Heartbeat

Presethead

Stamgast
Lid sinds
29 Maart 2006
Berichten
104
Vandaag nieuwe track afgemaakt



Bij het sorteren van Nexus presets kwam ik een lekkere ouderwetse house piano tegen en met wat pielen had ik een riffje dat ik verder heb uitgewerkt. Dit werd de basis van de track.

Daarna drums erbij gezocht. Eerst een loop gezocht en ik vond een disco beat en clap sample die er wel lekker bij pasten. Die heb ik door Trash 2 gehaald om het gritty te maken en de Transient Processor om variatie in intensiteit aan te kunnen brengen met automation. Toen heb ik er een kick bijgezocht in Punchbox en daarna via de random functie in Atlas hihats en een snare gevonden om de drums af te maken.

Met de piano en de drums op hun plek heb ik een bass sound toegevoegd en heb hiervoor Sytrus gebruikt. Daarin zat een set leuke dubstep wobble presets en daar vond ik een basgeluid dat me wel aansprak met een paar parameters om te automaten. Basslijtnje ingespeeld en met Nexus een sub bass toegevoegd.

Met die instrumental heb ik daarna Splice geraadpleegd om een vocal sample te vinden. Toonsoort ingevoerd en al snel kwam ik de vocal tegen die er nu onder zit. Ook de tamboerijn loop komt van Splice.

Daarna het arrangement uitgewerkt. Extra synthlijnen toegevoegd om de pianopartij te ondersteunen, Endless Smile op de master gegooid voor de build-ups, The Riser VST gebruikt om de risers uit Nexus een beetje aan te dikken, violen van Spitfire Audio Epic Strings en dat was het wel. Kortom:

Line Up
- Nexus 3 (piano, synth, risers, downlifters, sub bass)
- Punchbox (kick)
- Atlas (hihat, snare)
- Sytrus (wobble bass)
- Splice (vocal, tamboerijn samples)
- Eigen sample library (disco loop, clap, cymbal)
- Endless smile (build-up)
- The Riser (risers)
 
154 luisteraars op 2 uur tijd :okdan: Hoe doe je dat ?

Lekkere schijf man. Zeer dansbaar, ik zou er ook een radio-edit van maken, met plezier naar geluisterd. Probz.. :)

Interessante dingen die je vertelt ook.

Greetz

Gloomy.
 
154 luisteraars op 2 uur tijd :okdan: Hoe doe je dat ?

Lekkere schijf man. Zeer dansbaar, ik zou er ook een radio-edit van maken, met plezier naar geluisterd. Probz.. :)

Dank je! Radio edit is wel een goed idee. Hij is best lang. Ik zal daar een projectje van maken.

En de plays komen doordat ik het resultaat zo commercieel vond dat ik het heb gesubmit naar de Spinnin Records Talent Pool. Dan kom je in een lijstje met nieuwe inzendingen en blijkbaar zijn er best veel mensen die dat checken. Inmiddels ben ik alweer van de pagina verdwenen, dus het aantal plays is alweer gestokt. :)

Toffe line-up.
Het is ook een erg lekkere track geworden.
Ook wel wat nineties-invloeden.
Dit spreekt mij bijzonder aan.

Dank voor het luisteren! Aan die nineties invloeden ontkom ik niet gezien mijn leeftijd, denk ik. :) Ik heb het idee dat alles wat ik maak best gedateerd klinkt, maar daar zit ik eigenlijk niet zo mee. Het past bij wat ik leuk vind/vond.
 
Ik heb er nu ook een kortere Radio Edit van gemaakt

https://soundcloud.com/presethead/heartbeat-radio-edit
 
Ja lekkere classic house idd, fijn pianootje. In het nummer zit een erg lekkere groove (met name de beat/percussie) en eea is daardoor heel goed dansbaar.

Uit je beschrijving maak ik wel op dat je toch wel veel dingen “geleend” hebt, nix mis mee, dat doen we allemaal wel in meer of mindere mate, maar het weegt dan wel een stukje mee in de waardering van deze track. Dan dus eigenlijk de vraag, wat is zelf bedacht/ingespeeld? De piano riff en de bass line? Of heb ik je verhaal misschien gewoon verkeerd begrepen?

Dus prima lekkere track en arrangeren gaat je duidelijk heel goed af, voor de “eindwaardering” (Haha, neem dat niet te serieus hè! :P) wel dus nieuwsgierig naar je antwoord!
 
Bedankt voor het luisteren :)

Wat ik zelf heb ingespeeld (midi):

Piano, synth (speelt zelfde partij als piano), strings, bass, kick, clap, hihat, snare.

Sampled loops:

Disco drum loop (kick eruit gefilterd, snare, hihat + percussie blijven over), tamboerijn loop.

