanglijstje eigenlijk.:) Enorm gaaf wat er allemaal mee kan.. Ik ben 'n EP liefhebber en voor de Rhodes en Wurli emulaties alleen al is ie echt super!!
 
Laatst gewijzigd:
MacGyverGear : Ok :okdan:. Dan ga ik die combi eens opzoeken. Het is zoals ik al zei dat je eigen té veel van alles hebt. Ik hou het altijd maar even vol om door de lijsten te scrollen om uit te proberen (bv bij de drumtracks). Dan verkies ik eerder om bv via RPPR zelf een drumritme in te spelen met de nodige variaties en die dan aan verschillende toetsen toe te kennen. Dat werkt voor mij persoonlijk sneller maar dat is natuurlijk voor iedereen anders (gelukkig maar).

Tot nu toe heb ik geen crashes meer gehad en heb misschien de oorzaak ook gevonden op het www: blijkbaar kan dat getriggerd worden wanneer er een smartphone in de buurt ligt en laat het nou toevallig zijn dat in beide gevallen die van mij boven op de Kronos lag (trek wel eens foto's van de schermen wanneer ik een totaal andere mixinstelling in de sequencer wil uit proberen. Sinds ik dat gevonden heb en de phone niet meer in de studio neem, is het ook niet meer voorgevallen. Misschien was dat de oorzaak, misschien ook niet ... wie zal het zeggen :)?

In ieder geval veel plezier nog met deze gigantische bak :mexico:.

:doei:

Danny
 
Dank je Danny, komt helemaal goed!! :) Teveel om te ontdekken.. dat van die RPPR's vind ik ook erg handig, daar had ik in de M3 al kennis mee gemaakt. Wil daar ook mee gaan werken.. samen met die Karma arps. Maar het is een echte performancebak om snel een sfeertje neer te zetten. Heb toen ik em net had alle combi's doorlopen en wat ik bruikbaar vond om te jammen op de userbank geparkeerd.. maar deze was ik kennelijk overheen geskipt.

Goed te horen dat de crashes niet meer zijn voorgekomen.. Maar jeetje.. dat een telefoon die crashes kan veroorzaken.. mijn telefoon ligt wel in de buurt meestal maar hou de tip in gedachten. :)
 
Klinkt lekker Patrick!
Niet om hier iets af te doen maar ik heb 't idee dat bij jou het altijd wel lekker klinkt.
Herriner me nog een oudje met de Largo vst op yt en ook die klonk lekker en zo gaat het meestal wel eigenlijk.
Kan me voorstellen dat het kleine klaviertje niet ideaal is zo, een split zou idd wel handig zijn.
Ik zie je met deze opstelling wel wat schnabbelen zodra dat weer kan waarbij je jezelf begeleid met deze set up of hou je het dan liever iets mobieler en praktischer?
 
Hi Willem, dank je man :) Ik houd de Kronos op 1 vaste plaats. Hij is nu nog onbeschadigd en wil dat graag zo houden. Mijn ervaring met dingen meeslepen naar gigs is niet al te positief. De saxofoon is laatst ook een keer uit zijn statief gevallen (wel mijn eigen schuld overigens..) maar de Kronos gaat zeker gebruikt worden om muziek te creëren voor optredens en jams met de sax. ;)
 
mooie melodie en akkoordprogressie! Mooie string-lead ook uit de Fusion. Ik probeer het me het in te beelden met een iets meer elektronische drumkit zoals de LinnDrum en een minimoog achtige lead, lijkt me heel vet om dit nummer in zo'n meer elektronische uitvoering te horen.
 
Dank je synthmann!! :) Voor de akkoordprogressie heb ik de bij de combi behorende akkoorden gebruikt, dus alle credits naar de programmeur ;)
De Linn vind ik lekkerder klinken voor die Italo/elektro sound maar ik ga zeker de samples zeker in zetten en mee experimenteren. Heb tijden terug een Solton Programmer gehad, ook een soort-van keyboard-synth maar dan heel beperkt, ook qua begeleiding programmeren. Weer snel weggedaan en toen een Yamaha QY700 gekocht. :)

De lead zit ook zacht een monofone portamento lead onder maar valt een beetje in het niet door de andere lagen.. maar ga dat geluid wat meer naar voren halen.

Inmiddels heb ik ook ontdekt hoe ik akkoorden programmeer. Je kunt tot 6 noten vrij programmeren. Maar het blijft een soortvan plaatsvervangende "1 finger chord keyboard" schaamte die ik erbij heb. :D Opzich is het natuurlijk wel 'n extreem handige feature.. en doordat je de bas ook in het akkoord zet heb je 1 hand vrij voor melodie.. :)
 
Knap gemaakt! Net als MacGyverGear en Danny ben ik ook een nieuwe Kronos gebruiker. Misschien moet er iemand eens een nieuw draadje openen voor Kronos gebruiker anno 2020? Lijkt me wel handig...
 
Ik heb gisterenavond eens op mijn KRONOS 2015 gezocht naar "Summer Haze" maar die werd niet gevonden. Maar zoek enkel naar "Haze" en dan vind je hem onder een andere naam (iets als "Hardwave Haze" of iets dergelijks). Dus heb je ipv een v2 een 2015, weet je dat je voor die combi best even naar enkel Haze zoekt.

Ik ben me de laatste dagen bezig aan het houden met het programmeren van Programs gebaseerd op eigen ontworpen wave sequences :P ... instant JMJ effects uit z'n Equinox periode, zeker met een Flanger daarop.
Ik heb de KRONOS nu een kleine anderhalf jaar en met Combi's heb ik me eigenlijk nooit bezig gehouden omdat mijn muziekstijl zich nauwelijks leent om live te spelen. Maar als sequence/productie of sounddesign-bak is het nog absoluut een toonaangevend instrument, ondanks zijn bijna 10 jarige bestaan. Daar heeft KORG in het verleden toch wel een succesformule uitgedacht: breidt de Oasys nog wat uit en maak hem de helft goedkoper. Zelfs de meest recentste workstations van de concurrentie hebben aan de KRONOS een serieuze kluif ook al zijn die op zich ook krachtig.

:doei:
Danny
 
Back
Top