Saturday met iets wat nog gefixed moet vandaar een vraag

vipal

Ouwe rot
Lid sinds
27 april 2005
Berichten
1.260
Locatie
west gelderland


mijn vraag gaat over het effect van een compressor op de eindbus. af en toe lijkt ie te laat in te komen dat klinkt bijna als een fade out. Ik weet zo gauw niet hoe ik dit kan voorkomen. Het komt op bij breaks, bij de overgang van een bass-arm naar een bass-rijk blokje audio. Hoe fix je zoiets?

hoe dan ook, een nieuwe track en commentaar weer welkom.
 
So hey, zeer mooie track. Ik kan geen antwoord geven op je vraag, maar hij is heel knap gemaakt, alleen eindigt ie wel heel erg abrupt. Job well done m8! :)
 
Klinkt erg fijn!!
Ik hoor wat je bedoelt maar van compressors heb ik vrij weinig verstand. Gebruik altijd wel wat lijm voor de master maar doe dan maar wat in de hoop er iets van te leren :)!
 
compressor gebruik je, dat een comprossor transients kan beïnvloeden is bekend, is niet altijd de bedoeling, maar vaak worden ze er ook voor gebruikt. ik hen heb een compressor die steeds te laat begint, gebruik om ook niet, want niet in te stellen. je noemt het een fade out? ja dat herken, de attack te lang, het hangt van de compressor af, hoe ie reageert op instellingen.

of de release te langzaam? goed het hangt van de bron af, en de combi van compressor instellingen. of de release te snel? je ziet het, ik snap compressors steeds beter, maar om het over te dragen, uit te leggen..:beard:
 
ok, bedankt voor je reactie, nou ja ik begrijp, geloof ik, wel een beetje wat je bedoelt. zal nog eens met settings van attack en release spelen, het punt is dat ie juist met deze settings het beste klinkt op druk bezette stukkken, probleem is overgangen.
en anders gewoon niet op de eindmix zetten.

je kunt ook 2 compressor gebruiken, zelf nog niet geprobeerd, maar het voelt als zeer logisch:

"n fact, it's quite common to use two compressors. One with fast attack/fast release and threshold setup just to catch the strongest peaks and another with a medium/slow attack and medium/slow release to impose an average compression to the signal."

ja wellicht is het ook geen goed idee de betreffende compressor op de eindmix te zetten, zet het op een bus/group, hoe het ook heet in je DAW.

als deze settings het lekkerst klinken, wellicht dus wat opvangen met een compressor ér voor.

ben al blij dat het een beetje overkomt, het is geen geheim dat zelfs grote "namen", of producers, compressors nog immer, in het begin, het moeilikst vinden. ze lijken ze simpel, attack/release, threshold. sommige compressors hebben alleen een input en output gain.. of soms nog een knopje er bij. opto, fet, etc. alle compressors reageren anders. én ze kunnen het geluid veranderen. dat maakt ze eigenlik best kompleks.
sinds 1 of 2 jaar begin ik wat beter met instellingen om te gaan, tot zelfs een nivo, dat voor mij -voor nu- voldoende is. maar ik heb veel compressors, en kan nog immer vastlopen.. ligt ook aan de bron, wat je wil. niet elke compressor is erg geschikt voor een bepaalde bron.

je hebt ook transient shapers, kijk ook eens daar naar. trans-x van waves, of smack attack. er zullen er veel meer zijn. wellicht ook in je DAW (cubase 10.5 pro, heeft een hele fijne), transient shaper, SPL attack van huppelups, in ieder geval via plugin alliance. native instruments heeft ook een transient shaper. goed, ik heb er een aantal, maar het is nogal rommelig hoe ik er mee omga, ook vanwege dat meestal de bron bij mij, sja, kuriueze transients kent.
 
ok, ja als compressor gebruik ik nu een hardware bak, zal die eerst even uitchecken maar zou kunnen dat ie niet zo geschikt is voor de eindbus. misschien alleen voor tracking gebruiken en op eindbus gewoon eerst cleane stock compressor misschien. en ja ik heb 10.5 zal ook eens duiken in multiband verhaal compressor/shaper.
 
