Techno Live Set (1,5u) Elektron Gear

Zo dan, wat een berg reacties. Ik zal zoveel mogelijk in één post reageren om het leesbaar te houden... Tof dat het setje zo warm ontvangen wordt, dat had ik niet verwacht. Dat geeft hoop om er een echt live mee te gaan :)

djazid Kenneth Ik vind de tip om wat hoger in BPM te gaan zitten een hele waardevolle suggestie. Ik zat nu op 120 BPM en ga eens een nieuwe testcase doen op 125, kijken of ik daar aan kan wennen. 130 is teveel heb ik al gemerkt, dan kom ik niet weg met mn geluiden, die moeten een beetje ruimte hebben om te ademen. Ik weet niet wie er voor of na mij komt, ik heb nog nooit opgetreden :P

Steve303 Ja ik dacht ergens gezien te hebben dat hij de loopers van zn DB4 veel gebruikt. Flinke aanpassing in de workflow. Een pingpong idee zeg maar, dat houdt het overzichtelijk voor me. Ik wil mijn workflow voorlopig hetzelfde houden, ik moet lang wennen aan nieuwe manieren van werken. Een synth toevoegen heeft het minste aanpassing in mijn workflow, schat ik nu in... Maar ik hou het voorlopig hierbij hoor, eerst dit maar eens volledig meester worden. Het zijn inderdaad toffe apparaten, ondanks dat ik kleiner ben gaan werken, minder 'one knob per function' heb, heb ik meer plezier dan ooit. En dat terwijl ik hele toffe spullen had...

Disharmonic Fijn dat het ook zonder koffie smaakte :D Die MPX16... ja breek me de bek niet open. Wat een kutding. Maar goed, it serves a purpose... Ik trigger wat swooshes, risers, fallers, filler, etc. Dat doet ie op zich prima. Maar hij kan niet clock syncen, dus note repeat ook niet gesynct. Het opstarten duurt lang, het inladen van een kit duurt lang, de filetransfer app duurt lang en is enorm buggy. Ik vond het eigenlijk maar een duur ding voor wat ie kan. Maar goed ik kan wat transitie geluidjes triggeren, dat is het dan...

e-Gloomy-nations Kenneth Myura VasC Bedankt voor het luisteren, heel fijn!!

Alanlive Thx! Ik zal via PM ff reageren, leuk idee iig!

In het algemeen ga ik dus de BPM iets omhoog gooien en ga ik nog wat extra fills programmeren om nog iets meer schwung te geven. Ik luisterde ff in de auto naar de set en ik merkte op dat sommige percussie wat te hard in de mix staat, dat ga ik nog ff wat beter stroomlijnen.

Wat betreft de mix... Eerder had ik nog wel eens teveel laag, dat zou uitvergroot worden op de dansvloer en moest getemd worden. Kan iemand met live ervaring daar iets over zeggen? Hoe zal deze mix zich vertalen naar grote zaal speakers?
 
Ik vind de tip om wat hoger in BPM te gaan zitten een hele waardevolle suggestie. Ik zat nu op 120 BPM en ga eens een nieuwe testcase doen op 125, kijken of ik daar aan kan wennen. 130 is teveel heb ik al gemerkt, dan kom ik niet weg met mn geluiden, die moeten een beetje ruimte hebben om te ademen. Ik weet niet wie er voor of na mij komt, ik heb nog nooit opgetreden

Of gewoon aan 120BPM beginnen en tegen het einde aan zit je op 125
 
Ik heb gisteren stukjes geluisterd; het klonk goed en je bakt er met je elektrons meer van dan mij.
Echter is het voor mij persoonlijk te rustig en zitten er soms te lange breaks in maar zoals ik al zei is dit een verdienstelijke liveset.
Misschien kan je van deze 1,5 uur een distillaat maken van 1u? Ik zie en hoor vaak live acts van maar 1 uur;daar is opzich niets verkeerd mee.

Tempo is een zwaar onderschatte factor. Cru gezegd is 120bpm inderdaad koffiedrink of loungebar tempo.
Op de dansvloer @ 120bpm in een electronisch genre werkt voor mij persoonlijk niet.
Bij techno in de 135 tot 150 bpm range is het gewoon gaan met die banaan:D.
Ooit al hardcore gehoord aan 120 bpm:D? Energie en tempo hebben toch wel een goede relatie met elkaar als het gaat over topsport op de dansvloer;).
OPGELET: versta me niet verkeerd; er is tegenwoordig alweer een genre 'techno' in opmars met een hoger tempo maar het enige wat in die muziek zit is een hoger tempo; inhoudelijk 0,0 (samengevat harde verb kick & snel tempo).
 
Die MPX16... ja breek me de bek niet open.

Dacht dat ik hier op het forum een tijdje geleden ook al over de MPX16 had gelezen, bleek een post van jou te zijn, dat wist ik niet meer. Inmiddels teruggevonden. :D De suggestie die SmartBits had van de Tsunami, dat lijkt me een hele goede als je een simpele maar goede sampleplayer wilt. En niet duur. Wil daar zelf nog 'ns mee aan de gang.

