Presethead - Slide Walk

Presethead

Stamgast
Lid sinds
29 Maart 2006
Berichten
104
Vandaag een experimentje gedaan met mijn oude Teisco 100F monosynth en de Behringer TD-3



De Teisco 100F is een hele leuke monosynth met een lekker geluidje, maar met een groot nadeel: hij heeft geen MIDI en hij is niet erg goed aan te sturen via CV. De CV implementatie is namelijk erg raar. Zowel de gate als de pitch gaan via dezelfde plug, waarbij de ring van de plug de pitch is en de tip de gate (of andersom). Daarnaast is de volt/octaaf verhouding niet standaard en precies omgekeerd (hoe hoger je speelt op het keyboard, hoe lager de toon).

Ik heb eerder de Teisco wel eens aan mijn MIDI setup verbonden via de Deep Bass Nine, die ook dienst kan doen als MIDI-CV converter, maar door de exotische voltages kon ik dat niet echt lekker spelen. Dus gebruikte ik de Teisco alleen af en toe voor synth solo's of het opnemen van wat random bliep bloep geluidjes. Maar nu heb ik sinds kort de Behringer TD-3 en die heeft 3 features die de Teisco weer wat nieuw leven inblazen:

1. een ingebouwde sequencer
2. een random pattern generator
3. CV en gate out

Dus ik heb het volgende gedaan:

- De Teisco aan de CV en gate out van de TD-3 verbonden met een insert kabel. Beide signalen komen dan op dezelfde plug binnen bij de Teisco. (Welke kant de CV moest zijn en welke de gate had ik toevallig in 1 keer goed gegokt)
- Op de TD op de 'random' knop gedrukt tot er een interessant baslijntje uitkwam
- De sequencer van de TD laten meelopen met de MIDI clock van FL Studio

Dit leverde uiteindelijk een aardig baslijntje op die ik een paar minuten heb laten draaien terwijl ik intussen wat klooide met de schuifjes van de Teisco. Dat heb ik opgenomen als audio en daar vervolgens de hele track omheen gebreid.

Het acidlijntje uit de track komt van de Roland TB-3. Ook daar de random pattern generator gebruikt en het resultaat een beetje getweaked om de noten te laten passen bij de Teisco bassline. Ook daarvan een 'live' sessie opgenomen als audio. De arpeggio komt uit Image Line FLEX, de vocal samples komen van Splice en de pads uit Nexus. De drums zijn een kick van RAW-kick, willekeurige claps , cymbals en hihats uit mijn sample collectie en 3 verschillende drum/percussie loops. De kleine variaties in de vocal, hihats en percussie zijn random gegenereerd door Supatrigga.
 
Ik erger me een beetje in die steeds weerkerende basslijn.. Je mag die gerust wat meer automaten met één of ander effect, dat geeft het nog een meer spacy-sfeer.. Je plaat heeft een goeie groove, maar is wel een tikkeltje repetitief, vooral de bass dus. Leuk acidlijntje btw.. Al bij al, ik heb er met plezier naar geluisterd. Gloomy :)
 
Back
Top