Hip hop gone wrong (maar wel een leuke track)



Weet je wat het is, in een film over hiphop masters is dit prima muziek, maar achtergrond muziek, en dan als zodanig herkenbaar, maar voor mijn persoonlijk, een echt goed hiphop nummer, daar hoor wat extra emotie bij, en niets zo sterk als de human vocal om dat over te brengen!
 
Weet je wat het is, in een film over hiphop masters is dit prima muziek, maar achtergrond muziek, en dan als zodanig herkenbaar, maar voor mijn persoonlijk, een echt goed hiphop nummer, daar hoor wat extra emotie bij, en niets zo sterk als de human vocal om dat over te brengen!

Ik begrijp op zich wel wat je zegt, want Hip Hop zonder rapper is bijvoorbeeld als Jazz zonder trompettist/saxofonist of Blues zonder gitarist. Maar zolang er genoeg variatie is, kan ik prima genieten van instrumentale muziek zonder "lead". Zo ook Hip Hop beats zoals die van Oddisee. Een vocal sample hier en daar kan wel voor extra kracht zorgen. De stem kan inderdaad een sterk instrument zijn.
 
Grote stap voorwaarts. :okdan: En dat staat los van de vocals. Het heeft voor mij voornamelijk met de boom bap drums te maken. En de delays op "goin' on" zijn goed gevonden voor het outro en om de leegte halverwege op te vullen.
 
Jawel, versie 2. Met een acapella van meteen maar een legende, Biggie Smalls. Heftige tekst dit. En fascinerend om te merken hoe dit de sfeer verandert. Van een paardenbloem naar een nummer over zelfmoord.

https://soundcloud.com/rutger-steenbergen-1/wouldnt-understand

Stuk beter, beter jammer dat het nu een biggie cover is geworden. Snare is wel echt beter, heb nog steeds wel een beetje een issue met de gitaar. De sound van de gitaar mag meer definitie hebben, nu verzuipt ie een beetje in zn galm (kijk eens of je met parallelle compressie die sound steviger kan krijgen). Wat ik ook zou doen is kijken of afwisselend gepand/center-pan (center als de beat loopt, offcenter voor de rest) werkt - of speel een 2e partij en pan ze links rechts voor dat dragende effect)). . Dynamiek vind ik een stuk beter, snaresound is 20x beter.

Waar ook nog winst te behalen is is hoe je je parts (gitaar, rhodes, drums) presenteert mix-gewijs, dus meer naar voren in je face, levels echt goed op elkaar afstellen (en nog meeeeer buscompressie :) (ik gooi vaak de kick en bass in een buss, en parts die gepand zijn en samen moeten spelen stop ik ook vaak in een bus. En dan die twee bussen in een bus met subtiele (en bpm-getimede) compressie. En als het allemaal goed klinkt nog subtiele mastercompressie erop. Het gaat allemaal om de glue) Less is more, bij hiphop gaat dat vooral om de dynamiek :dubbel::dubbel:

De intro moet je nog even aan werken, die loopt niet helemaal lekker, te ongedefinieerd/rommelig. Misschien je hele intro bandpass filteren ofzo (en halveren, hiphopmensen hebben weinig geduld, dus je moet rap to the point komen)? Die vocal delay sample past wel goed.

En nog wat goed getimede stops en runs in de break (bv 1e kick overslaan oid) om de flow nog meer te benadrukken.

En dan die biggie acapella er weer snel uitgooien, keep it real.

Ben benieuwd naar de volgende versie :okdan::halleluja
 
Ben benieuwd naar de volgende versie :okdan::halleluja

Dit was even snel, snel. Beat is hele tijd hetzelfde en de acapella was de eerste die pastte.

Compressie is goede tip, dank! :okdan: Daar ben ik inderdaad geen ster in en dit is een goed moment om me daar eens in te verdiepen.

Intro merkte ik ook dat hij te lang is. Het nummer is nu 84 bpm en dan duur een loop ook ineens een stuk langer. Had ik niet bij stil gestaan. Mijn nummers zijn altijd 122 bpm :D

Wat betreft de rapper: ik ken een jongen die lekker aan de weg timmert. Zal hem de track eens sturen en vragen wat hij ervan vindt. Dat was ook een reden om me eens aan hip hop te wagen. Ik had hem ooit een beat beloofd.

P.S. Bedankt voor je uitgebreide commentaar. Waardeer ik :halleluja
 
Alsof je gisteren uit een ei bent gekropen. Je hebt hiphop en je hebt rap, die moet je niet door elkaar halen anders loop je het risico op tenen van hiphopliefhebbers te trappen :dubbel::dubbel:

Toch begint deze track met een acapella, al een beetje meer in die richting te komen.. :-)
 
Wat anders had gekunt is ipv van die gitaar sample iets mee funk en minder transposes of iig daar de rap op laten houden.
Maar het verhaal is gewoon dat je meer en meer van dit soort tracks moet maken en dan zal het beter worden.
En je natuurlijk laten inspireren door goede muziek :)

Vette track geworden!
 
Ik vond de eerste versie ook mooi en voor mij (maar ik ben geen kenner) minder herkenbaar als hip-hop, tweede klinkt meer hip-hop, niet alleen vanwege de rap maar ook de hele vibe. Knap gemaakt en super dat er zoveel feedback komt waarmee je het naar een hoger level kunt tillen. Ik neem in ieder geval mijn petje af!
 
KLinkt lekker.. :okdan: (even los van de style).
Voor hiphop drums mag de snare misschien wat oversturing + punch in het laag-mid hebben. Gitaartje een bitcrusher erop.. voor 'n gezellie aliasing randje.. nu klinkt het wat te clean..

Het geheel hangt prettig muzikaal samen.. lekker die Rhodes.. het heeft zo meer iets R&B achtigs.. Het langzamere tempo is sowieso beter..
Drums misschien iets meer off-beat ook?? vaak wordt er niet eens gequantized.. en geshufflede nootjes (accenten op even tellen) hoor je ook weleens voor de tel ipv van erachter..
Heb zo snel even geen voorbeeld maar zoiets als in het muziekje hieronder wat ik ooit voor een saxjam gebruikte.. sorry voor de clip.. maar het muzikale gedeelte is zeer mature :)
https://www.youtube.com/watch?v=Hk6BqvVucJM

Het is idd leerzaam om dingen buiten je gebruikelijke stijl te verkennen. Ik vind alleen het maatindeling verhaal al super interessant om te analyseren.. maar ook structuur, gebruik van thema'd en mix bv.. less is more soms.. of a-tonale elementen op de juiste momenten / of misschien eerder het lef hebben om het toe te passen in een track :D
 
Back
Top