Tempo is een zwaar onderschatte factor. (...)
Bij techno in de 135 tot 150 bpm range is het gewoon gaan met die banaan:

En misschien een beetje in het algemeen dat dit zo is. Qua "dance" ben ik van de generatie die in beweging was op Goa-trance, en wat later psy. Tempo 135 is dan echt wel een beetje het minimum, daar kan best nog een schepje bovenop als je helemaal los wilt gaan. :D (hoewel, op mijn leeftijd zo langzamerhand... ;) )
 
Laatst gewijzigd:
klinkt goed, lekker chill en minimaal
maar dat zou ook kunnen met 1 digitakt want zo veel geluiden zitten er niet in?

ik ben met een vergelijkbare (in relaxedheid en tempo, maar andere sound) set bezig met een digitakt waarbij ik ook een model samples in zal zetten

ik weet wel een plekje waar je kan optreden, zie PB
 
Op de eerste plaats complimenten voor dit resultaat, nette set met mooie sounds en lekker gemixt ook. Mijn opbouwende kritiek: over het algemeen gezien mag er wel wat meer pit/drive in als je het mij vraagt. Af en toe komt er wat energie in, maar dan lijkt het weer weg te ebben. Dan komt denk ik ook wel door het lage bpm. Leuk voor house, daar zit genoeg opzwepende elementen in, maar hier wordt het een beetje stroperig als je begrijpt wat ik bedoel. Verder stoorde ik me regelmatig aan de kick. Op mijn soundbar met sub in de huiskamer moest ik de bass flink naar beneden zetten, terwijl op de jbl charge draagbare speaker weer alleen maar een plop overblijft. Die zou van mij een stuk minder aanwezig mogen zijn trouwens, de klik in de kick. Verder zag ik dat je zelf al de fills (te weinig) en percussie (soms te hard idd) noemde, daarmee kan je denk ook de energie levels nog wat meer managen. Ik doe het je in ieder geval niet na, dus nogmaals, in de eerste plaats complimenten!

BTw, ken je het Rufus live kanaal op youtube? Die man weet goed een live set te laten horen op veelal elektron gear. Mooi om naar te kijken ook hoe hij alles onder controle heeft.
 
ik heb hier daarjuist op mijn vlucht vanuit Sofia naar geluisterd, leuke luistermuziek, maar ik zie mij hier niet gek op gaan op een dansvloer.
Leuke geluiden en knappe mix wel...
 
RSB Thanks man!

Kenneth INderdaad, dat is ook een bruikbare tip, langzaam in tempo omhoog

Steve303 Dankjewel. Misschien ga ik inderdaad wat destilleren. Ik denk de app maar eens proberen waar ik projecten op de Digi's kan managen... En verder ben ik het ook met je eens dat techno best een beetje inhoud mag hebben. Het moet natuurlijk een sfeer oproepen, maar niet alléén op de dansvloer.

Disharmonic Tsja die Tsunami is wel interessant, maar daar moet ik echt eens rustig voor gaan zitten...

e-Gloomy-nations Hartelijk bedankt voor de mooie woorden en het luisteren...

SlaveoftheWave Dankjewel voor je bericht, ik zal je ook ff via PB antwoorden. In ieder geval heel tof dat je me meeneemt in je netwerk, bedankt! Heb jij je vergelijkbare set online staan? Ben wel benieuwd....

kobuz Ik kan me wel vinden in de dingen die je zegt. Ik lees (en hoor) ze wel meer terug. Tempo is een ding, fills en volumes gelijktrekken zijn allemaal dingen die ik meeneem in de finetuning. Verder moet ik ook gewoon verder oefenen met het dj-stijl mixen. Ik ken inderdaad het Rufus kanaal. Op zich vind ik die gast heel goed. Zoals je zegt heeft hij het allemaal goed getemd, maar tegelijk vind ik het over het algemeen een beetje braaf en generiek klinken. Zijn mix is wel goed in balans, daar kan ik nog wat van oppikken... De kanalen van Martin Stürtzer en Vøsne vind ik ook heel goed en muzikaal gezien iets interessanter. Maar das misschien ook smaak. Bedankt voor je feedback, dat helpt me enorm...!

The Big Ear Fijn, dankjewel!


Verder lees ik veel terug over het niet dansbaar zijn van muziek op wat lagere BPM... Aan de ene kant snap ik dat, maar aan de andere kant ook weer niet helemaal. Misschien is het ook wat smaak afhankelijk? Onderstaande set vind ik namelijk écht geniaal en dat gaat ook niet zo snel (maar volgens mij wel wat sneller dan mijn setje). De mensen daar gaan toch aardig los dacht ik zo... Of valt er inhoudelijk iets anders te zeggen over de verschillen?