Gave track, maar ik hoor inderdaad wat je bedoelt denk ik. Op de zachtere breaks hoor je de compressie langzaam teruglopen, klinkt voor mij meer als een fade-in dan out. Het klinkt alsof je de compressor diep in de gain reduction hebt staan en dan moet hij als het volume wegvalt even van ver terugkomen waardoor je een rare dip in je geluid krijgt.

De logische manieren om dat te verhelpen zijn de threshold wat omhoog te draaien of om het geluid de compressor in wat zachter te zetten, het klinkt alsof je de compressor nu de hele tijd boven de threshold bezig is. Als je hem wat meer alleen op pieken laat werken hoeft hij niet van zo ver terug te komen als het volume wegvalt.
De release kan je ook korter zetten. Dan zal hij zich snellen aanpassen en heb je die dips ook niet zo.
Maar ik gok eigenlijk dat dit juist het geluid is wat je wil hebben. Een compressor diep in het rood zorgt ook wel voor wat saturation en ik denk dat je dat kwijt bent als je hem subtieler zet. Vink zijn idee om dan twee compressors te gebruiken is dan een goeie. Als je voor deze compressor een transparanter ingestelde compressor gebruikt om de verschillen in volume te verminderen zal deze compressor minder hard hoeven te werken om breaks te volgen en kan je hem lekker extreem instellen.
 
ok, ja als compressor gebruik ik nu een hardware bak, zal die eerst even uitchecken maar zou kunnen dat ie niet zo geschikt is voor de eindbus. misschien alleen voor tracking gebruiken en op eindbus gewoon eerst cleane stock compressor misschien. en ja ik heb 10.5 zal ook eens duiken in multiband verhaal compressor/shaper.

op éen of andere wijze vermoedde ik dat al. een hardware bak.. waarom weet ik niet. je hebt 10.5 (er is net een update uit, die heel wat fixed, by the way...), de stock compressors gebruik ik wanneer ik clean compression wil, en zijn daarin erg goed. ik wil niet altijd een gekleurde klank, wanneer ik dat wil, heeft cubase ook zijn compressors. maar heb eigenlik een stapel aan compressors, ITB, soft compressors, waarom zoveel, ik weet het niet, maar vreemd genoeg, komt het vaak goed uit, dat éen compressor, weinig tot niet gebruikt, ineens de klank geeft die je wil.

ik zat ook de denken aan de multiband compressor, ook erg goed die van cubase, kan ook wat opleveren, al is een multiband compressor ook zeer geschikt, al kleurt ie niet, om geluiden geheel anders te maken. daar ben ik nog niet echt bedreven in, om het zo uit te drukken...

en de shaper in cubase is zeer goed. sukses. ik zit eindelik in mijn studio, zal ik het nummer ook eens gaan luisteren. ik leer ook van dit, ging gelijk op de compressor af. want heb er net weer 2 of 3 "nieuwe" waarvan 1 op vocals erg mooi werkt, in bepaald nummer. dat al af was. maar wellicht versterkt het nummer zich met die compressor.

ik ben wel veel minder compressors gaan gebruiken, dan voorheen, maar wanneer ik ze gebruik is het fijn, om er een boel te hebben, zoals al gezegd, elke compressor (zelfs emulaties van dezelfde compressor) reageert anders, en kan net dat geven. goed.

ik ga luisteren;

erg goed! mooie geluiden! lekker gemaakt! i like! en hoor het inderdaad soms, wat je bedoelt. het is niet altijd storend, het is een hele trage bak wellicht. een bus comprossor, de naam zegt het al, is meer geschikt, maar me dunkt dat met de juiste settings, of op- en afstelling, je met veel compressors kunt bereiken wat je wilt. er zijn weinig regels, behalve de commerciële......

op 1:55 hoor ik het goed, en klopt dat, haha? ik weet niet als je niet zou hebben vermeld, het zo zou opvallen. dus ik ga het later nog eens luisteren, op een installatie, waarop ik de eindmixen altijd beoordeel.

maar buiten de technische zaken, mooi gemaakt, lekkerrr... yeah! goeie produktie, tevens!
 
