Zomerpret

3ddie

Belegen kaas
Lid sinds
5 april 2019
Berichten
927
Op het randje van de seizoenswisseling kan een nazomerliedje nog net waarbij de charme van de zomer gecombineerd wordt met de kater van een verloren zomerliefde en de harde realiteit van het terugkeren in de post-vakantie normaliteit van de dag...

Niets doet meer denken aan die heerlijke ongebreidelde liefde, het roekelozen leven (zomaar zonder zwemband het water in gaan) en de romantische flair van het paraderen op de boulevard... nostalgie in een notendop in een liedje dat te lang is voor je begrafenis ceremonie en dat is maar goed ook...

ach ach ach... een poging om vocalen in een mix ruimte te gunnen, het uitproberen van de nieuwe de-esser in Logic Pro (voor als je je afvraagt welke waanzinnige zoveel z-woorden in een refrein propt) en het proberen van een reggae-achtige track te maken... en ja ik weet dat ik niet kan zingen maar ik doe het toch. Jij luistert. Ik niet :P

https://youtu.be/bdtkGmvq8PE


Zonder dollen: ik probeer mijn mix/master vaardigheden op peil te krijgen en probeer daarom verschillende dingen uit. Al uw uitingen zijn welkom in de comments maar braaksel moet u zelf opruimen.
 
Prachtige vocalen zeg.
Knap dat je dit zo gedaan hebt.
Doet me haast wat denken aan de 80's Nederpop; echt geweldig!!

Hahaha.. Dank je wel... maar "prachtige vocalen" dat moet een grapje zijn. Het is niet om aan te horen want vals (maar is ook omdat je eigen stem altijd raar klinkt want anders dan je 'm zelf hoort). Maar ik heb niemand in mijn kennissenkring die wel een beetje kan zingen (althans geen mannen) en ik wilde oefenen om vocalen op te nemen en in een mix te krijgen. En dat bleek nog niet zo makkelijk dus wel weer veel geleerd (en daar was het me om te doen) en nog genoeg om te oefenen want het resultaat is suboptimaal. Dus als mensen nog goede tips hebben om zaken te verbeteren qua mix of compressie of wat dan ook dan houd ik me van harte aanbevolen.
 
Hey 3ddie, je onderschat jezelf want voor 90% zing je goed, ongeveer 10% vals.. dat is bijna uitmuntend.. Je stem doet me denken aan VOF de Kunst. Ik vond hem heel goed, ook goede lyrics geschreven.. Enige nadeel is, denk ik persoonlijk, dat ie 3 minuten te lang is.. Gelukkig wisten de teksten me geboeid te houden. Prima plaat kerel, je hebt er veel werk ingestoken. Hoedje af ! :)
 
Hahaha.. Dank je wel... maar "prachtige vocalen" dat moet een grapje zijn. Het is niet om aan te horen want vals (maar is ook omdat je eigen stem altijd raar klinkt want anders dan je 'm zelf hoort). Maar ik heb niemand in mijn kennissenkring die wel een beetje kan zingen (althans geen mannen) en ik wilde oefenen om vocalen op te nemen en in een mix te krijgen. En dat bleek nog niet zo makkelijk dus wel weer veel geleerd (en daar was het me om te doen) en nog genoeg om te oefenen want het resultaat is suboptimaal. Dus als mensen nog goede tips hebben om zaken te verbeteren qua mix of compressie of wat dan ook dan houd ik me van harte aanbevolen.

Nee hoor.
Dat is zeker geen grapje.
Ik vind de zang juist helemaal niet vals en ook erg pakkend.
 
Heel chill nummer,zalig,en ja hier ik ook,heel mooie of heel goede stem, het is zoals je wil,maar dus niet onderschatten!
 
Hey 3ddie, je onderschat jezelf want voor 90% zing je goed, ongeveer 10% vals.. dat is bijna uitmuntend.. Je stem doet me denken aan VOF de Kunst. Ik vond hem heel goed, ook goede lyrics geschreven.. Enige nadeel is, denk ik persoonlijk, dat ie 3 minuten te lang is.. Gelukkig wisten de teksten me geboeid te houden. Prima plaat kerel, je hebt er veel werk ingestoken. Hoedje af ! :)

Dank je wel, Gloomy. Ja ik ben het met je eens dat het veel te lang is. Ook omdat er geen progressie, opbouw of afwisseling inzit... het is onophoudelijk hetzelfde deuntje met een hoop tekst erover.
Het was redelijk veel tekst en ik wist ook niet goed welke coupletten ik kon schrappen zonder de verhaallijn stuk te maken. Ik had wellicht coupletten samen moeten voegen en daar dus regels tussenuit halen. Bedankt. Goede tip voor de volgende keer.

En bedankt voor de complimenten, voor mij een teken dat er in ieder geval vooruitgang in zit :-) Dank u, dank u.
 
Nee hoor.
Dat is zeker geen grapje.
Ik vind de zang juist helemaal niet vals en ook erg pakkend.

Dank je wel. En er zijn meer mensen die het zeggen... hahaha... ik vind het zelf verschrikkelijk om terug te horen... maar goed. Ik laat 'm gewoon een tijdje liggen en probeer het later nog eens. Dank je wel. Ik dacht echt dat je een grapje maakte in je eerste reactie.
 
Heel chill nummer,zalig,en ja hier ik ook,heel mooie of heel goede stem, het is zoals je wil,maar dus niet onderschatten!

Dank je wel. Hahahah.. je wilt niet weten hoeveel ik heb moeten bijwerken aan de stem. Ik heb compressie erop om zachtere delen om te krikken maar ook de individuele zinnen opgeknipt en die apart genormaliseerd en waar echt grote verschillen in één regel zaten heb ik die zachtere delen apart in volume opgekrikt. Dat is wat goede zangers gewoon zelf kunnen omdat zij controle hebben over hun stem, lucht en ademhaling.... ik heb audacity :-)
 
Ja de stem moet een weinig luider of (en eventueel) iets minder reverb er op,de luidere delen komen wel goed door maar in het algemeen iets te stil,gewoon track level iets opkrikken
 
ja lekker! en niet zo negatief over je stem... werkt erg goed, zit er lekker in, lekker ritme, tevens. plezier!

de reverb op de vocals maakt dat de vocals ook als een instrument of sound in het nummer werken, en geven wat "glue".

compressie gebruikte ik altijd voor de vocals, ben ik vanaf afgestapt, soms wanneer het nodig is, meer als "effekt", maar handmatig volume per deeel aanpassen.
(de pre-amp die ik gebruik heeft wel een ingebouwde compressor, die staat wel aan, maar dat is meer om de randjes er vanaf te halen, dus ja, altijd kompressie... en expander... en tube emulatie soms...)

maar ik blijf genieten van dit nummer, je stem klinkt gewoon lekker, je speelt goed in op de muziek, en de tekst.
 
Ja, leuk! Geen slechte vocalen hoor! Idd misschien iets teveel galm, dat maakt het wat moeilijker te verstaan...
 
Back
Top