 
Super knap dat je dit in elkaar hebt gezet. Is dat niet erg pittig met het overschakelen van de ene naar de andere track? Sommige stukken zijn echt lekker. We missen af en toe nog de lange en epische opbouw (werken naar een climax) zeg maar. Ik denk als je dat toevoegt of wat hardere overgangs geluiden toepast dat je meer impact zult hebben. Qua tempo, tja, das smaak. Maar iets tussen de 122 en 128 zou wellicht niet misstaan. Iets meer contrasten aanbrengen vat het concreet samen :-)
 
Verder lees ik veel terug over het niet dansbaar zijn van muziek op wat lagere BPM... Aan de ene kant snap ik dat, maar aan de andere kant ook weer niet helemaal. Misschien is het ook wat smaak afhankelijk? Onderstaande set vind ik namelijk écht geniaal en dat gaat ook niet zo snel (maar volgens mij wel wat sneller dan mijn setje). De mensen daar gaan toch aardig los dacht ik zo...

Ja, dat hangt ook af van smaak. Zowel van degene die speelt als het publiek. Met een lagere BPM is ook niks mis mee, al denk ik dat veel mensen die iets met dance hebben en ook daadwerkelijk in beweging willen zijn een wat hoger tempo willen. Wat betreft losgaan, dat gevoel heb ik niet bij wat ik zie in de video. Maar dat kan ook verschillen van persoon tot persoon. Zelf denk ik daarbij meer aan zoiets, met veel energie. Tijd om nog 'ns een keer naar zo'n feestje te gaan, bedenk ik nu. Voordat ik oud en versleten ben, en geen voet meer voor de andere krijg (op een redelijk tempo). ;)
 
Verder lees ik veel terug over het niet dansbaar zijn van muziek op wat lagere BPM... Aan de ene kant snap ik dat, maar aan de andere kant ook weer niet helemaal. Misschien is het ook wat smaak afhankelijk?

Ik denk dat het meer met ervaring en danstechniek te maken heeft. Geef mij techno marcia moderato en ik dans ze allemaal de vloer af.. :duivels:
 
Solidtrax Dankjewel! Ik kan je volgen als het gaat om de meer epische opbouw... Ik ben nu fills aan het inkloppen (ook nog wel een klusje waar ik handigheid in moet krijgen) die er hopelijk aan bij gaan dragen wat meer climax te bouwen. Verder moet ik ook gewoon nog een beetje werken aan mijn DJ skills. Ik goeie drop draagt bij aan een climax gevoel, maar daar ben ik nog niet zo goed in. Gewoon meters maken, ik heb pas sinds december een dj mixert :)

Disharmonic Dankjewel voor je mening, dat helpt. Ik had me nooit zo druk gemaakt om tempo, ik kom er nu achter dat tempo een belangrijke factor is (onderschat zoals eerder gezegd). Het voorbeeld dat jij geeft... man, daar zit de vaart er goed in!:) Voor mij persoonlijk te onrustig, maar energie heeft het! Ik ga in ieder geval wat omhoog in tempo (ben nu een beetje ronde 126 aan het uitproberen).

ishi Haha dat wil ik wel eens zien!:D Maar vooral omdat ik me er niks bij kan bedenken... Ik ben wat dansen betreft een leek, een barbaar, snel tevreden en ik kan er geen reet van 8o)
 
Klinkt erg lekker.
Toevallig heb ik net een subsequent 37 overgenomen van een techno gast.
Die vond hem inderdaad niet al te draagbaar :)
(wat ik kan beamen)
Over het algemeen lekker beluisterbaar.
Niet echt 'hard' of 'techno' zoals ik dat ken, maar daarmee niet minder prettig om te horen.
Lekkere melodielijntjes en genoeg variatie voor mij om te blijven luisteren.

Tof om wat te zien van je setup.
Heb je beeldmateriaal?
(misschien heb ik dat gemist, bij voorbaat sorry daarvoor)
 
Solidtrax Dankjewel! Ik kan je volgen als het gaat om de meer epische opbouw... Ik ben nu fills aan het inkloppen (ook nog wel een klusje waar ik handigheid in moet krijgen) die er hopelijk aan bij gaan dragen wat meer climax te bouwen. Verder moet ik ook gewoon nog een beetje werken aan mijn DJ skills. Ik goeie drop draagt bij aan een climax gevoel, maar daar ben ik nog niet zo goed in. Gewoon meters maken, ik heb pas sinds december een dj mixert :)

Gaat goed komen!
 
Montfrooij Dank voor het luisteren! En ik mis de moog wel een beetje hoor, maar goed de workflow die ik nu heb is me zeer waardevol! Beeldmateriaal komt er wel aan ja, ik wil de set een keer opnieuw opnemen, maar deze keer met een video registratie. Ik zal t hier wel ff posten als t zover is. Inmiddels een flightcase geknutseld, dan kan je de setup in vol ornaat aanschouwen:D

SB-SIX Thx, dat is een mooi compliment. Leuk ook dat je mijn groei in de gaten hebt gehad!

Roonan Fijn dat je er van hebt genoten! Leuk dat je een berichtje achter laat. Ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat ik een keertje écht live kan!
 
Back
Top