(Oldschool hardcore) techno track

Bambisk

jwt
Lid sinds
25 november 2019
Berichten
429
Locatie
Zwolle
Hoi, daar ben ik weer. Heb geprobeerd een aantal tips die ik op mijn vorige drie tracks heb gekregen toe te passen. Iets meer laag, wat meer effecten, wat variatie in de kick. Ik heb bewust gekozen voor geen uitgebreide lead omdat ik dat niet interessant vind in mijn muziek. Daarentegen heb ik wel geprobeerd wat elementen uit drie van mijn favoriete stijlen te pikken (techno, tekno en early hardcore) en daar is dit het resultaat van. Het oefenen met een buildup in elkaar zetten was mijn doel in deze track.

Heb gebruik gemaakt van een Electribe EA-1, Electribe Sampler, V-AMP 2 en Bass Big Muff en dit alles op 158bpm. Opgenomen in Reaper als een track maar heb hierna nog wel wat reverb toegevoegd om het wat voller te laten klinken. Ben benieuwd naar tips/opmerkingen/etc

https://soundcloud.com/jeroenski-dingen/dj-ambelt-hardcoretechnoliedje1
 
"Don't Laugh" :)

Niet slecht, niet slecht.. maar ik zou af en toe een cut-off ofzo op je kick zetten.. Je varieert ze wel, maar het timbre blijft hetzelfde. Ik zou ik de boel beter eq'en, want bepaalde geluiden komen niet zo goed door, zoals bvb de clap.. Ook zie ik aan je waveform dat hij enorm gecompressed is, daar klopt dus iets niet. Ik mis toch ook een lead.. riedeltjes genoeg, maar geen echte lead, dat maak hem een beetje "saai". Maar oefening baart kunst, dus je bent goed bezig. Ik heb alleszins twee keer geluisterd. Hij is wel lekker origineel, ook al is ie oldschool. Netjes. Hoop dat je er iets aan hebt. Succes! :)
 
"Don't Laugh" :)

Niet slecht, niet slecht.. maar ik zou af en toe een cut-off ofzo op je kick zetten.. Je varieert ze wel, maar het timbre blijft hetzelfde. Ik zou ik de boel beter eq'en, want bepaalde geluiden komen niet zo goed door, zoals bvb de clap.. Ook zie ik aan je waveform dat hij enorm gecompressed is, daar klopt dus iets niet. Ik mis toch ook een lead.. riedeltjes genoeg, maar geen echte lead, dat maak hem een beetje "saai". Maar oefening baart kunst, dus je bent goed bezig. Ik heb alleszins twee keer geluisterd. Hij is wel lekker origineel, ook al is ie oldschool. Netjes. Hoop dat je er iets aan hebt. Succes! :)

Hier heb ik zeker wat aan. Cutoff heb ik nog niet gebruikt, wel een goede voor de volgende. De clap heb ik bewust zo gemaakt, die kwam eerst meer naar voren en daardoor vond ik hem veel te 'gelikt' klinken tov de rest, geld ook voor de andere geluiden tijdens de buildup.

Wat betreft de wavevorm: Ik heb geen compressor gebruikt :?​​​​​​. Wel heb ik het volume van de opname wat naar beneden geschroefd omdat ie anders iets te veel in het rood stond.

​​
 
Beukt wel lekker weg (luisterend over crappy telefoon). Wat ik wel een beetje mis, is een fijne stab (zoals geluidje dat er tussen 3:16 en 3:26 inzit). Een die zaagt, scheurt en/of knaagt. Dan het liefst crossfaderend/Transformer erin. Ik denk dat het voor deze stijl qua buildup het goed is omje voor stellen hoe het is om met twee draaitafels en een mixer te werken.

Plezier met de volgende :)
 
Beukt wel lekker weg (luisterend over crappy telefoon). Wat ik wel een beetje mis, is een fijne stab (zoals geluidje dat er tussen 3:16 en 3:26 inzit). Een die zaagt, scheurt en/of knaagt. Dan het liefst crossfaderend/Transformer erin. Ik denk dat het voor deze stijl qua buildup het goed is omje voor stellen hoe het is om met twee draaitafels en een mixer te werken.

