RD-8 live jam

Fifth Bot

d[-_-]b
Lid sinds
14 mei 2018
Berichten
2.734
Locatie
Nijmegen
Hey, eindelijk ben ik in staat om mijn RD-8 goed aan te sluiten en vandaag gelijk daar mee aan de gang gegaan. Het leek me leuk om daar een demootje van te laten horen. Deze heb ik net een half uurtje geleden opgenomen. Het is een live jam met uitsluitend de RD-8 als enige instrument. Daarnaast heb ik er wel flink wat FX processing opzitten. Misschien is het voor sommigen dan ook leuk om er een beetje context bij te hebben, dus ik zal daar morgen wat verslag bij tikken wat ik ongeveer aan het doen ben.

NB Dit is dus geen track en vooral als demo bedoelt, ik begin dan ook vrij droog met een beat en ga daarna stap voor stap de mix opbouwen (geen idee of die nu een beetje ok klinkt eigenlijk, kan ik morgen pas weer horen :D, het zal ongetwijfeld te dof klinken ;)), die is dan zo rond de 4:00m af en daarna begint dan de eigenlijke jam.

Voor de twijfelaars of ze deze unit willen gaan kopen, doen!!! Het is een apparaat met een super grote FUN factor, als is het dus alleen al om er een beetje mee te lopen jammen!

Oh ja, dit is dus een vrij simpel enkel pattern van 16 stappen, gewoon wat aan en uit togglen van de verschillende sounds dus...



(en sorry voor de Cow bel, dat was een foutje :D)
 
De kickdrum is erg strak en helder en daarmee is er gelijk ook een lekker begin.
De overige drums en percussie-sounds zijn ook uitstekend.
Wel mis ik nog wat elementen, maar dat is verder persoonlijk.
Heb me eigenlijk niet echt verveeld bij deze track, ondanks de lengte.
Vind de geluidskwaliteit hiervan ook erg sterk.
 
Lache :P ik heb een yocto 808. Gebruik bijna nooit de sequencer 32 steps is te weinig.
 
Lache :P ik heb een yocto 808

Ook gaaf spul! Zelf gebouwd? En merk je nu zo een verschil met de RD-8 (met al die FX erop)?

Gebruik bijna nooit de sequencer 32 steps is te weinig.

Wat betreft de sequencer, voor een echte track denk ik dat ik dezelfde aanpak zoals ik eea met Maschine doe ga toepassen: een pattern maken, dan wat live bouncen en vervolgens verder knippen & plakken in Ableton. Maar de swing en randomness van de RD-8 vind ik wel lekker hoor!
 
Ik vind hem ondermaats.. very boring en de ruis overheerst alles. Sorry Bot :koffie:

Geeft nix hoor Jan! Maar nogmaals dit is ook niet echt als een track bedoelt, maar gewoon om te demo-en wat je eruit kan halen qua sounds. Die ruis vind ik trouwens juist fantastisch :P, dit soort shit hoor je (tenminste voor mij vroeger dan :D) in de meer obscure zaaltjes ergens laat in de ochtend, is dus niet bedoeld voor bij je kopje koffie als je net wakker bent haha!!
 
Ok bij deze wat verslag, misschien heeft iemand er wat aan voor zijn eigen experimenten.

Eerst nog maar ff een disclaimer vooraf om geen valse verwachtingen te schappen ;): voor diegene die niet zeker weten of ze wel naar deze demo willen luisteren, de demo kan je denk ik scharen onder de wat donkere minimal techno, dus als je dat niet trekt, dan zou ik deze draad overslaan :D. En verder gaat dit niet overkomen als je alleen maar via simpele pc-speakertjes gaat luisteren er zit nl best wel wat laag in en veel harmonic details, dus monitoren of een fatsoenlijke koptelefoon is aan te raden!

Aight, eerst maar even de setup:
- de RD-8 uiteraard (swing op 57, randomness op 91)
- een vintage mixer: Soundraft 200 SR
- via de ADA8200 naar mijn Babyface Pro (ik heb net ook een Yamaha 01v96 aangeschaft, maar heb de juiste kabels nog niet in huis).

Alle 11 outputs van de RD-8 zijn apart naar de Soundcraft 200 SR gestuurd. Die heeft maar een beperkt aantal outs (4 groepen, dat is dus 2x2 stereo out, en daarnaast nog 4 auxes) dus dat is keuzes maken. Ik heb 5 groepen gemaakt:
- kick, mono naar output 1
- snare & handclap, mono naar output 2
- rimshot, mono naar output 3
- cowbell, cymbal & hats, mono naar output 4
- toms, stereo naar output aux1 & aux2

In totaal dus 6 kanalen naar de ADA8200 die in ableton via external instruments worden verbonden. Dit levert dan 5 audio tracks op die ik in een group heb geknikkerd. Op deze group heb ik een iZotope Neutron instance en wat effecten. De audio van de group stuur ik dan naar een aparte drum bus, met daarop de Ableton Glue Compressor en Fabfilter Pro-Q3.
De eerder genoemde group heb ik verdeeld over 2 chains (de 2e chain gebruik ik om New York compression toe te passen)
- chain 1: Fabfilter Saturn
- chain 2: NI Phasis en daarachter NI Supercharger GT (voor de parallel compression dus)

