Deluge delight

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Vanavond trackje op de Deluge opgenomen. Ik zocht al tijden naar een mini workstation voor onderweg of op de bank. Liefst multi-timbraal, met een goede sequencer, analoog-style synthengine en niet al te beperkt qua polyfonie.
Eerder vermaakte ik me prima met de Electribe E2 sampler maar de Deluge is echt stukken krachtiger. Geen beperkingen bij het stereo sampelen en een super doordachte sequencer.. Ik moet er nog heel veel mee leren maar dit ding is zo de moeite om tijd in te investeren!! :)

ow.. was vergeten de locator naar het begin te zetten voordat ik ging opnemen.. maar dat is dus die witte balk die verschijnt na 'n halve minuut. ;)

 
Thanx guys.. idd een beetje Italo style..
Het uitwerken (details in de opbouw en breaks) is echt verrassend goed te doen in dit compacte apparaatje.. :)
 
Ha, dank je :)
Ik heb de Deluge nu een maandje. In totaal misschien 10 korte avondjes mee bezig geweest (proberen en tutorials kijken) en daarna (afgelopen zondag) met dit muziekje begonnen.. totaal iets van 8 uur aan gewerkt denk ik.
Hij start ook snel op (geen OS laad tafelen).. eigenlijk net als de Elektron kastjes. Dus je zet em ook eerder uit om iets anders te doen. ff je gehoor / beoordelingsvermogen refreshen. :)

De workflow zit een beetje tussen een DAW en Elektron in.. heeft parameterlocks en steprecording en je hebt ook een soort jam mode (best te vergelijken met de Sessionmode in Ableton). Je rangschikt clips dan tot scene's door ze een kleur te geven. In deze mode zijn de 8 rijen onder elkaar wat on-overzichtelijk maar als je eenmaal lekker in een projectje zit is het echt super flexibel!!
De songmode (die ik heb gebruikt in mijn video) is daardoor wel stukken overzichtelijker.. je kleurt letterlijk je songstructuur.. Ook kun je naadloos switchen tussen beiden modes voordat je je clipjes uitzet.. echt geniaal concept!

Wat mij voornamelijk aansprak aan de Deluge waren de specs. Hij doet een beetje denken aan die oude multi-timbrale werkpaarden. Aantal tracks en stemmen is onbeperkt, zolang de CPU het toelaat. Ook kan ie gewoon stereo sampelen zonder extra tracks te hoeven opofferen. Ook grappig is dat de matrix dan een soort laag-resolutie beeldschermpje wordt. Het inzoomen en door je sample scrollen werkt dan hetzelfde als in de songmode en de matrix is dan ook actief om samples te manipuleren.

Voor sommige commando's (shift + andere knop) is het raadzaam even een overzichtje te maken maar de werkwijze van de sequencer heeft me echt heel positief verrast.. :)
 
Leuk om te zien en horen!
Dit is toch wel 1 van de mooiste apparaatjes op de markt tegenwoordig,
wel een hele investering maar ik denk dat als je eenmaal een beetje thuis bent op de deluge een een boel in de studio overbodig gaat worden....
Ben benieuwd naar de volgende avond(t)uren :okdan:
 
Knap hoor als je dit er na een maand al uit weet te halen:halleluja

Het lijkt me verder ook wel intuitief om mee te werken.
En de hoeveelheid updates en ondersteuning is ook ongekend.
Als er ooit een versie 2 komt met een schermpje ga ik m zeker aanschaffen.

Ben benieuwd wat je hier over een jaar allemaal uit haalt!

Ja die update 3.0.. daar moet ik nog helemaal induiken maar ongekend idd.. hij kan dan net als de Octatrack als looper werken en heel veel bestaande dingen zijn verbeterd.
Qua hardware is het 4 digit schermpje idd wat karig. Dat is ook 1 van de dingen wat ik vanaf het begin minder vond. Je moet nu echt een beetje onbewust bij houden wat je allemaal aan samples op een kaartje hebt staan.. dingen afkorten etc.. het scrollen maakt het niet heel erg duidelijk als je namen ongewijzigd laat.
Eigenlijk zou ik ook nog 8 horizontale rijtjes erbij gehad hebben.. maar het uitzetten van nootjes gaat, eens je er in zit toch best lekker. Je kunt een scale kiezen en bv daarbij nog een paar nootjes voor de spanning tussen zetten. :) Je moet ook niet vergeten dat ding net zo groot is als 'n iPad, kan werken op een accu en best lang ook.. maar een studio versie met groter scherm en matrix zie ik ook heel erg zitten. Maar voor een apparaat van dit formaat is het echt ongekend wat er allemaal stand-alone mee kan.. en met relatief weinig controls en slim gebruik van de matrix.. elk knopje + shift is tevens een shortlink naar een parameter.. en zo is de synthengine ook prima benaderbaar. :)

Leuk apparaat en een leuk deuntje :okdan:

Thanx Bohemen :)

Leuk om te zien en horen!
Dit is toch wel 1 van de mooiste apparaatjes op de markt tegenwoordig,
wel een hele investering maar ik denk dat als je eenmaal een beetje thuis bent op de deluge een een boel in de studio overbodig gaat worden....
Ben benieuwd naar de volgende avond(t)uren :okdan:

