Pas de pluie est le même [Ambient/New Age]

Seva Randeep

Music & sounds
Lid sinds
13 januari 2008
Berichten
454
Locatie
Roermond
Volgens mijn gitaarleraar van vroeger (Bart van Halteren) kan je al heel veel nummers spelen als je maar 3 akkoorden kent, zoals bijvoorbeeld de C-, F- en G7-akkoorden. Met dit gegeven vond ik het een uitdaging om in C-mineur (de favoriete toonsoort van Hans Zimmer) een nummer te maken met alleen de 2 mineur-akkoorden: de iv- en de v-trap. Dus met alleen de F-mineur en G-mineur.

Ook heb ik in dit nummer geëxperimenteerd met de random-functie van FL Studio zodat elke noot nèt iets anders "aangeslagen" wordt. Zo heb ik door de computer de noot-lengte en de hardheid van de aanslag afwisselender gemaakt. Net zoals in het echt, want niemand kan, volgens mij, elke noot consequent even hard als de vorige aanslaan en even lang als de vorige vasthouden.

De titel van deze track "Pas de pluie est le même" refereert ook een beetje naar die willekeurigheid. Ik ben niet zo goed in Frans, maar als het goed is, betekent het dat geen één regen, of regendruppel, hetzelfde is.

 
Inderdaad een mooie en rustige soundscape. Je hoeft niet altijd veel akkoorden te gebruiken om iets moois neer te zetten, net zoals een eenvoudige melodie soms emotioneler en mooier klinkt dan een ontzettend complexe. Deze track is een mooi voorbeeld van die eenvoud.

Ik zou aanraden om eens de uitdaging aan te gaan om van het tekenen van noten over te stappen op het echt inspelen er van. Je zal zien dat die random-functie van FL niet meer nodig is ;).

Succes :okdan:

:doei:
Danny
 
Ik zou aanraden om eens de uitdaging aan te gaan om van het tekenen van noten over te stappen op het echt inspelen er van. Je zal zien dat die random-functie van FL niet meer nodig is ;).

Succes :okdan:

Dat is de volgende stap waarmee ik ga experimenteren. Maar dan moet ik eerst een goede controller kopen, want die ik nu heb (Akai) vind ik crap.
 
Mooi sfeertje! :) Een compositie hoeft mijns inziens inderdaad niet ingewikkeld te zijn om iemand te raken. Misschien is het eenvoudiger maken van een nummer vaak wel beter voor emotie-overdracht en het laten "meedoen" van de luisteraar. Ik wou dat ik deze wijsheden zelf wat vaker snapte :beard:
 
Back
Top