Hier ff een plaatje, maakt het wat duidelijker:

RD-8 setup.png



Dan de overige effecten:
- Kick: Ableton OTT (multiband compression, voor mensen die geen Ableton hebben, je kan een gratis clone van deze VST bij Steve Duda downloaden: https://xferrecords.com/freeware)
- Snare: alleen send FX
- Hats: alleen send FX
- Rimshot: alleen send FX
- Toms: Ableton OTT

Return FX:
- A: Valhalla VintageVerb
- B: Valhalla Delay
- C: Maschine FX met alleen een Beat Delay
- D: nog een Valhalla VintageVerb

Zo, nu eerst ff ontbijten, straks post ik de rest als timeline bij de track
 
Fifth Bot ik heb de eerste versie van de Yocto. Idd zelf gebouwd. Dat ding heeft geen swing en fx.
als ik had geweten dat de rd8 er zou komen had ik de yocto laten staan.
Natuurlijk hoor je verschil met fx maar das verder niet belangrijk. Kwa basis sound zijn ze na genoeg hetzelde. Heeft verder weinig zin om ze te vergelijken want de echte 808s klinken ook allemaal anders.
Ben verder erg blij met de Yocto en heb nog wat mods in de planning.

kan ook wel een demo maken.
 
Fifth Bot ik heb de eerste versie van de Yocto. Idd zelf gebouwd. Dat ding heeft geen swing en fx.
als ik had geweten dat de rd8 er zou komen had ik de yocto laten staan.
Natuurlijk hoor je verschil met fx maar das verder niet belangrijk. Kwa basis sound zijn ze na genoeg hetzelde. Heeft verder weinig zin om ze te vergelijken want de echte 808s klinken ook allemaal anders.
Ben verder erg blij met de Yocto en heb nog wat mods in de planning.

kan ook wel een demo maken.

Ok cool! Lijkt me ook gaaf om eens zo'n project te doen, maar voorlopig veels te druk met muziek maken :D. Leuk dat je verder dan zelf ook nog kan modden.

De FX op de RD-8 gebruik ik (nog) niet, voornamelijk omdat die niet over de individuele outs gaan, maar ik ga nog wel een keer wat experimenteren door een deel over de main en een deel over de individuele outs te doen. De swing & probability (zat dat eigenlijk op de originele?) daarintegen zijn wel heel welkom!

Kom maar op met die demo, leuk!
 
Hier de timeline, ik hoop dat ik alles een beetje onthouden heb, als ik later nog zin heb zal ik eea zo goed en kwaad als dat gaat ook op soundcloud erbij posten.

Zoals eerder gezegd, de 1e 4minuten zijn voornamelijk het aanzetten en tweaken van de verschillende audio processing. Uiteraard heb ik van te voren al alles ingesteld, als ik dat ter plekke zou doen, dan werd de demo wel heel langdradig en boring. Ik heb van tevoren dus ook al wat EQ en panning op de Soundcraft ingesteld, alleen de kick doe ik voor de demo vanuit de neutrale stond EQen zodat je de verandering in klankkleur goed hoort.

0:00 kick => beetje EQing, net over het randje om die overdrive te krijgen
0:28 snare => nog geen processing
0:35 toms aan
0:44 toms => OTT aan en amount naar 86%, hier zit upwards compressie op, die halen de harmonics naar boven en geeft wat beweging aan de toms
1:00 toms => vast beetje spelen met de send FX
1:10 snare & toms uit, focus nu naar de kick
1:17 kick => OTT aan, weer veel upwards compressie, dit geeft die nasty ruis en is op dit moment te aanwezig, echter dit geeft die industrial sound en weer veel beweging, later in de track wordt die ruis wat wegdrukt, maar blijft wel aanwezig, dit is dus intentional, maar moet je dus wel van houden :D
1:35 hats aan
1:41 rimshot aan
1:54 glue compressor eea komt nu wat meer tot leven
2:03 pro q-3 met dynamic EQ op de drum bus aan om eea een beetje te controleren
2:10 Neutron aan, nu begint de kick lekker nasty te worden
2:20 Supercharger aan (parallel compression) om het nog verder aan te dikken
2:38 vanaf daar is het wat send effects aanzetten en nog wat micro tweaks
En dan is het spelen met de FXs, nog ff wat dingetjes eruit lichten:

Die extra harmonics die op 5:53 er voor het eerst in komt van Saturn (geluidje dat je elke keer net voor die lage tom hoort), preset: Break My Loop 02
Die holle hoge kick sound, ongeveer op 6:50 (je weet wel, die je op einde van de avond in de Bravo hoort :D) krijg je door de NYC (Supercharger dus) nog veel meer te boosten.

Ok, dat was het, ik hoop dat ik mensen niet teveel heb verveeld hier mee, maar misschien dat het iemand verder helpt met zijn eigen ideeen.
 
:duivels:

Heb het druk met mijn kids heb in 1 keer die beat gemaakt met mc303 die de yocto bespeelt.
Na 2 bars maar wat emotionele muziek erbij gedaan/


haha nice, lekker emotioneel buitje was dat dan :P (of was het een hoognodig bezoek aan de wc? :D)

Klinkt lekker punchy die kick. Dit brengt me toch wel weer op wat ideeen (qua sequencing) thnx 4 sharing!
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top