Hip hop gone wrong (maar wel een leuke track)

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik wilde eens wat anders proberen dan 4 to the floor en loops verknippen. Dit begon als een poging om hip hop te maken. Maar dat kan ik het helemaal niet en het werd al snel te muzikaal en vrolijk :D Desondanks werd ik er blij van en volgens mijn zoon klinkt hij als een paardebloem :eureka:

https://soundcloud.com/rutger-steenbergen-1/bombario-jeno
 
Nee, ik kan het geen Hip Hop noemen.

Ik ook niet, haha. Maar dit was vooral bedoeld om mezelf uit te dagen en op een andere manier een nummer te maken. In dit geval minder met de muis en door partijtjes en beats in te spelen. Geen idee wat het uiteindelijk geworden is :D

Dat met zang is een leuk idee, goede tip! Als het lukt post ik een nieuwe versie. En ooit nog eens een hip hop-track.
 
Als je dit op 20bpm langzamer speelt hoor ik er wel hiphop in hoor. Het arrangement is misschien teveel poppy voor hiphop. Een rapper wil ook nog weleens helpen voor een hiphop track .
Bij gebrek aan dat laatste kun je nog voor scratches gaan. “Wicky-wicky-SKraaatCH”
 
Ik zou echt die gitaar anders in de mix zetten. Te droog, te luid, te direct en daarom eerder afleidend dan dragend. De rest komt er wel lekker in maar wordt overstemd door de gitaar. Ik zou ook meer met (bus)compressie gaan werken om de sound steviger te krijgen. En de snaresound zou ik nog eens heroverwegen. De basis is er wel, maar de mix laat het een beetje afweten.
 
De basis is er wel, maar de mix laat het een beetje afweten.

Damn, wat scherp op vrijdagavond :okdan: Ik herken alle punten, al tijdens het maken van het liedje. De snare vind ik niet mooi, maar ik vond geen betere. Ik kon ook niet echt bepalen wat de leidende partij moest zijn. Daarom heb ik de gitaar maar wat harder gezet. Maar dat is het ook niet. Compressie zit er wel op, maar subtiel. Ga ik naar kijken. Dank!
 
Maar die Rhodes(tenminste denk dat het een rhode is) piano klinkt wel verdomde lekker hoor bombario.Nummer heeft een lekkerr vibe .Beetje funk/hihop crossover.Lekker nummer hoor.:okdan:
 
Maar die Rhodes(tenminste denk dat het een rhode is) piano klinkt wel verdomde lekker hoor bombario.

Klopt, is een Rhodes, uit Kontakt. Daar had ik dus ook veel lol in. Dat je echt zélf muziek maakt en zelf iets creëert.

Misschien ligt het aan mij, maar ik voel me soms meer programmeur dan muzikant. En steek meer tijd in de perfecte productie dan in lekker pielen en het bedenken van leuke liedjes.

Als een beatmaker op YouTube op een MPC in een paar minuten een geweldige groove neerlegt inspireert me dat. Daarom heb ik dit keer ook geprobeerd zoveel mogelijk van de quantize af te blijven. En niet elke plooi glad te strijken. Voor mij is dit al heel ver buiten mijn comfortzone :D
 
Goede hiphop krijg je niet zonder een overtuigende rap. Laatst zette ik een stukje rap op een track erbij en opeens begon het op een echt nummer te lijken! :-) Een oefening is misschien om eerst een leuke acapella rap te zoeken en daar dan een track omheen te bouwen?
 
Maar die Rhodes(tenminste denk dat het een rhode is) piano klinkt wel verdomde lekker hoor bombario.Nummer heeft een lekkerr vibe .Beetje funk/hihop crossover.Lekker nummer hoor.:okdan:
Mee eens. Het leuke van hiphop is vaak de combi van best geraffineerde muziek om een track op te bouwen, en contrasterende "street-wise" vocals.
Het extreem lo-fi gitaarriedeltje is of ik mezelf hoor spelen :( en past hier niet zo goed bij. Maar niks op tegen om je eigen categorie uit te vinden, natuurlijk.
 
Mijn eerste reactie: hiphop zonder vocals? Bestaat dat eigenlijk wel? Volgens mij zijn die onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Anyway, dan wat betreft je track, best leuk hoor! Vocals zouden een goede aanvulling zijn, maar zijn niet perse noodzakelijk. Vind ut eigenlijk wel prima zo.
 
Natuurlijk bestaat er ook goeie Hip Hop zonder rap. En zonder rap is dat nog steeds herkenbaar als Hip Hop. Jullie doen alsof een willekeurig stukje muziek ineens Hip Hop wordt zodra je erover rapt...

Ik ben wel benieuwd naar versie 2 overigens, ongeacht of het nu Hip Hop is of een andere stijl. 8)
 
Jullie doen alsof een willekeurig stukje muziek ineens Hip Hop wordt zodra je erover rapt...

Daar heb je gelijk in. Maar je zou erover moeten kunnen rappen?

En muziek wordt soms idd completer door vocalen..
 
Mijn eerste reactie: hiphop zonder vocals? Bestaat dat eigenlijk wel? Volgens mij zijn die onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Wat een totaalonzin. Verdiep je eerst eens in een genre voor je zomaar dingen gaat roepen. Geldt ook voor jou Bohemen.:beard:
 
Haha, ok dan! Waarschijnlijk heb je gelijk, ik ben er idd niet goed genoeg bekend mee, maar kom maar op dan, show me the Candy! Svp dus wat linkjes naar vette instrumentale hiphop zou mijn vooroordeel teniet kunnen doen! Ben benieuwd!
 
Laatst gewijzigd:
Ok, ik weet dat ik me nu zeker niet populair ga maken onder een aantal. Het is een heel snelle reactie op je post, uiteraard maar een beetje geskipped door alles, maar.... hoewel ik het zeer en zeer waardeer qua muziek, en alles de vibe ademt, voor mij ontbreekt hier echt 1 ding, en dat is de de vocals. Dus voor mij is dit echt de karaoke versie van hiphop. Maar ik ben dan ook geen fan. Kan ut dus wel waarderen en heb er vroeger ook zeker wel na geluisterd. Maar bij mijn hiphop beleving hoort toch echt wel wat rap/boodschap. (En nu krijg ik vast klappen :D:P)
 
Back
Top