Gave track, maar ik hoor inderdaad wat je bedoelt denk ik. Op de zachtere breaks hoor je de compressie langzaam teruglopen, klinkt voor mij meer als een fade-in dan out. Het klinkt alsof je de compressor diep in de gain reduction hebt staan en dan moet hij als het volume wegvalt even van ver terugkomen waardoor je een rare dip in je geluid krijgt.

De logische manieren om dat te verhelpen zijn de threshold wat omhoog te draaien of om het geluid de compressor in wat zachter te zetten, het klinkt alsof je de compressor nu de hele tijd boven de threshold bezig is. Als je hem wat meer alleen op pieken laat werken hoeft hij niet van zo ver terug te komen als het volume wegvalt.
De release kan je ook korter zetten. Dan zal hij zich snellen aanpassen en heb je die dips ook niet zo.
Maar ik gok eigenlijk dat dit juist het geluid is wat je wil hebben. Een compressor diep in het rood zorgt ook wel voor wat saturation en ik denk dat je dat kwijt bent als je hem subtieler zet. Vink zijn idee om dan twee compressors te gebruiken is dan een goeie. Als je voor deze compressor een transparanter ingestelde compressor gebruikt om de verschillen in volume te verminderen zal deze compressor minder hard hoeven te werken om breaks te volgen en kan je hem lekker extreem instellen.

ha, iemand met meer verstand dan ik... goed, inderdaad de threshold, zeer van belang, een klein tikje kan al veel verschil geven, zonder dat je het geluid kwijt raakt wat je wil bereiken. hier leer ik van, 4-Tek . al weet ik van hoe groot belang de threshold is, de meeste mensen zitten meer aan de attack en release knobs te draaien, heb ik het gevoel. tenzij de compressor geen threshold heeft... geen instelbare.. en soms ontbreken de attack en de release..
pff, ik heb nu veroorzaakt dat het de hele tijd over compressors gaat, terwijl het al een gave track is. ik gebruik dit ook om zelf meer te leren, want immer nog een leerling.
 
ik heb nu veroorzaakt dat het de hele tijd over compressors gaat, terwijl het al een
Niet helemaal jouw schuld denk ik. De oorspronkelijke post stond ook al half een vraag in over compressie :-)

Als je compressor trouwens een vaste threshold heeft, zoals bij een aantal klassieke compressors kan je het geluid er op harder of zachter volume doorheen sturen. dat heeft hetzelfde effect.

Maar de track is verder inderdaad geweldig. Lekkere energie, lekkere snelheid en er gebeurt vanalles. Er is een hoog fluitgeluidje wat er van 0.30 tot 1.55 in zit en wat aan het eind weer terugkomt wat me wel een beetje tegen gaat staan. Maar verder pet af!
 
Ten eerste was het natuurlijk wat stom om er zo laat achter te komen wat mis ging met de compressor. Met behulp van jullie tips wat gaan bijstellen en het is voor mij nu wel goed. Ik doe de laatste take toch maar met een uad precison limiter maar dus wel de hw comp op de eindbus op de take daarvoor.

https://soundcloud.com/vipal/saturdaynight

En ja Vink het lijkt mij ook dat compressors ook een soort soundfx kunnen hebben. Ik merk hierbij ook een aanzuigende gearslut werking, zat al te kijken naar een hw ssl clone met hpf. , mindhaunting. maar ik laat het voorlopig maar zo.

Bedankt voor jullie reacties.
 
Back
Top