fragment 2e probeersel

Bahamut

yip yip
Lid sinds
28 mei 2002
Berichten
3.275
Locatie
Nijmegen
de opzet voor m'n 2e probeersel :o:

*weg*

wat vinden jullie van het geluid?
ik heb voorzichtig wat eq en compressie gedaan... kan het ermee door of klinkt het van geen meter? zo ja wat moet er dan veranderen? ik kan 't niet echt goed beoordelen door die stereo van mij

nog een vraagje: maken jullie tracks voornamelijk met koptelefoon of juist zonder?
als ik een tijdje bezig ben met koptelefoon en dan eens zonder koptelefoon luister, klinkt het altijd zo verrot...

greetings
 
Laatst gewijzigd:
is toch goed klinkt lekker! alle geluiden zijn goed hoorbaar. alleen het dreigt een beetje te verzuipen door de galm. je zo bij voorbeeld dat bas loopje in plaats van in de galm te gooien wat door de delay te halen. en sommige dingen geen galm te doen. dan wordt het wat transperanter.

ook andere geluiden doen het goed met delay ipv galm

ik hoop dat je er wat mee kan.
klinkt zeker niet slecht


edit: uitmixen doe ik zelf op mijn monitors. mijn koptelefoon is voor 's avonds om de buren enigzinds te vriend te houden edit
 
bedankt, ik denk dat je gelijk hebt, met reverb kan je volgens mij niet voorzichtig genoeg zijn anders vervuilt het de boel
 
Over de kwaliteit van de song heb ik op dit moment niet veel te zeggen aangezien ik niet achter m'n eigen apparatuur zit nu.
Maar het klinkt zo op het eerste gehoor niet slecht.

Ik kan je wel wat commentaar/advies geven over de compositie:
- de gebroken akkoorden van de elec. piano die je in het intro gebruikt lopen het hele nummer door. Probeer daarin te variƫren. Je kunt in het begin beter een wat rustigere (m.a.w.: minder noten, kaler) partij spelen dan constant dezelfde loop. De luisteraar verliest op die manier al binnen 1,5 minuut de interesse, en dan moet een nummer wel heel hard gaan spetteren wil het nog echt interessant blijven. Wissel daar dus wat meer af.
- kun je een akkoordenwissel inbouwen? Ik kan niet direct beoordelen of je echt veel muzikale kennis hebt, klinkt wel een beetje zo. Zoja, kijk eens of je wat kunt doen met sus2 of sus4 akkoorden (verschuiven van de terts naar een secunde of quint), of liefst zelfs een heel ander akkoord.
- bouw ergens een rustige break in, dan ben je ook gelijk het saaie doorlopende elec. piano effect kwijt. misschien voor de solo? (solo klinkt zeker niet slecht)
- probeer nog iets te varieren in je drums, ga wat spelen met snare en kick (stel de snare af en toe wat uit (1/2 of hele tel ofzo)
- de strings kunnen ook wat levendiger: verleg af en toe je akkoorden eens omhoog of omlaag (wordt ook nog wel eens omdraaien genoemd).


Kijk eens of je hier wat mee kunt, ik ben zeker wel benieuwd als je er wat mee gedaan hebt.


Je postte trouwens een reply op mijn track laatst (Force4), waarin je aangaf dat je wel van dat soort muziek houdt. Luister nog eens naar het nummer en probeer de opbouw te begrijpen (nee, niet jatten ;-)). Sommige dingen (zoals de bas en een deel van de piano partij) zijn ook vrij statisch, maar door een goeie afwisseling kun je een nummer zeer dynamisch maken. Het akkoorden schema is in het eerste deel ook grotendeels hetzelfde (echter wel interessant), maar door na een rustige break een ander akkoordenschema te gebruiken kun je een nummer zeer interessant maken.
Nou moet ik zeggen dat ik in het nummer aardig wat muzikaal technische truken heb toegepast...
 
Laatst gewijzigd:
sow hee bedankt voor je uitgebreide reactie!

het is natuurlijk wel copy/paste werk ja... ik had wat melodietjes bedacht en heb toen snel wat in elkaar geflanst en dat gitaarsolootje ingespeeld. Eigenlijk was dit stukje dan ook meer om te oefenen met "masteren", in cubase en t-racks enzo.

Ik ben nog maar net begonnen met muziek (proberen) te maken. Heb hiervoor wat trance e.d. gemaakt en tsja.. daardoor zit die copy/paste opbouw er lekker ingebakken.

Veel muzikale kennis heb ik niet, ik vind 't gewoon leuk om voor de lol wat te proberen na 7 jaar keyboardles.
Maar deze tips zijn heel bruikbaar en ik begrijp iig wat de bedoeling ervan is. ...maar dat sus en terts enzo moet ik ff opgraven hoor :)
 
Back
Top