Plezier met de volgende :)

Grappig, juist dat geluidje heb ik er op twee momenten uit gehaald omdat ik het anders te veel vond. En je laatste zin las ik bijna als een verkapt advies om draaitafels te halen :engel: Enigszins abstract advies maar toch wel een goede waar ik over na ga denken. Bedankt!
 
Transformer:
https://m.youtube.com/watch?v=zmVhTFChkWI

Geen verkapt advies tot aanschaf van draaitafels overigens. Een aantal (hardcore) DJ's uit die tijd, die ook produceerden waren goede "turntablists". Dat is ook terug te horen in de producties. Oftewel hoe maak ik m'n track zo, dat een andere DJ er met een andere plaat een nog toffer ding van maakt.

Met het crossfaden bedoel ik:
Stel je track loopt op kanaal 1, na bijv. 7 maten laat je 3 tellen je stab op
kanaal 2 horen en daarna weer terug naar kanaal 1 (dat paar keer herhalen om vervolgens je stab met de rest van de track mee te laten lopen).

Hopelijk minder abstract :)
 
ik heb weinig tijd tis laat maar in 15 miuutjes tijd even de stereo image verbreed en volume wat meer naar hardcore standaarden gezet en wat Eq aanpassingen....
Normaal mix /master ik geen hardcore maar vind het wel leuk om tedoen.
Je kick is iig veel te hard/dominant....zelfs voor hardcore
:D
Hier onder vb. de boel wat meer in balans qua sound...:okdan:
 

Attachments

  • untitled.mp3
    5,1 MB · Bekeken: 153
Transformer:
https://m.youtube.com/watch?v=zmVhTFChkWI

Geen verkapt advies tot aanschaf van draaitafels overigens. Een aantal (hardcore) DJ's uit die tijd, die ook produceerden waren goede "turntablists". Dat is ook terug te horen in de producties. Oftewel hoe maak ik m'n track zo, dat een andere DJ er met een andere plaat een nog toffer ding van maakt.

Met het crossfaden bedoel ik:
Stel je track loopt op kanaal 1, na bijv. 7 maten laat je 3 tellen je stab op
kanaal 2 horen en daarna weer terug naar kanaal 1 (dat paar keer herhalen om vervolgens je stab met de rest van de track mee te laten lopen).

Hopelijk minder abstract :)

Ik had wat duidelijker moeten zijn in mijn reactie. Met het abstracte doelde ik alleen op het draaitafel deel. En dat het geen verkapt advies was weet ik, maar het klonk mij wel gunstig gezien ik er al vaker over na heb gedacht :P

Deze mix heb ik gisteren nog op cassette echt hard gedraaid. Er is goed te horen wat de DJ doet. Aanrader qua "studiemateriaal"

https://m.mixcloud.com/oldskooltapes/bass-d-for-those-who-like-to-groove-1992/

Deze ga ik thuis ff checken na werk vanmiddag/vanavond. Thanks
 
ik heb weinig tijd tis laat maar in 15 miuutjes tijd even de stereo image verbreed en volume wat meer naar hardcore standaarden gezet en wat Eq aanpassingen....
Normaal mix /master ik geen hardcore maar vind het wel leuk om tedoen.
Je kick is iig veel te hard/dominant....zelfs voor hardcore
:D
Hier onder vb. de boel wat meer in balans qua sound...:okdan:

De track is mono ja. Vooral praktisch van aard. Ik heb niet het budget gelijk de hele studio in een keer te kopen dus werk nu nog met een verrotte laptop, die soms al moeite heeft met (veel) reverb. Stereo is ie ook niet echt happig op.

Ik ga het voorbeeld thuis even luisteren, nu in de trein naar werk en mijn oordoppen vergeten. Denk dat ik hier veel bruikbare info uit kan halen. Zal er na het luisteren nog eens op reageren :okdan:
 
Wat meer effecten toevoegen rond de overgangen zou de track beter tot zn recht laten komen. Je kick is een beetje te overheesend. Probeer eens op een heel laag volume de mix te beluisteren en hoor dan welke geluiden nauwlijks tot niet hoorbaar zijn. Dit kan helpen de geluiden wat beter in volume naar voren te laten komen. De kick vind ik wel lekker :)
 
Wat meer effecten toevoegen rond de overgangen zou de track beter tot zn recht laten komen. Je kick is een beetje te overheesend. Probeer eens op een heel laag volume de mix te beluisteren en hoor dan welke geluiden nauwlijks tot niet hoorbaar zijn. Dit kan helpen de geluiden wat beter in volume naar voren te laten komen. De kick vind ik wel lekker :)