Hey, thanx!! Het is idd wel een behoorlijke investering.. ik had het geluk om er 1 op SF te kunnen bemachtigen aan 650 euro. Heb bij de verkoper ook nog een demonstratie gekregen van de Akai Force. Nog een stuk duurder maar man!! wat een apparaat. Echt heel impressive. Toch blijft er aan ieder stukje gear wel wat te verbeteren want de Force heeft geen song mode voor zover ik heb begrepen.. je draait dus echt op spontane ingevingen, wat ook wel weer bevorderlijk kan werken.. maar de Deluge kan dit allebei! Je kunt scene's (gerangschikte clips qua kleur) afwisselen maar ook tracks muten of clips unmuten uit een andere scene.. en terwijl de geselecteerde clips afspelen kun je switchen naar punt in de arranger en dat laten opvolgen.. en weer terug naar 'n scene of selectie clips... super flexibel dus. :)

Voor standalone in een studio is het jammer dat ie maar 1 midi poort heeft.. wel 2 x CV + gate trouwens. Moet nog even kijken hoe ik em ga combineren maar voor nu is er nog genoeg te ontdekken met dit apparaatje. :)
 
Leuk deuntje MacGyverGear! heel (naar mijn smaak; veel te) poppy, maar het klinkt echt goed.
Nieuwe speeltjes zijn altijd een bron van productiviteit ;-)
ToAd
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en een heel gave track heb je ermee gemaakt! Nog veel plezier ermee en ik kijk uit naar nieuw werk :okdan:
 
Thanx mensen! :okdan: Het ontdekken is leuk.. maar de inspiratie die erbij ontstaat nog veel leuker.
Ga binnenkort de nieuwe firmware erop zetten en de looper ontdekken.. het schijnt daarmee tevens een soort mini DAW te worden.. :)
 
Lekker trackje zo! Is dat allemaal intern? En werkt het met externe synths ook fijn?

Deze is weer terug op de radar bij mij, vooral doordat de squid maar geen update krijgt en de Cirklon 2 ook maar op zich laat wachten. Nog steeds tevreden over?
 
Cirklon duurt idd lang. Vind squid wel leuker dan deluge. Ben benieuwd of die squid update er gaat komen. Twijfel al een tijd om zn squid te kopen. [h=2][/h]
 
Lekker trackje zo! Is dat allemaal intern? En werkt het met externe synths ook fijn?

Deze is weer terug op de radar bij mij, vooral doordat de squid maar geen update krijgt en de Cirklon 2 ook maar op zich laat wachten. Nog steeds tevreden over?

Hey... thanx.. :) Ja dit was allemaal met de interne synths en nog wat samples voor drum. ;)
Ik ben er nog niet mee bezig geweest met externe gear eigenlijk.. Zelfs het nieuwe OS nog niet. De laatste maanden nogal wat probleempjes gehad met spullen die ik gebruik voor mijn gigs.. heel leerzaam verder.. als er nooit wat fout gaat hoef je ook geen plan B voor te bereiden.. maar de passie voor het doelloos thuis pielen met hardware heeft daarvoor even moeten wijken :D

Ik wil wel weer wat met de Deluge gaan doen, zeker met die looper functie lijkt me interessant. De arrangermode is echt uniek.. alleen maakt een teveel aan tracks het wel snel onoverzichtelijk.. Hij heeft ook maar 1 midi uitgang maar gesynced aan andere apparaatjes zou dit voldoende moeten zijn.

Ik keek destijds trouwens ook voor een Akai Force, maar was me te duur.. maar door een pricedrop zit die momenteel onder de nieuwprijs van de Deluge (na inklaring e.d.).
Wat me toen tegenstond en nu nog steeds is dat de Force geen songmode heeft.. en ook maximaal 8 (stereo) audiotracks voor audio.. De songmode op Deluge is echt super intuïtief, ook het werken met die kleurtjes is ontzettend goed bedacht.. Maar voor een jam in het moment opbouwen lijkt een Force me echt de tool.. eigenlijk net Ableton.. en het schijnt ook superstrak te syncen via Abletonsync. (via wi-fi of usb). Syncen aan andere midi-gear vind ie niet leuk.. het is ook een soort computer met een OS.. en dat wordt het al snel hetzelfde verhaal als een DAW en sync tussen apparaten met een midi-clock.. altijd timing issues.. Heb ook van een gebruiker al vernomen dat ie ook soms vastliep.. maar hopelijk is dat na de upgrades nu wat verbeterd.. is niet echt iets wat je op het podium wil meemaken.

De sequencers die jij noemt ben ik niet bekend mee.. mede omdat ik een sequencer altijd graag als een compleet workstation zie :) De Deluge is dan ook te gek om buiten de studio (vakantie e.d.) te gebruiken.. In de mijne zit ook een accu en werkt er best lang op. Maar bij een zwaar projectje met veel synths (zoals in het videootje).. hoor je dat de DSP het eerder moeilijk krijgt..;) met voeding via USB geen problemen uiteraard. :)
 
Thanks voor het uitbreide antwoord :okdan:. Die force trekt me op de een of andere manier niet echt, alsof het ding te veel wilt zijn, misschien nog maar eens naar kijken. In de eerste plaats wil ik gewoon een goede midi sequecer om out of the box lekker te kunnen pielen. Wat dat betreft is de squid al een hele interessante, maar de extra's van de Deluge en zeer flexibele manier van werken met de patterns maken hem wel erg interessant.
 
Back
Top