Overige samples:

Vocals

Die vocals heb ik erbij gezocht toen de instrumental eigenlijk voor 80% klaar was.

De risers zijn een combinatie van een 16 bar riser uit Nexus, een zelf samengestelde riser uit The Riser en het automaten van Endless Smile
 
Bedankt voor het luisteren :)

Wat ik zelf heb ingespeeld (midi):

Piano, synth (speelt zelfde partij als piano), strings, bass, kick, clap, hihat, snare.

Sampled loops:

Disco drum loop (kick eruit gefilterd, snare, hihat + percussie blijven over), tamboerijn loop.

Overige samples:

Vocals

Die vocals heb ik erbij gezocht toen de instrumental eigenlijk voor 80% klaar was.

De risers zijn een combinatie van een 16 bar riser uit Nexus, een zelf samengestelde riser uit The Riser en het automaten van Endless Smile

Ok cool, dan slaat de eindwaardering de goede kant op :okdan:!

Ik werd een beetje getriggered door de combi van je verhaal, je gebruikersnaam :D en het gebruik van Nexus, die heb ik zelf niet, maar die staat een beetje te boek als een vst waar je maar 1 note hoeft te triggeren en er komt gelijk een complete song uit, maar die zal ongetwijfeld ook een normale modus hebben.
 
Ok cool, dan slaat de eindwaardering de goede kant op :okdan:!

Ik werd een beetje getriggered door de combi van je verhaal, je gebruikersnaam :D en het gebruik van Nexus, die heb ik zelf niet, maar die staat een beetje te boek als een vst waar je maar 1 note hoeft te triggeren en er komt gelijk een complete song uit, maar die zal ongetwijfeld ook een normale modus hebben.

Nexus heeft inderdaad ook 1-vinger 'sequences' met bass, drums en arpeggios, maar daarnaast biedt het gewoon een enorme lading bruikbare sounds in allerlei categorieën, zoals piano's, vintage synths, EDM leads, bassen, geluidseffecten, drums, etc

Als ik denk 'eigenlijk moet er nog een [soort geluid] in deze track' dan vind ik meestal wel wat bruikbaars met een beetje bladeren door een categorie. Er valt veel te zeggen voor sound design en het maken van je eigen patches, maar dat kan soms ook beklemmend of intimiderend zijn. Door presets bladeren kan dan soms makkelijker tot onverwachte en verrassende combinaties leiden.

En door presets bladeren geeft mij ook vaak inspiratie. Basis van deze track is bijvoorbeeld het pianogeluid waar ik toevallig langs kwam.
 
Nexus heeft inderdaad ook 1-vinger 'sequences' met bass, drums en arpeggios, maar daarnaast biedt het gewoon een enorme lading bruikbare sounds in allerlei categorieën, zoals piano's, vintage synths, EDM leads, bassen, geluidseffecten, drums, etc

Als ik denk 'eigenlijk moet er nog een [soort geluid] in deze track' dan vind ik meestal wel wat bruikbaars met een beetje bladeren door een categorie. Er valt veel te zeggen voor sound design en het maken van je eigen patches, maar dat kan soms ook beklemmend of intimiderend zijn. Door presets bladeren kan dan soms makkelijker tot onverwachte en verrassende combinaties leiden.

En door presets bladeren geeft mij ook vaak inspiratie. Basis van deze track is bijvoorbeeld het pianogeluid waar ik toevallig langs kwam.

FYI ik ben zeker niet tegen het gebruik van presets hoor, doe ik zelf all the time. Maar ik ben wel bezig met me te verdiepen in sound design en het maken van eigen sounds, dit helpt je ook om presets beter naar je hand te zetten om ze nog beter in je track te kunnen embedden.

De 1-vinger sequences, die zou ik zelf echter nooit gebruiken in een track. Als iemand (en dan bedoel ik dus niet jou) er plezier uit kunt halen om lekker muziek mee te maken, dan is dat helemaal prima, maar voor mij persoonlijk zou dat nooit voldoening kunnen geven, ik vind het juist leuk om vanuit niets iets op te bouwen.

Ooit hoop ik dat voor het grootste deel helemaal zelfstandig te kunnen doen, met zo goed als volledig eigen presets dus, maar daar gaat nog wel wat tijd over heen :D.

btw zelfs de groten der aarde, zoals bv Deadmau5 (en dan bedoel ik groots als in succesvol niet in persoonlijkheid :D) gebruiken gewoon presets en sample loops (maar dan wel hidden en als ondersteuning), niks mis mee dus.
 
Oh, en misschien was ik nog niet helemaal duidelijk, maar ik vond je track al leuk, maar na je antwoord, vind ik je track dus gelijk nog 10x leuker! :halleluja
 
Back
Top