Handige tip die ik eigenlijk nog nergens tegen ben gekomen. Dat ga ik vanaf nu zeker doen!
 
ik heb weinig tijd tis laat maar in 15 miuutjes tijd even de stereo image verbreed en volume wat meer naar hardcore standaarden gezet en wat Eq aanpassingen....
Normaal mix /master ik geen hardcore maar vind het wel leuk om tedoen.
Je kick is iig veel te hard/dominant....zelfs voor hardcore
:D
Hier onder vb. de boel wat meer in balans qua sound...:okdan:

Deze is wel een stuk meer in balans ja. Nu ik hem een paar keer heb afgewisseld met het origineel snap ik ook waarom de kick te dominant genoemd word. Dank hiervoor, dit probeer ik weer mee te nemen in komende projecten :okdan:
 
ik vind m wel wat hebben. dat ie mono is stoort me niet. de kick staat inderdaad loeihard. toch ervaar ik een balans. misschien hou ik wel van afwijkende mixen... toch begrijp de opmerkingen wel, en zou het nummer kunnen verbeteren.
maar zoals ik m nu geluisterd heb, heb ik met plezier geluisterd, niet mijn genre, of beter, ik zet het zelf amper op, ik kan van vrijwel elk genre genieten.
geen lead vind ik eigenlik wel "bevrijdend", leads kunnen nogal nummers vermangelen. voor mijn gevoel. voor de duidelikheid; wanneer ze ingezet worden, vanwege dat het "moet", en dat ga je dan horen.
 
ik vind m wel wat hebben. dat ie mono is stoort me niet. de kick staat inderdaad loeihard. toch ervaar ik een balans. misschien hou ik wel van afwijkende mixen... toch begrijp de opmerkingen wel, en zou het nummer kunnen verbeteren.
maar zoals ik m nu geluisterd heb, heb ik met plezier geluisterd, niet mijn genre, of beter, ik zet het zelf amper op, ik kan van vrijwel elk genre genieten.
geen lead vind ik eigenlik wel "bevrijdend", leads kunnen nogal nummers vermangelen. voor mijn gevoel. voor de duidelikheid; wanneer ze ingezet worden, vanwege dat het "moet", en dat ga je dan horen.

Thanks. Wat betreft harde kick en zonder lead ben ik het helemaal met je eens. Voor mijn ontwikkeling zal ik toch eens proberen een lead te maken, simpelweg omdat ik er alleen maar beter van kan worden :)
 
Thanks. Wat betreft harde kick en zonder lead ben ik het helemaal met je eens. Voor mijn ontwikkeling zal ik toch eens proberen een lead te maken, simpelweg omdat ik er alleen maar beter van kan worden :)

ik doe ook eens gek, wat een flauwe formulering. ook ik probeer dingen buiten mijn kader, om uit te breiden, en wellicht komt het geheel eigen terug. dus mee eens. uitstapjes maken... werkt...
 
ik doe ook eens gek, wat een flauwe formulering. ook ik probeer dingen buiten mijn kader, om uit te breiden, en wellicht komt het geheel eigen terug. dus mee eens. uitstapjes maken... werkt...

Het was niet als flauwe formulering richting jou bedoeld overigens maar als serieuze formulering richting mijzelf
 
Het was niet als flauwe formulering richting jou bedoeld overigens maar als serieuze formulering richting mijzelf

ow het is onduidelik.... ik had het over mijn flauwe formulering... : ik doe ook eens gek; ik zie nu waarom het geheel verkeerd gelezen kan worden. het is ook een onprecieze formulering.

ik was het geheel met je eens, dingen uitproberen die je normaal niet doet. goed voor ontwikkeling, beheersing en je kunt het eigen maken, zelf op eigen wijze verwerken.
 
ow het is onduidelik.... ik had het over mijn flauwe formulering... : ik doe ook eens gek; ik zie nu waarom het geheel verkeerd gelezen kan worden. het is ook een onprecieze formulering.

ik was het geheel met je eens, dingen uitproberen die je normaal niet doet. goed voor ontwikkeling, beheersing en je kunt het eigen maken, zelf op eigen wijze verwerken.

Ah, gelukkig :okdan:
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top